Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Gdy pacjent chce być kimś więcej, niż tylko pacjentem…

Publikacja:
Gdy pacjent chce być kimś więcej, niż tylko pacjentem…

Gdy pacjent chce być kimś więcej, niż tylko pacjentem…

Niechciana uwaga ze strony pacjenta to temat rzadko poruszany w serwisach stomatologicznych, co nie znaczy, że mało istotny, czy dotyczący tylko garstki dentystów. Problematykę relacji, które wykraczają poza standardowy kontakt lekarza z pacjentem podjął brytyjski portal Dentistry.co.uk.

Co robić, gdy stajemy się obiektem niepożądanej uwagi ze strony pacjenta? Jak podaje portal Dentistry.co.uk, do Dental Defence Union (działającego w Wielkiej Brytanii Związku Obrony Stomatologów) niekiedy zgłaszają się dentyści (w zdecydowanej większości kobiety), których pacjenci przekroczyli granicę między lekarzem a pacjentem, ujawniając swoje uczucia lub zachowując się w niestosowny sposób.

Może to być zaproszenie na drinka lub bardziej uporczywe zachowanie, takie jak wysyłanie kartek i prezentów, próby dotknięcia lub objęcia bądź powtarzające się kontaktowanie za pośrednictwem mediów społecznościowych, poczty elektronicznej, wiadomości tekstowych lub aplikacji do obsługi wiadomości. Pomimo ostrzeżeń kierowanych do pacjenta dotyczących niechcianej uwagi, mogą pojawić się też bardziej uporczywe zachowania, które należy uznać za przejaw nękania lub stalkingu. Na szczęście jest to rzadkie zjawisko, ale może być bardzo kłopotliwe.

Stanowcza odmowa zamiast unikania tematu

Radzenie sobie z flirtującym lub zakochanym pacjentem może być w najlepszym wypadku niekomfortowe, a często jest niepokojące. Dzieje się tak zwłaszcza wtedy, gdy kontakt odbywa się za pośrednictwem prywatnego telefonu komórkowego dentysty, adresu e-mail lub konta w mediach społecznościowych, ponieważ pracownicy gabinetów stomatologicznych mogą mieć poczucie, że ich prywatność została naruszona.

Zdarza się, że pacjent sprawdził daną osobę, korzystając z informacji znalezionych w Internecie. Ponieważ informacje osobiste są coraz bardziej dostępne w sieci, warto zastanowić się, jak chronić swoją prywatność. Może być tak, że wolisz zignorować pojedynczy przejaw flirtu ze strony pacjenta i unikać poruszenia tego tematu, gdyby takie zachowanie się powtórzyło. Z doświadczenia Dental Defence Union wynika jednak, że nie należy ignorować jakichkolwiek niechcianych zalotów ze strony pacjenta, ponieważ może on założyć, że nie masz nic przeciwko takiemu zachowaniu.

Zamiast tego warto grzecznie, ale stanowczo odrzucić propozycję pacjenta i wyjaśnić, jak ważne jest zachowanie granic w przypadku bardziej jawnych lub uporczywych zachowań. Może to być np. zapraszanie stomatologa na randkę lub wielokrotne wysyłanie wiadomości tekstowych. Wielu pacjentów jest szczerze zaskoczonych informacją, że umówienie się na randkę z lekarzem dentystą może być uznane za niestosowne. Kiedy jednak im to wyjaśnisz, w zdecydowanej większości przypadków próby nawiązania bliższej relacji ustaną.

Niekiedy niezbędne jest ostrzeżenie

W pozostałych przypadkach konieczne może być wysłanie pacjentowi pisemnego ostrzeżenia. W ostrzeżeniu należy jasno przedstawić pacjentowi, dlaczego jego zachowanie jest niestosowne i że w przyszłości nie będzie już przyjmowany przez tego stomatologa. Sugeruje się, by ostrzeżenie takie zostało skierowane do pacjenta przez starszego członka zespołu (właściciela gabinetu, głównego lekarza kliniki), który nie jest zaangażowany w sprawę. Takie podejście jest szczególnie przydatne w przypadku odpowiedzi na listy, e-maile i SMS-y.

Warto również zrobić zrzuty ekranu lub kopie wiadomości, aby zachować zapis korespondencji w przypadku eskalacji sprawy. Można także poprosić pacjenta o spotkanie z członkiem personelu wyższego szczebla, który nie jest obiektem niepożądanej uwagi – może być to przydatne w dalszym badaniu sprawy, a w razie potrzeby może nastąpić pisemne podsumowanie spotkania i list ostrzegawczy.

Zakończenie relacji zawodowych, a nawet zgłoszenie na policję

Jeśli pacjent kontynuuje swoje zachowanie, właściwe może być zakończenie relacji zawodowych. Ponieważ jednak pacjent może negatywnie postrzegać podjęcie takiego działania, ważne jest, aby w przypadku rozważania tego kroku uzyskać poradę od organizacji broniącej praw lekarzy.

