Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Rzecznik Praw Pacjenta chce zmian w kształceniu medyków

Publikacja:
Rzecznik Praw Pacjenta chce zmian w kształceniu medyków

Rzecznik Praw Pacjenta chce zmian w kształceniu medyków

Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec przedstawił swoje uwagi do projektu rozporządzenia ministra edukacji i nauki ws. standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego. Zdaniem RPP, konieczne w toku edukacji jest poszerzenie wiedzy w zakresie kultury bezpieczeństwa pacjenta.

Minister edukacji i nauki przedstawił niedawno projekt rozporządzenia ws. standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego. Swoje uwagi do projektu przygotował Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec.

Rozporządzenie powinno kompleksowo odpowiadać na aktualne potrzeby w zakresie przygotowania absolwentów studiów kierunków lekarskich i lekarsko-dentystycznych do wykonywania zawodów. W mojej opinii pełniejszego ujęcia wymagają kwestie związane z bezpieczeństwem pacjenta i jakością w ochronie zdrowia – powiedział.

Propozycje zmian

I tak np. rzecznik pacjenta chce między innymi, by przyszli medycy kształcili się w zakresie pojęcia bezpieczeństwa pacjenta oraz kultury bezpieczeństwa, znali pojęcie i typologię zdarzeń niepożądanych, ich najczęstsze przyczyny, skutki, zasady zapobiegania oraz opiniowania w takich przypadkach, a także umieli postępować w sposób umożliwiający zapobieganie zdarzeniom niepożądanym oraz zapewniający zachowanie jakości w ochronie zdrowia i bezpieczeństwa pacjenta. Powinni oni umieć monitorować i reagować na występowanie zdarzeń niepożądanych, informować o ich występowaniu i analizować przyczyny.

Bardzo ważne jest przekazanie, wiedzy z zakresu organizacji pracy i wpływu czynników ludzkich i otoczenia na występowanie zdarzeń niepożądanych. Jest to wiedza praktyczna pozwalająca efektywniej identyfikować i mitygować czynniki sprzyjające występowaniu zdarzeń niepożądanych oraz innych przypadków, mogących skutkować np. naruszeniem praw pacjenta – czytamy w uzasadnieniu.

Jak dodano, postulaty są wynikiem szczegółowych badań prowadzonych przez RPP na temat obecnego stanu kształcenia w zakresie bezpieczeństwa pacjenta. – Przeprowadzona w ubiegłym roku analiza pokazała, że materia ta pojawia się często w programach studiów na kierunkach medycznych, jednakże jej ujęcie, zakres i forma mają charakter bardzo ograniczony i niejednolity. Precyzyjne jej umiejscowienie w standardach kształcenia pozwoli na dalszy rozwój wiedzy i umiejętności w tym zakresie – podkreślono.

– Obecnie mamy do czynienia z dużą intensyfikacją działań prokuratury związanych z kwestiami medycznymi – mówi w rozmowie z Dentonetem radca prawny Paweł Strzelec. Dodaje, że w prokuraturach powstały specjalne działy zajmujące się kwestią błędów medycznych.

Źródło: https://www.gov.pl/web/rpp/


POWIĄZANE ARTYKUŁY

Kształcenie podyplomowe lekarzy
Dalszy ciąg dyskusji o kształceniu medyków w uczelniach zawodowych Lekarz

Naczelna Rada Lekarska ponownie zabrała głos w sprawie nowelizacji ustawy o szkolnictwie wyższym i nauce, zgodnie z którą o pozwolenie na utworzenie studiów na kierunku lekarskim lub lekarsko-dentystycznym mogą występować także uczelnie zawodowe. Zda...

Lublin UMED wspolpraca
Lublin: polsko-japońska współpraca w kształceniu medyków Lekarz

18 marca w Centrum Symulacji Uniwersytetu Medycznego w Lublinie podpisano list intencyjny w sprawie nawiązania współpracy z japońskim University of Hokkaido m.in. w zakresie kształcenia kadr medycznych. List intencyjny o współpracy podpisali prof. d...

