Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Pacjenci: kluczowe znaczenie komunikacji z dentystą

Publikacja:
Pacjenci: kluczowe znaczenie komunikacji z dentystą

Pacjenci: kluczowe znaczenie komunikacji z dentystą

Lekarze dentyści na pierwszym miejscu stawiają zwykle swoje umiejętności kliniczne, ale pacjenci mogą nieco inaczej postrzegać pracę stomatologów – w większym stopniu zwracają uwagę na to, czy lekarz buduje przyjazną atmosferę, w której pacjent czuje się dobrze, bezpiecznie. To wniosek z badań, których wynik został opublikowany w czasopiśmie „Journal of Dental Education”.

Autorka artykułu – Hannah Klaassen, studentka IV roku na Wydziale Stomatologii Uniwersytetu Stanowego Iowa swoje obserwacje prowadziła od początku studiów w ramach projektu Dental Student Research Program, który umożliwia tamtejszym studentom udział w badaniach z zakresu nauki o zdrowiu jamy ustnej.

Klaassen poddała analizie opinie pacjentów pozyskiwane na przestrzeni lat, które były zarchiwizowane na Wydziale Stomatologii uczelni w Iowa City. – Zbieranie opinii pacjentów wyrażonych ich własnymi słowami jest pomocne w określeniu, na co pacjenci zwracają uwagę i jakie aspekty opieki nad nimi są pozytywne, a jakie nie – powiedziała Hannah Klaassen.

W swojej pracy, zatytułowanej „Patient satisfaction with dental treatment at a university dental clinic: A qualitative analysis” autorka przedstawiła klasyfikację opinii najczęściej wyrażanych przez pacjentów.

Komunikacja i opieka przede wszystkim

Wśród udzielanych odpowiedzi pojawiło się kilka, które powtarzały się u wielu pacjentów. Pacjenci wskazywali na potrzebę emocjonalnej opieki – mimo że większość z nich nie cierpi na dentofobię ani nadmiernie nie obawia się leczenia, to poczucie opieki ze strony lekarza i pozostałego personalu było dla nich sprawą bardzo ważną. Dla większości pacjentów niezwykle istotne było także nawiązanie osobistego kontaktu z personelem gabinetu. Sprawą kluczową była również możliwość jasnego wyrażania swoich oczekiwań, jak również jasność komunikacji pomiędzy lekarzem a pacjentem.

– Komunikacja jest tym, co decyduje o doświadczeniu pacjenta, a wszystkie inne sprawy są z nią powiązane. Pacjenci w mniejszym stopniu zwracają uwagę na umiejętności techniczne lekarza, a bardziej na to, jak – za nasza sprawą – czują się w trakcie wizyty w gabinecie – wyjaśniła Klaassen.

Pacjenci źródłem cennej wiedzy dla lekarza

– Badania, które prowadziłam, pozwoliły mi spojrzeć na stomatologię z perspektywy osoby z zewnątrz, pacjenta, której to opinii w innych warunkach bym nie poznała. Mam nadzieję, że w przyszłości będę mogła wykorzystać tę wiedzę w swojej własnej praktyce. Myślę, że możemy się wiele nauczyć od naszych pacjentów – dodała Hannah Klaassen.

Hannah Klaassen pracuje obecnie nad kolejnym projektem badawczym – tym razem zamierza sprawdzić, w jakim stopniu pandemia COVID-19 wpłynęła na poziom stresu u studentów stomatologii.

Jak prowadzić rozmowę z pacjentem, aby wzbudzić jego zaufanie? Jakich błędów unikać? Na te pytania odpowiada specjalista ds. public relations dr Julita Czernecka.

T.H.

źródło: https://dentistrytoday.com/news/industrynews/item/7993-chairside-manner-matters-more-to-patients-than-clinical-skill

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/jdd.12428


POWIĄZANE ARTYKUŁY

NFZ - Dentonet.pl
NFZ: pacjenci wciąż skarżą się na leczenie stomatologiczne Lekarz

Według danych Narodowego Funduszu Zdrowia, w I półroczu 2019 r. od pacjentów wpłynęło łącznie 628 zgłoszeń o nieprawidłowościach dotyczących świadczeń zdrowotnych udzielanych przez podmioty posiadające umowę z NFZ-em. Najwięcej skarg pacjentów – 233 ...

