Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

5 tys. interwencji Rzecznika Praw Pacjenta w placówkach

Publikacja:
5 tys. interwencji Rzecznika Praw Pacjenta w placówkach

5 tys. interwencji Rzecznika Praw Pacjenta w placówkach

Od 1 marca do 31 października 2020 r. biuro Rzecznika Praw Pacjenta podjęło 5 099 interwencji w placówkach medycznych. Pacjenci mieli w tym czasie problemy z kontaktem telefonicznymi z placówkami, dostępem do świadczeń medycznych oraz odmową wypisania e-recepty.

Jak poinformował Rzecznik Praw Pacjenta, w analizowanym okresie do jego biura wpłynęły 5 903 wnioski od indywidualnych pacjentów w porównaniu do 3 706 wniosków rok wcześniej. Oznacza to wzrost o blisko 60%. Na podstawie wniosków wszczęto 5 099 interwencji w placówkach medycznych.

Najczęstsze przyczyny interwencji dotyczyły problemów z dodzwonieniem się do rejestracji, dostępu do świadczeń zdrowotnych, dostępu do leków i zwłoki w wystawianiu recept lekarskich, odmowy realizacji zaleconych procedur medycznych, odmowy rejestracji skierowań do leczenia specjalistycznego oraz braku zapewnienia ciągłości leczenia.

Jeśli chodzi o interwencje związane typowo z pandemią koronawirusa, pracownicy Biura Rzecznika Praw Pacjenta najczęściej interweniowali w sprawie problemów w kontakcie telefonicznym z placówką ochrony zdrowia, odmowy udzielania świadczeń zdrowotnych, odmowy wystawienia recepty lub e-recepty, odmowy wystawienia skierowania na leczenie specjalistyczne, braku możliwości uzyskania informacji przez osoby bliskie na temat stanu zdrowia pacjenta przebywającego w szpitalu czy trudności w dostępie do świadczeń specjalistycznych.

Jeśli chodzi o Telefoniczną Informację Pacjenta, w 2020 r. ponad 71% zgłoszeń dotyczyło naruszania prawa do świadczeń zdrowotnych. W dalszej części odnotowywane sygnały dotyczyły prawa pacjenta do dokumentacji medycznej (8%), kwestii związanych z dostępem do informacji a także ochroną życia psychicznego (około 3%) oraz prawa do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego (około 2%).

O prawnych aspektach funkcjonowania gabinetów stomatologicznych w czasie pandemii rozmawiamy z mec. Ewą Mazur-Pawłowską, prawnikiem specjalizującym się w obsłudze gabinetów stomatologicznych. – Dokument, w którym pacjent zwalnia gabinet i lekarza z odpowiedzialności w kwestii ewentualnego zakażenia, może obrócić się przeciwko lekarzowi – przestrzega nasza rozmówczyni.

Oprac. AF, źródło: RPP

Fot. Archiwum


POWIĄZANE ARTYKUŁY

RPP
Rzecznik Praw Pacjenta: na co skarżą się pacjenci? Lekarz

Ponad 22 tys. zgłoszeń na Telefoniczną Informację Pacjenta w okresie od 1 stycznia do 15 września dotyczyło podstawowej opieki zdrowotnej. – Mamy do czynienia z kontynuacją odwrócenia trendu – przed pandemią najwięcej skarg pojawiało się w zakresie s...

brama odkażająca - Dentonet.pl
Bramy odkażające zamontowane w kolejnych placówkach Lekarz

Ułatwiające dezynfekcję kombinezonów ochronnych przed ich ściągnięciem bramy odkażające opracowane przez naukowców i absolwentów Politechniki Śląskiej w Gliwicach trafią do pięciu placówek ochrony zdrowia w woj. małopolskim. Jak poinformowała uczeln...

ROZWIŃ WIĘCEJ
senior - Dentonet.pl
Powrót godzin dla seniorów, zaostrzone zasady w placówkach opieki Lekarz

Godziny dla seniora w sklepach, aptekach i drogeriach, zaostrzone zasady epidemiczne w placówkach opieki i domach pomocy społecznej, a także samoizolacja osób powyżej 70. roku życia – to wprowadzone przez rząd nowe zasady wsparcia osób starszych. Ta ...

Medisept
Zasady utrzymania higieny w placówkach służby zdrowia Asysta

Prawidłowa dezynfekcja oraz postępowanie według wyznaczonych procedur higienicznych stanowi niezwykle istotny element zapobiegania i profilaktyki zakażeń w placówkach służby zdrowia. Wiąże się to z koniecznością nabycia przez kadrę i personel sprząta...

telefoniczna informacja pacjenta - Dentonet.pl
Na co pacjenci skarżą się do Rzecznika Praw Pacjenta? Lekarz

W kwietniu pracownicy Rzecznika Praw Pacjenta odebrali łącznie prawie 12 000 połączeń i na ich podstawie interweniowali w 1504 przypadkach. Pacjenci skarżą się m.in. na problemy z kontaktem telefonicznym z przychodnią, dostęp do leków dla dzieci i se...

wypalenie zawodowe - Dentonet.pl
Naczelna Izba Lekarska do rządu: "Pozbawiacie nas praw" Lekarz

Olbrzymie kontrowersje wzbudził w środowisku lekarskim projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w zakresie systemu ochrony zdrowia związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. Wynika z niego, że do obowiązkowej pracy przy zw...

Rzecznik Praw Pacjenta - Dentonet.pl
Rzecznik Praw Pacjenta wspiera pacjentów stomatologicznych Lekarz

Rzecznik Praw Pacjenta korzysta z uprawnień pozwalających na wytaczanie powództwa na rzecz pacjentów oraz przyłączanie się do już toczących się postępowań cywilnych. W 2019 r. podjął 21 nowych spraw sądowych – dotyczyły one również leczenia stomatolo...

jonathan borba v 2FRXEba94 unsplash
Rzecznik Praw Pacjenta: niewiele skarg na pracę dentystów Lekarz

Zespół ekspertów opracował i zaprezentował raport, będący podsumowaniem ostatnich czterech lat funkcjonowania infolinii Rzecznika Praw Pacjenta. Jedynie 4% skarg zgłaszanych przez infolinię dotyczyło leczenia stomatologicznego. Od dziesięciu lat u R...

kontrole NFZ - Dentonet.pl
Narodowy Fundusz Zdrowia wznawia kontrole w placówkach Lekarz

Z uwagi na sygnały kierowane przez pacjentów, które dotyczyły ograniczonej dostępności do świadczeń, także stomatologicznych, prezes NFZ-u podjął decyzję o wznowieniu postępowań kontrolnych w placówkach medycznych i aptekach. Kontrole mają ruszyć w o...