Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Uwaga na komunikację z pacjentem przez aplikacje!

Publikacja:
Uwaga na komunikację z pacjentem przez aplikacje!

Uwaga na komunikację z pacjentem przez aplikacje!

Brytyjska Unia Obrony Stomatologów (Dental Defence Union; DDU) wydała w dniu 31 października wytyczne dotyczące potencjalnych zagrożeń i pułapek związanych z komunikowaniem się lekarzy z pacjentami za pomocą aplikacji do przesyłania wiadomości.

Dental Defence Union przypomina, że w związku pandemią większość z nas (w tym także lekarze) zaczęła częściej niż wcześniej korzystać ze zdalnych platform komunikacyjnych. Jeśli jednak planujemy wymieniać się wiadomościami z pacjentami powinniśmy pamiętać o tym, aby zachować ostrożność i mieć świadomość potencjalnych zagrożeń oraz pułapek.

W szczególności należy zwrócić uwagę na to, aby dokładnie przemyśleć, czy taka forma bezpośredniej komunikacji z pacjentami jest nam niezbędna i czy w pełni uwzględnia przyjęte standardy zawodowe oraz obowiązujące przepisy prawa. Przed rozpoczęciem komunikacji z pacjentami za pomocą tych aplikacji należy wziąć pod uwagę m.in. takie czynniki jak granice zawodowe, prowadzenie dokumentacji, poufność, ochrona danych i kwestie sądownicze.

Jo-Anne Taylor, doradca prawny w Dental Defence Union powiedziała: – Coraz powszechniejsze wykorzystanie technologii w praktyce zawodowej niewątpliwie daje nowe możliwości świadczenia innowacyjnych usług dla pacjentów. Jednak istnieją zagrożenia z tym związane i ważne jest również to, aby pamiętać, że ujawnienie przesyłanych wiadomości może być konieczne, jeśli pojawi się skarga pacjenta, roszczenie lub sprawa regulacyjna.

– Z kolei platformy do komunikacji dostępne w miejscu pracy mogą zapewnić rozwiązania, które są bezpieczne i zgodne z przepisami RODO (obowiązuje ono w Wielkiej Brytanii pomimo opuszczenia Unii Europejskiej – przypis red.), w którym zapis naszej komunikacji z pacjentami może być lepiej zintegrowany z odpowiednimi systemami – dodała Jo-Anne Taylor.

– Błędy w sztuce zdarzają się bardzo rzadko. Roszczenia pacjentów nader często dotyczą po prostu niewłaściwej komunikacji. My mamy swoje ograniczenia, zarówno czysto ludzkie, jak i materiałowe czy technologiczne, ale kluczem jest to, żeby pacjent to zrozumiał, żebyśmy prostym językiem wytłumaczyli mu, na czym one polegają – mówi lek. dent. Rafał Wojda, który razem z lek. dent. Remigiuszem Budziłło rozmawiają o znaczeniu komunikacji z pacjentem dla skuteczności leczenia implantologicznego.

T.H.

źródło: https://www.dental-nursing.co.uk/news/be-cautious-using-messaging-apps-1


POWIĄZANE ARTYKUŁY

cukier
Gdzie kryje się cukier w żywności? Uwaga na jogurty, sosy i keczup Asysta

Próchnica, otyłość, cukrzyca i niedobory pokarmowe mogą być skutkiem nadmiernego spożycia przetworzonych cukrów prostych. Substancje słodzące zwykle nie zawierają żadnych składników odżywczych, a dostarczają dużą ilość pustych kalorii. Według WHO, sp...

lizaki
Uwaga na... lizaki w sprayu! "To bardzo niepokojące zjawisko" Lekarz

Lizaki w sprayu robią ostatnio furorę wśród maluchów, ale ostrzegają przed nimi stomatolodzy dziecięcy. Lizaki w sprayu to jedna z nowości na rynku słodyczy dla dzieci. Jest to po prostu słodki płyn zamknięty w niewielkich buteleczkach z atomizerem,...

aplikacja mobilna
ZUS uruchomi w 2023 r. aplikację mobilną dla lekarzy Lekarz

Włodzimierz Owczarczyk – członek zarządu Zakładu Ubezpieczeń Społecznych – poinformował, że jeszcze w 2023 r. ZUS uruchomi aplikację mobilną dla lekarzy. Dzięki niej łatwiejsze ma być wystawianie zwolnień lekarskich. – W tym roku planujemy uruchomi...

ROZWIŃ WIĘCEJ
wyludzanie danych
Uwaga na próby wyłudzenia danych osobowych pacjentów! Lekarz

Narodowy Fundusz Zdrowia poinformował, że po raz kolejny dotarły do niego informacje o próbach wyłudzenia danych pacjentów z placówek medycznych przez osoby podające się za pracowników departamentu kontroli NFZ-u lub osoby współpracujące z departamen...

choroby jamy ustnej dzieci
Pedodoncja: uwaga na zdarzenia niepożądane u dzieci! Lekarz

Zdarzenia niepożądane to nierzadkie zjawisko w trakcie leczenia najmłodszych pacjentów, którzy trafiają do dentysty. Tezę tę potwierdza badanie przeprowadzone w ostatnim czasie w Stanach Zjednoczonych. Jego wyniki przedstawiono jakiś czas temu podcza...

implantolodzy
Komunikacja z pacjentem w leczeniu implantologicznym Lekarz

- Błędy w sztuce zdarzają się bardzo rzadko. Roszczenia pacjentów nader często dotyczą po prostu niewłaściwej komunikacji. My mamy swoje ograniczenia, zarówno czysto ludzkie, jak i materiałowe czy technologiczne, ale kluczem jest to, żeby pacjent to ...

Listerine grafika
Kompleksowa opieka nad pacjentem ortodontycznym Asysta

Podczas leczenia ortodontycznego pacjenci powinni szczególnie zwracać uwagę na higienę zębów i dziąseł. Noszenie aparatu ortodontycznego przyczynia się do powstawania dodatkowych przestrzeni gromadzących resztki jedzenia, które powodują rozwój szkodl...

komunikacja z pacjentem1
Kilka kroków do lepszej komunikacji z pacjentem Asysta

Jest różnica między informacją a komunikacją. Dlatego uważnie słuchaj, czego oczekują twoi pacjenci i dostosuj oczekiwania do możliwości. My zaś często skarżymy się na to, że pacjenci nie słuchają lub nie przestrzegają naszych zaleceń. Z drugiej stro...

Dentonet - jak przyjmować skargi od pacjentów
Jak rozmawiać z pacjentem, gdy coś poszło nie tak? Lekarz

Wypadki, takie jak ekstrakcja niewłaściwego zęba, mogą się zdarzyć, ale to, jak lekarze reagują na te sytuacje, ma ogromne znaczenie - twierdzą członkowie Rady na rzecz Wspierania Dostępu i Prewencji Amerykańskiego Towarzystwa Stomatologicznego (ADA)...

slodycze
Smakołyki od dziadków – tak, ale uwaga na cukier! Asysta

Według badania, którego wyniki zostały opublikowane w czasopiśmie „Journal of the American Dental Association” (JADA), tylko nieco ponad połowa amerykańskich matek rozmawia ze swoimi rodzicami o tym, czym częstują oni wnuczęta – a najczęściej są to s...