Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Więcej zajęć z komunikacji z pacjentem na studiach medycznych?

Brak komentarzy | Publikacja:
Więcej zajęć z komunikacji z pacjentem na studiach medycznych?

Więcej zajęć z komunikacji z pacjentem na studiach medycznych?

Rzecznik Praw Pacjenta i prezes Naczelnej Izby Lekarskiej wystąpili do rektorów wyższych uczelni medycznych z propozycją zwiększenia liczby godzin nauczania praktycznego w zakresie skutecznej komunikacji z pacjentem.

Współcześnie pacjenci są coraz bardziej świadomi praw, jakie przysługują im podczas udzielania świadczeń zdrowotnych. Powoduje to, że oczekują oni od personelu medycznego nie tylko profesjonalnego i zgodnego z zasadami aktualnej wiedzy medycznej udzielania im tych świadczeń, ale także poszanowania ich prawa do informacji o swoim stanie zdrowia czy też możliwości przedstawienia lekarzowi swojej opinii na temat leczenia.

Jak podkreślił Rzecznik Praw Pacjenta, taka wiedza nie powinna być odbierana przez środowisko lekarskie jako podważanie ich kompetencji lecz jako chęć aktywnego włączenia się w proces leczenia. Obawiając się o swój stan zdrowia, pacjenci często stają przed problemami dotąd nieznanymi, a w sytuacji ciężkiej choroby czy też zagrożenia życia strach potęguje ich dyskomfort psychiczny i rodzi różnego rodzaju obawy związane z leczeniem. Pacjent staje się zdezorientowany, zdenerwowany lub zniecierpliwiony.

Osoba udzielająca pacjentowi informacji o jego stanie zdrowia musi wziąć pod uwagę, że pacjent bardzo często ma znikomą wiedzę na temat swojej choroby, dlatego powinna zrobić to w sposób jak najbardziej zrozumiały. Dobrze przekazana informacja z pewnością wpłynie pozytywnie na współpracę między lekarzem a pacjentem, a w konsekwencji na cały proces leczenia pacjenta i jego szybszy powrót do zdrowia.  – Pacjent, który wierzy w proces leczenia, widzi jego sens, ufa lekarzowi i całemu personelowi jest w dużo lepszej kondycji i szybciej dochodzi do zdrowia niż pacjent, który takiego poczucia bezpieczeństwa nie ma – zaznaczył Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta.

Nieporozumienia w komunikacji pomiędzy lekarzem a pacjentem powodują spadek zaufania społecznego do osób udzielających świadczeń zdrowotnych, zwłaszcza lekarzy. Dlatego Rzecznik Praw Pacjenta razem z prezesem Naczelnej Izby Lekarskiej wspólnie wystąpili do rektorów wyższych uczelni medycznych z propozycją zwiększenia liczby godzin nauczania praktycznego w zakresie skutecznej komunikacji z pacjentem. Studenci kierunków lekarskich i lekarsko-dentystycznych powinni mieć możliwość uzyskania dodatkowej wiedzy praktycznej m.in. w jaki sposób przekazywać pacjentom informacje, szczególnie w ciężkich dla nich chwilach.

Ergonomia to wciąż mało znane i niedoceniane zagadnienie. Tajniki zasad poznawali uczestnicy kursu „Ergonomia okiem praktyka”, który odbył się pod patronatem medialnym Dentonetu i e-Dentico.

AF

Fot. Archiwum


POWIĄZANE ARTYKUŁY

NFZ - Dentonet.pl
NFZ obiecuje "prosty język" w komunikacji z pacjentem Pacjent

Bez urzędniczej nowomowy, za to w przyjaznej atmosferze w zrozumiałej formie. Taką komunikację z pacjentami deklaruje Narodowy Fundusz Zdrowia. Jego przedstawiciele podpisali właśnie - tu cytat - deklarację stosowania prostego języka w relacjach z pa...

studia stomatologiczne - Dentonet.pl
UMED Poznań: więcej zajęć stacjonarnych Lekarz

Rektor Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu prof. dr hab. Andrzej Tykarski i prorektor ds. dydaktyki prof. dr hab. Małgorzata Kotwicka poinformowali, że obecna sytuacja epidemiologiczna umożliwia uczelni – przy zachowaniu restrykcyjnych wytycznych sani...

j kelly brito PeUJyoylfe4 unsplash
Uczelnie: sporo zajęć w nowym roku akademickim – zdalnie Lekarz

Uczelnie przygotowują różne scenariusze tego, jak zorganizować pracę w nowym roku akademickim. Często decydują się na zajęcia w trybie mieszanym: wykłady – online, a ćwiczenia i warsztaty – stacjonarnie. Część uczelni ostateczną decyzję odkłada jedna...

