Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Pacjenci: kluczowe znaczenie komunikacji z dentystą

Publikacja:
Pacjenci: kluczowe znaczenie komunikacji z dentystą

Pacjenci: kluczowe znaczenie komunikacji z dentystą

Lekarze dentyści na pierwszym miejscu stawiają zwykle swoje umiejętności kliniczne, ale pacjenci mogą nieco inaczej postrzegać pracę stomatologów – w większym stopniu zwracają uwagę na to, czy lekarz buduje przyjazną atmosferę, w której pacjent czuje się dobrze, bezpiecznie. To wniosek z badań, których wynik został opublikowany w czasopiśmie „Journal of Dental Education”.

Autorka artykułu – Hannah Klaassen, studentka IV roku na Wydziale Stomatologii Uniwersytetu Stanowego Iowa swoje obserwacje prowadziła od początku studiów w ramach projektu Dental Student Research Program, który umożliwia tamtejszym studentom udział w badaniach z zakresu nauki o zdrowiu jamy ustnej.

Klaassen poddała analizie opinie pacjentów pozyskiwane na przestrzeni lat, które były zarchiwizowane na Wydziale Stomatologii uczelni w Iowa City. – Zbieranie opinii pacjentów wyrażonych ich własnymi słowami jest pomocne w określeniu, na co pacjenci zwracają uwagę i jakie aspekty opieki nad nimi są pozytywne, a jakie nie – powiedziała Hannah Klaassen.

W swojej pracy, zatytułowanej „Patient satisfaction with dental treatment at a university dental clinic: A qualitative analysis” autorka przedstawiła klasyfikację opinii najczęściej wyrażanych przez pacjentów.

Komunikacja i opieka przede wszystkim

Wśród udzielanych odpowiedzi pojawiło się kilka, które powtarzały się u wielu pacjentów. Pacjenci wskazywali na potrzebę emocjonalnej opieki – mimo że większość z nich nie cierpi na dentofobię ani nadmiernie nie obawia się leczenia, to poczucie opieki ze strony lekarza i pozostałego personalu było dla nich sprawą bardzo ważną. Dla większości pacjentów niezwykle istotne było także nawiązanie osobistego kontaktu z personelem gabinetu. Sprawą kluczową była również możliwość jasnego wyrażania swoich oczekiwań, jak również jasność komunikacji pomiędzy lekarzem a pacjentem.

– Komunikacja jest tym, co decyduje o doświadczeniu pacjenta, a wszystkie inne sprawy są z nią powiązane. Pacjenci w mniejszym stopniu zwracają uwagę na umiejętności techniczne lekarza, a bardziej na to, jak – za nasza sprawą – czują się w trakcie wizyty w gabinecie – wyjaśniła Klaassen.

Pacjenci źródłem cennej wiedzy dla lekarza

– Badania, które prowadziłam, pozwoliły mi spojrzeć na stomatologię z perspektywy osoby z zewnątrz, pacjenta, której to opinii w innych warunkach bym nie poznała. Mam nadzieję, że w przyszłości będę mogła wykorzystać tę wiedzę w swojej własnej praktyce. Myślę, że możemy się wiele nauczyć od naszych pacjentów – dodała Hannah Klaassen.

Hannah Klaassen pracuje obecnie nad kolejnym projektem badawczym – tym razem zamierza sprawdzić, w jakim stopniu pandemia COVID-19 wpłynęła na poziom stresu u studentów stomatologii.

Jak prowadzić rozmowę z pacjentem, aby wzbudzić jego zaufanie? Jakich błędów unikać? Na te pytania odpowiada specjalista ds. public relations dr Julita Czernecka.

T.H.

źródło: https://dentistrytoday.com/news/industrynews/item/7993-chairside-manner-matters-more-to-patients-than-clinical-skill

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/jdd.12428


POWIĄZANE ARTYKUŁY

nowotwory szyi i głowy - Dentonet.pl
Rak jamy ustnej: kluczowe znaczenie wczesnej diagnozy Lekarz

W związku z rosnącą liczbą przypadków raka jamy ustnej w Wielkiej Brytanii podnoszone są głosy o konieczności wczesnego rozpoznania, szybkiej specjalistycznej diagnozy oraz wdrożenia odpowiedniego leczenia. Dostępne dane wskazują na to, że na Wyspach...

koronawirus - Dentonet.pl
"Teraz trzeba zostać w domach" - przed nami kluczowe tygodnie Asysta

W obecnej sytuacji epidemicznej najważniejsze, aby jak najwięcej ludzi pozostało w domu – uważa wirusolog prof. Agnieszka Szuster-Ciesielska. Jej zdaniem, na efekty wprowadzonych obostrzeń trzeba poczekać około dwóch tygodni. – Obostrzenia, które z...

