Dentonet
ASYSTA
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Praca
Materiały i technologie
Lifestyle
Aktualności
Finanse i podatki
Edukacja

Kompleksowa opieka nad pacjentem ortodontycznym

Publikacja:
Kompleksowa opieka nad pacjentem ortodontycznym

Kompleksowa opieka nad pacjentem ortodontycznym

Podczas leczenia ortodontycznego pacjenci powinni szczególnie zwracać uwagę na higienę zębów i dziąseł. Noszenie aparatu ortodontycznego przyczynia się do powstawania dodatkowych przestrzeni gromadzących resztki jedzenia, które powodują rozwój szkodliwych bakterii. Dlatego zapytaliśmy dypl. hig. Annę Makówkę o to, jak lekarze dentyści i higienistki stomatologiczne mogą wspierać swoich pacjentów w walce o prosty i zdrowy uśmiech.

Dlaczego higiena pacjenta z aparatem stałym jest taka ważna?

Pacjent ortodontyczny jest pacjentem szczególnym. Musi być świadomy, że przez cały okres leczenia ortodontycznego utrzymanie właściwego poziomu higieny będzie utrudnione, a w jego jamie ustnej pojawią się miejsca wzmożonej akumulacji płytki bakteryjnej. Winne są tutaj elementy retencyjne aparatu, które te miejsca tworzą.

W tej sytuacji widzę ogromną rolę higienistek i higienistów stomatologicznych. Naszym zadaniem powinno być przede wszystkim uświadomienie pacjenta na temat zagrożeń, jakie niosą ze sobą zaniedbania higieniczne. Kolejny krok to dobór właściwych produktów oraz jasny i nieskomplikowany instruktaż ich zastosowania.

Jakie są najczęstsze problemy, z którymi borykają się pacjenci  ortodontyczni?

Najczęstszym problemem osób, które zdecydowały się na leczenie ortodontyczne, jest biofilm bakteryjny. W fachowej literaturze pojawia się termin „biofilmu ortodontycznego”.  Jest to nic innego jak bakteryjny nalot, który gromadzi się na wszystkich elementach aparatu, które znajdują się w jamie ustnej. Biofilm ortodontyczny pojawia się, kiedy higiena jest utrudniona i tworzą się nowe miejsca retencji dla płytki bakteryjnej. Pacjent musi być świadomy, że nieusunięty biofilm to ogromne ryzyko powstania demineralizacji szkliwa.

Prócz tego pacjent ortodontyczny narażony jest także na wystąpienie periodontopatii i stomatopatii ortodontycznych. Tkanki miękkie jamy ustnej, u osób użytkujących stałe aparaty, są zdecydowanie bardziej narażone na podrażnienia, otarcia czy pojawianie się aft.

Jak my – profesjonaliści – lekarze i higienistki możemy pomóc naszym pacjentom w walce z płytką nazębną?

Cieszę się, że poziom higieny jamy ustnej stał się jednym z głównym wyznaczników kwalifikujących do rozpoczęcia leczenia ortodontycznego. Nasza rola w walce z płytką bakteryjną rozpoczyna się już w tym miejscu! Pacjent, który wyraził chęć poprawy swojego uśmiechu, trafia na fotel higienistki, a my oceniamy jego umiejętności i możliwości właściwej higieny.

Kluczowy staje się instruktaż higieny jamy ustnej. W swojej codziennej pracy z pacjentem stosuję zasadę triady. Trzy to minimalna liczba elementów potrzebnych do stworzenia wzoru, a nasz mózg wszędzie szuka i rozpoznaje wzory. W ten sposób przetwarzamy informacje – dlatego tak łatwo jest nam zapamiętać trzy rzeczy, a trudniej już na przykład siedem.

Każdy z pacjentów musi mieć świadomość, iż samo szczotkowanie nie wystarcza! Standardowy przykład triady wykorzystywany podczas instruktażu to przedstawienie trzech kroków do higieny jamy ustnej. Skuteczna walka z płytką nazębną będzie możliwa tylko wtedy, kiedy w codziennej, higienicznej rutynie naszego pacjenta pojawi się szczotkowanienitkowanie (oczyszczanie przestrzeni międzyzębowych) oraz płukanie.

Jakimi kryteriami powinien kierować się specjalista, rekomendując  środki do higieny jamy ustnej swoim pacjentom ortodontycznym?

Pacjent, który pojawia się w naszym gabinecie, obdarza nas zaufaniem, dlatego gorąco namawiam do wypróbowywania samemu środków, które polecamy do codziennej higieny jamy ustnej. Będziemy wówczas w stanie odpowiedzieć na wiele pytań naszych pacjentów – nie tylko dotyczących składów polecanych produktów. Możemy podzielić się własnymi odczuciami i oceną.  Polecając konkretny produkt, musimy być pewni, że jest sprawdzony i przyniesie oczekiwaną korzyść.

Swoje rekomendacje warto również podeprzeć rzetelną wiedzą naukową, czyli sprawdzić czy polecane produkty zostały  wnikliwie przebadane – co w badaniach oceniano, jak wyglądał ich przebieg, i jak przedstawiają się wyniki.

Produkty, które polecamy, powinny być także łatwo dostępne. W przeciwnym wypadku pacjent może się szybko zniechęcić i zrezygnować z poszukiwań, a co za tym idzie, nie skorzysta ze środków, które mu zarekomendujemy.

