141 tys. skarg do Rzecznika Praw Pacjenta w 2021 r.
141 tys. skarg do Rzecznika Praw Pacjenta w 2021 r.
Spis treści
W 2021 r. biuro Rzecznika Praw Pacjenta przyjęło ponad 141 tys. spraw zgłoszonych przez pacjentów. Dotyczyły one m.in. braku kontaktu z rejestracją, odmowy udostępnienia dokumentacji medycznej oraz braku należytej informacji o diagnostyce lub leczeniu.
W 2021 r. pacjenci poszukiwali rzetelnych informacji o aktualnej sytuacji, obowiązujących wytycznych oraz zmianach w organizacji pracy placówek opieki zdrowotnej. Pracownicy Telefonicznej Infolinii Pacjenta udzielali informacji o sposobie postępowania w przypadku konkretnych problemów przedstawianych przez dzwoniących oraz przyjmowali zgłoszenia dotyczące naruszeń praw pacjenta.
Czego dotyczyły skargi pacjentów?
Najczęściej zgłoszenia dotyczyły podstawowej opieki zdrowotnej, leczenia szpitalnego, a także Narodowego Programu Szczepień. Spośród praw pacjenta, najwięcej zgłoszeń dotyczyło prawa do świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych zgodnie z aktualną wiedzą medyczną, a także prawa do świadczeń zdrowotnych udzielanych z należytą starannością.
W zakresie POZ najczęstsze zgłoszenia dotyczyły:
– braku kontaktu z rejestracją – telefonicznego, mailowego, osobistego,
– odmowy rejestracji na wizytę,
– odmowy wizyty osobistej czy zastrzeżeń do leczenia.
Zgłoszenia w sprawie ambulatoryjnej opieki specjalistycznej dotyczyły:
– długiego czasu oczekiwania na udzielenie świadczenia zdrowotnego,
– braku kontaktu z rejestracją,
– zastrzeżeń do leczenia,
– odmowy udostępnienia dokumentacji medycznej.
W zakresie lecznictwa szpitalnego pacjenci:
– zgłaszali brak należytej informacji o diagnostyce lub leczeniu,
– kwestionowali czynności wypisu ze szpitala,
– skarżyli się na odmowę obecności osoby bliskiej oraz braku kontaktu z osobą bliską.
Duża część pytań dotyczyła Narodowego Programu Szczepień. Pacjenci najczęściej poszukiwali informacji o procesie szczepień przeciw COVID-19 i związanych z tym procedurach. Na podstawie analizy i weryfikacji zgłoszeń na bieżąco podejmowane były odpowiednie działania zabezpieczające dostęp pacjentów do opieki zdrowotnej.
Postępowania wyjaśniające indywidualne i zbiorowe
W 2021 r. Rzecznik wszczął ponad 1,8 tys. postępowań wyjaśniających. Wydał 1,5 tys. rozstrzygnięć. W ponad 1,2 tys. przypadkach stwierdził naruszenie praw pacjenta. Przeszło 1,1 tys. spraw, w których zapadły rozstrzygnięcia dotyczyło prawa pacjenta do świadczeń zdrowotnych.
W tym samym czasie Rzecznik wszczął 182 postępowania w sprawach praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów (w 2020 r. 132 takie postępowania). 142 dotyczyły prawa pacjenta do świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymogom aktualnej wiedzy medycznej lub prawa do świadczeń zdrowotnych udzielanych z należytą starannością. Rzecznik wydał 199 decyzji dotyczących stosowania praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów. W 121 przypadkach Rzecznik uznał praktyki za naruszające zbiorowe prawa pacjentów.
Sprawy i rozstrzygnięcia dotyczyły m.in. stosowania u pacjentów tzw. wlewów witaminowych bez uzasadnienia medycznego i wykonania właściwych badań diagnostycznych, bezpieczeństwa pacjentów podczas epidemii COVID-19, w tym stosowania niewłaściwych procedur, nieprawidłowości przy wypisie ze szpitala pacjentów z podejrzeniem COVID-19, bezpieczeństwa pacjentek w ciąży oraz udzielania świadczeń zdrowotnych w warunkach nieodpowiadających wymogom sanitarnym.
