Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Konstruktywny feedback w gabinecie stomatologicznym

Publikacja:
Konstruktywny feedback w gabinecie stomatologicznym

Konstruktywny feedback w gabinecie stomatologicznym

Dobra komunikacja z pracownikami nie jest czymś dziecinnie prostym, ale też nie jest zbyt trudna, by o nią nie zabiegać i jej nie wypracowywać. Jakich zasad warto przestrzegać, przekazując informacje zwrotne (zwłaszcza te trudne), aby utrzymać dobre relacje, osiągać oczekiwane wyniki w pracy, a zarazem wspierać pracowników i nadawać im właściwy kierunek.

Berliński serwis stomatologiczny ZM Online przytacza kilka prostych zasad, które mogą okazać się skuteczne w budowaniu dobrej kultury informacji zwrotnej.

Stwórz odpowiedni kontekst

Zanim podzielisz się swoją opinią na temat dotyczący twojego rozmówcy, nie zapominaj o kontekście tej sprawy. Wyjaśnij, dlaczego informacja zwrotna jest ważna i w jaki sposób może przyczynić się do rozwoju osobistego i zawodowego. Jasny kontekst pozwala odbiorcy lepiej zrozumieć twój feedback. Aby określić kontekst, zwykle wystarczą dwa lub trzy zdania.

Podkreślaj mocne strony

Zacznij od pozytywnego przekazu, aby stworzyć dobrą, wspierającą atmosferę. Podkreśl mocne strony rozmówcy, bo to ułatwi mu przyjęcie krytyki. Bądź precyzyjny i podawaj przykłady. Opinia taka jak „Jesteś dobrym pracownikiem” zrobi mniejsze wrażenie i w mniejszym stopniu wyrazi twoje uznanie niż informacja typu: „Pracujesz szybko, dokładnie i zawsze zachowujesz spokój. Zauważyłem to ponownie wczoraj w stresującej sytuacji z twoim ostatnim pacjentem”. W ten sposób druga osoba poczuje się doceniona i wie, jakiego zachowania oczekujesz.

Nie generalizuj, nie używaj ogólników

Niezależnie od tego, czy jest to pozytywny, czy negatywny feedback, obydwa rodzaje informacji zwrotnej muszą być konkretne. W przeciwnym razie dla twojego rozmówcy nie będzie jasne, co masz na myśli i czego od niego oczekujesz. Formułuj swoją negatywną opinię konkretnie, obiektywnie i bez owijania w bawełnę. Przedstaw fakty takimi, jakie są, bez upiększeń i bez osądzania. Oprzyj swoją krytykę na konkretnych przykładach. Krótko opisz, które sytuacje lub zachowania skłoniły cię do wyrażenia swojej opinii. Sformułuj to tak, aby druga osoba mogła to zaakceptować i nie zaprzeczać.

Na przykład, zamiast mówić: „Zawsze się spóźniasz”, powiedz: „W zeszłym tygodniu spóźniłeś się trzy razy”. Zamiast „Nigdy nie wyłączasz świateł”, lepiej: „Gdy wychodzisz z gabinetu ostatni, czasami zostawiasz włączone światło”. Zachowaj także obiektywizm i nie interpretuj zachowania. Zdanie takie jak „Zostawiasz włączone światło w pustych pomieszczeniach” jest lepsze niż „Nie przejmujesz się kosztami energii”.

Jeśli przedstawisz informacje rzeczowo, jasno i konkretnie, twoja opinia będzie bardziej wiarygodna. Przy okazji, udzielając konstruktywnej informacji zwrotnej, możesz pokazać swoim pracownikom dobre przywództwo zespołowe. Twoja praktyka również na tym zyska.

Nie koncentruj się na osobie, ale na jej zachowaniu

Nie krytykuj pracownika jako osoby, ale jego działania, których nie akceptujesz. Zamiast mówić: „Spóźniłeś się!”, powiedz raczej: „Z powodu twojego spóźnienia pacjent musiał czekać, wprowadziło ono także bałagan w organizacji pracy innych osób”. Pozwoli to ograniczyć reakcje obronne, a zarazem zachęci do konstruktywnej dyskusji na temat korekty niechcianych zachowań. Ponadto twój rozmówca nie będzie miał powodu wątpić w to, że nadal cenisz go jako osobę i pracownika.