Jednym z kroków codziennej higieny jamy ustnej u pacjentów powinno być stosowanie płukanek. Listerine® Clean&Fresh na bazie olejków eterycznych usuwa do 97% bakterii pozostałych po szczotkowaniu i jest dedykowany w szczególności pacjentom ortodontycznym.

Badania potwierdzają, że olejki eteryczne zawarte w płukankach Listerine® niszczą bakterie i hamują ich powstawanie, a dodatkowo redukują płytkę nazębną, której nie usunęły metody mechaniczne. [1-4]

Dowiedz się więcej o działaniu olejków eterycznych: KLIKNIJ

  1. Foster JS, Pan PC, Kolenbrander PE. Effects of antimicrobial agents on oral biofilms in a saliva-conditioned flowcell Biofilms. 20011512.
  2. Minah GE, DePaola LG, Overholser CD i in. Effects of 6 months use of an antiseptic mouthnnse on supragingival dental plaque microflora J Clin Periodontol 1989;16:347-352.
  3. Walker C, Clark W, Wheeler T, Lamm R. Evaluation of microbial shifts in supragingival plaque following long-term use of an oral antiseptic mouthrinse. J Dent Res. 1989,68412.
  4. Swango PA. Regular use of antimicrobial mouthnnses can effectively augment the benefits of oral prophylaxis and oral hygiene instructions at Smonth recall intervals in reducing the occurrence of dental plaque and gingivitis. J Evid Based Dent Pract. 2012;12(2):87-89.

POWIĄZANE ARTYKUŁY

komunikacja z pacjentem - Dentonet.pl
Najważniejsze w rozmowie lekarza z pacjentem to … Lekarz

- Bardzo często lekarze dentyści rozmawiając z pacjentami mówią o rozwiązaniach. Warto natomiast rozmawiać o efekcie, a nie rozwiązaniach - mówi w rozmowie z Dentonetem Mariusz Oboda, trener rozwoju praktyk stomatologicznych. ...

Dentonet - jak przyjmować skargi od pacjentów
Jak rozmawiać z pacjentem, gdy coś poszło nie tak? Lekarz

Wypadki, takie jak ekstrakcja niewłaściwego zęba, mogą się zdarzyć, ale to, jak lekarze reagują na te sytuacje, ma ogromne znaczenie. Taki wniosek płynie z seminarium internetowego przedstawionego w dniu 19 stycznia przez Radę na rzecz Wspierania Dos...

ROZWIŃ WIĘCEJ
NFZ - Dentonet.pl
NFZ obiecuje "prosty język" w komunikacji z pacjentem Pacjent

Bez urzędniczej nowomowy, za to w przyjaznej atmosferze w zrozumiałej formie. Taką komunikację z pacjentami deklaruje Narodowy Fundusz Zdrowia. Jego przedstawiciele podpisali właśnie - tu cytat - deklarację stosowania prostego języka w relacjach z pa...

irygator - Dentonet.pl
Opieka higienistki nad pacjentem ortodontycznym z przerostami dziąseł Asysta

W dzisiejszych czasach piękny i prosty uśmiech jest na wyciągnięcie ręki. Współczesna ortodoncja daje wiele możliwości, aby pozbyć się wady, która powoduje u pacjenta kompleksy lub zaniżoną samoocenę. Aparaty ortodontyczne stały się „modne”, nie są j...

Align Asysdent
Rola asystentki w cyfrowym gabinecie ortodontycznym Asysta

Jednym ze sponsorów tegorocznej konferencji ASYSDENT, która już 23 kwietnia odbędzie się w Łodzi, jest firma Align Technology – właściciel marek Invisalign oraz iTero. Dzięki jej wsparciu w ramach konferencji uczestniczki będą mogły wziąć udział w wa...

komunikacja z pacjentem - Dentonet.pl
Właściwą komunikacją z pacjentem można wygrać wiele Lekarz

- W dobie coraz większej konkurencji gabinetów stomatologicznych pozyskanie pacjenta na nietanie przecież usługi nie jest proste. Można swoją przewagę budować kompetencjami miękkimi - mówi w rozmowie z Dentonetem Michał Katarzyński, trener rozwoju pr...

szkolne gabinety stomatologiczne - Dentonet.pl
NFZ: nielimitowana opieka stomatologiczna dla uczniów Lekarz

W związku w wejściem w życie ustawy o medycynie szkolnej, zakładającej m.in. objęcie wszystkich uczniów w Polsce opieką stomatologiczną, Narodowy Fundusz Zdrowia zaprezentował do zaopiniowania projekt ustawy zakładający nielimitowane świadczenia stom...

Paweł Strzelec - Dentonet.pl
Dlaczego nie warto negocjować z pacjentem? [video] Lekarz

- Zdarzają się przypadki, że pacjenci wracają do gabinetu stomatologicznego z żądaniami zwrotu kosztów leczenia, twierdząc, że doszło do błędu lub powikłania. Przestrzegam przed negocjowaniem z pacjentem - mówi w rozmowie z Dentonetem mec. Pawe...

komunikacja z pacjentem1
Kilka kroków do lepszej komunikacji z pacjentem Asysta

Jest różnica między informacją a komunikacją. Dlatego uważnie słuchaj, czego oczekują twoi pacjenci i dostosuj oczekiwania do możliwości. My zaś często skarżymy się na to, że pacjenci nie słuchają lub nie przestrzegają naszych zaleceń. Z drugiej stro...