Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Marketing
Podatki
Prawo
Strefa relaksu
Technologie
Wiedza

Hejt w gabinecie stomatologicznym? To zdarza się zbyt często!

0 Komentarze | Publikacja:
Poleć artykuł Drukuj artykuł Wielkość czcionki - +
Hejt w gabinecie stomatologicznym? To zdarza się zbyt często!

Hejt w gabinecie stomatologicznym? To zdarza się zbyt często!

Ponad połowa polskich lekarzy dentystów miała nieprzyjemne sytuacje w gabinetach, gdzie pacjenci stawali się agresywni czy wulgarni. Na szczęście większość lekarzy mających takie doświadczenia podkreśla, że są to sporadyczne przypadki. 

Dane te pochodzą z przeprowadzonej na forum stomatologicznym na Facebooku ankiety, w której wzięło udział blisko pół tysiąca lekarzy dentystów. 193 osoby (38%) nigdy nie doświadczyły takiej sytuacji. 15% mówi o regularnych zdarzeniach tego typu, „bardzo rzadko” natomiast takie sytuacje miały miejsce u ok. 40% lekarzy, odpowiadających na ankietowe pytanie.

A samo pytanie na forum pojawiło się po opisie doświadczeń jednego z lekarzy dentystów:

Nie wiem, czy to ja mam takiego pecha do pacjentów, czy z tymi ludźmi dzieje się coś dziwnego? Kłótliwi, krzykliwi, z pretensjami o wszystko. Coraz częściej. Wam też się zdarza, że na was krzyczą?

W dyskusji do cytowanej ankiety zdania wśród lekarzy są podzielone.

– Ostatnio konfliktowi pacjenci pojawiają się jakby częściej niestety. Sądzę, że zaczyna dawać o sobie znać napięcie związane z pandemią.

– W ciągu ostatnich 3 tygodni wysyp!

– Może pacjentów trzeba wychować, w końcu to oni przychodzą, bo mają sprawę do załatwienia. Uświadomić im, że są w pozycji petenta i ewentualnie zasugerować, że jeżeli będą się tak zachowywać, to niech znajdą miejsce, gdzie takie coś będzie tolerowane.

– Taka praca. Po 20 latach w stomatologii powinna być możliwość zrobienia specjalizacji z medycyny pracy.

– U nas większość miłych, ale ostatnio złą opinie wysmażył nam pacjent, który został poproszony o poczekanie na swoją godzinę wizyty pod gabinetem. Nazwał naszego kolegę w opinii w Google bucem, gburem i przestrzegł innych pacjentów.

– Podniesienie cen nie pomaga do końca – i w grupie biedniejszych i „bogoli” są prostacy. To wychowanie, a nie pieniądze, są odpowiedzialne.

Za granicą jest podobnie

Ankieta przeprowadzona w Wielkiej Brytanii przez firmę Dental Protection pokazuje, że 33% stomatologów doświadczyło werbalnych, a nawet fizycznych ataków ze strony pacjentów bądź ich krewnych. Dzieje się tak najczęściej wtedy, gdy dentysta nie jest w stanie zaproponować leczenia w bliskim terminie. Ponadto, 5% stomatologów było obiektem przemocy werbalnej poza gabinetem. Nie dziwi więc, że prawie połowa ankietowanych (48%) w kontekście tego typu zachowań pacjentów nie patrzy w przyszłość z optymizmem. Więcej o tym piszemy TUTAJ.

W Stanach Zjednoczonych natomiast duży obraz tego problemu pokazuje artykuł „Agresja pacjentów wobec stomatologów”. Ukazał się on w październiku 2020 r. w czasopiśmie „The Journal of the American Dental Association” (JADA).

Pozyskane ankiety wykazały, że w ciągu ostatniego roku 55% dentystów doświadczyło agresji słownej ze strony swoich pacjentów. Spośród respondentów 44% było ofiarami agresji uderzającej w reputację, natomiast 22% ofiarami którejś z form agresji fizycznej. Zdaniem nowojorskich badaczy, wskaźniki agresji wobec dentystów były porównywalne ze zgłaszanymi w amerykańskich placówkach opieki zdrowotnej innych niż stomatologiczne.

– Stomatologia obfituje w sytuacje, które mogą wywołać silne, negatywne emocje, takie jak strach, ból, nieufność oraz złość – powiedziała dr Kimberly Rhoades, główna autorka artykułu i badaczka z Family Translational Research Group na Uniwersytecie Nowojorskim. – Wielu pacjentów doświadcza również wysokiego poziomu lęku i wrażliwości, co może nasilać negatywne reakcje lub agresję. Ustalenie, że agresja wobec dentystów jest problemem i jak często się zdarza, może pomóc nam opracować modele interwencji zapobiegające agresji w gabinetach stomatologicznych – dodała dr Rhoades. Więcej o badaniach i artykule TUTAJ.

– Zdarzają się przypadki, że pacjenci wracają do gabinetu stomatologicznego z żądaniami zwrotu kosztów leczenia, twierdząc, że doszło do błędu lub powikłania. Przestrzegam przed negocjowaniem z pacjentem – mówi w rozmowie z Dentonetem mec. Paweł Strzelec.


POWIĄZANE ARTYKUŁY

pierwsza pomoc - Dentonet.pl
Stany nagłe w gabinecie stomatologicznym [video] Asysta

– Zapraszam do udziału w konferencji ASYSDENT, podczas której będę prowadził wykład dotyczący profesjonalnych zasad organizacji działań w sytuacjach nagłego zagrożenia życia w gabinecie. Wiele osób twierdzi, że ma w tej dziedzinie wiedzę, posiada cer...

koronawirus - Dentonet.pl
Łańcut: koronawirus w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Jak poinformował portal lancut.gada.pl, u pracowników jednego z gabinetów stomatologicznych na terenie powiatu wykryto koronawirusa. Kwarantannie poddano w związku z tym 116 osób. Po otrzymaniu informacji o pozytywnym wyniku testu na koronawirusa u ...

ochrona danych pacjentów - Dentonet.pl
Ochrona danych osobowych w gabinecie stomatologicznym Lekarz

28 stycznia obchodzimy Dzień Ochrony Danych Osobowych. Przy tej okazji przypominamy, w jaki sposób należy chronić dane pacjentów w gabinecie stomatologicznym.Do maja 2018 r. gabinety stomatologiczne obowiązywała w zakresie ochrony danych osobowych pa...

ROZWIŃ WIĘCEJ
Mycie rąk - Dentonet.pl
Mycie i dezynfekcja rąk w gabinecie stomatologicznym - cel oraz zasady Asysta

Mycie i dezynfekcja (odkażanie) rąk są najważniejszymi czynnościami w zapobieganiu zakażeniom. Zabiegi higieniczne rąk redukują znacznie ryzyko przeniesienia mikroorganizmów patogennych, co ma olbrzymie znaczenie w gabinetach stomatologicznych. Najwi...

Dodaj komentarz (0 komentarzy)

Każdy komentarz zostanie poddany moderacji

Od (imię)
Do (e-mail)
Temat
Treść
255

Wiadomość e-mail została pomyślnie przesłana na adres