Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Uwaga na komunikację z pacjentem przez aplikacje!

Publikacja:
Uwaga na komunikację z pacjentem przez aplikacje!

Uwaga na komunikację z pacjentem przez aplikacje!

Brytyjska Unia Obrony Stomatologów (Dental Defence Union; DDU) wydała w dniu 31 października wytyczne dotyczące potencjalnych zagrożeń i pułapek związanych z komunikowaniem się lekarzy z pacjentami za pomocą aplikacji do przesyłania wiadomości.

Dental Defence Union przypomina, że w związku pandemią większość z nas (w tym także lekarze) zaczęła częściej niż wcześniej korzystać ze zdalnych platform komunikacyjnych. Jeśli jednak planujemy wymieniać się wiadomościami z pacjentami powinniśmy pamiętać o tym, aby zachować ostrożność i mieć świadomość potencjalnych zagrożeń oraz pułapek.

W szczególności należy zwrócić uwagę na to, aby dokładnie przemyśleć, czy taka forma bezpośredniej komunikacji z pacjentami jest nam niezbędna i czy w pełni uwzględnia przyjęte standardy zawodowe oraz obowiązujące przepisy prawa. Przed rozpoczęciem komunikacji z pacjentami za pomocą tych aplikacji należy wziąć pod uwagę m.in. takie czynniki jak granice zawodowe, prowadzenie dokumentacji, poufność, ochrona danych i kwestie sądownicze.

Jo-Anne Taylor, doradca prawny w Dental Defence Union powiedziała: – Coraz powszechniejsze wykorzystanie technologii w praktyce zawodowej niewątpliwie daje nowe możliwości świadczenia innowacyjnych usług dla pacjentów. Jednak istnieją zagrożenia z tym związane i ważne jest również to, aby pamiętać, że ujawnienie przesyłanych wiadomości może być konieczne, jeśli pojawi się skarga pacjenta, roszczenie lub sprawa regulacyjna.

– Z kolei platformy do komunikacji dostępne w miejscu pracy mogą zapewnić rozwiązania, które są bezpieczne i zgodne z przepisami RODO (obowiązuje ono w Wielkiej Brytanii pomimo opuszczenia Unii Europejskiej – przypis red.), w którym zapis naszej komunikacji z pacjentami może być lepiej zintegrowany z odpowiednimi systemami – dodała Jo-Anne Taylor.

– Błędy w sztuce zdarzają się bardzo rzadko. Roszczenia pacjentów nader często dotyczą po prostu niewłaściwej komunikacji. My mamy swoje ograniczenia, zarówno czysto ludzkie, jak i materiałowe czy technologiczne, ale kluczem jest to, żeby pacjent to zrozumiał, żebyśmy prostym językiem wytłumaczyli mu, na czym one polegają – mówi lek. dent. Rafał Wojda, który razem z lek. dent. Remigiuszem Budziłło rozmawiają o znaczeniu komunikacji z pacjentem dla skuteczności leczenia implantologicznego.

T.H.

źródło: https://www.dental-nursing.co.uk/news/be-cautious-using-messaging-apps-1


POWIĄZANE ARTYKUŁY

choroby jamy ustnej dzieci
Pedodoncja: uwaga na zdarzenia niepożądane u dzieci! Lekarz

Zdarzenia niepożądane to nierzadkie zjawisko w trakcie leczenia najmłodszych pacjentów, którzy trafiają do dentysty. Tezę tę potwierdza badanie przeprowadzone w ostatnim czasie w Stanach Zjednoczonych. Jego wyniki przedstawiono jakiś czas temu podcza...

implantolodzy
Komunikacja z pacjentem w leczeniu implantologicznym Lekarz

- Błędy w sztuce zdarzają się bardzo rzadko. Roszczenia pacjentów nader często dotyczą po prostu niewłaściwej komunikacji. My mamy swoje ograniczenia, zarówno czysto ludzkie, jak i materiałowe czy technologiczne, ale kluczem jest to, żeby pacjent to ...

komunikacja z pacjentem1
Kilka kroków do lepszej komunikacji z pacjentem Asysta

Jest różnica między informacją a komunikacją. Dlatego uważnie słuchaj, czego oczekują twoi pacjenci i dostosuj oczekiwania do możliwości. My zaś często skarżymy się na to, że pacjenci nie słuchają lub nie przestrzegają naszych zaleceń. Z drugiej stro...

ROZWIŃ WIĘCEJ
lizaki
Uwaga na... lizaki w sprayu! "To bardzo niepokojące zjawisko" Lekarz

Lizaki w sprayu robią ostatnio furorę wśród maluchów, ale ostrzegają przed nimi stomatolodzy dziecięcy. Lizaki w sprayu to jedna z nowości na rynku słodyczy dla dzieci. Jest to po prostu słodki płyn zamknięty w niewielkich buteleczkach z atomizerem,...

aplikacja mobilna
ZUS uruchomi w 2023 r. aplikację mobilną dla lekarzy Lekarz

Włodzimierz Owczarczyk – członek zarządu Zakładu Ubezpieczeń Społecznych – poinformował, że jeszcze w 2023 r. ZUS uruchomi aplikację mobilną dla lekarzy. Dzięki niej łatwiejsze ma być wystawianie zwolnień lekarskich. – W tym roku planujemy uruchomi...

Dentonet - jak przyjmować skargi od pacjentów
Jak rozmawiać z pacjentem, gdy coś poszło nie tak? Lekarz

Wypadki, takie jak ekstrakcja niewłaściwego zęba, mogą się zdarzyć, ale to, jak lekarze reagują na te sytuacje, ma ogromne znaczenie - twierdzą członkowie Rady na rzecz Wspierania Dostępu i Prewencji Amerykańskiego Towarzystwa Stomatologicznego (ADA)...

dane osobowe - Dentonet.pl
Uwaga na próby wyłudzenia danych osobowych pacjentów Lekarz

Do Narodowego Funduszu Zdrowia docierają niepokojące sygnały o próbach wyłudzenia danych pacjentów z placówek medycznych przez osoby podające się za pracowników kontroli NFZ-u. Fundusz przypomina w specjalnym komunikacie, że pracownicy Departamentu ...

slodycze
Smakołyki od dziadków – tak, ale uwaga na cukier! Asysta

Według badania, którego wyniki zostały opublikowane w czasopiśmie „Journal of the American Dental Association” (JADA), tylko nieco ponad połowa amerykańskich matek rozmawia ze swoimi rodzicami o tym, czym częstują oni wnuczęta – a najczęściej są to s...

Listerine grafika
Kompleksowa opieka nad pacjentem ortodontycznym Asysta

Podczas leczenia ortodontycznego pacjenci powinni szczególnie zwracać uwagę na higienę zębów i dziąseł. Noszenie aparatu ortodontycznego przyczynia się do powstawania dodatkowych przestrzeni gromadzących resztki jedzenia, które powodują rozwój szkodl...

wyludzanie danych
Uwaga na próby wyłudzenia danych osobowych pacjentów! Lekarz

Narodowy Fundusz Zdrowia poinformował, że po raz kolejny dotarły do niego informacje o próbach wyłudzenia danych pacjentów z placówek medycznych przez osoby podające się za pracowników departamentu kontroli NFZ-u lub osoby współpracujące z departamen...