Życzliwość w gabinecie – czy jest potrzebna?
Życzliwość w gabinecie – czy jest potrzebna?
Spis treści
W kontekście funkcjonowania gabinetu dentystycznego mówi się wiele m.in. o potrzebie budowania prawidłowej komunikacji, zachowywaniu profesjonalizmu, rzetelności, etycznym postępowaniu. Ale (zbyt) rzadko w odniesieniu do naszej pracy wspomina się o życzliwości. W portalu Dentistry.co.uk Kevin Rose wyjaśnia, dlaczego w praktyce stomatologicznej ważne jest budowanie atmosfery życzliwości.
Rose pisze, że zdaniem niektórych (w tym części pracowników służby zdrowia) życzliwość to „towar deficytowy”, który ograniczają, zastępują wysokie kwalifikacje i/lub doświadczenie. Ale w opinii innych życzliwość można pielęgnować, a to pozwala rozwijać się nam zarówno indywidualnie, jak i w szerszym wymiarze – jako grupie, firmie.
Ale problemem, może nawet przeszkodą w tym, by w naszym zawodzie praktykować życzliwość jest to, że gabinet stomatologiczny to środowisko o wysokim stopniu regulacji i zarządzania. Postępowanie zgodne z obowiązującymi procedurami niekoniecznie pozostawia przestrzeń na swobodne myślenie i podejmowanie autonomicznych decyzji. A przecież to są cechy kogoś, kogo możemy uważać za życzliwego.
Czy życzliwość może przynosić korzyści?
Aby dostrzec korzyści płynące z prowadzenia praktyki stomatologicznej, która pielęgnuje kulturę życzliwości, warto zauważyć, że nie mówimy tu tylko o byciu uprzejmym, miłym czy wspaniałomyślnym. Prawdziwa życzliwość zakłada istnienie współzależności pomiędzy stronami w gabinecie dentystycznym, z których wynikają konkretne działania.
Życzliwość może czasem oznaczać rezygnację z własnego interesu, często wymaga od nas kreatywności. Może być stosowana w wielu aspektach działalności praktyki, wykraczając poza standardową opiekę nad pacjentem. Życzliwość to stan umysłu, który kształtuje zachowania i nadaje kierunek działaniom danej organizacji – także takiej, jaką jest gabinet dentystyczny. Niektóre firmy mają reputację szczególnie przyjaznych i życzliwych dla swoich klientów/pacjentów… Czy twoja również do nich należy?
Budowanie kultury życzliwości w gabinecie
Co możesz zrobić, aby stworzyć kulturę życzliwości w swojej praktyce? Działań, które można podjąć, jest co najmniej kilka.
1. Zrezygnuj z realizacji zadań, których głównym celem jest uzyskanie mierzalnych wyników (np. wzrost liczby wizyt czy przychodu), a nie zaspokajanie potrzeb pacjentów.
2. Dowiedz się, co cenią twoi pacjenci, co jest dla nich ważne w leczeniu i wykorzystaj te informacje zwrotne do poprawy opieki nad pacjentami.
3. To, co i jak mówisz o swoich pacjentach, ma wpływ na to, jak postrzegasz ich ty i inni pracownicy gabinetu. Słowa i opinie to delikatna sprawa w opiece zdrowotnej, więc posługuj się nimi ostrożnie.
4. Uważaj z mówieniem ludziom, co mają robić. Procedury i regulacje w naszym środowisku to jedno, ale nie musi to być powód do tłumienia wolnego myślenia i podejmowania samodzielnych decyzji.
5. Nie trzymaj się zawsze zasad. Życzliwość w opiece zdrowotnej wymaga motywacji i dobrego zarządzania, a nie tylko schematów czy określonych procedur.
6. Pamiętaj, że nie można kupić życzliwości, więc nawet nie próbuj tego robić.
7. Nie pozwól, by zaślepiły cię wskaźniki wydajności lub wyniki finansowe gabinetu.
Jak pisze Kevin Rose, w praktykach stomatologicznych możliwe jest stworzenie kultury życzliwości – takiej, w której jest także sukces finansowy i utrzymująca się lata stabilność. Istnieje wiele odnoszących sukcesy firm, dla których to nie nowość. Wymaga to odwagi i wytrwałości, ale życzliwość w stomatologii będzie zawsze poszukiwana.
