Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Hejt w gabinecie stomatologicznym? To zdarza się zbyt często!

Publikacja:
Hejt w gabinecie stomatologicznym? To zdarza się zbyt często!

Hejt w gabinecie stomatologicznym? To zdarza się zbyt często!

Ponad połowa polskich lekarzy dentystów miała nieprzyjemne sytuacje w gabinetach, gdzie pacjenci stawali się agresywni czy wulgarni. Na szczęście większość lekarzy mających takie doświadczenia podkreśla, że są to sporadyczne przypadki. 

Dane te pochodzą z przeprowadzonej na forum stomatologicznym na Facebooku ankiety, w której wzięło udział blisko pół tysiąca lekarzy dentystów. 193 osoby (38%) nigdy nie doświadczyły takiej sytuacji. 15% mówi o regularnych zdarzeniach tego typu, „bardzo rzadko” natomiast takie sytuacje miały miejsce u ok. 40% lekarzy, odpowiadających na ankietowe pytanie.

A samo pytanie na forum pojawiło się po opisie doświadczeń jednego z lekarzy dentystów:

Nie wiem, czy to ja mam takiego pecha do pacjentów, czy z tymi ludźmi dzieje się coś dziwnego? Kłótliwi, krzykliwi, z pretensjami o wszystko. Coraz częściej. Wam też się zdarza, że na was krzyczą?

W dyskusji do cytowanej ankiety zdania wśród lekarzy są podzielone.

– Ostatnio konfliktowi pacjenci pojawiają się jakby częściej niestety. Sądzę, że zaczyna dawać o sobie znać napięcie związane z pandemią.

– W ciągu ostatnich 3 tygodni wysyp!

– Może pacjentów trzeba wychować, w końcu to oni przychodzą, bo mają sprawę do załatwienia. Uświadomić im, że są w pozycji petenta i ewentualnie zasugerować, że jeżeli będą się tak zachowywać, to niech znajdą miejsce, gdzie takie coś będzie tolerowane.

– Taka praca. Po 20 latach w stomatologii powinna być możliwość zrobienia specjalizacji z medycyny pracy.

– U nas większość miłych, ale ostatnio złą opinie wysmażył nam pacjent, który został poproszony o poczekanie na swoją godzinę wizyty pod gabinetem. Nazwał naszego kolegę w opinii w Google bucem, gburem i przestrzegł innych pacjentów.

– Podniesienie cen nie pomaga do końca – i w grupie biedniejszych i „bogoli” są prostacy. To wychowanie, a nie pieniądze, są odpowiedzialne.

Za granicą jest podobnie

Ankieta przeprowadzona w Wielkiej Brytanii przez firmę Dental Protection pokazuje, że 33% stomatologów doświadczyło werbalnych, a nawet fizycznych ataków ze strony pacjentów bądź ich krewnych. Dzieje się tak najczęściej wtedy, gdy dentysta nie jest w stanie zaproponować leczenia w bliskim terminie. Ponadto, 5% stomatologów było obiektem przemocy werbalnej poza gabinetem. Nie dziwi więc, że prawie połowa ankietowanych (48%) w kontekście tego typu zachowań pacjentów nie patrzy w przyszłość z optymizmem. Więcej o tym piszemy TUTAJ.

W Stanach Zjednoczonych natomiast duży obraz tego problemu pokazuje artykuł „Agresja pacjentów wobec stomatologów”. Ukazał się on w październiku 2020 r. w czasopiśmie „The Journal of the American Dental Association” (JADA).

Pozyskane ankiety wykazały, że w ciągu ostatniego roku 55% dentystów doświadczyło agresji słownej ze strony swoich pacjentów. Spośród respondentów 44% było ofiarami agresji uderzającej w reputację, natomiast 22% ofiarami którejś z form agresji fizycznej. Zdaniem nowojorskich badaczy, wskaźniki agresji wobec dentystów były porównywalne ze zgłaszanymi w amerykańskich placówkach opieki zdrowotnej innych niż stomatologiczne.

– Stomatologia obfituje w sytuacje, które mogą wywołać silne, negatywne emocje, takie jak strach, ból, nieufność oraz złość – powiedziała dr Kimberly Rhoades, główna autorka artykułu i badaczka z Family Translational Research Group na Uniwersytecie Nowojorskim. – Wielu pacjentów doświadcza również wysokiego poziomu lęku i wrażliwości, co może nasilać negatywne reakcje lub agresję. Ustalenie, że agresja wobec dentystów jest problemem i jak często się zdarza, może pomóc nam opracować modele interwencji zapobiegające agresji w gabinetach stomatologicznych – dodała dr Rhoades. Więcej o badaniach i artykule TUTAJ.