Wyrażając opinie, pamiętaj o jej możliwych skutkach

Zawsze bierz pod uwagę i przewiduj, jak przekazywane przez ciebie informacje zwrotne przełożą się na przyszłe działania i zachowania. Jasno formułuj swoje sugestie i oczekiwania. W ten sposób możesz wesprzeć odbiorcę przekazywanej informacji w planowaniu określonych kroków zmierzających do poprawy.

Okazuj empatię

Gdy omawiane są ważne sprawy, np. te dotyczące ludzi, a nie tylko jakichś sytuacji, reakcje naszych rozmówców bywają różne. Mogą oni zareagować, przykładowo, konsternacją lub pobudzeniem emocjonalnym. Okaż empatię i zrozumienie dla tego, jak przyjmowana jest przekazana przez ciebie informacja zwrotna – w wielu przypadkach osoba, z którą rozmawiasz, musi po prostu oswoić się z niełatwą dla niej i być może nieoczekiwaną informacją. Spokojnie posłuchaj odpowiedzi. Pełny szacunku ton pozwoli utrzymać atmosferę zaufania.

Bądź otwarty na dialog

Wyrażona przez ciebie opinia nie powinna być tylko „drogą jednokierunkową”. Zachęcaj swoich rozmówców do zadawania pytań i dyskusji. Otwarty dialog umożliwia obu stronom lepsze zrozumienie krytyki, jak również określenie kroków, które należy podjąć w sprawach wymagających poprawy.

Feedback – nie tylko jeden raz

Informacja zwrotna nie powinna być tylko jednorazowym wydarzeniem. Regularne spotykanie się w celu omówienia spraw, które wymagają poprawy czy modyfikacji pozwala na doskonalenie procedur i wspiera rozwój osobisty personelu. Znajdź równowagę pomiędzy zbyt częstym, jak i zbyt rzadkim udzielaniem informacji zwrotnej. Jeśli nie jesteś pewien, możesz też zapytać swoich pracowników o ich preferencje. Chociaż feedback jest zwykle częścią standardowej oceny wyników osiąganych w gabinecie, zaleca się przekazywanie informacji zwrotnej kilka razy w roku.

Przyjmuj informację zwrotną

Jako osoba udzielająca odpowiedzi zwrotnej, także ty powinieneś nauczyć się przyjmować słowa krytyki. Tworzy to atmosferę zaufanie i ułatwia otwartość w komunikacji obu stron. Przekazywanie konstruktywnej krytyki wymaga wrażliwości i praktyki. Stosując te zasady, możesz budować w firmie kulturę pozytywnego feedbacku. Pomagasz także swoim pracownikom w osiąganiu celów związanych z ich rozwojem osobistym i zawodowym – a twoja praca w gabinecie i twój sukces zawodowy, również na tym zyskają.  

W dobie coraz większej konkurencji gabinetów stomatologicznych pozyskanie pacjenta na nietanie przecież usługi nie jest proste. Można swoją przewagę budować kompetencjami miękkimi – mówi w rozmowie z Dentonetem Michał Katarzyński, trener rozwoju praktyk stomatologicznych. Dodaje, że szkolenia w tym zakresie także zmieniają się z upływem lat i na skutek tego, jak rozwija się stomatologia.

T.H.

