Uwaga na komunikację z pacjentem przez aplikacje!
Uwaga na komunikację z pacjentem przez aplikacje!
Brytyjska Unia Obrony Stomatologów (Dental Defence Union; DDU) wydała w dniu 31 października wytyczne dotyczące potencjalnych zagrożeń i pułapek związanych z komunikowaniem się lekarzy z pacjentami za pomocą aplikacji do przesyłania wiadomości.
Dental Defence Union przypomina, że w związku pandemią większość z nas (w tym także lekarze) zaczęła częściej niż wcześniej korzystać ze zdalnych platform komunikacyjnych. Jeśli jednak planujemy wymieniać się wiadomościami z pacjentami powinniśmy pamiętać o tym, aby zachować ostrożność i mieć świadomość potencjalnych zagrożeń oraz pułapek.
W szczególności należy zwrócić uwagę na to, aby dokładnie przemyśleć, czy taka forma bezpośredniej komunikacji z pacjentami jest nam niezbędna i czy w pełni uwzględnia przyjęte standardy zawodowe oraz obowiązujące przepisy prawa. Przed rozpoczęciem komunikacji z pacjentami za pomocą tych aplikacji należy wziąć pod uwagę m.in. takie czynniki jak granice zawodowe, prowadzenie dokumentacji, poufność, ochrona danych i kwestie sądownicze.
Jo-Anne Taylor, doradca prawny w Dental Defence Union powiedziała: – Coraz powszechniejsze wykorzystanie technologii w praktyce zawodowej niewątpliwie daje nowe możliwości świadczenia innowacyjnych usług dla pacjentów. Jednak istnieją zagrożenia z tym związane i ważne jest również to, aby pamiętać, że ujawnienie przesyłanych wiadomości może być konieczne, jeśli pojawi się skarga pacjenta, roszczenie lub sprawa regulacyjna.
– Z kolei platformy do komunikacji dostępne w miejscu pracy mogą zapewnić rozwiązania, które są bezpieczne i zgodne z przepisami RODO (obowiązuje ono w Wielkiej Brytanii pomimo opuszczenia Unii Europejskiej – przypis red.), w którym zapis naszej komunikacji z pacjentami może być lepiej zintegrowany z odpowiednimi systemami – dodała Jo-Anne Taylor.
– Błędy w sztuce zdarzają się bardzo rzadko. Roszczenia pacjentów nader często dotyczą po prostu niewłaściwej komunikacji. My mamy swoje ograniczenia, zarówno czysto ludzkie, jak i materiałowe czy technologiczne, ale kluczem jest to, żeby pacjent to zrozumiał, żebyśmy prostym językiem wytłumaczyli mu, na czym one polegają – mówi lek. dent. Rafał Wojda, który razem z lek. dent. Remigiuszem Budziłło rozmawiają o znaczeniu komunikacji z pacjentem dla skuteczności leczenia implantologicznego.
T.H.
źródło: https://www.dental-nursing.co.uk/news/be-cautious-using-messaging-apps-1
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Firma Pokemon Company International przygotowała aplikację mobilną do pobrania na smartfony, która nauczy dzieci prawidłowego mycia zębów. Aplikacja Pokemon Smile przeznaczona jest na urządzenia z systemem operacyjnym iOS oraz Android. Pozwala ona n...
Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że wniosków – np. o zwolnienie z opłacania składek ZUS czy wypłatę postojowego – nie można składać przez e-maila. Osoby, które chcą złożyć wniosek do ZUS elektronicznie, mogą go przekazać wyłącznie za pośred...
Naukowcy z niemieckiego Federalnego Instytutu Oceny Ryzyka (BfR) przestrzegają przed stosowaniem kosmetyków oraz spożywaniem pokarmów zawierających aluminium. Ekspozycja na duże ilości aluminium zwiększa ryzyko m.in. uszkodzeń kości, wątroby i nerek....
Według badania, którego wyniki zostały opublikowane w lutowym wydaniu czasopisma „Journal of the American Dental Association” (JADA), tylko nieco ponad połowa amerykańskich matek rozmawia ze swoimi rodzicami o tym, czym częstują oni wnuczęta – a najc...
Zdarzenia niepożądane to nierzadkie zjawisko w trakcie leczenia najmłodszych pacjentów, którzy trafiają do dentysty. Tezę tę potwierdza badanie przeprowadzone w ostatnim czasie w Stanach Zjednoczonych. Jego wyniki przedstawiono jakiś czas temu podcza...
Wypadki, takie jak ekstrakcja niewłaściwego zęba, mogą się zdarzyć, ale to, jak lekarze reagują na te sytuacje, ma ogromne znaczenie - twierdzą członkowie Rady na rzecz Wspierania Dostępu i Prewencji Amerykańskiego Towarzystwa Stomatologicznego (ADA)...
Narodowy Fundusz Zdrowia poinformował, że po raz kolejny dotarły do niego informacje o próbach wyłudzenia danych pacjentów z placówek medycznych przez osoby podające się za pracowników departamentu kontroli NFZ-u lub osoby współpracujące z departamen...
Aplikacja Pokemon Smile skierowana jest do dzieci, które niezbyt chętnie myją zęby. W towarzystwie wybranego stworka maluch uczy się poprawnych ruchów szczoteczką i jest za to nagradzany. W aplikacji Pokemon Smile dziecko ma do wyboru kilka stworków...
- To zagadnienie, które budzi obawy u lekarzy praktycznie każdej specjalności - mówi w rozmowie z Dentonetem dr n. med. Magdalena Górska-Kosicka z Kliniki Zaburzeń Hemostazy i Chorób Wewnętrznych IHIT w Warszawie. Fot. lekoh, pixabay.com...
Do Narodowego Funduszu Zdrowia docierają niepokojące sygnały o próbach wyłudzenia danych pacjentów z placówek medycznych przez osoby podające się za pracowników kontroli NFZ-u. Fundusz przypomina w specjalnym komunikacie, że pracownicy Departamentu ...
Podczas leczenia ortodontycznego pacjenci powinni szczególnie zwracać uwagę na higienę zębów i dziąseł. Noszenie aparatu ortodontycznego przyczynia się do powstawania dodatkowych przestrzeni gromadzących resztki jedzenia, które powodują rozwój szkodl...