Ratunku, dentofob w gabinecie stomatologicznym! Cz. 2
Ratunku, dentofob w gabinecie stomatologicznym! Cz. 2
Spis treści
Wśród pacjentów gabinetów stomatologicznych są osoby, które wykazują szczególne, niekiedy ekstremalnie duże obawy przed podjęciem leczenia. Co oczywiste, od każdego członka zespołu klinicznego wymaga to postawy wspierającej i głębokiej wrażliwości na potrzeby pacjenta. O tym, jakie nasze zachowania mogą być pomocne podczas wizyty takiego pacjenta, a tym samym ułatwić przebieg leczenia, wspomina portal Dentistry IQ.
W części pierwszej podaliśmy, kim jest dentofob i jak członek zespołu – w tym asystentka i higienistka – może odnaleźć w sobie empatię, życzliwość i zrozumienie dla problemu, z jakim zmaga się taka osoba. Tym razem przyjrzymy się temu, jak nasza postawa może pomóc w przebiegu wizyty pacjenta z fobią stomatologiczną.
Chyba dla nikogo wizyta u dentysty nie jest ulubioną formą spędzania czasu. Nie brakuje osób, które obawiają się bólu albo czują się niekomfortowo ze względu na zły stan swoich zębów. Warto jednak, by każda z nas znalazła w sobie pokłady empatii, a pacjent taki poczuł się komfortowo i wiedział, że nie jest osądzany. Niektórzy, chcąc odnaleźć w sobie więcej empatii, myślą o pacjencie jak o kimś z członków najbliższej rodziny. A ich przecież jesteśmy gotowi traktować łagodniej i z większą życzliwością. Jeśli jest to nowy pacjent lub pacjent, z którym wcześniej nie miałaś do czynienia, poświęć kilka minut na początku wizyty, aby dowiedzieć się, jakie są jego obawy. Może to znacznie pomóc w budowaniu więzi i zaufania między asystentką czy higienistką a pacjentem.
Aktywnie wspieraj pacjenta w dentofobią
Postawa taka może być szczególnie przydatna w przypadku pacjenta z fobią stomatologiczną. Podczas wizyty takiej osoby zachowuj kontakt wzrokowy z pacjentem i aktywnie słuchaj, w tym potakuj głową, udzielaj krótkich odpowiedzi i zadawaj równie krótkie, proste pytania. Dzięki temu pacjent będzie wiedział, że go słuchasz.
Stosuj technikę „powiedz, pokaż, wykonaj” (ang. tell-show-do), sprawdzającą się zwłaszcza w leczeniu dzieci, gdy pacjent jest na bieżąco informowany o tym, co lekarz czy higienistka zamierzają za chwilę zrobić. Wszystko to pozwala dentofobowi wyciszyć się i – w wielu przypadkach – przejąć kontrolę nad swoimi emocjami. Technika tell-show-do daje dobre rezultaty także w przypadku leczenia pacjentów ze spektrum autyzmu oraz osób, które mają trudności poznawcze.
Pomocne są nie tylko słowa otuchy
Jeżeli dla pacjenta-dentofoba problem stanowi brak kontroli nad sytuacją, w której się znalazł, możesz zachęcić go, by np. trzymał ślinociąg. Warto też poinstruować zaniepokojonego pacjenta, że podnosząc w dowolnym momencie rękę, może zasygnalizować, że potrzebuje przerwy. Dodatkowo możesz zachęcić go, by zabrał na wizytę słuchawki i podczas zabiegu cicho słuchał uspokajającej muzyki lub podcastu. W zachowaniu spokoju pacjentowi może pomóc także wykonywanie podczas leczenia niewielkich, delikatnych ruchów ciała.
Możesz też – przy akceptacji pacjenta – wyłączyć część oświetlenia (o ile nie ma to wpływu na przebieg leczenia) albo użyć aromaterapii. W badaniu poziomu pobudzenia autonomicznego układu nerwowego z udziałem 20 zdrowych uczestników oceniano takie parametry jak ciśnienie krwi, tętno, częstość oddechów i temperatura skóry. W badaniu tym wykazano, że olejek lawendowy spowodował znaczny spadek ciśnienia krwi, tętna i temperatury skóry, co wskazywało na obniżenie pobudzenia autonomicznego. To zaś dowodzi, że stosowanie aromaterapii w leczeniu stomatologicznym może być niedrogim, łatwo dostępnym i prostym sposobem na ograniczenie lęku u pacjentów.