opieka stomatologiczna w Anglii - Dentonet.pl
UK: pacjenci z mniejszości etnicznych mniej usatysfakcjonowani Lekarz

Pacjenci brytyjskich gabinetów stomatologicznych wywodzący się z mniejszości etnicznych podają znacząco niższy poziom satysfakcji z przeprowadzonego leczenia niż osoby rasy białej. Takie wnioski płyną z opublikowanego w tym miesiącu raportu przygotow...

leczenie stomatologiczne - Dentonet.pl
COVID-19 w USA: pacjenci systematycznie wracają do dentysty Lekarz

Mimo dalszego rozprzestrzeniania się SARS-CoV-2 w USA, liczba pacjentów zgłaszających się do gabinetów dentystycznych systematycznie rośnie. Dzieje się tak, choć dzienna liczba potwierdzonych nowych przypadków COVID-19 utrzymuje się na bardzo wysokim...

ROZWIŃ WIĘCEJ
pomoc NHS - Dentonet.pl
BBC: pacjenci stomatologiczni NHS wciąż w opałach Lekarz

W artykule opublikowanym na początku października na stronie internetowej telewizji BBC przybliżono sytuację, z jaką muszą mierzyć się zarówno pacjenci, jak i praktyki stomatologiczne działające w regionach Suffolk i Norfolk na wschodzie Anglii. Syt...

John Cranham
Dlaczego zrozumienie okluzji przez dentystę jest kluczowe? Lekarz

Dlaczego zrozumienie okluzji jest kluczowe dla zapewnienia leczenia wysokiej jakości w stomatologii?Peter E. Dawson, DDS:Nie można być dentystą „kompleksowym” bez pełnego zrozumienia okluzji. Okluzja jest podstawą wszystkiego, co dentysta robi w obrę...

telefoniczna informacja pacjenta - Dentonet.pl
Na co pacjenci skarżą się do Rzecznika Praw Pacjenta? Lekarz

W kwietniu pracownicy Rzecznika Praw Pacjenta odebrali łącznie prawie 12 000 połączeń i na ich podstawie interweniowali w 1504 przypadkach. Pacjenci skarżą się m.in. na problemy z kontaktem telefonicznym z przychodnią, dostęp do leków dla dzieci i se...

stomatologia
UK: nieleczeni pacjenci wyszli na ulice z protestem Lekarz

Strajki i protesty nie są niczym zaskakującym ani wyjątkowym w państwach demokratycznych. Na ulice wychodzą zwykle ci, którym nie udało się znaleźć innych metod rozwiązania zaistniałych problemów. Do nietypowego protestu doszło w ostatnią niedzielę n...

leczenie stomatologiczne - Dentonet.pl
USA: bezpieczeństwo w gabinecie? Kluczowe tylko dla 50% badanych Lekarz

Lanmark 360 – działająca w Stanach Zjednoczonych agencja z branży zdrowotnej, oferująca leczenie stomatologiczne w pełnym zakresie – przeprowadziła badanie dotyczące gotowości pacjentów do powrotu do gabinetu dentystycznego po zniesieniu ograniczeń z...

NFZ - Dentonet.pl
NFZ obiecuje "prosty język" w komunikacji z pacjentem Pacjent

Bez urzędniczej nowomowy, za to w przyjaznej atmosferze w zrozumiałej formie. Taką komunikację z pacjentami deklaruje Narodowy Fundusz Zdrowia. Jego przedstawiciele podpisali właśnie - tu cytat - deklarację stosowania prostego języka w relacjach z pa...

koronawirus - Dentonet.pl
"Teraz trzeba zostać w domach" - przed nami kluczowe tygodnie Asysta

W obecnej sytuacji epidemicznej najważniejsze, aby jak najwięcej ludzi pozostało w domu – uważa wirusolog prof. Agnieszka Szuster-Ciesielska. Jej zdaniem, na efekty wprowadzonych obostrzeń trzeba poczekać około dwóch tygodni. – Obostrzenia, które z...

Nasulicz
Smile Together: czy codzienne mycie zębów ma znaczenie? Lekarz

Pandemia COVID-19 i związane z nią ograniczenia nieco wyhamowały działalność fundacji Smile Together, podobnie jak wielu innych organizacji niosących pomoc. Obecnie jednak, przy stopniowym łagodzeniu pandemicznych obostrzeń, Smile Together łapie drug...