Dentonet
ASYSTA
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Praca
Materiały i technologie
Lifestyle
Aktualności
Finanse i podatki
Edukacja

„Opieka nad pacjentem z nadwrażliwością to nie tylko polecenie odpowiedniej pasty”

Publikacja:
„Opieka nad pacjentem z nadwrażliwością to nie tylko polecenie odpowiedniej pasty”

„Opieka nad pacjentem z nadwrażliwością to nie tylko polecenie odpowiedniej pasty”

O kompleksowej opiece nad pacjentem z nadwrażliwością zębów w kontekście pracy higienistek stomatologicznych mówi dypl. hig. stom. Anna Makówka – higienistka stomatologiczna i specjalistka promocji zdrowia, absolwentka Uniwersytetu Medycznego oraz Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, członek Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego, nauczyciel w Centrum Kształcenia Ustawicznego w Łodzi, uczestniczka licznych kursów i szkoleń z zakresu profilaktyki i promocji zdrowia jamy ustnej.

Czy z perspektywy higienistki stomatologicznej nadwrażliwość zębów to częsty problem? Jakie są statystyki dotyczące nadwrażliwości zębów?

Dypl. hig. stom. Anna Makówka: Problem nadwrażliwości zębów bardzo często jest bagatelizowany. Niestety, dla wielu osób ból związany z nadwrażliwością i towarzyszący temu dyskomfort nie jest na tyle uciążliwy, aby udać się do gabinetu stomatologicznego. Statystyki stworzone w ciągu kilku ostatnich lat to potwierdzają. Według danych, co trzeci Polak kiedyś zmagał się z nadwrażliwością, a kiedy ona występuje dotyka prawie połowy zębów w naszej jamie ustnej. Niski poziom ogólnej świadomości prozdrowotnej przyczynia się również do tego, że ponad połowa osób, u której pojawił się problem nadwrażliwości nigdy nie zasięgnęło porady higienistki stomatologicznej lub lekarza dentysty. W przypadku osób, które już pojawiły się w gabinecie po pomoc, ponad połowa nie zastosowała się do naszych zaleceń i nie użyła nawet pasty znoszącej nadwrażliwość.

Jakie są najczęstsze przyczyny nadwrażliwości zębów? Czy pacjenci zdają sobie sprawę, że nadwrażliwość może wynikać np. z nieprawidłowej higieny jamy ustnej albo błędów dietetycznych?

– Nadrzędną rolą higienistki stomatologicznej w gabinecie jest budowanie świadomości zdrowotnej pacjenta, czyli ciągłe edukowanie w obszarze zdrowia jamy ustnej. O tym, jaki wpływ na zdrowie całego organizmu ma prawidłowa higiena jamy ustnej opowiadałam w jednym z webinarów na profilu Listerine dla profesjonalistów na Facebooku.

Na pojawienie się nadwrażliwości zębów szczególnie narażeni są pacjenci periodontologiczni. Tutaj ponownie posłużę się statystykami – blisko trzech na czterech pacjentów zmagających się z chorobą przyzębia zgłasza zwiększoną wrażliwość ze strony zębiny. Nadwrażliwość to problem osób, u których pojawiają się recesje (te związane z wiekiem oraz te, które spowodowane są niewłaściwą metodą szczotkowania zębów). Nieprawidłowe nawyki żywieniowe, takie jak częste spożywanie kolorowych napojów gazowanych bądź używanie past do zębów o wysokim czynniku ścieralności, zdecydowanie wpływają na pojawienie się nadwrażliwości zębów.

Jaka jest rola higienistki stomatologicznej w leczeniu nadwrażliwości?

– Opieka nad pacjentem z nadwrażliwością to nie tylko polecenie odpowiedniej pasty. Musimy wiedzieć, jaka jest etiologia nadwrażliwości zębów. Gdy higienistka stomatologiczna wie, jakie mogą być przyczyny pojawienia się nadwrażliwości, dużo łatwiej będzie jej przeprowadzić etap wnikliwej diagnostyki. Do współczesnej strategii leczenia nadwrażliwości u naszych pacjentów należą szybkie rozpoznanie, ograniczenie czynników ryzyka oraz wdrożenie właściwego i skutecznego leczenia. Aby pomóc pacjentowi konieczne jest przejście przez każdy z tych etapów, czyli etiologię, diagnostykę i leczenie.

Jakie są zalecenia dotyczące higieny jamy ustnej dla pacjentów z nadwrażliwością?

– Przede wszystkim pacjent, u którego wystąpi nadwrażliwość zębów powinien pojawić się w gabinecie stomatologicznym. Tylko jego fizyczna obecność na naszym fotelu pozwoli na wnikliwą diagnostykę problemu. Większość działań, na których skupi się higienistka stomatologiczna, będzie polegać na nauce prawidłowego szczotkowania oraz poleceniu produktów znoszących i łagodzących nadwrażliwość. Wszystkie rekomendowane przez nas środki powinny być łatwo dostępne dla pacjenta oraz sprawdzone.

Nasi pacjenci są coraz bardziej świadomi, bardzo często pytają o skład polecanych produktów. Wartą uwagi grupą środków do higieny jamy ustnej są płyny do płukania jamy ustnej z linii LISTERINE® Naturals, czyli marki znanej na całym świecie. Posiadają one unikalną formułę działania aż czterech olejków eterycznych, którymi są tymol, mentol, eukaliptol i salicylan metylu. Olejki wnikają głęboko do dolnych warstw biofilmu, a tam niszczą ściany komórek bakteryjnych. Mechanizm ten pozwala na ograniczenie rozwoju płytki nazębnej. Płyny LISTERINE® Naturals nie zawierają w swoim składzie alkoholu i sztucznych barwników. Z czystym sumieniem możemy je polecać naszym pacjentom.

