Pacjenci: kluczowe znaczenie komunikacji z dentystą
Pacjenci: kluczowe znaczenie komunikacji z dentystą
Spis treści
Lekarze dentyści na pierwszym miejscu stawiają zwykle swoje umiejętności kliniczne, ale pacjenci mogą nieco inaczej postrzegać pracę stomatologów – w większym stopniu zwracają uwagę na to, czy lekarz buduje przyjazną atmosferę, w której pacjent czuje się dobrze, bezpiecznie. To wniosek z badań, których wynik został opublikowany w czasopiśmie „Journal of Dental Education”.
Autorka artykułu – Hannah Klaassen, studentka IV roku na Wydziale Stomatologii Uniwersytetu Stanowego Iowa swoje obserwacje prowadziła od początku studiów w ramach projektu Dental Student Research Program, który umożliwia tamtejszym studentom udział w badaniach z zakresu nauki o zdrowiu jamy ustnej.
Klaassen poddała analizie opinie pacjentów pozyskiwane na przestrzeni lat, które były zarchiwizowane na Wydziale Stomatologii uczelni w Iowa City. – Zbieranie opinii pacjentów wyrażonych ich własnymi słowami jest pomocne w określeniu, na co pacjenci zwracają uwagę i jakie aspekty opieki nad nimi są pozytywne, a jakie nie – powiedziała Hannah Klaassen.
W swojej pracy, zatytułowanej „Patient satisfaction with dental treatment at a university dental clinic: A qualitative analysis” autorka przedstawiła klasyfikację opinii najczęściej wyrażanych przez pacjentów.
Komunikacja i opieka przede wszystkim
Wśród udzielanych odpowiedzi pojawiło się kilka, które powtarzały się u wielu pacjentów. Pacjenci wskazywali na potrzebę emocjonalnej opieki – mimo że większość z nich nie cierpi na dentofobię ani nadmiernie nie obawia się leczenia, to poczucie opieki ze strony lekarza i pozostałego personalu było dla nich sprawą bardzo ważną. Dla większości pacjentów niezwykle istotne było także nawiązanie osobistego kontaktu z personelem gabinetu. Sprawą kluczową była również możliwość jasnego wyrażania swoich oczekiwań, jak również jasność komunikacji pomiędzy lekarzem a pacjentem.
– Komunikacja jest tym, co decyduje o doświadczeniu pacjenta, a wszystkie inne sprawy są z nią powiązane. Pacjenci w mniejszym stopniu zwracają uwagę na umiejętności techniczne lekarza, a bardziej na to, jak – za nasza sprawą – czują się w trakcie wizyty w gabinecie – wyjaśniła Klaassen.
Pacjenci źródłem cennej wiedzy dla lekarza
– Badania, które prowadziłam, pozwoliły mi spojrzeć na stomatologię z perspektywy osoby z zewnątrz, pacjenta, której to opinii w innych warunkach bym nie poznała. Mam nadzieję, że w przyszłości będę mogła wykorzystać tę wiedzę w swojej własnej praktyce. Myślę, że możemy się wiele nauczyć od naszych pacjentów – dodała Hannah Klaassen.
Hannah Klaassen pracuje obecnie nad kolejnym projektem badawczym – tym razem zamierza sprawdzić, w jakim stopniu pandemia COVID-19 wpłynęła na poziom stresu u studentów stomatologii.
– Błędy w sztuce zdarzają się bardzo rzadko. Roszczenia pacjentów nader często dotyczą po prostu niewłaściwej komunikacji. My mamy swoje ograniczenia, zarówno czysto ludzkie, jak i materiałowe czy technologiczne, ale kluczem jest to, żeby pacjent to zrozumiał, żebyśmy prostym językiem wytłumaczyli mu, na czym one polegają – mówi lek. dent. Rafał Wojda, który razem z lek. dent. Remigiuszem Budziłło rozmawiają o znaczeniu komunikacji z pacjentem dla skuteczności leczenia implantologicznego.
T.H.
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Słowem-kluczem jest upraktycznienie kształcenia na kierunkach medycznych – mówił w środę podczas wyjazdowego posiedzenia sejmowej komisji zdrowia w Szczecinie wiceminister zdrowia Piotr Bromber. Wskazał m.in. ważną rolę centrów symulacji. Sejmowa ko...
W obecnej sytuacji epidemicznej najważniejsze, aby jak najwięcej ludzi pozostało w domu – uważa wirusolog prof. Agnieszka Szuster-Ciesielska. Jej zdaniem, na efekty wprowadzonych obostrzeń trzeba poczekać około dwóch tygodni. – Obostrzenia, które z...
Pandemia COVID-19 i związane z nią ograniczenia nieco wyhamowały działalność fundacji Smile Together, podobnie jak wielu innych organizacji niosących pomoc. Obecnie jednak, przy stopniowym łagodzeniu pandemicznych obostrzeń, Smile Together łapie drug...
Studenci trzeciego roku m.in. kierunku lekarskiego i lekarsko-dentystycznego Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego odbędą szkolenia z zakresu komunikacji interprofesjonalnej w oparciu o program przygotowany przez Uniwersytet Medyczny w Lublinie. Cele...
Jest różnica między informacją a komunikacją. Dlatego uważnie słuchaj, czego oczekują twoi pacjenci i dostosuj oczekiwania do możliwości. My zaś często skarżymy się na to, że pacjenci nie słuchają lub nie przestrzegają naszych zaleceń. Z drugiej stro...
W związku z rosnącą liczbą przypadków raka jamy ustnej w Wielkiej Brytanii podnoszone są głosy o konieczności wczesnego rozpoznania, szybkiej specjalistycznej diagnozy oraz wdrożenia odpowiedniego leczenia. Dostępne dane wskazują na to, że na Wyspach...
- Współczesna implantoprotetyka dynamicznie się rozwija. Mamy możliwości pod względem technologicznym, materiałoznawstwa oraz współpracy z innymi specjalistami - mówi lek. dent. Remigiusz Budziłło. - Dążymy przede wszystkim do tego, by zagwarantować ...
W artykule opublikowanym na początku października na stronie internetowej telewizji BBC przybliżono sytuację, z jaką muszą mierzyć się zarówno pacjenci, jak i praktyki stomatologiczne działające w regionach Suffolk i Norfolk na wschodzie Anglii. Syt...
- Zaniedbując ten element leczenia kanałowego możemy zrujnować cały wcześniej i później włożony wysiłek - mówi o płukaniu kanałów korzeniowych lek. dent. Ewa Dudkiewicz, lekarz dentysta zajmujący się na co dzień endodoncją. ...
Lanmark 360 – działająca w Stanach Zjednoczonych agencja z branży zdrowotnej, oferująca leczenie stomatologiczne w pełnym zakresie – przeprowadziła badanie dotyczące gotowości pacjentów do powrotu do gabinetu dentystycznego po zniesieniu ograniczeń z...
Wzrost zakażeń wywołanych grypą sezonową na półkuli południowej sugeruje, że w najbliższych miesiącach może być więcej infekcji z tego powodu także na półkuli północnej. Polscy specjaliści namawiają do szczepień przeciwko grypie, szczególnie dzieci. ...