Źródło: https://www.zm-online.de/


POWIĄZANE ARTYKUŁY

dentofobia
Ratunku, dentofob w gabinecie stomatologicznym! Cz. 1 Asysta

Personel medyczny gabinetu stomatologicznego od czasu do czasu bierze udział w leczeniu pacjenta, który wykazuje szczególnie duży lęk przed wizytą u dentysty. Nie wszyscy jednak wiedzą, że na sukces (bądź porażkę) w leczeniu dentofoba bezpośredni wpł...

dentofobia 2
Ratunku, dentofob w gabinecie stomatologicznym! Cz. 2 Asysta

Wśród pacjentów gabinetów stomatologicznych są osoby, które wykazują szczególne, niekiedy ekstremalnie duże obawy przed podjęciem leczenia. Co oczywiste, od każdego członka zespołu klinicznego wymaga to postawy wspierającej i głębokiej wrażliwości na...

pacjent maloletni
Pacjent małoletni w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Rzecznik Praw Pacjenta przypomina, że wizyty lekarskie małoletniego pacjenta co do zasady odbywają się w obecności rodzica lub opiekuna prawnego. Jeśli pacjent ukończył 16 lat, zgodę na leczenie lub wykonanie badania musi wyrazić zarówno rodzic, jak ...

ROZWIŃ WIĘCEJ
artificial intelligence 3382507 1280
AI w gabinecie stomatologicznym – przyszłość czy teraźniejszość? Lekarz

W lipcu 2023 roku serwis Dentaly.org przeprowadził badanie ankietowe wśród 1265 osób – zarówno lekarzy, jak i pacjentów, koncentrując się na zaletach, ale i zagrożeniach związanych z obecnością sztucznej inteligencji w praktyce stomatologicznej. Obs...

Agnieszka Mielczarek news
Senior w gabinecie stomatologicznym – na co się przygotować? Lekarz

– Musimy zdawać sobie sprawę, że pacjenci w wieku senioralnym często mają ograniczone funkcje poznawcze, np. niedosłyszą. Lekarz dentysta musi umieć skutecznie komunikować się z takimi pacjentami. Często wymagają oni większej empatii, dłuższego czasu...

Ecolab5
Dezynfekcja narzędzi w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Jednym z najważniejszych czynników wpływających na bezpieczeństwo pacjentów i personelu stomatologicznego w gabinecie jest prawidłowa dezynfekcja narzędzi. Tego właśnie dotyczy kolejny film z cyklu "Dezynfekuj, nie ryzykuj" przygotowany przez firmę E...

oszustwa podatkowe
USA: „kreatywna księgowość” w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Jak podało w komunikacie prasowym z 28 marca br. Biuro Prokuratora USA dla Południowego Dystryktu Teksasu, menadżer kliniki dentystycznej w Houston przyznał się do winy w związku z zarzutem niezapłacenia około 500 000 dolarów podatków od wynagrodzeni...

RTG - Dentonet.pl
Rejestracja aparatu RTG w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Na stronie internetowej komisji stomatologicznej Okręgowej Izby Lekarskiej w Krakowie umieszczone są wzory dokumentów niezbędnych w procesie rejestracji aparatu RTG w gabinecie. Na stronie KS OIL w Krakowie umieszczono protokół wykonania testu odbio...

Ecolab4
Dezynfekcja powierzchni w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Powierzchnie w gabinecie stomatologicznym narażone są na różne zanieczyszczenia. Dla bezpieczeństwa personelu oraz pacjentów kluczowa jest ich prawidłowa dezynfekcja. Z kolejnego filmu edukacyjnego przygotowanego przez firmę Ecolab dowiesz się, w ja...

zespol stomatologiczny
Jak stworzyć dream team w gabinecie stomatologicznym? Lekarz

Współcześni lekarze dentyści zdają sobie sprawę, że wysoko wykwalifikowana, kompetentna asystentka stomatologiczna to nieodzowny element sprawnie funkcjonującego gabinetu. To w interesie dentysty leży, by jego asystentka dokształcała się, podnosiła w...

know how 850x400 pop
Kontrola bólu w gabinecie stomatologicznym? To możliwe! Lekarz

Już 4 czerwca o godz. 9:00 rozpocznie się organizowana przez firmę Septodont I Debata o Kontroli Bólu w Gabinecie Stomatologicznym. Podczas całodziennego spotkania on-line będzie można wysłuchać wystąpień lekarzy stomatologów, specjalistów nauk farma...