ROZWIŃ WIĘCEJ
komunikacja z pacjentem - Dentonet.pl
Najważniejsze w rozmowie lekarza z pacjentem to … Lekarz

- Bardzo często lekarze dentyści rozmawiając z pacjentami mówią o rozwiązaniach. Warto natomiast rozmawiać o efekcie, a nie rozwiązaniach - mówi w rozmowie z Dentonetem Mariusz Oboda, trener rozwoju praktyk stomatologicznych. ...

innowacja gabinet
Innowacyjne relacje i sposoby komunikacji lekarza z pacjentem Lekarz

Nowinki technologiczne i innowacyjne rozwiązania zmienią sposób komunikowania się placówek medycznych z pacjentami? Chodzi nie tylko o promocję usług. Skoordynowana komunikacja z pacjentem, m.in. poprzez e-czaty czy wideoczaty, jest kluczowa dla komp...

studia stomatologiczne - Dentonet.pl
Kiedy oficjalne wytyczne w sprawie zajęć na uczelniach? Lekarz

W II połowie sierpnia resort nauki planuje wydać wytyczne – wskazówki dotyczące organizacji zajęć na uczelniach w związku z epidemią COVID-19 – powiedziała PAP rzecznik ministerstwa Katarzyna Zawada. Zaznaczyła jednak, że uczelnie są autonomiczne i n...

komunikacja z pacjentem - Dentonet.pl
Pacjenci: kluczowe znaczenie komunikacji z dentystą Lekarz

Lekarze dentyści na pierwszym miejscu stawiają zwykle swoje umiejętności kliniczne, ale pacjenci mogą nieco inaczej postrzegać pracę stomatologów – w większym stopniu zwracają uwagę na to, czy lekarz buduje przyjazną atmosferę, w której pacjent czuje...

UMED Łódź - Dentonet.pl
UMED Łódź: 40% zajęć w nowym roku akademickim zdalnie Lekarz

Rektor Uniwersytetu Medycznego w Łodzi Radzisław Kordek poinformował, że w roku akademickim 2020/2021 zostanie utrzymany przepis pozwalający na zrealizowanie 40% programu nauczania zdalnie. Na uczelniach wyższych, również medycznych, trwają przygoto...

Paweł Strzelec - Dentonet.pl
Dlaczego nie warto negocjować z pacjentem? [video] Lekarz

- Zdarzają się przypadki, że pacjenci wracają do gabinetu stomatologicznego z żądaniami zwrotu kosztów leczenia, twierdząc, że doszło do błędu lub powikłania. Przestrzegam przed negocjowaniem z pacjentem - mówi w rozmowie z Dentonetem mec. Pawe...

dom fou YRMWVcdyhmI unsplash
UMED Wrocław: powrót zajęć stacjonarnych od 30 listopada Lekarz

Jak informuje Uniwersytet Medyczny we Wrocławiu, od 30 listopada br. studenci wszystkich wydziałów wrócą do zajęć stacjonarnych – na razie tylko praktycznych. Według komunikatu, od 30 listopada br. studenci wszystkich wydziałów Uniwersytetu Medyczne...

Leczenie kanałowe na jednej wizycie - Dentonet.pl
Jak trzeba rozmawiać z pacjentem "antyendodontycznym"? Lekarz

"Panie doktorze, czy to prawda, że leczenie kanałowe jest groźne dla zdrowia?" – co lekarz dentysta powinien odpowiedzieć pacjentowi na tak postawione pytanie? Tego dowiedzą się uczestnicy sesji "Netflix vs. Evidence Based Dentistry" podczas 3. Kongr...

Dodaj komentarz (0 komentarzy)

Każdy komentarz zostanie poddany moderacji