Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Życzliwość w gabinecie stomatologicznym – czy jest potrzebna?

Publikacja:
Życzliwość w gabinecie stomatologicznym – czy jest potrzebna?

Życzliwość w gabinecie stomatologicznym – czy jest potrzebna?

W kontekście funkcjonowania gabinetu dentystycznego mówi się wiele m.in. o potrzebie budowania prawidłowej komunikacji, zachowywaniu profesjonalizmu, rzetelności, etycznym postępowaniu. Ale (zbyt) rzadko w odniesieniu do naszej pracy wspomina się o życzliwości. Dlaczego w praktyce stomatologicznej ważne jest budowanie atmosfery życzliwości?

Zdaniem niektórych – w tym części pracowników ochrony zdrowia – życzliwość to „towar deficytowy”, który niekiedy ograniczają albo zastępują wysokie kwalifikacje i/lub doświadczenie. Ale w opinii innych życzliwość można pielęgnować, a to pozwala rozwijać się nam zarówno indywidualnie, jak i w szerszym wymiarze – jako grupie oraz firmie.

Problemem, a może nawet przeszkodą w tym, by w naszym zawodzie praktykować życzliwość jest jednak to, że gabinet stomatologiczny to środowisko o wysokim stopniu regulacji i zarządzania. Postępowanie zgodne z obowiązującymi procedurami niekoniecznie pozostawia przestrzeń na swobodne myślenie i podejmowanie autonomicznych decyzji. A przecież to są cechy kogoś, kogo możemy uważać za życzliwego.

Czy życzliwość może przynosić korzyści?

Aby dostrzec korzyści płynące z prowadzenia praktyki stomatologicznej, która pielęgnuje kulturę życzliwości, warto zauważyć, że nie mówimy tu tylko o byciu uprzejmym, miłym czy wspaniałomyślnym. Prawdziwa życzliwość zakłada istnienie współzależności pomiędzy stronami w gabinecie dentystycznym, z których wynikają konkretne działania.

Życzliwość może czasem oznaczać rezygnację z własnego interesu, często wymaga od nas kreatywności. Może być stosowana w wielu aspektach działalności praktyki, wykraczając poza standardową opiekę nad pacjentem. Życzliwość to stan umysłu, który kształtuje zachowania i nadaje kierunek działaniom danej organizacji – także takiej, jaką jest gabinet dentystyczny. Niektóre firmy mają reputację szczególnie przyjaznych i życzliwych dla swoich klientów/pacjentów… Czy twoja również do nich należy?

Budowanie kultury życzliwości w gabinecie

Co możesz zrobić, aby stworzyć kulturę życzliwości w swojej praktyce? Działań, które można podjąć, jest co najmniej kilka.

1. Zrezygnuj z realizacji zadań, których głównym celem jest uzyskanie mierzalnych wyników (np. wzrost liczby wizyt czy przychodu), a nie zaspokajanie potrzeb pacjentów.

2. Dowiedz się, co cenią twoi pacjenci, co jest dla nich ważne w leczeniu i wykorzystaj te informacje zwrotne do poprawy opieki nad pacjentami.

3. To, co i jak mówisz o swoich pacjentach, ma wpływ na to, jak postrzegasz ich ty i inni pracownicy gabinetu. Słowa i opinie to delikatna sprawa w opiece zdrowotnej, więc posługuj się nimi ostrożnie.

4. Uważaj z mówieniem ludziom, co mają robić. Procedury i regulacje w naszym środowisku to jedno, ale nie musi to być powód do tłumienia wolnego myślenia i podejmowania samodzielnych decyzji.

5. Nie trzymaj się zawsze zasad. Życzliwość w opiece zdrowotnej wymaga motywacji i dobrego zarządzania, a nie tylko schematów czy określonych procedur.

6. Pamiętaj, że nie można kupić życzliwości, więc nawet nie próbuj tego robić.

7. Nie pozwól, by zaślepiły cię wskaźniki wydajności lub wyniki finansowe gabinetu.

W praktykach stomatologicznych możliwe jest stworzenie kultury życzliwości – takiej, w której jest także sukces finansowy i utrzymująca się lata stabilność. Istnieje wiele odnoszących sukcesy firm, dla których to nie nowość. Wymaga to odwagi i wytrwałości, ale życzliwość w stomatologii będzie zawsze poszukiwana.

W rozmowie lekarza z pacjentem najważniejsze jest… – Bardzo często lekarze dentyści rozmawiając z pacjentami mówią o rozwiązaniach. Warto natomiast rozmawiać o efekcie, a nie rozwiązaniach – mówi w rozmowie z Dentonetem Mariusz Oboda, trener rozwoju praktyk stomatologicznych.

