Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Życzliwość w gabinecie stomatologicznym – czy jest potrzebna?

Publikacja:
Życzliwość w gabinecie stomatologicznym – czy jest potrzebna?

Życzliwość w gabinecie stomatologicznym – czy jest potrzebna?

W kontekście funkcjonowania gabinetu dentystycznego mówi się wiele m.in. o potrzebie budowania prawidłowej komunikacji, zachowywaniu profesjonalizmu, rzetelności, etycznym postępowaniu. Ale (zbyt) rzadko w odniesieniu do naszej pracy wspomina się o życzliwości. W portalu Dentistry.co.uk Kevin Rose wyjaśnia, dlaczego w praktyce stomatologicznej ważne jest budowanie atmosfery życzliwości.

Rose pisze, że zdaniem niektórych (w tym części pracowników służby zdrowia) życzliwość to „towar deficytowy”, który ograniczają, zastępują wysokie kwalifikacje i/lub doświadczenie. Ale w opinii innych życzliwość można pielęgnować, a to pozwala rozwijać się nam zarówno indywidualnie, jak i w szerszym wymiarze – jako grupie, firmie.

Ale problemem, może nawet przeszkodą w tym, by w naszym zawodzie praktykować życzliwość jest to, że gabinet stomatologiczny to środowisko o wysokim stopniu regulacji i zarządzania. Postępowanie zgodne z obowiązującymi procedurami niekoniecznie pozostawia przestrzeń na swobodne myślenie i podejmowanie autonomicznych decyzji. A przecież to są cechy kogoś, kogo możemy uważać za życzliwego.

Czy życzliwość może przynosić korzyści?

Aby dostrzec korzyści płynące z prowadzenia praktyki stomatologicznej, która pielęgnuje kulturę życzliwości, warto zauważyć, że nie mówimy tu tylko o byciu uprzejmym, miłym czy wspaniałomyślnym. Prawdziwa życzliwość zakłada istnienie współzależności pomiędzy stronami w gabinecie dentystycznym, z których wynikają konkretne działania.

Życzliwość może czasem oznaczać rezygnację z własnego interesu, często wymaga od nas kreatywności. Może być stosowana w wielu aspektach działalności praktyki, wykraczając poza standardową opiekę nad pacjentem. Życzliwość to stan umysłu, który kształtuje zachowania i nadaje kierunek działaniom danej organizacji – także takiej, jaką jest gabinet dentystyczny. Niektóre firmy mają reputację szczególnie przyjaznych i życzliwych dla swoich klientów/pacjentów… Czy twoja również do nich należy?

Budowanie kultury życzliwości w gabinecie

Co możesz zrobić, aby stworzyć kulturę życzliwości w swojej praktyce? Działań, które można podjąć, jest co najmniej kilka.

1. Zrezygnuj z realizacji zadań, których głównym celem jest uzyskanie mierzalnych wyników (np. wzrost liczby wizyt czy przychodu), a nie zaspokajanie potrzeb pacjentów.

2. Dowiedz się, co cenią twoi pacjenci, co jest dla nich ważne w leczeniu i wykorzystaj te informacje zwrotne do poprawy opieki nad pacjentami.

3. To, co i jak mówisz o swoich pacjentach, ma wpływ na to, jak postrzegasz ich ty i inni pracownicy gabinetu. Słowa i opinie to delikatna sprawa w opiece zdrowotnej, więc posługuj się nimi ostrożnie.

4. Uważaj z mówieniem ludziom, co mają robić. Procedury i regulacje w naszym środowisku to jedno, ale nie musi to być powód do tłumienia wolnego myślenia i podejmowania samodzielnych decyzji.

5. Nie trzymaj się zawsze zasad. Życzliwość w opiece zdrowotnej wymaga motywacji i dobrego zarządzania, a nie tylko schematów czy określonych procedur.

6. Pamiętaj, że nie można kupić życzliwości, więc nawet nie próbuj tego robić.

7. Nie pozwól, by zaślepiły cię wskaźniki wydajności lub wyniki finansowe gabinetu.

Jak pisze Kevin Rose, w praktykach stomatologicznych możliwe jest stworzenie kultury życzliwości – takiej, w której jest także sukces finansowy i utrzymująca się lata stabilność. Istnieje wiele odnoszących sukcesy firm, dla których to nie nowość. Wymaga to odwagi i wytrwałości, ale życzliwość w stomatologii będzie zawsze poszukiwana.

– Błędy w sztuce zdarzają się bardzo rzadko. Roszczenia pacjentów nader często dotyczą po prostu niewłaściwej komunikacji. My mamy swoje ograniczenia, zarówno czysto ludzkie, jak i materiałowe czy technologiczne, ale kluczem jest to, żeby pacjent to zrozumiał, żebyśmy prostym językiem wytłumaczyli mu, na czym one polegają – mówi lek. dent. Rafał Wojda, który razem z lek. dent. Remigiuszem Budziłło rozmawiają o znaczeniu komunikacji z pacjentem dla skuteczności leczenia implantologicznego.