Właściwe może być również zaangażowanie w sprawę policji – w przypadku, gdy zachowanie pacjenta ma znamiona stalkingu, nękania lub – tym bardziej – gdy istnieją obawy o bezpieczeństwo. Wreszcie, warto sprawdzić, jakie dane osobowe pracowników są dostępne w Internecie. Należy też upewnić się, że osobiste ustawienia bezpieczeństwa w mediach społecznościowych są wystarczająco solidne.

Takie sytuacje mogą być niekomfortowe dla wszystkich zainteresowanych, a dla pracowników gabinetów stomatologicznych, którzy są obiektem niechcianej uwagi ze strony pacjenta – stresujące i niepokojące. Dlatego w przypadku wątpliwości dotyczących zachowania pacjenta warto zwrócić się o poradę do swojej organizacji zawodowej.

T.H.

źródło: https://dentistry.co.uk/2023/03/07/dealing-with-unwanted-attention-from-a-patient/


POWIĄZANE ARTYKUŁY

komunikacja przez aplikacje
Uwaga na komunikację z pacjentem przez aplikacje! Lekarz

Brytyjska Unia Obrony Stomatologów (Dental Defence Union; DDU) wydała w dniu 31 października wytyczne dotyczące potencjalnych zagrożeń i pułapek związanych z komunikowaniem się lekarzy z pacjentami za pomocą aplikacji do przesyłania wiadomości. Dent...

Listerine grafika
Kompleksowa opieka nad pacjentem ortodontycznym Asysta

Podczas leczenia ortodontycznego pacjenci powinni szczególnie zwracać uwagę na higienę zębów i dziąseł. Noszenie aparatu ortodontycznego przyczynia się do powstawania dodatkowych przestrzeni gromadzących resztki jedzenia, które powodują rozwój szkodl...

komunikacja z pacjentem2
Komunikacja medyczna z pacjentem – bezpłatny kurs CMKP Lekarz

Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego zaprasza lekarzy, lekarzy dentystów oraz inne osoby związane zawodowo z ochroną zdrowia na bezpłatny kurs online z zakresu praktycznej komunikacji medycznej z pacjentem. Odbędzie się on w dniach 25-26 maja. ...

ROZWIŃ WIĘCEJ
komunikacja z pacjentem1
Kilka kroków do lepszej komunikacji z pacjentem Asysta

Jest różnica między informacją a komunikacją. Dlatego uważnie słuchaj, czego oczekują twoi pacjenci i dostosuj oczekiwania do możliwości. My zaś często skarżymy się na to, że pacjenci nie słuchają lub nie przestrzegają naszych zaleceń. Z drugiej stro...

Dentonet - jak przyjmować skargi od pacjentów
Jak rozmawiać z pacjentem, gdy coś poszło nie tak? Lekarz

Wypadki, takie jak ekstrakcja niewłaściwego zęba, mogą się zdarzyć, ale to, jak lekarze reagują na te sytuacje, ma ogromne znaczenie - twierdzą członkowie Rady na rzecz Wspierania Dostępu i Prewencji Amerykańskiego Towarzystwa Stomatologicznego (ADA)...

Sergiusz Szajek
Dlaczego warto budować z pacjentem trwałe relacje? Lekarz

Pacjent, z którym udało się dentyście zbudować trwałą relację, częściej wróci do takiego lekarza, będzie go polecał i będzie otwarty na przedstawiane mu propozycje leczenia. – To, czy pacjent ufa lekarzowi, bezpośrednio przekłada się na to, czy zaakc...

implantolodzy
Komunikacja z pacjentem w leczeniu implantologicznym Lekarz

- Błędy w sztuce zdarzają się bardzo rzadko. Roszczenia pacjentów nader często dotyczą po prostu niewłaściwej komunikacji. My mamy swoje ograniczenia, zarówno czysto ludzkie, jak i materiałowe czy technologiczne, ale kluczem jest to, żeby pacjent to ...

Magdalena Szajnar
Miasto Dentystów: o biznesie, komunikacji z pacjentem i… podróżach Lekarz

– Nas, lekarzy dentystów, kompletnie nie uczy się, jak prowadzić biznes. Nie uczy się nas nawet tego, jakie są wymogi instytucji, które mogłyby zainteresować się gabinetem. Jest tu ogromna luka do wypełnienia, bo szkoli się nas na świetnych specjalis...

stomatologia 1
Wielka Brytania: rząd chce kształcić więcej dentystów Lekarz

W ramach nowego programu rządowego w Wielkiej Brytanii przeszkolonych ma być kilka tysięcy dodatkowych pracowników stomatologicznych. W opublikowanym 30 czerwca długoterminowym planie zatrudnienia w Narodowej Służbie Zdrowia (NHS) zaproponowano szkol...

Piotr Puchała - Dentonet.pl
Jak rozmawiać z pacjentem o złamanym narzędziu w jego zębie? Lekarz

Do lek. dent. Piotra Puchały przyjeżdżają pacjenci z całej Polski, kierowani przez innych lekarzy na procedurę usunięcia złamanego narzędzia w kanale podczas leczenia endodontycznego. - Jesteśmy w stanie większość narzędzi usunąć - mówi w rozmowie z ...