AI w gabinecie stomatologicznym – przyszłość czy teraźniejszość?
AI w gabinecie stomatologicznym – przyszłość czy teraźniejszość?
Spis treści
W lipcu 2023 roku serwis Dentaly.org przeprowadził badanie ankietowe wśród 1265 osób – zarówno lekarzy, jak i pacjentów, koncentrując się na zaletach, ale i zagrożeniach związanych z obecnością sztucznej inteligencji w praktyce stomatologicznej.
Obszary, w których – zdaniem ankietowanych – AI mogłaby znaleźć zastosowanie to kolejno: analiza badań obrazowych (51%), diagnostyka (43%), planowanie leczenia (38%) oraz zarządzanie leczeniem pacjenta (29%).
Sztuczna inteligencja – za i przeciw
Badanie wykazało, że 35% ankietowanych lekarzy dentystów już wdrożyło sztuczną inteligencję w swojej praktyce, a 77% z nich zadeklarowało pozytywne wyniki jej stosowania. Wykazano, że 62% ankietowanych stomatologów zgodziło się, że niektóre zadania stricte operacyjne w gabinecie mogą być wykonywane przez sztuczną inteligencję.
Dentyści doceniają też poprawę wydajności, która wynika ze stosowania tej technologii w gabinecie. Wymieniają przede wszystkim pięć obszarów, w których AI zapewnia największe korzyści w stomatologii:
• szybszy i bardziej wydajny przepływ pracy (workflow) w gabinecie – 76%,
• przewidywalność wyników leczenia prowadzonego u pacjenta – 48%,
• większa precyzja w stawianiu diagnozy – 40%,
• lepsze planowanie leczenia – 35%,
• spersonalizowane opcje leczenia – 20%.
Nie zabrakło jednak również obaw o wpływ sztucznej inteligencji na funkcjonowanie gabinetu dentystycznego. Ponad połowa, bo 55% badanych uważa, że postępy w technologii AI mogą skutkować zwolnieniami w branży stomatologicznej w ciągu najbliższych pięciu lat, a 72% pacjentów obawia się braku interakcji z człowiekiem podczas leczenia po wprowadzeniu sztucznej inteligencji w stomatologii.
Ankietowani obawiają się też bezpieczeństwa danych zarządzanych przez sztuczną inteligencję (67%), mają ograniczone zaufanie do systemów AI (również 67%), obawy etyczne (52%), a także boją się kosztów wprowadzenia tej technologii w gabinecie (43%). Ponadto tylko 10% pacjentów zapłaciłoby więcej za diagnostykę oraz leczenie przeprowadzone z użyciem AI.
Opinie lekarzy dentystów – generalnie pozytywne
Zapytani o prawdopodobieństwo wprowadzenia aparatury opartej na sztucznej inteligencji do własnej praktyki, lekarze stomatolodzy są – w większości – otwarci na wsparcie pracy w gabinecie nową technologią w ciągu najbliższych pięciu lat. Znaczna część ankietowanych (47%) wyraziła „pewne prawdopodobieństwo” implementacji tej technologii w gabinecie. Z drugiej strony niewielu praktyków (14%) wskazało, że jest mało prawdopodobne, by wprowadzili u siebie AI już w najbliższych latach.
Żaden z respondentów nie wyraził przekonania, że zastosowanie technologii opartej na sztucznej inteligencji jest w jego przypadku bardzo mało prawdopodobne. Uzyskane wyniki wskazują raczej na pozytywne perspektywy integracji technologii opartej na AI w praktyce stomatologicznej już w najbliższej przyszłości.
T.H.
Źródła: https://dentistry.co.uk/2023/08/07/more-than-one-third-of-dentists-use-ai-in-practice-study-says/
https://www.dentaly.org/us/research/ai-in-dentistry/
POWIĄZANE ARTYKUŁY
W ostatnich tygodniach w Stanach Zjednoczonych na nowo rozgorzała dyskusja na temat powszechnej dostępności broni palnej i jej konsekwencji. W pierwszej połowie tego roku w masowych strzelaninach w USA zginęły 374 osoby, a ponad 1300 odniosło obrażen...
– Musimy zdawać sobie sprawę, że pacjenci w wieku senioralnym często mają ograniczone funkcje poznawcze, np. niedosłyszą. Lekarz dentysta musi umieć skutecznie komunikować się z takimi pacjentami. Często wymagają oni większej empatii, dłuższego czasu...
Rzecznik Praw Pacjenta przypomina, że wizyty lekarskie małoletniego pacjenta co do zasady odbywają się w obecności rodzica lub opiekuna prawnego. Jeśli pacjent ukończył 16 lat, zgodę na leczenie lub wykonanie badania musi wyrazić zarówno rodzic, jak ...
Już 4 czerwca o godz. 9:00 rozpocznie się organizowana przez firmę Septodont I Debata o Kontroli Bólu w Gabinecie Stomatologicznym. Podczas całodziennego spotkania on-line będzie można wysłuchać wystąpień lekarzy stomatologów, specjalistów nauk farma...
Wśród pacjentów gabinetów stomatologicznych są osoby, które wykazują szczególne, niekiedy ekstremalnie duże obawy przed podjęciem leczenia. Co oczywiste, od każdego członka zespołu klinicznego wymaga to postawy wspierającej i głębokiej wrażliwości na...
Personel medyczny gabinetu stomatologicznego od czasu do czasu bierze udział w leczeniu pacjenta, który wykazuje szczególnie duży lęk przed wizytą u dentysty. Nie wszyscy jednak wiedzą, że na sukces (bądź porażkę) w leczeniu dentofoba bezpośredni wpł...
Przyjazne zwierzęta, które są zabierane przez swoich właścicieli do pracy, np. do kawiarni lub salonu barberskiego ocieplają wizerunek i nierzadko stanowią zachętę dla klientów, by wybierać takie miejsca. Czas pokaże, czy poza akwarium z rybkami w ga...
Współcześni lekarze dentyści zdają sobie sprawę, że wysoko wykwalifikowana, kompetentna asystentka stomatologiczna to nieodzowny element sprawnie funkcjonującego gabinetu. To w interesie dentysty leży, by jego asystentka dokształcała się, podnosiła w...
Jak podało w komunikacie prasowym z 28 marca br. Biuro Prokuratora USA dla Południowego Dystryktu Teksasu, menadżer kliniki dentystycznej w Houston przyznał się do winy w związku z zarzutem niezapłacenia około 500 000 dolarów podatków od wynagrodzeni...
W dzisiejszym artykule dowiesz się, jak stawiać pierwsze kroki i zacząć rozwijać marketing w gabinecie stomatologicznym. Zobaczysz, jakie obszary należy rozwijać w pierwszej kolejności, jakie działania są priorytetowe i co zrobić, jeśli nie masz czas...
Dobra komunikacja z pracownikami nie jest czymś dziecinnie prostym, ale też nie jest zbyt trudna, by o nią nie zabiegać i jej nie wypracowywać. Jakich zasad warto przestrzegać, przekazując informacje zwrotne (zwłaszcza te trudne), aby utrzymać dobre ...