Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Uwaga na komunikację z pacjentem przez aplikacje!

Publikacja:
Uwaga na komunikację z pacjentem przez aplikacje!

Uwaga na komunikację z pacjentem przez aplikacje!

Brytyjska Unia Obrony Stomatologów (Dental Defence Union; DDU) wydała w dniu 31 października wytyczne dotyczące potencjalnych zagrożeń i pułapek związanych z komunikowaniem się lekarzy z pacjentami za pomocą aplikacji do przesyłania wiadomości.

Dental Defence Union przypomina, że w związku pandemią większość z nas (w tym także lekarze) zaczęła częściej niż wcześniej korzystać ze zdalnych platform komunikacyjnych. Jeśli jednak planujemy wymieniać się wiadomościami z pacjentami powinniśmy pamiętać o tym, aby zachować ostrożność i mieć świadomość potencjalnych zagrożeń oraz pułapek.

W szczególności należy zwrócić uwagę na to, aby dokładnie przemyśleć, czy taka forma bezpośredniej komunikacji z pacjentami jest nam niezbędna i czy w pełni uwzględnia przyjęte standardy zawodowe oraz obowiązujące przepisy prawa. Przed rozpoczęciem komunikacji z pacjentami za pomocą tych aplikacji należy wziąć pod uwagę m.in. takie czynniki jak granice zawodowe, prowadzenie dokumentacji, poufność, ochrona danych i kwestie sądownicze.

Jo-Anne Taylor, doradca prawny w Dental Defence Union powiedziała: – Coraz powszechniejsze wykorzystanie technologii w praktyce zawodowej niewątpliwie daje nowe możliwości świadczenia innowacyjnych usług dla pacjentów. Jednak istnieją zagrożenia z tym związane i ważne jest również to, aby pamiętać, że ujawnienie przesyłanych wiadomości może być konieczne, jeśli pojawi się skarga pacjenta, roszczenie lub sprawa regulacyjna.

– Z kolei platformy do komunikacji dostępne w miejscu pracy mogą zapewnić rozwiązania, które są bezpieczne i zgodne z przepisami RODO (obowiązuje ono w Wielkiej Brytanii pomimo opuszczenia Unii Europejskiej – przypis red.), w którym zapis naszej komunikacji z pacjentami może być lepiej zintegrowany z odpowiednimi systemami – dodała Jo-Anne Taylor.

– Błędy w sztuce zdarzają się bardzo rzadko. Roszczenia pacjentów nader często dotyczą po prostu niewłaściwej komunikacji. My mamy swoje ograniczenia, zarówno czysto ludzkie, jak i materiałowe czy technologiczne, ale kluczem jest to, żeby pacjent to zrozumiał, żebyśmy prostym językiem wytłumaczyli mu, na czym one polegają – mówi lek. dent. Rafał Wojda, który razem z lek. dent. Remigiuszem Budziłło rozmawiają o znaczeniu komunikacji z pacjentem dla skuteczności leczenia implantologicznego.

T.H.

źródło: https://www.dental-nursing.co.uk/news/be-cautious-using-messaging-apps-1


POWIĄZANE ARTYKUŁY

choroby jamy ustnej dzieci
Pedodoncja: uwaga na nieoczekiwane zdarzenia niepożądane! Lekarz

Zdarzenia niepożądane to nierzadkie zjawisko w trakcie leczenia najmłodszych pacjentów, którzy trafiają do dentysty. Tezę tę potwierdza badanie przeprowadzone w ostatnim czasie w Stanach Zjednoczonych. Jego wyniki przedstawiono jakiś czas temu podcza...

dane osobowe - Dentonet.pl
Uwaga na próby wyłudzenia danych osobowych pacjentów Lekarz

Do Narodowego Funduszu Zdrowia docierają niepokojące sygnały o próbach wyłudzenia danych pacjentów z placówek medycznych przez osoby podające się za pracowników kontroli NFZ-u. Fundusz przypomina w specjalnym komunikacie, że pracownicy Departamentu ...

Listerine grafika
Kompleksowa opieka nad pacjentem ortodontycznym Asysta

Podczas leczenia ortodontycznego pacjenci powinni szczególnie zwracać uwagę na higienę zębów i dziąseł. Noszenie aparatu ortodontycznego przyczynia się do powstawania dodatkowych przestrzeni gromadzących resztki jedzenia, które powodują rozwój szkodl...

ROZWIŃ WIĘCEJ
Pokemon Smile - Dentonet.pl
Pokemony przez aplikację mobilną uczą mycia zębów Asysta

Aplikacja Pokemon Smile skierowana jest do dzieci, które niezbyt chętnie myją zęby. W towarzystwie wybranego stworka maluch uczy się poprawnych ruchów szczoteczką i jest za to nagradzany. W aplikacji Pokemon Smile dziecko ma do wyboru kilka stworków...

Pokemon Smile - Dentonet.pl
Pokemony przez aplikację mobilną uczą dzieci mycia zębów Asysta

Firma Pokemon Company International przygotowała aplikację mobilną do pobrania na smartfony, która nauczy dzieci prawidłowego mycia zębów. Aplikacja Pokemon Smile przeznaczona jest na urządzenia z systemem operacyjnym iOS oraz Android. Pozwala ona n...

aluminium w paście do zębów - Dentonet.pl
Uwaga na dodatek aluminium w pastach do zębów! Asysta

Naukowcy z niemieckiego Federalnego Instytutu Oceny Ryzyka (BfR) przestrzegają przed stosowaniem kosmetyków oraz spożywaniem pokarmów zawierających aluminium. Ekspozycja na duże ilości aluminium zwiększa ryzyko m.in. uszkodzeń kości, wątroby i nerek....

mikrorachunek podatkowy - Dentonet.pl
Uwaga na fałszywe SMS-y w sprawie zaległości podatkowych Lekarz

Ministerstwo finansów ostrzega przed fałszywymi SMS-ami z informacją o zadłużeniu na indywidualnym rachunku podatkowym, tzw. mikrorachunku podatkowym. W ostatnich tygodniach wiadomości tego typu zaczęły przychodzić do osób prowadzących działalność go...

wnioski do ZUS - Dentonet.pl
Uwaga! Wniosków do ZUS-u nie należy wysyłać e-mailem Asysta

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że wniosków – np. o zwolnienie z opłacania składek ZUS czy wypłatę postojowego – nie można składać przez e-maila. Osoby, które chcą złożyć wniosek do ZUS elektronicznie, mogą go przekazać wyłącznie za pośred...

wyludzanie danych
Uwaga na próby wyłudzenia danych osobowych pacjentów! Lekarz

Narodowy Fundusz Zdrowia poinformował, że po raz kolejny dotarły do niego informacje o próbach wyłudzenia danych pacjentów z placówek medycznych przez osoby podające się za pracowników departamentu kontroli NFZ-u lub osoby współpracujące z departamen...

Dentonet - jak przyjmować skargi od pacjentów
Jak rozmawiać z pacjentem, gdy coś poszło nie tak? Lekarz

Wypadki, takie jak ekstrakcja niewłaściwego zęba, mogą się zdarzyć, ale to, jak lekarze reagują na te sytuacje, ma ogromne znaczenie. Taki wniosek płynie z seminarium internetowego przedstawionego w dniu 19 stycznia przez Radę na rzecz Wspierania Dos...