Dezynfekcja w gabinecie stomatologicznym priorytetem dla pacjenta
Dezynfekcja w gabinecie stomatologicznym priorytetem dla pacjenta
Spis treści
Serwis DentaVox przeprowadził badanie ankietowe, które miało na celu sprawdzenie oczekiwań pacjentów odnośnie wizyty w gabinecie stomatologicznym. Wykazano w nim przede wszystkim, że po pandemii COVID-19 pacjenci mają znacznie większe wymagania w zakresie kontroli zakażeń w gabinecie.
Z badania, w którym wzięło udział ponad 3400 uczestników, wynika, że zdecydowana większość respondentów, bo aż 95%, oczekuje wysokich standardów ochrony w gabinecie dentystycznym.
Dezynfekcja na pierwszym miejscu!
Z grupy tej dokładnie połowa uznaje, że najważniejszym działaniem, jakie muszą zapewnić gabinety dentystyczne jest dezynfekcja sprzętu stomatologicznego. Co czwarta osoba (22%) stwierdziła, że regularnej dezynfekcji wymagają często dotykane powierzchnie. Zaskakująco mało istotne – w ocenie ankietowanych – były takie czynniki, jak osobista ochrona (9%) oraz mycie i dezynfekcja rąk (5%).
Z kolei 4% respondentów uważa, że najistotniejszy jest porządek w gabinecie – być może zakładając, że ma on wiele wspólnego z kontrolą zakażeń. Również 4% ankietowanych uznało, że priorytetem jest oczyszczanie i dezynfekcja powietrza, a mniej niż 1%, że jest nim wietrzenie gabinetu.
Sam porządek w gabinecie nie zapewni ochrony przed zakażeniem
Serwis DentaVox zwrócił uwagę, że czystość jest przez pacjentów nierzadko uznawana za działanie zapewniające higienę i ochronę przed zakażeniem, choć jest to błędne przekonanie.
Z ankiety wynika, że największy odsetek pacjentów (41%) higienę w gabinecie ocenia na podstawie stanu narzędzi i sprzętu używanego podczas wizyty. W dalszej kolejności respondenci wskazali stan całego gabinetu (29%), poczekalni (12%), a najrzadziej – sali operacyjnej (9%). Tylko 4% ankietowanych stwierdziło, że ważny jest strój personelu stomatologicznego, natomiast mniej niż 4% zadeklarowało, że najlepszym wskaźnikiem higienicznej czystości w gabinecie jest stan łazienki.
Podczas ostatniej wizyty u stomatologa zdecydowana większość – około 90% – respondentów stwierdziła, że ich dentysta nosił rękawiczki i maseczkę, a w gogle wyposażonych było 62% stomatologów. Mniej niż połowa praktyków (46%) w trakcie leczenia miała na sobie jednorazowy fartuch, natomiast co trzeci (35%) używał ochraniaczy na obuwie. Wyniki te w dużym stopniu pokrywały się z oczekiwaniami wyrażonymi przez pacjentów w ankiecie.
Rutyna, nieprawidłowe nawyki, nie zawsze poprawne automatyzmy – to przykłady błędów, które pojawiają się we współpracy asystentek stomatologicznych z lekarzami. – Z drugiej strony asysta, poprzez swoją czułość, dbałość o sprzęt i narzędzia, może mocno pomóc w zapobieganiu wielu niekorzystnym sytuacjom – mówi lek. dent. Bartosz Siekierski, ekspert z zakresu endodoncji. Zapraszamy do obejrzenia materiału filmowego!
T.H.
https://dentavox.dentacoin.com/blog/the-dental-office-what-is-good-hygiene-in-times-of-covid-19/
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Personel medyczny gabinetu stomatologicznego od czasu do czasu bierze udział w leczeniu pacjenta, który wykazuje szczególnie duży lęk przed wizytą u dentysty. Nie wszyscy jednak wiedzą, że na sukces (bądź porażkę) w leczeniu dentofoba bezpośredni wpł...
– Zależało mi na tym, aby mój mały gabinet spełniał wszystkie wymagania sanitarno-epidemiologiczne i lokalowe, a równocześnie chciałam, żeby rozkład wnętrz oraz wyposażenie było ergonomiczne dla personelu i przyjazne dla pacjentów – mówi lek. dent. N...
– Musimy zdawać sobie sprawę, że pacjenci w wieku senioralnym często mają ograniczone funkcje poznawcze, np. niedosłyszą. Lekarz dentysta musi umieć skutecznie komunikować się z takimi pacjentami. Często wymagają oni większej empatii, dłuższego czasu...
W kontekście funkcjonowania gabinetu dentystycznego mówi się wiele m.in. o potrzebie budowania prawidłowej komunikacji, zachowywaniu profesjonalizmu, rzetelności, etycznym postępowaniu. Ale (zbyt) rzadko w odniesieniu do naszej pracy wspomina się o ż...
Pacjenci nie zawsze pamiętają o tym, że w gabinecie dentystycznym dba się nie tylko o stan uzębienia i zdrowie jamy ustnej. Dlatego do gabinetu zgłaszają się zwykle wtedy, gdy odczuwają ból zęba albo pojawia się w nim ubytek. Należy zachęcać naszych ...
Każdy gabinet stomatologiczny działa według określonych procedur. Ich przestrzeganie gwarantuje utrzymanie wysokiego standardu pracy, a tym samym – bezpieczeństwo. Masz realny wpływ na to, co dzieje się w Twoim otoczeniu, w tym na wybór preparatów, k...
W lipcu 2023 roku serwis Dentaly.org przeprowadził badanie ankietowe wśród 1265 osób – zarówno lekarzy, jak i pacjentów, koncentrując się na zaletach, ale i zagrożeniach związanych z obecnością sztucznej inteligencji w praktyce stomatologicznej. Obs...
Rzecznik Praw Pacjenta przypomina, że wizyty lekarskie małoletniego pacjenta co do zasady odbywają się w obecności rodzica lub opiekuna prawnego. Jeśli pacjent ukończył 16 lat, zgodę na leczenie lub wykonanie badania musi wyrazić zarówno rodzic, jak ...
Dobra komunikacja z pracownikami nie jest czymś dziecinnie prostym, ale też nie jest zbyt trudna, by o nią nie zabiegać i jej nie wypracowywać. Jakich zasad warto przestrzegać, przekazując informacje zwrotne (zwłaszcza te trudne), aby utrzymać dobre ...
Jak podało w komunikacie prasowym z 28 marca br. Biuro Prokuratora USA dla Południowego Dystryktu Teksasu, menadżer kliniki dentystycznej w Houston przyznał się do winy w związku z zarzutem niezapłacenia około 500 000 dolarów podatków od wynagrodzeni...
Wśród pacjentów gabinetów stomatologicznych są osoby, które wykazują szczególne, niekiedy ekstremalnie duże obawy przed podjęciem leczenia. Co oczywiste, od każdego członka zespołu klinicznego wymaga to postawy wspierającej i głębokiej wrażliwości na...