RPP
Rzecznik Praw Pacjenta: na co skarżą się pacjenci? Lekarz

Ponad 22 tys. zgłoszeń na Telefoniczną Informację Pacjenta w okresie od 1 stycznia do 15 września dotyczyło podstawowej opieki zdrowotnej. – Mamy do czynienia z kontynuacją odwrócenia trendu – przed pandemią najwięcej skarg pojawiało się w zakresie s...

ROZWIŃ WIĘCEJ
telefoniczna informacja pacjenta - Dentonet.pl
Na co pacjenci skarżą się do Rzecznika Praw Pacjenta? Lekarz

W kwietniu pracownicy Rzecznika Praw Pacjenta odebrali łącznie prawie 12 000 połączeń i na ich podstawie interweniowali w 1504 przypadkach. Pacjenci skarżą się m.in. na problemy z kontaktem telefonicznym z przychodnią, dostęp do leków dla dzieci i se...

kształcenie - Dentonet.pl
MEiN ws. planowanych zmian w kształceniu medyków Lekarz

Minister edukacji i nauki odpowiedział na stanowisko prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej w sprawie planu kształcenia lekarzy i lekarzy dentystów. W piśmie wskazano, że zaproponowane rozwiązanie w żaden sposób nie spowoduje obniżenia poziomu kształcen...

stomatologia 3
Powstaną wytyczne ws. wykorzystania symulacji medycznej w kształceniu Lekarz

Minister zdrowia powołał zespół, którego zadaniem będzie opracowanie wytycznych dotyczących jednolitych zasad wykorzystywania Centrum Symulacji Medycznej oraz przeprowadzania egzaminu standaryzowanego w procesie kształcenia przeddyplomowego lekarzy i...

samorzad lekarski rzecznik praw pacjenta
Rzecznik Praw Pacjenta będzie szkolił lekarzy. I na odwrót! Lekarz

Wspólne inicjatywy, projekty i wzajemne wsparcie w zakresie m.in. szkoleń i badań - tego ma dotyczyć nawiązana właśnie współpraca pomiędzy Rzecznikiem Praw Pacjenta i Naczelną Izbą Lekarską. Porozumienie w siedzibie NIL w tej sprawie podpisali prezes...

kary dla lekarzy
OZZL chce zablokowania wyższych kar dla medyków Lekarz

Ogólnopolski Związek Zawodowy Lekarzy zwróci się do posłów, aby podczas prac nad zmianami w Kodeksie Karnym zablokowali proponowane przez rząd zmiany w art. 155, wprowadzające dużo ostrzejsze kary dla lekarzy za błędy medyczne. Przypomnijmy – 22 lut...

egzamin lekarski
NIL chce zmian w egzaminach LEK i LDEK. Są propozycje Lekarz

Pilna modyfikacja bazy pytań oraz usunięcie z bazy wszystkich wariantów odpowiedzi, a w dłuższej perspektywie czasu całkowita rezygnacja z bazy pytań, zastąpienie jej sylabusem zawierającym dokładny wykaz zagadnień, a także podniesienie progu koniecz...

komunikacja1
RPP i CMKP będą kształcić m.in. z komunikacji i praw pacjenta Lekarz

Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec i dyrektor Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego prof. Ryszard Gellert podpisali umowę o współpracy obu instytucji. Będzie ona dotyczyła m.in. edukacji personelu medycznego z zakresu praw pacjenta ...

Skarga na lekarza - Dentonet.pl
141 tys. skarg do Rzecznika Praw Pacjenta w 2021 r. Lekarz

W 2021 r. biuro Rzecznika Praw Pacjenta przyjęło ponad 141 tys. spraw zgłoszonych przez pacjentów. Dotyczyły one m.in. braku kontaktu z rejestracją, odmowy udostępnienia dokumentacji medycznej oraz braku należytej informacji o diagnostyce lub leczeni...