Jakie zdarzenia niepożądane zgłaszają pacjenci?
Jakie zdarzenia niepożądane zgłaszają pacjenci?
W styczniu 2022 r. Rzecznik Praw Pacjenta rozpoczął rejestrowanie zdarzeń niepożądanych zgłaszanych przez pacjentów. Łącznie zgłoszono ich 374 – najwięcej, bo aż 320, miało charakter kliniczny, czyli związane były bezpośrednio z procesem udzielania świadczeń zdrowotnych.
Zgodnie z projektem ustawy o jakości w opiece zdrowotnej, zobowiązane do prowadzenia rejestru zdarzeń niepożądanych będą nie tylko placówki medyczne. Pacjenci będą je mogli zgłaszać także do Rzecznika Praw Pacjenta, który na podstawie zgłoszeń opracuje analizy, raporty i rekomendacje bezpieczeństwa.
Choć projekt ustawy nie został jeszcze przyjęty przez rząd, to jednak Rzecznik Praw Pacjenta w styczniu 2022 r. rozpoczął pilotażowe tworzenie takiego rejestru. W pierwszym kwartale br. do RPP wpłynęły informacje o 374 zdarzeniach niepożądanych. Najwięcej, bo aż 320, miało charakter kliniczny. Dotyczyły m.in. uszkodzenia ciała pacjenta podczas zabiegu, pozostawienia ciała obcego w ciele pacjenta, błędów i nieprawidłowości w diagnostyce i leczeniu, zakażeń szpitalnych, nieprawidłowości w toku porodu, nieudzielenia pacjentowi pomocy we właściwym zakresie i/lub we właściwym terminie. 17 zgłoszeń miało charakter organizacyjny – związane były np. z niedostateczną obsadą kadrową czy błędami lub brakami w dokumentacji. 37 zgłoszeń zakwalifikowano do kategorii „pozostałe” – związane były m.in. z próbami samobójczymi pacjentów, napaściami i przemocą czy upadkami pacjentów.
– Zebranie odpowiedniej ilości danych umożliwi ich analizę, zdefiniowanie aktualnych problemów, w związku z czym wesprze wdrażanie odpowiednich środków naprawczych w podmiotach leczniczych. Zgłoszenia są również analizowane pod kątem potencjalnych naruszeń praw pacjenta, a w uzasadnionych przypadkach podejmowane są przez Rzecznika odpowiednie działania – czytamy w komunikacie.
Z jakimi problemami lekarze dentyści zgłaszają się do prawników? – Jeśli mówimy o skargach pacjentów, to zauważamy, że coraz częściej pacjenci zgłaszają się nie tylko z zastrzeżeniami do samego leczenia, ale do poszanowania praw pacjenta – mówi w rozmowie z Dentonetem mec. Paweł Strzelec, podkreślając rolę dokumentacji medycznej w udowadnianiu racji w przypadku procesu sądowego.
Źródło: https://www.gov.pl/web/rpp/
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Poseł Kazimierz Matuszny skierował do ministerstwa zdrowia interpelację, w której pyta, czy rząd planuje wprowadzenie jednolitej definicji medycyny estetycznej oraz wykazu tego typu procedur, które będą mogły być wykonywane wyłącznie przez lekarzy. ...
Zmiany o charakterze nadżerek lub owrzodzeń występujące w obrębie jamy ustnej, przede wszystkim na błonach śluzowych policzków, języka, w okolicy podjęzykowej lub na podniebieniu – nie mają jednoznacznie określonych przyczyn, choć istnieje kilka czyn...
W artykule opublikowanym na początku października na stronie internetowej telewizji BBC przybliżono sytuację, z jaką muszą mierzyć się zarówno pacjenci, jak i praktyki stomatologiczne działające w regionach Suffolk i Norfolk na wschodzie Anglii. Syt...
- Zgodnie z ostatnimi wytycznymi Europejskiego Towarzystwa Endodontycznego, wskazania do biologicznego leczenia miazgi znacząco się poszerzyły. To wszystko dzięki doskonałym materiałom - mówi dr Aleksandra Łyżwińska, prowadząca kursy z odbudowy zębów...
Samorząd lekarski ma wiele uwag dotyczących projektu rozporządzenia Ministerstwa Zdrowia, dotyczącego obowiązku doskonalenia zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów. Zdaniem Naczelnej Rady Lekarskiej doprecyzować należy wiele szczegółów związanych z p...
Poseł Kazimierz Matuszny skierował do ministra zdrowia interpelację, w której pyta o planowane i realizowane działania z zakresu profilaktyki stomatologicznej dla dzieci i młodzieży. Według posła, profilaktyka chorób zębów i przyzębia jest bardzo wa...
Jakie mogą być konsekwencje pojawiania się kolejnych mutacji COVID-19? Czy przy ich specyfice (m.in. większa łatwość zakażenia, wyższa śmiertelność) mogą one „storpedować" proces pokonywania pandemii, związany z akcją szczepień? To pytanie stawiamy d...
W wielu dziedzinach stomatologii ma miejsce dynamiczny rozwój: pojawia się nowa aparatura, która pozwala osiągnąć niedostępne wcześniej rezultaty leczenia, wprowadzane są nowatorskie metody terapii. Jakie zmiany w ostatnich latach zaszły w endodoncji...
Rzecznik Praw Pacjenta opublikował sprawozdanie dotyczące działalności Telefonicznej Informacji Pacjenta w 2021 r. W jej ramach odebrano 133 tys. połączeń. 1,8% zgłoszeń dotyczyło nieprawidłowości w leczeniu stomatologicznym. Bezpłatna infolinia dla...
Zdarzenia niepożądane to nierzadkie zjawisko w trakcie leczenia najmłodszych pacjentów, którzy trafiają do dentysty. Tezę tę potwierdza badanie przeprowadzone w ostatnim czasie w Stanach Zjednoczonych. Jego wyniki przedstawiono jakiś czas temu podcza...
Od początku agresji na Ukrainę do Polski przybyło ponad 2 mln uchodźców. Osoby z Ukrainy, którym udzielana jest pomoc medyczna na terenie naszego kraju, mogą zgłaszać się do Rzecznika Praw Pacjenta o pomoc w przypadku naruszenia praw pacjenta podczas...