Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Pacjenci: kluczowe znaczenie komunikacji z dentystą

Publikacja:
Pacjenci: kluczowe znaczenie komunikacji z dentystą

Pacjenci: kluczowe znaczenie komunikacji z dentystą

Lekarze dentyści na pierwszym miejscu stawiają zwykle swoje umiejętności kliniczne, ale pacjenci mogą nieco inaczej postrzegać pracę stomatologów – w większym stopniu zwracają uwagę na to, czy lekarz buduje przyjazną atmosferę, w której pacjent czuje się dobrze, bezpiecznie. To wniosek z badań, których wynik został opublikowany w czasopiśmie „Journal of Dental Education”.

Autorka artykułu – Hannah Klaassen, studentka IV roku na Wydziale Stomatologii Uniwersytetu Stanowego Iowa swoje obserwacje prowadziła od początku studiów w ramach projektu Dental Student Research Program, który umożliwia tamtejszym studentom udział w badaniach z zakresu nauki o zdrowiu jamy ustnej.

Klaassen poddała analizie opinie pacjentów pozyskiwane na przestrzeni lat, które były zarchiwizowane na Wydziale Stomatologii uczelni w Iowa City. – Zbieranie opinii pacjentów wyrażonych ich własnymi słowami jest pomocne w określeniu, na co pacjenci zwracają uwagę i jakie aspekty opieki nad nimi są pozytywne, a jakie nie – powiedziała Hannah Klaassen.

W swojej pracy, zatytułowanej „Patient satisfaction with dental treatment at a university dental clinic: A qualitative analysis” autorka przedstawiła klasyfikację opinii najczęściej wyrażanych przez pacjentów.

Komunikacja i opieka przede wszystkim

Wśród udzielanych odpowiedzi pojawiło się kilka, które powtarzały się u wielu pacjentów. Pacjenci wskazywali na potrzebę emocjonalnej opieki – mimo że większość z nich nie cierpi na dentofobię ani nadmiernie nie obawia się leczenia, to poczucie opieki ze strony lekarza i pozostałego personalu było dla nich sprawą bardzo ważną. Dla większości pacjentów niezwykle istotne było także nawiązanie osobistego kontaktu z personelem gabinetu. Sprawą kluczową była również możliwość jasnego wyrażania swoich oczekiwań, jak również jasność komunikacji pomiędzy lekarzem a pacjentem.

– Komunikacja jest tym, co decyduje o doświadczeniu pacjenta, a wszystkie inne sprawy są z nią powiązane. Pacjenci w mniejszym stopniu zwracają uwagę na umiejętności techniczne lekarza, a bardziej na to, jak – za nasza sprawą – czują się w trakcie wizyty w gabinecie – wyjaśniła Klaassen.

Pacjenci źródłem cennej wiedzy dla lekarza

– Badania, które prowadziłam, pozwoliły mi spojrzeć na stomatologię z perspektywy osoby z zewnątrz, pacjenta, której to opinii w innych warunkach bym nie poznała. Mam nadzieję, że w przyszłości będę mogła wykorzystać tę wiedzę w swojej własnej praktyce. Myślę, że możemy się wiele nauczyć od naszych pacjentów – dodała Hannah Klaassen.

Hannah Klaassen pracuje obecnie nad kolejnym projektem badawczym – tym razem zamierza sprawdzić, w jakim stopniu pandemia COVID-19 wpłynęła na poziom stresu u studentów stomatologii.

Jak prowadzić rozmowę z pacjentem, aby wzbudzić jego zaufanie? Jakich błędów unikać? Na te pytania odpowiada specjalista ds. public relations dr Julita Czernecka.

T.H.

źródło: https://dentistrytoday.com/news/industrynews/item/7993-chairside-manner-matters-more-to-patients-than-clinical-skill

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/jdd.12428


POWIĄZANE ARTYKUŁY

wiertla i pacjent
O co pytają pacjenci w NFZ? Protezy, ekstrakcje, wizyty Lekarz

Lista najczęstszych pytań dotyczących stomatologii skierowanych do Narodowego Funduszu Zdrowia przez pacjentów może być dla lekarzy wskazówką. Jakich wątpliwości pacjenci mają najwięcej? Co ich interesuje? Poniżej cytujemy kilka pytań dotyczących naj...

telefoniczna informacja pacjenta - Dentonet.pl
Na co pacjenci skarżą się do Rzecznika Praw Pacjenta? Lekarz

