Dentonet
ASYSTA
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Praca
Materiały i technologie
Lifestyle
Aktualności
Finanse i podatki
Edukacja

Ratunku, dentofob w gabinecie stomatologicznym! Cz. 2

Publikacja:
Ratunku, dentofob w gabinecie stomatologicznym! Cz. 2

Ratunku, dentofob w gabinecie stomatologicznym! Cz. 2

Wśród pacjentów gabinetów stomatologicznych są osoby, które wykazują szczególne, niekiedy ekstremalnie duże obawy przed podjęciem leczenia. Co oczywiste, od każdego członka zespołu klinicznego wymaga to postawy wspierającej i głębokiej wrażliwości na potrzeby pacjenta. O tym, jakie nasze zachowania mogą być pomocne podczas wizyty takiego pacjenta, a tym samym ułatwić przebieg leczenia, wspomina portal Dentistry IQ.

W części pierwszej podaliśmy, kim jest dentofob i jak członek zespołu – w tym asystentka i higienistka – może odnaleźć w sobie empatię, życzliwość i zrozumienie dla problemu, z jakim zmaga się taka osoba. Tym razem przyjrzymy się temu, jak nasza postawa może pomóc w przebiegu wizyty pacjenta z fobią stomatologiczną.

Chyba dla nikogo wizyta u dentysty nie jest ulubioną formą spędzania czasu. Nie brakuje osób, które obawiają się bólu albo czują się niekomfortowo ze względu na zły stan swoich zębów. Warto jednak, by każda z nas znalazła w sobie pokłady empatii, a pacjent taki poczuł się komfortowo i wiedział, że nie jest osądzany. Niektórzy, chcąc odnaleźć w sobie więcej empatii, myślą o pacjencie jak o kimś z członków najbliższej rodziny. A ich przecież jesteśmy gotowi traktować łagodniej i z większą życzliwością. Jeśli jest to nowy pacjent lub pacjent, z którym wcześniej nie miałaś do czynienia, poświęć kilka minut na początku wizyty, aby dowiedzieć się, jakie są jego obawy. Może to znacznie pomóc w budowaniu więzi i zaufania między asystentką czy higienistką a pacjentem.

Aktywnie wspieraj pacjenta w dentofobią

Postawa taka może być szczególnie przydatna w przypadku pacjenta z fobią stomatologiczną. Podczas wizyty takiej osoby zachowuj kontakt wzrokowy z pacjentem i aktywnie słuchaj, w tym potakuj głową, udzielaj krótkich odpowiedzi i zadawaj równie krótkie, proste pytania. Dzięki temu pacjent będzie wiedział, że go słuchasz.

Stosuj technikę „powiedz, pokaż, wykonaj” (ang. tell-show-do), sprawdzającą się zwłaszcza w leczeniu dzieci, gdy pacjent jest na bieżąco informowany o tym, co lekarz czy higienistka zamierzają za chwilę zrobić. Wszystko to pozwala dentofobowi wyciszyć się i – w wielu przypadkach – przejąć kontrolę nad swoimi emocjami. Technika tell-show-do daje dobre rezultaty także w przypadku leczenia pacjentów ze spektrum autyzmu oraz osób, które mają trudności poznawcze.

Pomocne są nie tylko słowa otuchy

Jeżeli dla pacjenta-dentofoba problem stanowi brak kontroli nad sytuacją, w której się znalazł, możesz zachęcić go, by np. trzymał ślinociąg. Warto też poinstruować zaniepokojonego pacjenta, że podnosząc w dowolnym momencie rękę, może zasygnalizować, że potrzebuje przerwy. Dodatkowo możesz zachęcić go, by zabrał na wizytę słuchawki i podczas zabiegu cicho słuchał uspokajającej muzyki lub podcastu. W zachowaniu spokoju pacjentowi może pomóc także wykonywanie podczas leczenia niewielkich, delikatnych ruchów ciała.

Możesz też – przy akceptacji pacjenta – wyłączyć część oświetlenia (o ile nie ma to wpływu na przebieg leczenia) albo użyć aromaterapii. W badaniu poziomu pobudzenia autonomicznego układu nerwowego z udziałem 20 zdrowych uczestników oceniano takie parametry jak ciśnienie krwi, tętno, częstość oddechów i temperatura skóry. W badaniu tym wykazano, że olejek lawendowy spowodował znaczny spadek ciśnienia krwi, tętna i temperatury skóry, co wskazywało na obniżenie pobudzenia autonomicznego. To zaś dowodzi, że stosowanie aromaterapii w leczeniu stomatologicznym może być niedrogim, łatwo dostępnym i prostym sposobem na ograniczenie lęku u pacjentów.

Leczenie nigdy nie wygląda tak samo – i to bez względu na to, z jakim pacjentem mamy do czynienia. Ale od naszej umiejętności komunikowania się i okazywania empatii w bardzo dużym stopniu zależy przebieg wizyty osoby z objawami fobii stomatologicznej – dzięki temu pacjent taki może się wyciszyć i bardziej kontrolować swoje emocje i reakcje.