John Cranham
Dlaczego zrozumienie okluzji przez dentystę jest kluczowe? Lekarz

Dlaczego zrozumienie okluzji jest kluczowe dla zapewnienia leczenia wysokiej jakości w stomatologii?Peter E. Dawson, DDS:Nie można być dentystą „kompleksowym” bez pełnego zrozumienia okluzji. Okluzja jest podstawą wszystkiego, co dentysta robi w obrę...

ROZWIŃ WIĘCEJ
pomoc NHS - Dentonet.pl
BBC: pacjenci stomatologiczni NHS wciąż w opałach Lekarz

W artykule opublikowanym na początku października na stronie internetowej telewizji BBC przybliżono sytuację, z jaką muszą mierzyć się zarówno pacjenci, jak i praktyki stomatologiczne działające w regionach Suffolk i Norfolk na wschodzie Anglii. Syt...

stomatologia15
RPP: jakie nieprawidłowości w stomatologii zgłaszają pacjenci? Lekarz

Rzecznik Praw Pacjenta opublikował sprawozdanie dotyczące działalności Telefonicznej Informacji Pacjenta w 2021 r. W jej ramach odebrano 133 tys. połączeń. 1,8% zgłoszeń dotyczyło nieprawidłowości w leczeniu stomatologicznym. Bezpłatna infolinia dla...

leczenie dentystyczne
Wielka Brytania: pacjenci, nie leczcie się za granicą! Lekarz

Pandemia COVID-19 skutecznie zatrzymała tzw. turystykę stomatologiczną, ale biorąc pod uwagę bardzo wysokie ceny w brytyjskich prywatnych gabinetach dentystycznych, należy spodziewać się jej odrodzenia. Z badania BDA wynika, że zdecydowana większość ...

zdarzenia niepozadane
Jakie zdarzenia niepożądane zgłaszają pacjenci? Lekarz

W styczniu 2022 r. Rzecznik Praw Pacjenta rozpoczął rejestrowanie zdarzeń niepożądanych zgłaszanych przez pacjentów. Łącznie zgłoszono ich 374 – najwięcej, bo aż 320, miało charakter kliniczny, czyli związane były bezpośrednio z procesem udzielania ś...

leczenie stomatologiczne - Dentonet.pl
USA: bezpieczeństwo w gabinecie? Kluczowe tylko dla 50% badanych Lekarz

Lanmark 360 – działająca w Stanach Zjednoczonych agencja z branży zdrowotnej, oferująca leczenie stomatologiczne w pełnym zakresie – przeprowadziła badanie dotyczące gotowości pacjentów do powrotu do gabinetu dentystycznego po zniesieniu ograniczeń z...

stomatologia13
Walia: pacjenci stomatologiczni „leczą się” sami Lekarz

Walia to najmniej zamożny kraj Wielkiej Brytanii. Wyższe niż średnio bezrobocie, relatywnie słabe perspektywy i niemały odsetek mieszkańców emigrujących do dobrze prosperujących wielkich miast Zjednoczonego Królestwa. Do tych problemów dochodzi kolej...

Nasulicz
Smile Together: czy codzienne mycie zębów ma znaczenie? Lekarz

Pandemia COVID-19 i związane z nią ograniczenia nieco wyhamowały działalność fundacji Smile Together, podobnie jak wielu innych organizacji niosących pomoc. Obecnie jednak, przy stopniowym łagodzeniu pandemicznych obostrzeń, Smile Together łapie drug...

komunikacja z pacjentem1
Kilka kroków do lepszej komunikacji z pacjentem Asysta

Jest różnica między informacją a komunikacją. Dlatego uważnie słuchaj, czego oczekują twoi pacjenci i dostosuj oczekiwania do możliwości. My zaś często skarżymy się na to, że pacjenci nie słuchają lub nie przestrzegają naszych zaleceń. Z drugiej stro...