W kwietniu pracownicy Rzecznika Praw Pacjenta odebrali łącznie prawie 12 000 połączeń i na ich podstawie interweniowali w 1504 przypadkach. Pacjenci skarżą się m.in. na problemy z kontaktem telefonicznym z przychodnią, dostęp do leków dla dzieci i se...

volodymyr hryshchenko XLNo 18vqDg unsplash
Gabinety wprowadzają dodatkowe opłaty, pacjenci krytykują Lekarz

Jak poinformował portal Bankier.pl, niektóre gabinety stomatologiczne w czasie pandemii koronawirusa doliczają do standardowych rachunków za leczenie dodatkowe opłaty, które mają pokrywać zwiększone koszty środków ochrony osobistej. Opłata taka może ...

ROZWIŃ WIĘCEJ
NFZ - Dentonet.pl
NFZ obiecuje "prosty język" w komunikacji z pacjentem Pacjent

Bez urzędniczej nowomowy, za to w przyjaznej atmosferze w zrozumiałej formie. Taką komunikację z pacjentami deklaruje Narodowy Fundusz Zdrowia. Jego przedstawiciele podpisali właśnie - tu cytat - deklarację stosowania prostego języka w relacjach z pa...

John Cranham
Dlaczego zrozumienie okluzji przez dentystę jest kluczowe? Lekarz

Dlaczego zrozumienie okluzji jest kluczowe dla zapewnienia leczenia wysokiej jakości w stomatologii?Peter E. Dawson, DDS:Nie można być dentystą „kompleksowym” bez pełnego zrozumienia okluzji. Okluzja jest podstawą wszystkiego, co dentysta robi w obrę...

leczenie stomatologiczne - Dentonet.pl
USA: bezpieczeństwo w gabinecie? Kluczowe tylko dla 50% badanych Lekarz

Lanmark 360 – działająca w Stanach Zjednoczonych agencja z branży zdrowotnej, oferująca leczenie stomatologiczne w pełnym zakresie – przeprowadziła badanie dotyczące gotowości pacjentów do powrotu do gabinetu dentystycznego po zniesieniu ograniczeń z...

NFZ - Dentonet.pl
NFZ: pacjenci wciąż skarżą się na leczenie stomatologiczne Lekarz

Według danych Narodowego Funduszu Zdrowia, w I półroczu 2019 r. od pacjentów wpłynęło łącznie 628 zgłoszeń o nieprawidłowościach dotyczących świadczeń zdrowotnych udzielanych przez podmioty posiadające umowę z NFZ-em. Najwięcej skarg pacjentów – 233 ...

leczenie stomatologiczne - Dentonet.pl
COVID-19 w USA: pacjenci systematycznie wracają do dentysty Lekarz

Mimo dalszego rozprzestrzeniania się SARS-CoV-2 w USA, liczba pacjentów zgłaszających się do gabinetów dentystycznych systematycznie rośnie. Dzieje się tak, choć dzienna liczba potwierdzonych nowych przypadków COVID-19 utrzymuje się na bardzo wysokim...

opieka stomatologiczna w Anglii - Dentonet.pl
UK: pacjenci z mniejszości etnicznych mniej usatysfakcjonowani Lekarz

Pacjenci brytyjskich gabinetów stomatologicznych wywodzący się z mniejszości etnicznych podają znacząco niższy poziom satysfakcji z przeprowadzonego leczenia niż osoby rasy białej. Takie wnioski płyną z opublikowanego w tym miesiącu raportu przygotow...

Nasulicz
Smile Together: czy codzienne mycie zębów ma znaczenie? Lekarz

Pandemia COVID-19 i związane z nią ograniczenia nieco wyhamowały działalność fundacji Smile Together, podobnie jak wielu innych organizacji niosących pomoc. Obecnie jednak, przy stopniowym łagodzeniu pandemicznych obostrzeń, Smile Together łapie drug...

koronawirus - Dentonet.pl
"Teraz trzeba zostać w domach" - przed nami kluczowe tygodnie Asysta

W obecnej sytuacji epidemicznej najważniejsze, aby jak najwięcej ludzi pozostało w domu – uważa wirusolog prof. Agnieszka Szuster-Ciesielska. Jej zdaniem, na efekty wprowadzonych obostrzeń trzeba poczekać około dwóch tygodni. – Obostrzenia, które z...