Leczenie nigdy nie wygląda tak samo – i to bez względu na to, z jakim pacjentem mamy do czynienia. Ale od naszej umiejętności komunikowania się i okazywania empatii w bardzo dużym stopniu zależy przebieg wizyty osoby z objawami fobii stomatologicznej – dzięki temu pacjent taki może się wyciszyć i bardziej kontrolować swoje emocje i reakcje.
– Według mnie najlepszym sposobem na to, aby przekonać najbardziej opornych pacjentów do regularnego oczyszczania wszystkich powierzchni zębów razem z przestrzeniami międzyzębowymi jest pokazanie im tego, co znajduje się na ich zębach. Najprostsza metoda to wybarwienie płytki – mówi o motywowaniu pacjentów do prawidłowej higieny jamy ustnej mgr dypl. hig. stom. Anna Makówka, higienistka stomatologiczna, technik dentystyczny oraz specjalistka promocji zdrowia
T.H.
Źródło: https://www.dentistryiq.com/
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Jednym z najważniejszych czynników wpływających na bezpieczeństwo pacjentów i personelu stomatologicznego w gabinecie jest prawidłowa dezynfekcja narzędzi. Tego właśnie dotyczy kolejny film z cyklu "Dezynfekuj, nie ryzykuj" przygotowany przez firmę E...
Jak podało w komunikacie prasowym z 28 marca br. Biuro Prokuratora USA dla Południowego Dystryktu Teksasu, menadżer kliniki dentystycznej w Houston przyznał się do winy w związku z zarzutem niezapłacenia około 500 000 dolarów podatków od wynagrodzeni...
Rzecznik Praw Pacjenta przypomina, że wizyty lekarskie małoletniego pacjenta co do zasady odbywają się w obecności rodzica lub opiekuna prawnego. Jeśli pacjent ukończył 16 lat, zgodę na leczenie lub wykonanie badania musi wyrazić zarówno rodzic, jak ...
– Musimy zdawać sobie sprawę, że pacjenci w wieku senioralnym często mają ograniczone funkcje poznawcze, np. niedosłyszą. Lekarz dentysta musi umieć skutecznie komunikować się z takimi pacjentami. Często wymagają oni większej empatii, dłuższego czasu...
Dobra komunikacja z pracownikami nie jest czymś dziecinnie prostym, ale też nie jest zbyt trudna, by o nią nie zabiegać i jej nie wypracowywać. Jakich zasad warto przestrzegać, przekazując informacje zwrotne (zwłaszcza te trudne), aby utrzymać dobre ...
Nawet stosunkowo niewielkie pod względem dostępnej powierzchni lokale da się zaprojektować tak, by powstały w nich nowoczesne, komfortowe i doskonale wyposażone gabinety stomatologiczne. Na przykładzie gabinetu DentaMed na warszawskim Ursusie opowia...
Powierzchnie w gabinecie stomatologicznym narażone są na różne zanieczyszczenia. Dla bezpieczeństwa personelu oraz pacjentów kluczowa jest ich prawidłowa dezynfekcja. Z kolejnego filmu edukacyjnego przygotowanego przez firmę Ecolab dowiesz się, w ja...
Personel medyczny gabinetu stomatologicznego od czasu do czasu bierze udział w leczeniu pacjenta, który wykazuje szczególnie duży lęk przed wizytą u dentysty. Nie wszyscy jednak wiedzą, że na sukces (bądź porażkę) w leczeniu dentofoba bezpośredni wpł...
W lipcu 2023 roku serwis Dentaly.org przeprowadził badanie ankietowe wśród 1265 osób – zarówno lekarzy, jak i pacjentów, koncentrując się na zaletach, ale i zagrożeniach związanych z obecnością sztucznej inteligencji w praktyce stomatologicznej. Obs...
Na stronie internetowej komisji stomatologicznej Okręgowej Izby Lekarskiej w Krakowie umieszczone są wzory dokumentów niezbędnych w procesie rejestracji aparatu RTG w gabinecie. Na stronie KS OIL w Krakowie umieszczono protokół wykonania testu odbio...
W dzisiejszym artykule dowiesz się, jak stawiać pierwsze kroki i zacząć rozwijać marketing w gabinecie stomatologicznym. Zobaczysz, jakie obszary należy rozwijać w pierwszej kolejności, jakie działania są priorytetowe i co zrobić, jeśli nie masz czas...