– Zdarzają się przypadki, że pacjenci wracają do gabinetu stomatologicznego z żądaniami zwrotu kosztów leczenia, twierdząc, że doszło do błędu lub powikłania. Przestrzegam przed negocjowaniem z pacjentem – mówi w rozmowie z Dentonetem mec. Paweł Strzelec.


POWIĄZANE ARTYKUŁY

Up clinic artykul 3
Jak wyleczyć marketing internetowy w gabinecie stomatologicznym? Lekarz

W dzisiejszym artykule dowiesz się, jak stawiać pierwsze kroki i zacząć rozwijać marketing w gabinecie stomatologicznym. Zobaczysz, jakie obszary należy rozwijać w pierwszej kolejności, jakie działania są priorytetowe i co zrobić, jeśli nie masz czas...

Ecolab5
Dezynfekcja narzędzi w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Jednym z najważniejszych czynników wpływających na bezpieczeństwo pacjentów i personelu stomatologicznego w gabinecie jest prawidłowa dezynfekcja narzędzi. Tego właśnie dotyczy kolejny film z cyklu "Dezynfekuj, nie ryzykuj" przygotowany przez firmę E...

Ecolab4
Dezynfekcja powierzchni w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Powierzchnie w gabinecie stomatologicznym narażone są na różne zanieczyszczenia. Dla bezpieczeństwa personelu oraz pacjentów kluczowa jest ich prawidłowa dezynfekcja. Z kolejnego filmu edukacyjnego przygotowanego przez firmę Ecolab dowiesz się, w ja...

ROZWIŃ WIĘCEJ
pacjent maloletni
Pacjent małoletni w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Rzecznik Praw Pacjenta przypomina, że wizyty lekarskie małoletniego pacjenta co do zasady odbywają się w obecności rodzica lub opiekuna prawnego. Jeśli pacjent ukończył 16 lat, zgodę na leczenie lub wykonanie badania musi wyrazić zarówno rodzic, jak ...

antybiotyki
Antybiotyki w stomatologii wciąż przepisywane zbyt często Lekarz

Wyniki najnowszego badania naukowców reprezentujących kilka ośrodków naukowych w USA wskazują na to, że amerykańscy stomatolodzy wciąż zbyt często przepisują antybiotyki – często niezgodne z aktualnymi rekomendacjami. W latach 2012–2019, które obejmo...

dentofobia 2
Ratunku, dentofob w gabinecie stomatologicznym! Cz. 2 Asysta

Wśród pacjentów gabinetów stomatologicznych są osoby, które wykazują szczególne, niekiedy ekstremalnie duże obawy przed podjęciem leczenia. Co oczywiste, od każdego członka zespołu klinicznego wymaga to postawy wspierającej i głębokiej wrażliwości na...

RTG - Dentonet.pl
Rejestracja aparatu RTG w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Na stronie internetowej komisji stomatologicznej Okręgowej Izby Lekarskiej w Krakowie umieszczone są wzory dokumentów niezbędnych w procesie rejestracji aparatu RTG w gabinecie. Na stronie KS OIL w Krakowie umieszczono protokół wykonania testu odbio...

artificial intelligence 3382507 1280
AI w gabinecie stomatologicznym – przyszłość czy teraźniejszość? Lekarz

W lipcu 2023 roku serwis Dentaly.org przeprowadził badanie ankietowe wśród 1265 osób – zarówno lekarzy, jak i pacjentów, koncentrując się na zaletach, ale i zagrożeniach związanych z obecnością sztucznej inteligencji w praktyce stomatologicznej. Obs...

dentofobia
Ratunku, dentofob w gabinecie stomatologicznym! Cz. 1 Asysta

Personel medyczny gabinetu stomatologicznego od czasu do czasu bierze udział w leczeniu pacjenta, który wykazuje szczególnie duży lęk przed wizytą u dentysty. Nie wszyscy jednak wiedzą, że na sukces (bądź porażkę) w leczeniu dentofoba bezpośredni wpł...

pies
Pies w gabinecie stomatologicznym – czy to dobry pomysł? Lekarz

Przyjazne zwierzęta, które są zabierane przez swoich właścicieli do pracy, np. do kawiarni lub salonu barberskiego ocieplają wizerunek i nierzadko stanowią zachętę dla klientów, by wybierać takie miejsca. Czas pokaże, czy poza akwarium z rybkami w ga...

Agnieszka Mielczarek news
Senior w gabinecie stomatologicznym – na co się przygotować? Lekarz

– Musimy zdawać sobie sprawę, że pacjenci w wieku senioralnym często mają ograniczone funkcje poznawcze, np. niedosłyszą. Lekarz dentysta musi umieć skutecznie komunikować się z takimi pacjentami. Często wymagają oni większej empatii, dłuższego czasu...