Hejt w gabinecie stomatologicznym? To zdarza się zbyt często!
Hejt w gabinecie stomatologicznym? To zdarza się zbyt często!
Ponad połowa polskich lekarzy dentystów miała nieprzyjemne sytuacje w gabinetach, gdzie pacjenci stawali się agresywni czy wulgarni. Na szczęście większość lekarzy mających takie doświadczenia podkreśla, że są to sporadyczne przypadki.
Dane te pochodzą z przeprowadzonej na forum stomatologicznym na Facebooku ankiety, w której wzięło udział blisko pół tysiąca lekarzy dentystów. 193 osoby (38%) nigdy nie doświadczyły takiej sytuacji. 15% mówi o regularnych zdarzeniach tego typu, „bardzo rzadko” natomiast takie sytuacje miały miejsce u ok. 40% lekarzy, odpowiadających na ankietowe pytanie.
A samo pytanie na forum pojawiło się po opisie doświadczeń jednego z lekarzy dentystów:
Nie wiem, czy to ja mam takiego pecha do pacjentów, czy z tymi ludźmi dzieje się coś dziwnego? Kłótliwi, krzykliwi, z pretensjami o wszystko. Coraz częściej. Wam też się zdarza, że na was krzyczą?
W dyskusji do cytowanej ankiety zdania wśród lekarzy są podzielone.
– Ostatnio konfliktowi pacjenci pojawiają się jakby częściej niestety. Sądzę, że zaczyna dawać o sobie znać napięcie związane z pandemią.
– W ciągu ostatnich 3 tygodni wysyp!
– Może pacjentów trzeba wychować, w końcu to oni przychodzą, bo mają sprawę do załatwienia. Uświadomić im, że są w pozycji petenta i ewentualnie zasugerować, że jeżeli będą się tak zachowywać, to niech znajdą miejsce, gdzie takie coś będzie tolerowane.
– Taka praca. Po 20 latach w stomatologii powinna być możliwość zrobienia specjalizacji z medycyny pracy.
– U nas większość miłych, ale ostatnio złą opinie wysmażył nam pacjent, który został poproszony o poczekanie na swoją godzinę wizyty pod gabinetem. Nazwał naszego kolegę w opinii w Google bucem, gburem i przestrzegł innych pacjentów.
– Podniesienie cen nie pomaga do końca – i w grupie biedniejszych i „bogoli” są prostacy. To wychowanie, a nie pieniądze, są odpowiedzialne.
Za granicą jest podobnie
Ankieta przeprowadzona w Wielkiej Brytanii przez firmę Dental Protection pokazuje, że 33% stomatologów doświadczyło werbalnych, a nawet fizycznych ataków ze strony pacjentów bądź ich krewnych. Dzieje się tak najczęściej wtedy, gdy dentysta nie jest w stanie zaproponować leczenia w bliskim terminie. Ponadto, 5% stomatologów było obiektem przemocy werbalnej poza gabinetem. Nie dziwi więc, że prawie połowa ankietowanych (48%) w kontekście tego typu zachowań pacjentów nie patrzy w przyszłość z optymizmem. Więcej o tym piszemy TUTAJ.
W Stanach Zjednoczonych natomiast duży obraz tego problemu pokazuje artykuł „Agresja pacjentów wobec stomatologów”. Ukazał się on w październiku 2020 r. w czasopiśmie „The Journal of the American Dental Association” (JADA).
Pozyskane ankiety wykazały, że w ciągu ostatniego roku 55% dentystów doświadczyło agresji słownej ze strony swoich pacjentów. Spośród respondentów 44% było ofiarami agresji uderzającej w reputację, natomiast 22% ofiarami którejś z form agresji fizycznej. Zdaniem nowojorskich badaczy, wskaźniki agresji wobec dentystów były porównywalne ze zgłaszanymi w amerykańskich placówkach opieki zdrowotnej innych niż stomatologiczne.