T.H.

Źródło: https://dentistry.co.uk/


POWIĄZANE ARTYKUŁY

dentofobia 2
Ratunku, dentofob w gabinecie stomatologicznym! Cz. 2 Asysta

Wśród pacjentów gabinetów stomatologicznych są osoby, które wykazują szczególne, niekiedy ekstremalnie duże obawy przed podjęciem leczenia. Co oczywiste, od każdego członka zespołu klinicznego wymaga to postawy wspierającej i głębokiej wrażliwości na...

RTG
Czy ochrona przy RTG dentystycznym jest wciąż potrzebna? Lekarz

W amerykańskiej stomatologii w ostatnich miesiącach podejmowany jest temat zabezpieczeń stosowanych w radiologii, w tym ochrony pacjenta przy pomocy ołowianych fartuchów używanych także podczas prześwietleń zębów. Stąd ponawiane pytania, czy ich użyc...

pacjent maloletni
Pacjent małoletni w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Rzecznik Praw Pacjenta przypomina, że wizyty lekarskie małoletniego pacjenta co do zasady odbywają się w obecności rodzica lub opiekuna prawnego. Jeśli pacjent ukończył 16 lat, zgodę na leczenie lub wykonanie badania musi wyrazić zarówno rodzic, jak ...

ROZWIŃ WIĘCEJ
artificial intelligence 3382507 1280
AI w gabinecie stomatologicznym – przyszłość czy teraźniejszość? Lekarz

W lipcu 2023 roku serwis Dentaly.org przeprowadził badanie ankietowe wśród 1265 osób – zarówno lekarzy, jak i pacjentów, koncentrując się na zaletach, ale i zagrożeniach związanych z obecnością sztucznej inteligencji w praktyce stomatologicznej. Obs...

Dorota Olczak Kowalczyk
Czy fluoryzacja wody jest nadal potrzebna? [VIDEO] Lekarz

– Fluoryzacja wody jest prowadzona w wielu państwach i regionach w Europie i na świecie: w Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Nowej Zelandii. Wyniki badań potwierdzają, że jest to korzystne dla zdrowia zębów, m.in. pod kątem przyrostu próchnic...

Agnieszka Mielczarek news
Senior w gabinecie stomatologicznym – na co się przygotować? Lekarz

– Musimy zdawać sobie sprawę, że pacjenci w wieku senioralnym często mają ograniczone funkcje poznawcze, np. niedosłyszą. Lekarz dentysta musi umieć skutecznie komunikować się z takimi pacjentami. Często wymagają oni większej empatii, dłuższego czasu...

dentofobia
Ratunku, dentofob w gabinecie stomatologicznym! Cz. 1 Asysta

Personel medyczny gabinetu stomatologicznego od czasu do czasu bierze udział w leczeniu pacjenta, który wykazuje szczególnie duży lęk przed wizytą u dentysty. Nie wszyscy jednak wiedzą, że na sukces (bądź porażkę) w leczeniu dentofoba bezpośredni wpł...

Ecolab4
Dezynfekcja powierzchni w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Powierzchnie w gabinecie stomatologicznym narażone są na różne zanieczyszczenia. Dla bezpieczeństwa personelu oraz pacjentów kluczowa jest ich prawidłowa dezynfekcja. Z kolejnego filmu edukacyjnego przygotowanego przez firmę Ecolab dowiesz się, w ja...

RTG - Dentonet.pl
Rejestracja aparatu RTG w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Na stronie internetowej komisji stomatologicznej Okręgowej Izby Lekarskiej w Krakowie umieszczone są wzory dokumentów niezbędnych w procesie rejestracji aparatu RTG w gabinecie. Na stronie KS OIL w Krakowie umieszczono protokół wykonania testu odbio...

oszustwa podatkowe
USA: „kreatywna księgowość” w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Jak podało w komunikacie prasowym z 28 marca br. Biuro Prokuratora USA dla Południowego Dystryktu Teksasu, menadżer kliniki dentystycznej w Houston przyznał się do winy w związku z zarzutem niezapłacenia około 500 000 dolarów podatków od wynagrodzeni...

feedback w gabinecie
Konstruktywny feedback w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Dobra komunikacja z pracownikami nie jest czymś dziecinnie prostym, ale też nie jest zbyt trudna, by o nią nie zabiegać i jej nie wypracowywać. Jakich zasad warto przestrzegać, przekazując informacje zwrotne (zwłaszcza te trudne), aby utrzymać dobre ...