Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Jakie zdarzenia niepożądane zgłaszają pacjenci?

Publikacja:
Jakie zdarzenia niepożądane zgłaszają pacjenci?

Jakie zdarzenia niepożądane zgłaszają pacjenci?

W styczniu 2022 r. Rzecznik Praw Pacjenta rozpoczął rejestrowanie zdarzeń niepożądanych zgłaszanych przez pacjentów. Łącznie zgłoszono ich 374 – najwięcej, bo aż 320, miało charakter kliniczny, czyli związane były bezpośrednio z procesem udzielania świadczeń zdrowotnych.

Zgodnie z projektem ustawy o jakości w opiece zdrowotnej, zobowiązane do prowadzenia rejestru zdarzeń niepożądanych będą nie tylko placówki medyczne. Pacjenci będą je mogli zgłaszać także do Rzecznika Praw Pacjenta, który na podstawie zgłoszeń opracuje analizy, raporty i rekomendacje bezpieczeństwa.

Choć projekt ustawy nie został jeszcze przyjęty przez rząd, to jednak Rzecznik Praw Pacjenta w styczniu 2022 r. rozpoczął pilotażowe tworzenie takiego rejestru. W pierwszym kwartale br. do RPP wpłynęły informacje o 374 zdarzeniach niepożądanych. Najwięcej, bo aż 320, miało charakter kliniczny. Dotyczyły m.in. uszkodzenia ciała pacjenta podczas zabiegu, pozostawienia ciała obcego w ciele pacjenta, błędów i nieprawidłowości w diagnostyce i leczeniu, zakażeń szpitalnych, nieprawidłowości w toku porodu, nieudzielenia pacjentowi pomocy we właściwym zakresie i/lub we właściwym terminie. 17 zgłoszeń miało charakter organizacyjny – związane były np. z niedostateczną obsadą kadrową czy błędami lub brakami w dokumentacji. 37 zgłoszeń zakwalifikowano do kategorii „pozostałe” – związane były m.in. z próbami samobójczymi pacjentów, napaściami i przemocą czy upadkami pacjentów.

Zebranie odpowiedniej ilości danych umożliwi ich analizę, zdefiniowanie aktualnych problemów, w związku z czym wesprze wdrażanie odpowiednich środków naprawczych w podmiotach leczniczych. Zgłoszenia są również analizowane pod kątem potencjalnych naruszeń praw pacjenta, a w uzasadnionych przypadkach podejmowane są przez Rzecznika odpowiednie działania – czytamy w komunikacie.

Z jakimi problemami lekarze dentyści zgłaszają się do prawników? – Jeśli mówimy o skargach pacjentów, to zauważamy, że coraz częściej pacjenci zgłaszają się nie tylko z zastrzeżeniami do samego leczenia, ale do poszanowania praw pacjenta – mówi w rozmowie z Dentonetem mec. Paweł Strzelec, podkreślając rolę dokumentacji medycznej w udowadnianiu racji w przypadku procesu sądowego.

Źródło: https://www.gov.pl/web/rpp/


POWIĄZANE ARTYKUŁY

komunikacja z pacjentem - Dentonet.pl
Pacjenci: kluczowe znaczenie komunikacji z dentystą Lekarz

Lekarze dentyści na pierwszym miejscu stawiają zwykle swoje umiejętności kliniczne, ale pacjenci mogą nieco inaczej postrzegać pracę stomatologów – w większym stopniu zwracają uwagę na to, czy lekarz buduje przyjazną atmosferę, w której pacjent czuje...

pomoc NHS - Dentonet.pl
BBC: pacjenci stomatologiczni NHS wciąż w opałach Lekarz

W artykule opublikowanym na początku października na stronie internetowej telewizji BBC przybliżono sytuację, z jaką muszą mierzyć się zarówno pacjenci, jak i praktyki stomatologiczne działające w regionach Suffolk i Norfolk na wschodzie Anglii. Syt...

pacjenci z Ukrainy
RPP: z czym zgłaszają się do Rzecznika pacjenci z Ukrainy? Lekarz

Od początku agresji na Ukrainę do Polski przybyło ponad 2 mln uchodźców. Osoby z Ukrainy, którym udzielana jest pomoc medyczna na terenie naszego kraju, mogą zgłaszać się do Rzecznika Praw Pacjenta o pomoc w przypadku naruszenia praw pacjenta podczas...

