RPP: jakie nieprawidłowości w stomatologii zgłaszają pacjenci?
RPP: jakie nieprawidłowości w stomatologii zgłaszają pacjenci?
Rzecznik Praw Pacjenta opublikował sprawozdanie dotyczące działalności Telefonicznej Informacji Pacjenta w 2021 r. W jej ramach odebrano 133 tys. połączeń. 1,8% zgłoszeń dotyczyło nieprawidłowości w leczeniu stomatologicznym.
Bezpłatna infolinia dla pacjentów jest jednym z narzędzi działania Rzecznika Praw Pacjenta. Z roku na rok liczba rozmówców Telefonicznej Informacji Pacjenta RPP wzrasta – w 2021 r. wpływ miała na to przede wszystkim sytuacja epidemiczna w Polsce. Liczba wszystkich połączeń telefonicznych wzrosła o około 100% w porównaniu do czasu sprzed epidemii – w 2019 r. było to 66,5 tys. zgłoszeń, a w 2021 r. – już 133 tys.
Najwięcej zgłoszeń na infolinii zarejestrowano z województwa mazowieckiego, dolnośląskiego i lubuskiego. Natomiast najmniejszą liczbę – z województwa podkarpackiego, lubelskiego i świętokrzyskiego.
Najwięcej zgłoszeń w rozmowach telefonicznych dotyczyło podstawowej opieki zdrowotnej (26,6%), leczenia szpitalnego (15,1%) oraz Ambulatoryjnej Opieki Specjalistycznej (11,3%). W rozmowach telefonicznych pacjenci często poruszali problematykę związaną z dostępem do POZ. Dzwoniący sygnalizowali w szczególności trudności z kontaktem z placówką, brak możliwości uzyskania szybkiego terminu świadczenia oraz obawy skierowania na bezpodstawną kwarantannę lub izolację ze względu na standardowe diagnozowanie w kierunku COVID-19.
Spadek liczby zgłoszeń w stomatologii
Jeśli chodzi o zgłoszenia nieprawidłowości w leczeniu stomatologicznym, to w 2021 r. stanowiły one 1,8% ogółu. W 2020 r. było to 3,3%, w 2019 r. – 4%, zaś w 2018 r. – 3,8%. W zakresie świadczeń stomatologicznych najwięcej zgłoszeń telefonicznych w 2021 r. – podobnie jak i w 2020 r. – zarejestrowanych zostało w zakresie stomatologii zachowawczej z endodoncją – 70,5%. Zauważalny jest duży wzrost zgłoszeń dotyczących trudności w uzyskaniu świadczeń w zakresie pomocy doraźnej i chirurgii stomatologicznej – o ponad 300%.
Problematyka zgłoszeń na TIP w zakresie świadczeń stomatologicznych w latach 2020–2021
Najczęściej zgłaszane problemy dzwoniących w ramach świadczeń stomatologicznych dotyczyły:
– zastrzeżeń do wykonywanych świadczeń zdrowotnych,
– zastrzeżeń do zachowania pracowników podmiotu leczniczego i etyki pracownika medycznego,
– odmowy udzielenia świadczenia zdrowotnego w trybie nagłym,
– czasu oczekiwania na udzielenie świadczenia (m.in. ortodoncja i protetyka).
Z jakimi problemami lekarze dentyści zgłaszają się do prawników? – Jeśli mówimy o skargach pacjentów, to zauważamy, że coraz częściej pacjenci zgłaszają się nie tylko z zastrzeżeniami do samego leczenia, ale do poszanowania praw pacjenta – mówi w rozmowie z Dentonetem mec. Paweł Strzelec, podkreślając rolę dokumentacji medycznej w udowadnianiu racji w przypadku procesu sądowego.
Źródło: https://www.gov.pl/web/rpp
POWIĄZANE ARTYKUŁY
- Zgodnie z ostatnimi wytycznymi Europejskiego Towarzystwa Endodontycznego, wskazania do biologicznego leczenia miazgi znacząco się poszerzyły. To wszystko dzięki doskonałym materiałom - mówi dr Aleksandra Łyżwińska, prowadząca kursy z odbudowy zębów...
Już co drugi stomatolog w Stanach Zjednoczonych zgłasza, że na jego fotel trafiają pacjenci znajdujący się pod wpływem substancji psychoaktywnych – od marihuany po „twarde” narkotyki. Jak podaje Amerykańskie Towarzystwo Stomatologiczne (ADA), nie bra...
Rzecznik Praw Pacjenta opublikował raport dotyczący skarg pacjentów oraz prowadzonych w związku z tym postępowań w latach 2019-2021. We wszystkich obszarach ochrony zdrowia odnotowano znaczny wzrost zgłoszeń naruszeń praw pacjenta. W zakresie stomato...
Samorząd lekarski ma wiele uwag dotyczących projektu rozporządzenia Ministerstwa Zdrowia, dotyczącego obowiązku doskonalenia zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów. Zdaniem Naczelnej Rady Lekarskiej doprecyzować należy wiele szczegółów związanych z p...
Grupa Dentonet z Polskim Towarzystwem Studentów Stomatologii oraz firmą Align Technology – właścicielem marki Invisalign – rozpoczynają program edukacyjny Akademia Stomatologii Przyszłości, skierowany do studentów stomatologii, którzy jeszcze w trakc...
Jakie mogą być konsekwencje pojawiania się kolejnych mutacji COVID-19? Czy przy ich specyfice (m.in. większa łatwość zakażenia, wyższa śmiertelność) mogą one „storpedować" proces pokonywania pandemii, związany z akcją szczepień? To pytanie stawiamy d...
Zgodnie z projektem rozporządzenia ministra zdrowia, od 1 lipca 2020 r. lekarz i lekarz dentysta na stażu podyplomowym będzie otrzymywał wynagrodzenie w kwocie 2900 zł brutto. NIL domaga się podwyższenia tej kwoty. Zgodnie z projektem rozporządzenia...
W artykule opublikowanym na początku października na stronie internetowej telewizji BBC przybliżono sytuację, z jaką muszą mierzyć się zarówno pacjenci, jak i praktyki stomatologiczne działające w regionach Suffolk i Norfolk na wschodzie Anglii. Syt...
W styczniu 2022 r. Rzecznik Praw Pacjenta rozpoczął rejestrowanie zdarzeń niepożądanych zgłaszanych przez pacjentów. Łącznie zgłoszono ich 374 – najwięcej, bo aż 320, miało charakter kliniczny, czyli związane były bezpośrednio z procesem udzielania ś...
Od początku agresji na Ukrainę do Polski przybyło ponad 2 mln uchodźców. Osoby z Ukrainy, którym udzielana jest pomoc medyczna na terenie naszego kraju, mogą zgłaszać się do Rzecznika Praw Pacjenta o pomoc w przypadku naruszenia praw pacjenta podczas...
Poseł Kazimierz Matuszny skierował do ministra zdrowia interpelację, w której pyta o planowane i realizowane działania z zakresu profilaktyki stomatologicznej dla dzieci i młodzieży. Według posła, profilaktyka chorób zębów i przyzębia jest bardzo wa...