Z piśmiennictwa wynika, że pacjenci mający złe wskaźniki higieny jamy ustnej częściej zgłaszają nadwrażliwość. Dzieje się tak ze względu na odkładającą się płytkę nazębną, która jest przyczyną demineralizacji zewnętrznych warstw zęba, a tym samym przyczynia się do otwarcia kanalików zębinowych. Podstawą działań higienistki stomatologicznej będzie więc przeprowadzenie skutecznego instruktażu higieny jamy ustnej. Pozwoli to pacjentowi na ograniczenie dyskomfortu bądź całkowite zniesienie nadwrażliwości.

Nadwrażliwość zębów będzie tematem najbliższego webinaru organizowanego przez markę LISTERINE®, który będzie Pani prowadzić. Dlaczego warto wziąć w nim udział?

– Serdecznie zapraszam na webinar. A dlaczego warto wziąć w nim udział? Postarałam się zgromadzić najważniejsze i najistotniejsze dla higienistek stomatologicznych informacje dotyczące nadwrażliwości zębów. Opowiem m.in. o oczywistych i nieoczywistych powodach nadwrażliwości oraz przedstawię protokół diagnostyki nadwrażliwości. Pojawi się też trochę statystyk oraz wskazówek, które można wykorzystać w codziennej pracy z pacjentem. Szykuję też dla uczestników małą niespodziankę. Mam nadzieję, że webinar będzie przyjemnym utrwaleniem wiedzy, a nowe dla uczestników informacje posłużą do jeszcze skuteczniejszej pracy z pacjentem w gabinecie. Do zobaczenia!

Webinar „Nadwrażliwość – problem Twój czy pacjenta?” odbędzie się w czwartek 28 lipca o godz. 20:00. Relacja live będzie dostępna na profilu Listerine dla profesjonalistów w stomatologii. Wystarczy zaznaczyć opcję „wezmę udział” w wydarzeniu.


POWIĄZANE ARTYKUŁY

Piotr Puchała - Dentonet.pl
Jak rozmawiać z pacjentem o złamanym narzędziu w jego zębie? Lekarz

Do lek. dent. Piotra Puchały przyjeżdżają pacjenci z całej Polski, kierowani przez innych lekarzy na procedurę usunięcia złamanego narzędzia w kanale podczas leczenia endodontycznego. - Jesteśmy w stanie większość narzędzi usunąć - mówi w rozmowie z ...

komunikacja przez aplikacje
Uwaga na komunikację z pacjentem przez aplikacje! Lekarz

Brytyjska Unia Obrony Stomatologów (Dental Defence Union; DDU) wydała w dniu 31 października wytyczne dotyczące potencjalnych zagrożeń i pułapek związanych z komunikowaniem się lekarzy z pacjentami za pomocą aplikacji do przesyłania wiadomości. Dent...

relacje z pacjentem
Gdy pacjent chce być kimś więcej, niż tylko pacjentem… Lekarz

Niechciana uwaga ze strony pacjenta to temat rzadko poruszany w serwisach stomatologicznych, co nie znaczy, że mało istotny, czy dotyczący tylko garstki dentystów. Problematykę relacji, które wykraczają poza standardowy kontakt lekarza z pacjentem po...

ROZWIŃ WIĘCEJ
higiena wsrod dzieci
Tylko połowa rodziców 3-latków używa u dzieci pasty z fluorem Lekarz

Tylko 52,5% rodziców 3-latków używa u dzieci pasty z fluorem, tylko 62,4% rodziców myje dzieciom w wieku 3 lat zęby dwa razy dziennie – wynika z badań. W efekcie u ponad 41% 3-latków w Polsce występuje próchnica. Podczas XXII Ogólnopolskiej Konferen...

komunikacja z pacjentem1
Kilka kroków do lepszej komunikacji z pacjentem Asysta

Jest różnica między informacją a komunikacją. Dlatego uważnie słuchaj, czego oczekują twoi pacjenci i dostosuj oczekiwania do możliwości. My zaś często skarżymy się na to, że pacjenci nie słuchają lub nie przestrzegają naszych zaleceń. Z drugiej stro...

implantolodzy
Komunikacja z pacjentem w leczeniu implantologicznym Lekarz

- Błędy w sztuce zdarzają się bardzo rzadko. Roszczenia pacjentów nader często dotyczą po prostu niewłaściwej komunikacji. My mamy swoje ograniczenia, zarówno czysto ludzkie, jak i materiałowe czy technologiczne, ale kluczem jest to, żeby pacjent to ...

Listerine grafika
Kompleksowa opieka nad pacjentem ortodontycznym Asysta

Podczas leczenia ortodontycznego pacjenci powinni szczególnie zwracać uwagę na higienę zębów i dziąseł. Noszenie aparatu ortodontycznego przyczynia się do powstawania dodatkowych przestrzeni gromadzących resztki jedzenia, które powodują rozwój szkodl...

Dentonet - jak przyjmować skargi od pacjentów
Jak rozmawiać z pacjentem, gdy coś poszło nie tak? Lekarz

Wypadki, takie jak ekstrakcja niewłaściwego zęba, mogą się zdarzyć, ale to, jak lekarze reagują na te sytuacje, ma ogromne znaczenie - twierdzą członkowie Rady na rzecz Wspierania Dostępu i Prewencji Amerykańskiego Towarzystwa Stomatologicznego (ADA)...