T.H.

źródło: https://dentistry.co.uk/2022/10/26/why-do-you-need-to-create-a-culture-of-kindness-in-your-dental-practice/


POWIĄZANE ARTYKUŁY

dezynfekcja
Dezynfekcja w gabinecie stomatologicznym priorytetem dla pacjenta Asysta

Serwis DentaVox przeprowadził badanie ankietowe, które miało na celu sprawdzenie oczekiwań pacjentów odnośnie wizyty w gabinecie stomatologicznym. Wykazano w nim przede wszystkim, że ze względu na pandemię COVID-19 pacjenci mają znacznie większe wyma...

marihuana
Pacjent używający marihuany w gabinecie stomatologicznym Asysta

Palenie marihuany może zaostrzać chorobę dziąseł, powodować suchość w jamie ustnej, a nawet zagrażać życiu – gdy u palącego ją pacjenta zastosuje się pewne środki znieczulające. To wnioski wyprowadzone z wykładu wygłoszonego w ostatnich dniach podcza...

know how 850x400 pop
Kontrola bólu w gabinecie stomatologicznym? To możliwe! Lekarz

Już 4 czerwca o godz. 9:00 rozpocznie się organizowana przez firmę Septodont I Debata o Kontroli Bólu w Gabinecie Stomatologicznym. Podczas całodziennego spotkania on-line będzie można wysłuchać wystąpień lekarzy stomatologów, specjalistów nauk farma...

ROZWIŃ WIĘCEJ
RTG - Dentonet.pl
Rejestracja aparatu RTG w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Na stronie internetowej komisji stomatologicznej Okręgowej Izby Lekarskiej w Krakowie umieszczone są wzory dokumentów niezbędnych w procesie rejestracji aparatu RTG w gabinecie. Na stronie KS OIL w Krakowie umieszczono protokół wykonania testu odbio...

Ecolab4
Dezynfekcja powierzchni w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Powierzchnie w gabinecie stomatologicznym narażone są na różne zanieczyszczenia. Dla bezpieczeństwa personelu oraz pacjentów kluczowa jest ich prawidłowa dezynfekcja. Z kolejnego filmu edukacyjnego przygotowanego przez firmę Ecolab dowiesz się, w ja...

zespol stomatologiczny
Jak stworzyć dream team w gabinecie stomatologicznym? Lekarz

Współcześni lekarze dentyści zdają sobie sprawę, że wysoko wykwalifikowana, kompetentna asystentka stomatologiczna to nieodzowny element sprawnie funkcjonującego gabinetu. To w interesie dentysty leży, by jego asystentka dokształcała się, podnosiła w...

Up clinic artykul 3
Jak wyleczyć marketing internetowy w gabinecie stomatologicznym? Lekarz

W dzisiejszym artykule dowiesz się, jak stawiać pierwsze kroki i zacząć rozwijać marketing w gabinecie stomatologicznym. Zobaczysz, jakie obszary należy rozwijać w pierwszej kolejności, jakie działania są priorytetowe i co zrobić, jeśli nie masz czas...

pies
Pies w gabinecie stomatologicznym – czy to dobry pomysł? Lekarz

Przyjazne zwierzęta, które są zabierane przez swoich właścicieli do pracy, np. do kawiarni lub salonu barberskiego ocieplają wizerunek i nierzadko stanowią zachętę dla klientów, by wybierać takie miejsca. Czas pokaże, czy poza akwarium z rybkami w ga...

koronawirus - Dentonet.pl
Łańcut: koronawirus w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Jak poinformował portal lancut.gada.pl, u pracowników jednego z gabinetów stomatologicznych na terenie powiatu wykryto koronawirusa. Kwarantannie poddano w związku z tym 116 osób. Po otrzymaniu informacji o pozytywnym wyniku testu na koronawirusa u ...

Ecolab5
Dezynfekcja narzędzi w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Jednym z najważniejszych czynników wpływających na bezpieczeństwo pacjentów i personelu stomatologicznego w gabinecie jest prawidłowa dezynfekcja narzędzi. Tego właśnie dotyczy kolejny film z cyklu "Dezynfekuj, nie ryzykuj" przygotowany przez firmę E...

pierwsza pomoc - Dentonet.pl
Stany nagłe w gabinecie stomatologicznym [video] Asysta

– Zapraszam do udziału w konferencji ASYSDENT, podczas której będę prowadził wykład dotyczący profesjonalnych zasad organizacji działań w sytuacjach nagłego zagrożenia życia w gabinecie. Wiele osób twierdzi, że ma w tej dziedzinie wiedzę, posiada cer...