Rzecznik Praw Pacjenta chce zmian w kształceniu medyków
Rzecznik Praw Pacjenta chce zmian w kształceniu medyków
Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec przedstawił swoje uwagi do projektu rozporządzenia ministra edukacji i nauki ws. standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego. Zdaniem RPP, konieczne w toku edukacji jest poszerzenie wiedzy w zakresie kultury bezpieczeństwa pacjenta.
Minister edukacji i nauki przedstawił niedawno projekt rozporządzenia ws. standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego. Swoje uwagi do projektu przygotował Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec.
– Rozporządzenie powinno kompleksowo odpowiadać na aktualne potrzeby w zakresie przygotowania absolwentów studiów kierunków lekarskich i lekarsko-dentystycznych do wykonywania zawodów. W mojej opinii pełniejszego ujęcia wymagają kwestie związane z bezpieczeństwem pacjenta i jakością w ochronie zdrowia – powiedział.
Propozycje zmian
I tak np. rzecznik pacjenta chce między innymi, by przyszli medycy kształcili się w zakresie pojęcia bezpieczeństwa pacjenta oraz kultury bezpieczeństwa, znali pojęcie i typologię zdarzeń niepożądanych, ich najczęstsze przyczyny, skutki, zasady zapobiegania oraz opiniowania w takich przypadkach, a także umieli postępować w sposób umożliwiający zapobieganie zdarzeniom niepożądanym oraz zapewniający zachowanie jakości w ochronie zdrowia i bezpieczeństwa pacjenta. Powinni oni umieć monitorować i reagować na występowanie zdarzeń niepożądanych, informować o ich występowaniu i analizować przyczyny.
– Bardzo ważne jest przekazanie, wiedzy z zakresu organizacji pracy i wpływu czynników ludzkich i otoczenia na występowanie zdarzeń niepożądanych. Jest to wiedza praktyczna pozwalająca efektywniej identyfikować i mitygować czynniki sprzyjające występowaniu zdarzeń niepożądanych oraz innych przypadków, mogących skutkować np. naruszeniem praw pacjenta – czytamy w uzasadnieniu.
Jak dodano, postulaty są wynikiem szczegółowych badań prowadzonych przez RPP na temat obecnego stanu kształcenia w zakresie bezpieczeństwa pacjenta. – Przeprowadzona w ubiegłym roku analiza pokazała, że materia ta pojawia się często w programach studiów na kierunkach medycznych, jednakże jej ujęcie, zakres i forma mają charakter bardzo ograniczony i niejednolity. Precyzyjne jej umiejscowienie w standardach kształcenia pozwoli na dalszy rozwój wiedzy i umiejętności w tym zakresie – podkreślono.
– Obecnie mamy do czynienia z dużą intensyfikacją działań prokuratury związanych z kwestiami medycznymi – mówi w rozmowie z Dentonetem radca prawny Paweł Strzelec. Dodaje, że w prokuraturach powstały specjalne działy zajmujące się kwestią błędów medycznych.
Źródło: https://www.gov.pl/web/rpp/
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Wspólne inicjatywy, projekty i wzajemne wsparcie w zakresie m.in. szkoleń i badań - tego ma dotyczyć nawiązana właśnie współpraca pomiędzy Rzecznikiem Praw Pacjenta i Naczelną Izbą Lekarską. Porozumienie w siedzibie NIL w tej sprawie podpisali prezes...
Minister edukacji i nauki odpowiedział na stanowisko prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej w sprawie planu kształcenia lekarzy i lekarzy dentystów. W piśmie wskazano, że zaproponowane rozwiązanie w żaden sposób nie spowoduje obniżenia poziomu kształcen...
Wiceminister zdrowia Waldemar Kraska w odpowiedzi na interpelację posłanki Anny Schmidt poinformował, że resort nie ma w planach zmiany systemu wynagradzania techników dentystycznych. Przypomnijmy – pod koniec czerwca posłanka Anna Schmidt skierował...
Ogólnopolski Związek Zawodowy Lekarzy zwróci się do posłów, aby podczas prac nad zmianami w Kodeksie Karnym zablokowali proponowane przez rząd zmiany w art. 155, wprowadzające dużo ostrzejsze kary dla lekarzy za błędy medyczne. Przypomnijmy – 22 lut...
Ponad 22 tys. zgłoszeń na Telefoniczną Informację Pacjenta w okresie od 1 stycznia do 15 września dotyczyło podstawowej opieki zdrowotnej. – Mamy do czynienia z kontynuacją odwrócenia trendu – przed pandemią najwięcej skarg pojawiało się w zakresie s...
W kwietniu pracownicy Rzecznika Praw Pacjenta odebrali łącznie prawie 12 000 połączeń i na ich podstawie interweniowali w 1504 przypadkach. Pacjenci skarżą się m.in. na problemy z kontaktem telefonicznym z przychodnią, dostęp do leków dla dzieci i se...
Prezydium Okręgowej Rady Lekarskiej w Warszawie wystosowało w środę komunikat, w którym - w nawiązaniu do wypowiedzi ministra zdrowia Adama Niedzielskiego dotyczącej możliwości kształcenia lekarzy w szkołach zawodowych - "żąda natychmiastowego wycofa...
Naczelna Rada Lekarska ponownie zabrała głos w sprawie nowelizacji ustawy o szkolnictwie wyższym i nauce, zgodnie z którą o pozwolenie na utworzenie studiów na kierunku lekarskim lub lekarsko-dentystycznym mogą występować także uczelnie zawodowe. Zda...
W 2021 r. biuro Rzecznika Praw Pacjenta przyjęło ponad 141 tys. spraw zgłoszonych przez pacjentów. Dotyczyły one m.in. braku kontaktu z rejestracją, odmowy udostępnienia dokumentacji medycznej oraz braku należytej informacji o diagnostyce lub leczeni...
Od 1 marca do 31 października 2020 r. biuro Rzecznika Praw Pacjenta podjęło 5 099 interwencji w placówkach medycznych. Pacjenci mieli w tym czasie problemy z kontaktem telefonicznymi z placówkami, dostępem do świadczeń medycznych oraz odmową wypisani...
Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec i dyrektor Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego prof. Ryszard Gellert podpisali umowę o współpracy obu instytucji. Będzie ona dotyczyła m.in. edukacji personelu medycznego z zakresu praw pacjenta ...