– Błędy w sztuce zdarzają się bardzo rzadko. Roszczenia pacjentów nader często dotyczą po prostu niewłaściwej komunikacji. My mamy swoje ograniczenia, zarówno czysto ludzkie, jak i materiałowe czy technologiczne, ale kluczem jest to, żeby pacjent to zrozumiał, żebyśmy prostym językiem wytłumaczyli mu, na czym one polegają – mówi lek. dent. Rafał Wojda, który razem z lek. dent. Remigiuszem Budziłło rozmawiają o znaczeniu komunikacji z pacjentem dla skuteczności leczenia implantologicznego.
T.H.
POWIĄZANE ARTYKUŁY
- Ryzyko zakażenia koronawirusem w gabinecie stomatologicznym jest bardzo małe. Gabinet jest takim miejscem, gdzie procedury dezynfekcji są na bardzo wysokim poziomie. Lekarze dentyści są przecież w swojej pracy od zawsze narażeni na szereg różnych z...
Chociaż ostatnie tygodnie przyniosły uspokojenie sytuacji epidemicznej w Polsce, konieczne jest przygotowanie się na ewentualny powrót koronawirusa jesienią – apelują lekarze. Wśród niezbędnych działań przed możliwą kolejną falą COVID-19 wymieniają m...
- Rynek medycyny estetycznej w Polsce znacząco rośnie. Pamiętajmy też, że to usługa luksusowa. Dla pacjentów cena nie jest najważniejszym kryterium przy wyborze kliniki - mówi o zabiegach medycyny estetycznej dr Mateusz Tomaszewski, który prowadzi sz...
Przydałoby się już rozgrzewać nową kampanię promującą szczepienia przeciw COVID-19 – powiedział PAP prof. Marcin Czech z Instytutu Matki i Dziecka w Warszawie, kierownik Zespołu ds. Kontroli Zakażań Szpitalnych. Jego zdaniem będzie ją trudniej przygo...
W amerykańskiej stomatologii w ostatnich miesiącach podejmowany jest temat zabezpieczeń stosowanych w radiologii, w tym ochrony pacjenta przy pomocy ołowianych fartuchów używanych także podczas prześwietleń zębów. Stąd ponawiane pytania, czy ich użyc...
NFZ w Katowicach ogłosił konkurs dotyczący realizacji programu ortodontycznej opieki nad dziećmi z wrodzonymi wadami części twarzowej czaszki na terenie województwa śląskiego. Umowa miałaby obowiązywać od 1 maja 2023 r. do 30 kwietnia 2028 r. Progra...
Obecny sposób testowania w skali społeczeństwa nie dostarcza informacji na temat prawdziwego rozmiar epidemii SARS-CoV-2 w kraju – uważają eksperci z zespołu PAN ds. COVID-19. Potrzebna jest zmiana strategii i testowanie osób, które mają kontakt z wi...
Multiszczepionka mogłaby zapewnić szeroki wachlarz przeciwciał przeciwko różnym wariantom koronawirusa. Obecnie takich badań nie ma, ale uważam, że sprawdziłaby się lepiej - oceniła prof. Agnieszka Szuster-Ciesielska z Katedry Wirusologii i Immunolog...
Wielu potencjalnych pacjentów, zwłaszcza tych zainteresowanych zabiegami z zakresu stomatologii estetycznej, poprzez media społecznościowe szuka odpowiedniego gabinetu lub danej usługi. Ale czy wykorzystanie znanego z mediów społecznościowych influen...
Na przestrzeni ostatnich lat widoczny jest duży wzrost popularności różnego rodzaju naturalnych remediów na różne dolegliwości. I o ile niektóre rzeczywiście się sprawdzają, to inne nie są tak efektywne, jak można by tego oczekiwać. Kannabidiol (CBD...
Kawa rozpuszczalna ma liczne grono zwolenników i przeciwników. Zwolennicy cenią ją za to, że w zasadzie nie wymaga żadnego przygotowywania. Przeciwnicy uważają, że nie da się delektować smakiem kawy instant. Tymczasem na całym świecie kawa rozpuszcza...