Według mnie najlepszym sposobem na to, aby przekonać najbardziej opornych pacjentów do regularnego oczyszczania wszystkich powierzchni zębów razem z przestrzeniami międzyzębowymi jest pokazanie im tego, co znajduje się na ich zębach. Najprostsza metoda to wybarwienie płytki – mówi o motywowaniu pacjentów do prawidłowej higieny jamy ustnej mgr dypl. hig. stom. Anna Makówka, higienistka stomatologiczna, technik dentystyczny oraz specjalistka promocji zdrowia

T.H.

Źródło: https://www.dentistryiq.com/


POWIĄZANE ARTYKUŁY

leczenie stomatologiczne5
Nieoczywiste powody wizyty w gabinecie stomatologicznym Asysta

Pacjenci nie zawsze pamiętają o tym, że w gabinecie dentystycznym dba się nie tylko o stan uzębienia i zdrowie jamy ustnej. Dlatego do gabinetu zgłaszają się zwykle wtedy, gdy odczuwają ból zęba albo pojawia się w nim ubytek. Należy zachęcać naszych ...

Agnieszka Mielczarek news
Senior w gabinecie stomatologicznym – na co się przygotować? Lekarz

– Musimy zdawać sobie sprawę, że pacjenci w wieku senioralnym często mają ograniczone funkcje poznawcze, np. niedosłyszą. Lekarz dentysta musi umieć skutecznie komunikować się z takimi pacjentami. Często wymagają oni większej empatii, dłuższego czasu...

marihuana
Pacjent używający marihuany w gabinecie stomatologicznym Asysta

Palenie marihuany może zaostrzać chorobę dziąseł, powodować suchość w jamie ustnej, a nawet zagrażać życiu – gdy u palącego ją pacjenta zastosuje się pewne środki znieczulające. To wnioski wyprowadzone z wykładu wygłoszonego w ostatnich dniach podcza...

ROZWIŃ WIĘCEJ
Edyta Klepcarz Akademia Asysdent glowne
Bezpieczna organizacja pracy w gabinecie stomatologicznym Asysta

Zdrowie i bezpieczeństwo, zarówno personelu, jak i pacjentów, to kluczowe czynniki w każdym gabinecie stomatologicznym. Ogromną rolę w ich zachowaniu odgrywają natomiast asystentki i higienistki stomatologiczne. Tej tematyki dotyczy wykład Edyty Klep...

zespol stomatologiczny
Jak stworzyć dream team w gabinecie stomatologicznym? Lekarz

Współcześni lekarze dentyści zdają sobie sprawę, że wysoko wykwalifikowana, kompetentna asystentka stomatologiczna to nieodzowny element sprawnie funkcjonującego gabinetu. To w interesie dentysty leży, by jego asystentka dokształcała się, podnosiła w...

pacjent maloletni
Pacjent małoletni w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Rzecznik Praw Pacjenta przypomina, że wizyty lekarskie małoletniego pacjenta co do zasady odbywają się w obecności rodzica lub opiekuna prawnego. Jeśli pacjent ukończył 16 lat, zgodę na leczenie lub wykonanie badania musi wyrazić zarówno rodzic, jak ...

artificial intelligence 3382507 1280
AI w gabinecie stomatologicznym – przyszłość czy teraźniejszość? Lekarz

W lipcu 2023 roku serwis Dentaly.org przeprowadził badanie ankietowe wśród 1265 osób – zarówno lekarzy, jak i pacjentów, koncentrując się na zaletach, ale i zagrożeniach związanych z obecnością sztucznej inteligencji w praktyce stomatologicznej. Obs...

oszustwa podatkowe
USA: „kreatywna księgowość” w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Jak podało w komunikacie prasowym z 28 marca br. Biuro Prokuratora USA dla Południowego Dystryktu Teksasu, menadżer kliniki dentystycznej w Houston przyznał się do winy w związku z zarzutem niezapłacenia około 500 000 dolarów podatków od wynagrodzeni...

pies
Pies w gabinecie stomatologicznym – czy to dobry pomysł? Lekarz

Przyjazne zwierzęta, które są zabierane przez swoich właścicieli do pracy, np. do kawiarni lub salonu barberskiego ocieplają wizerunek i nierzadko stanowią zachętę dla klientów, by wybierać takie miejsca. Czas pokaże, czy poza akwarium z rybkami w ga...

dentofobia
Ratunku, dentofob w gabinecie stomatologicznym! Cz. 1 Asysta

Personel medyczny gabinetu stomatologicznego od czasu do czasu bierze udział w leczeniu pacjenta, który wykazuje szczególnie duży lęk przed wizytą u dentysty. Nie wszyscy jednak wiedzą, że na sukces (bądź porażkę) w leczeniu dentofoba bezpośredni wpł...

feedback w gabinecie
Konstruktywny feedback w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Dobra komunikacja z pracownikami nie jest czymś dziecinnie prostym, ale też nie jest zbyt trudna, by o nią nie zabiegać i jej nie wypracowywać. Jakich zasad warto przestrzegać, przekazując informacje zwrotne (zwłaszcza te trudne), aby utrzymać dobre ...