Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

5 tys. interwencji Rzecznika Praw Pacjenta w placówkach

Publikacja:
5 tys. interwencji Rzecznika Praw Pacjenta w placówkach

5 tys. interwencji Rzecznika Praw Pacjenta w placówkach

Od 1 marca do 31 października 2020 r. biuro Rzecznika Praw Pacjenta podjęło 5 099 interwencji w placówkach medycznych. Pacjenci mieli w tym czasie problemy z kontaktem telefonicznymi z placówkami, dostępem do świadczeń medycznych oraz odmową wypisania e-recepty.

Jak poinformował Rzecznik Praw Pacjenta, w analizowanym okresie do jego biura wpłynęły 5 903 wnioski od indywidualnych pacjentów w porównaniu do 3 706 wniosków rok wcześniej. Oznacza to wzrost o blisko 60%. Na podstawie wniosków wszczęto 5 099 interwencji w placówkach medycznych.

Najczęstsze przyczyny interwencji dotyczyły problemów z dodzwonieniem się do rejestracji, dostępu do świadczeń zdrowotnych, dostępu do leków i zwłoki w wystawianiu recept lekarskich, odmowy realizacji zaleconych procedur medycznych, odmowy rejestracji skierowań do leczenia specjalistycznego oraz braku zapewnienia ciągłości leczenia.

Jeśli chodzi o interwencje związane typowo z pandemią koronawirusa, pracownicy Biura Rzecznika Praw Pacjenta najczęściej interweniowali w sprawie problemów w kontakcie telefonicznym z placówką ochrony zdrowia, odmowy udzielania świadczeń zdrowotnych, odmowy wystawienia recepty lub e-recepty, odmowy wystawienia skierowania na leczenie specjalistyczne, braku możliwości uzyskania informacji przez osoby bliskie na temat stanu zdrowia pacjenta przebywającego w szpitalu czy trudności w dostępie do świadczeń specjalistycznych.

Jeśli chodzi o Telefoniczną Informację Pacjenta, w 2020 r. ponad 71% zgłoszeń dotyczyło naruszania prawa do świadczeń zdrowotnych. W dalszej części odnotowywane sygnały dotyczyły prawa pacjenta do dokumentacji medycznej (8%), kwestii związanych z dostępem do informacji a także ochroną życia psychicznego (około 3%) oraz prawa do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego (około 2%).

O prawnych aspektach funkcjonowania gabinetów stomatologicznych w czasie pandemii rozmawiamy z mec. Ewą Mazur-Pawłowską, prawnikiem specjalizującym się w obsłudze gabinetów stomatologicznych. – Dokument, w którym pacjent zwalnia gabinet i lekarza z odpowiedzialności w kwestii ewentualnego zakażenia, może obrócić się przeciwko lekarzowi – przestrzega nasza rozmówczyni.

Oprac. AF, źródło: RPP

Fot. Archiwum


POWIĄZANE ARTYKUŁY

Rzecznik Praw Pacjenta - Dentonet.pl
Rzecznik Praw Pacjenta wspiera pacjentów stomatologicznych Lekarz

Rzecznik Praw Pacjenta korzysta z uprawnień pozwalających na wytaczanie powództwa na rzecz pacjentów oraz przyłączanie się do już toczących się postępowań cywilnych. W 2019 r. podjął 21 nowych spraw sądowych – dotyczyły one również leczenia stomatolo...

pacjenci z Ukrainy
RPP: z czym zgłaszają się do Rzecznika pacjenci z Ukrainy? Lekarz

Od początku agresji na Ukrainę do Polski przybyło ponad 2 mln uchodźców. Osoby z Ukrainy, którym udzielana jest pomoc medyczna na terenie naszego kraju, mogą zgłaszać się do Rzecznika Praw Pacjenta o pomoc w przypadku naruszenia praw pacjenta podczas...

ROZWIŃ WIĘCEJ
telefoniczna informacja pacjenta - Dentonet.pl
Na co pacjenci skarżą się do Rzecznika Praw Pacjenta? Lekarz

W kwietniu pracownicy Rzecznika Praw Pacjenta odebrali łącznie prawie 12 000 połączeń i na ich podstawie interweniowali w 1504 przypadkach. Pacjenci skarżą się m.in. na problemy z kontaktem telefonicznym z przychodnią, dostęp do leków dla dzieci i se...

zarobki pracownikow medycznych
AOTMiT pyta o zarobki w placówkach medycznych Lekarz

Agencja Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji rozpoczyna proces cyklicznego gromadzenia informacji o wynagrodzeniach osób zatrudnionych w podmiotach leczniczych posiadających podpisaną umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia. Jak informuje AOTMiT, ...

RPP
Rzecznik Praw Pacjenta: na co skarżą się pacjenci? Lekarz

Ponad 22 tys. zgłoszeń na Telefoniczną Informację Pacjenta w okresie od 1 stycznia do 15 września dotyczyło podstawowej opieki zdrowotnej. – Mamy do czynienia z kontynuacją odwrócenia trendu – przed pandemią najwięcej skarg pojawiało się w zakresie s...

Skarga na lekarza - Dentonet.pl
141 tys. skarg do Rzecznika Praw Pacjenta w 2021 r. Lekarz

W 2021 r. biuro Rzecznika Praw Pacjenta przyjęło ponad 141 tys. spraw zgłoszonych przez pacjentów. Dotyczyły one m.in. braku kontaktu z rejestracją, odmowy udostępnienia dokumentacji medycznej oraz braku należytej informacji o diagnostyce lub leczeni...

brama odkażająca - Dentonet.pl
Bramy odkażające zamontowane w kolejnych placówkach Lekarz

Ułatwiające dezynfekcję kombinezonów ochronnych przed ich ściągnięciem bramy odkażające opracowane przez naukowców i absolwentów Politechniki Śląskiej w Gliwicach trafią do pięciu placówek ochrony zdrowia w woj. małopolskim. Jak poinformowała uczeln...

samorzad lekarski rzecznik praw pacjenta
Rzecznik Praw Pacjenta będzie szkolił lekarzy. I na odwrót! Lekarz

Wspólne inicjatywy, projekty i wzajemne wsparcie w zakresie m.in. szkoleń i badań - tego ma dotyczyć nawiązana właśnie współpraca pomiędzy Rzecznikiem Praw Pacjenta i Naczelną Izbą Lekarską. Porozumienie w siedzibie NIL w tej sprawie podpisali prezes...

kontrole NFZ - Dentonet.pl
Narodowy Fundusz Zdrowia wznawia kontrole w placówkach Lekarz

Z uwagi na sygnały kierowane przez pacjentów, które dotyczyły ograniczonej dostępności do świadczeń, także stomatologicznych, prezes NFZ-u podjął decyzję o wznowieniu postępowań kontrolnych w placówkach medycznych i aptekach. Kontrole mają ruszyć w o...

senior - Dentonet.pl
Powrót godzin dla seniorów, zaostrzone zasady w placówkach opieki Lekarz

Godziny dla seniora w sklepach, aptekach i drogeriach, zaostrzone zasady epidemiczne w placówkach opieki i domach pomocy społecznej, a także samoizolacja osób powyżej 70. roku życia – to wprowadzone przez rząd nowe zasady wsparcia osób starszych. Ta ...