RPP: z czym zgłaszają się do Rzecznika pacjenci z Ukrainy?
RPP: z czym zgłaszają się do Rzecznika pacjenci z Ukrainy?
Od początku agresji na Ukrainę do Polski przybyło ponad 2 mln uchodźców. Osoby z Ukrainy, którym udzielana jest pomoc medyczna na terenie naszego kraju, mogą zgłaszać się do Rzecznika Praw Pacjenta o pomoc w przypadku naruszenia praw pacjenta podczas udzielania im świadczeń zdrowotnych.
Ubezpieczenie dla dziecka, opieka medyczna w Polsce czy problemy z dostaniem się do lekarza z dzieckiem – to najczęstsze pytania zadawane przez obywateli Ukrainy. W takich przypadkach pracownicy biura RPP wskazują ścieżkę postępowania i udzielają szczegółowych informacji.
Pojawia się również szereg zapytań od osób opiekujących się obywatelami Ukrainy, m.in. o możliwość uzyskania informacji o opiece zdrowotnej w języku ukraińskim, rozliczenia kosztów leczenia, poszukiwania pracy dla personelu medycznego z Ukrainy czy uzyskanie informacji o źródłach pomocy dla obywateli Ukrainy.
Niewielka część sygnałów w początkowym okresie dotyczyła obaw polskich pacjentów w zakresie „faworyzowania” pacjentów z Ukrainy. Każdy taki sygnał został sprawdzony i jak do tej pory nie znalazł potwierdzenia. Rzecznik Praw Pacjenta przypomina:
– narodowość lub obywatelstwo nie mogą być przesłankami do przyjmowania pacjentów poza kolejnością,
– każdy pacjent ma prawo, aby o kolejności jego dostępu do świadczeń medycznych w placówkach medycznych decydowały kryteria medyczne, stan zdrowia oraz miejsce na liście oczekujących (dotyczy np. poradni specjalistycznych, zabiegów planowych),
– w sytuacji ratowania życia zawsze decyduje stan zdrowia pacjenta.
Niedopuszczalne są zarówno przypadki, kiedy pomimo braku wskazań medycznych lub bez zachowania kolejności na liście oczekujących obywatele Ukrainy byli przyjmowani przed polskimi pacjentami, jak również sytuacje dyskryminowania w równym dostępie do świadczeń.
Na stronie Rzecznika Praw Pacjenta znaleźć można przydatne informacje dla pracowników medycznych publikowane na sprawdzonych portalach dotyczące udzielania pomocy medycznej obywatelom Ukrainy [KLIKNIJ TUTAJ].
Z jakimi problemami lekarze dentyści zgłaszają się do prawników? – Jeśli mówimy o skargach pacjentów, to zauważamy, że coraz częściej pacjenci zgłaszają się nie tylko z zastrzeżeniami do samego leczenia, ale do poszanowania praw pacjenta – mówi w rozmowie z Dentonetem mec. Paweł Strzelec, podkreślając rolę dokumentacji medycznej w udowadnianiu racji w przypadku procesu sądowego.
Źródło: https://www.gov.pl/web/rpp/
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Wielka Brytania, choć położona na zachodnich krańcach kontynentu, jest silnie zaangażowana we wspieranie Ukrainy podczas agresji Federacji Rosyjskiej. Zdaniem ekspertów Zjednoczone Królestwo przekazało najwięcej – obok USA i Polski – broni na potrzeb...
W styczniu 2022 r. Rzecznik Praw Pacjenta rozpoczął rejestrowanie zdarzeń niepożądanych zgłaszanych przez pacjentów. Łącznie zgłoszono ich 374 – najwięcej, bo aż 320, miało charakter kliniczny, czyli związane były bezpośrednio z procesem udzielania ś...
W 2021 r. biuro Rzecznika Praw Pacjenta przyjęło ponad 141 tys. spraw zgłoszonych przez pacjentów. Dotyczyły one m.in. braku kontaktu z rejestracją, odmowy udostępnienia dokumentacji medycznej oraz braku należytej informacji o diagnostyce lub leczeni...
Rodzina ukraińskich dentystów opisała przykre realia oczekiwania na egzamin kwalifikacyjny, który umożliwi im praktykowanie stomatologii w Wielkiej Brytanii. Dr Anastasiia Saviska uciekła z Ukrainy wraz ze swoją rodziną po napaści Rosji na jej kraj n...
Leki refundowane przysługują obywatelom Ukrainy, którzy w Polsce znaleźli schronienie przed agresją militarną Rosji. Refundacja leków wynika z przepisów ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa spe...
Ministerstwo finansów wprowadziło stawkę 0% VAT dla nieodpłatnych dostaw towarów lub świadczenia usług na cele związane z pomocą ofiarom działań wojennych w Ukrainie. Dotyczy ona wszelkiego rodzaju świadczeń, które mogą się okazać niezbędne do wsparc...
Od 1 marca do 31 października 2020 r. biuro Rzecznika Praw Pacjenta podjęło 5 099 interwencji w placówkach medycznych. Pacjenci mieli w tym czasie problemy z kontaktem telefonicznymi z placówkami, dostępem do świadczeń medycznych oraz odmową wypisani...
Naczelna Izba Lekarska uruchomiła infolinię dedykowaną dla lekarzy i lekarzy dentystów z Ukrainy i ich rodzin. Infolinia pod numerem + 48 22 11 20 700 jest całodobowa i prowadzona w języku polskim oraz ukraińskim. To nie pierwsze działanie pomocowe ...
W kwietniu pracownicy Rzecznika Praw Pacjenta odebrali łącznie prawie 12 000 połączeń i na ich podstawie interweniowali w 1504 przypadkach. Pacjenci skarżą się m.in. na problemy z kontaktem telefonicznym z przychodnią, dostęp do leków dla dzieci i se...
Posłanka Joanna Fabisiak skierowała do ministra zdrowia interpelację w sprawie zmiany zasad przyznawania warunkowego prawa wykonywania zawodu lekarzom i lekarzom dentystom z Ukrainy. Jest to spowodowane m.in. brakiem chętnych polskich lekarzy, mający...
Rzecznik Praw Pacjenta opublikował sprawozdanie dotyczące działalności Telefonicznej Informacji Pacjenta w 2021 r. W jej ramach odebrano 133 tys. połączeń. 1,8% zgłoszeń dotyczyło nieprawidłowości w leczeniu stomatologicznym. Bezpłatna infolinia dla...