Z jakimi problemami lekarze dentyści zgłaszają się do prawników? – Jeśli mówimy o skargach pacjentów, to zauważamy, że coraz częściej pacjenci zgłaszają się nie tylko z zastrzeżeniami do samego leczenia, ale do poszanowania praw pacjenta – mówi w rozmowie z Dentonetem mec. Paweł Strzelec, podkreślając rolę dokumentacji medycznej w udowadnianiu racji w przypadku procesu sądowego.
Źródło: https://www.gov.pl/web/rpp
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Wspólne inicjatywy, projekty i wzajemne wsparcie w zakresie m.in. szkoleń i badań - tego ma dotyczyć nawiązana właśnie współpraca pomiędzy Rzecznikiem Praw Pacjenta i Naczelną Izbą Lekarską. Porozumienie w siedzibie NIL w tej sprawie podpisali prezes...
Od początku agresji na Ukrainę do Polski przybyło ponad 2 mln uchodźców. Osoby z Ukrainy, którym udzielana jest pomoc medyczna na terenie naszego kraju, mogą zgłaszać się do Rzecznika Praw Pacjenta o pomoc w przypadku naruszenia praw pacjenta podczas...
W kwietniu pracownicy Rzecznika Praw Pacjenta odebrali łącznie prawie 12 000 połączeń i na ich podstawie interweniowali w 1504 przypadkach. Pacjenci skarżą się m.in. na problemy z kontaktem telefonicznym z przychodnią, dostęp do leków dla dzieci i se...
Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec przedstawił swoje uwagi do projektu rozporządzenia ministra edukacji i nauki ws. standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej...
Wiceprezes Naczelnej Rady Lekarskiej Andrzej Cisło skierował się z prośbą do Rzecznika Praw Pacjenta o interwencję w sprawie wygasających uprawnień dzieci po 12. roku życia do leczenia ortodontycznego. Zgodnie z zaleceniami dotyczącymi leczenia stom...
Wielkopolska Izba Lekarska zainaugurowała akcję "Rok praw lekarza". Jest to szeroko zakrojona akcja informacyjno-edukacyjna, w ramach której - m.in. dzięki współpracy z Wielkopolską Izbą Adwokacką - organizowane będą różnego rodzaju aktywności mające...
Olbrzymie kontrowersje wzbudził w środowisku lekarskim projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w zakresie systemu ochrony zdrowia związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. Wynika z niego, że do obowiązkowej pracy przy zw...
Ze względu na pandemię koronawirusa w praktykach stomatologicznych na całym świecie wprowadzono dodatkowe, zaostrzone regulacje, które miały sprawić, że kontrola ryzyka zachorowań na choroby wirusowe (w tym COVID-19) będzie jeszcze bardziej rygorysty...
Ponad 22 tys. zgłoszeń na Telefoniczną Informację Pacjenta w okresie od 1 stycznia do 15 września dotyczyło podstawowej opieki zdrowotnej. – Mamy do czynienia z kontynuacją odwrócenia trendu – przed pandemią najwięcej skarg pojawiało się w zakresie s...
Od 1 marca do 31 października 2020 r. biuro Rzecznika Praw Pacjenta podjęło 5 099 interwencji w placówkach medycznych. Pacjenci mieli w tym czasie problemy z kontaktem telefonicznymi z placówkami, dostępem do świadczeń medycznych oraz odmową wypisani...
W siedzibie NIL odbyło się spotkanie Rzeczników Praw Lekarza z całej Polski. Dyskutowano m.in. o najważniejszych problemach zgłaszanych do rzeczników przez lekarzy i lekarzy dentystów. – Chcemy, by każdy z nas – rzeczników – miał poczucie zespołowo...