– Stomatologia obfituje w sytuacje, które mogą wywołać silne, negatywne emocje, takie jak strach, ból, nieufność oraz złość – powiedziała dr Kimberly Rhoades, główna autorka artykułu i badaczka z Family Translational Research Group na Uniwersytecie Nowojorskim. – Wielu pacjentów doświadcza również wysokiego poziomu lęku i wrażliwości, co może nasilać negatywne reakcje lub agresję. Ustalenie, że agresja wobec dentystów jest problemem i jak często się zdarza, może pomóc nam opracować modele interwencji zapobiegające agresji w gabinetach stomatologicznych – dodała dr Rhoades. Więcej o badaniach i artykule TUTAJ.
– Zdarzają się przypadki, że pacjenci wracają do gabinetu stomatologicznego z żądaniami zwrotu kosztów leczenia, twierdząc, że doszło do błędu lub powikłania. Przestrzegam przed negocjowaniem z pacjentem – mówi w rozmowie z Dentonetem mec. Paweł Strzelec.
POWIĄZANE ARTYKUŁY
W dzisiejszym artykule dowiesz się, jak stawiać pierwsze kroki i zacząć rozwijać marketing w gabinecie stomatologicznym. Zobaczysz, jakie obszary należy rozwijać w pierwszej kolejności, jakie działania są priorytetowe i co zrobić, jeśli nie masz czas...
Jednym z najważniejszych czynników wpływających na bezpieczeństwo pacjentów i personelu stomatologicznego w gabinecie jest prawidłowa dezynfekcja narzędzi. Tego właśnie dotyczy kolejny film z cyklu "Dezynfekuj, nie ryzykuj" przygotowany przez firmę E...
Powierzchnie w gabinecie stomatologicznym narażone są na różne zanieczyszczenia. Dla bezpieczeństwa personelu oraz pacjentów kluczowa jest ich prawidłowa dezynfekcja. Z kolejnego filmu edukacyjnego przygotowanego przez firmę Ecolab dowiesz się, w ja...
Rzecznik Praw Pacjenta przypomina, że wizyty lekarskie małoletniego pacjenta co do zasady odbywają się w obecności rodzica lub opiekuna prawnego. Jeśli pacjent ukończył 16 lat, zgodę na leczenie lub wykonanie badania musi wyrazić zarówno rodzic, jak ...
Wyniki najnowszego badania naukowców reprezentujących kilka ośrodków naukowych w USA wskazują na to, że amerykańscy stomatolodzy wciąż zbyt często przepisują antybiotyki – często niezgodne z aktualnymi rekomendacjami. W latach 2012–2019, które obejmo...
Wśród pacjentów gabinetów stomatologicznych są osoby, które wykazują szczególne, niekiedy ekstremalnie duże obawy przed podjęciem leczenia. Co oczywiste, od każdego członka zespołu klinicznego wymaga to postawy wspierającej i głębokiej wrażliwości na...
Na stronie internetowej komisji stomatologicznej Okręgowej Izby Lekarskiej w Krakowie umieszczone są wzory dokumentów niezbędnych w procesie rejestracji aparatu RTG w gabinecie. Na stronie KS OIL w Krakowie umieszczono protokół wykonania testu odbio...
W lipcu 2023 roku serwis Dentaly.org przeprowadził badanie ankietowe wśród 1265 osób – zarówno lekarzy, jak i pacjentów, koncentrując się na zaletach, ale i zagrożeniach związanych z obecnością sztucznej inteligencji w praktyce stomatologicznej. Obs...
Personel medyczny gabinetu stomatologicznego od czasu do czasu bierze udział w leczeniu pacjenta, który wykazuje szczególnie duży lęk przed wizytą u dentysty. Nie wszyscy jednak wiedzą, że na sukces (bądź porażkę) w leczeniu dentofoba bezpośredni wpł...
Przyjazne zwierzęta, które są zabierane przez swoich właścicieli do pracy, np. do kawiarni lub salonu barberskiego ocieplają wizerunek i nierzadko stanowią zachętę dla klientów, by wybierać takie miejsca. Czas pokaże, czy poza akwarium z rybkami w ga...
– Musimy zdawać sobie sprawę, że pacjenci w wieku senioralnym często mają ograniczone funkcje poznawcze, np. niedosłyszą. Lekarz dentysta musi umieć skutecznie komunikować się z takimi pacjentami. Często wymagają oni większej empatii, dłuższego czasu...