ROZWIŃ WIĘCEJ
NFZ - Dentonet.pl
NFZ: pacjenci wciąż skarżą się na leczenie stomatologiczne Lekarz

Według danych Narodowego Funduszu Zdrowia, w I półroczu 2019 r. od pacjentów wpłynęło łącznie 628 zgłoszeń o nieprawidłowościach dotyczących świadczeń zdrowotnych udzielanych przez podmioty posiadające umowę z NFZ-em. Najwięcej skarg pacjentów – 233 ...

dentysta rozpoznanie cukrzycy
PTS: Kwestionowanie opieki stomatologicznej jest niepożądane Lekarz

Polskie Towarzystwo Stomatologiczne w stanowczy sposób odniosło się do zaleceń WHO, by – ze względu na zagrożenie koronawirusem – rutynowe wizyty dentystyczne były odkładane w czasie. – Kwestionowanie zasadności opieki stomatologicznej oraz podważani...

Prawidłowa higiena jamy ustnej u dzieci - Dentonet.pl
Pedodoncja: uwaga na zdarzenia niepożądane! Lekarz

Zdarzenia niepożądane to nierzadkie zjawisko w trakcie leczenia najmłodszych pacjentów, którzy trafiają do dentysty. Tezę tę potwierdza badanie przeprowadzone w ostatnim czasie w Stanach Zjednoczonych. Jego wyniki przedstawiono 23 lipca podczas wirtu...

rekawiczki dla dentysty
Rękawiczki dla lekarza dentysty – jakie? Lekarz

Stosowanie jednorazowych rękawiczek w gabinecie stomatologicznym to konieczność – zarówno ze względu na bezpieczeństwo pacjenta, jak i lekarza. Na rynku znaleźć można jednak kilka rodzajów rękawiczek jednorazowych. Jak wybrać te najlepsze?Pierwszą, n...

stomatologia
UK: nieleczeni pacjenci wyszli na ulice z protestem Lekarz

Strajki i protesty nie są niczym zaskakującym ani wyjątkowym w państwach demokratycznych. Na ulice wychodzą zwykle ci, którym nie udało się znaleźć innych metod rozwiązania zaistniałych problemów. Do nietypowego protestu doszło w ostatnią niedzielę n...

opieka stomatologiczna w Anglii - Dentonet.pl
UK: pacjenci z mniejszości etnicznych mniej usatysfakcjonowani Lekarz

Pacjenci brytyjskich gabinetów stomatologicznych wywodzący się z mniejszości etnicznych podają znacząco niższy poziom satysfakcji z przeprowadzonego leczenia niż osoby rasy białej. Takie wnioski płyną z opublikowanego w tym miesiącu raportu przygotow...

telefoniczna informacja pacjenta - Dentonet.pl
Na co pacjenci skarżą się do Rzecznika Praw Pacjenta? Lekarz

W kwietniu pracownicy Rzecznika Praw Pacjenta odebrali łącznie prawie 12 000 połączeń i na ich podstawie interweniowali w 1504 przypadkach. Pacjenci skarżą się m.in. na problemy z kontaktem telefonicznym z przychodnią, dostęp do leków dla dzieci i se...

RPP
Rzecznik Praw Pacjenta: na co skarżą się pacjenci? Lekarz

Ponad 22 tys. zgłoszeń na Telefoniczną Informację Pacjenta w okresie od 1 stycznia do 15 września dotyczyło podstawowej opieki zdrowotnej. – Mamy do czynienia z kontynuacją odwrócenia trendu – przed pandemią najwięcej skarg pojawiało się w zakresie s...