Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Pacjenci: kluczowe znaczenie komunikacji z dentystą

Publikacja:
Pacjenci: kluczowe znaczenie komunikacji z dentystą

Pacjenci: kluczowe znaczenie komunikacji z dentystą

Lekarze dentyści na pierwszym miejscu stawiają zwykle swoje umiejętności kliniczne, ale pacjenci mogą nieco inaczej postrzegać pracę stomatologów – w większym stopniu zwracają uwagę na to, czy lekarz buduje przyjazną atmosferę, w której pacjent czuje się dobrze, bezpiecznie. To wniosek z badań, których wynik został opublikowany w czasopiśmie „Journal of Dental Education”.

Autorka artykułu – Hannah Klaassen, studentka IV roku na Wydziale Stomatologii Uniwersytetu Stanowego Iowa swoje obserwacje prowadziła od początku studiów w ramach projektu Dental Student Research Program, który umożliwia tamtejszym studentom udział w badaniach z zakresu nauki o zdrowiu jamy ustnej.

Klaassen poddała analizie opinie pacjentów pozyskiwane na przestrzeni lat, które były zarchiwizowane na Wydziale Stomatologii uczelni w Iowa City. – Zbieranie opinii pacjentów wyrażonych ich własnymi słowami jest pomocne w określeniu, na co pacjenci zwracają uwagę i jakie aspekty opieki nad nimi są pozytywne, a jakie nie – powiedziała Hannah Klaassen.

W swojej pracy, zatytułowanej „Patient satisfaction with dental treatment at a university dental clinic: A qualitative analysis” autorka przedstawiła klasyfikację opinii najczęściej wyrażanych przez pacjentów.

Komunikacja i opieka przede wszystkim

Wśród udzielanych odpowiedzi pojawiło się kilka, które powtarzały się u wielu pacjentów. Pacjenci wskazywali na potrzebę emocjonalnej opieki – mimo że większość z nich nie cierpi na dentofobię ani nadmiernie nie obawia się leczenia, to poczucie opieki ze strony lekarza i pozostałego personalu było dla nich sprawą bardzo ważną. Dla większości pacjentów niezwykle istotne było także nawiązanie osobistego kontaktu z personelem gabinetu. Sprawą kluczową była również możliwość jasnego wyrażania swoich oczekiwań, jak również jasność komunikacji pomiędzy lekarzem a pacjentem.

– Komunikacja jest tym, co decyduje o doświadczeniu pacjenta, a wszystkie inne sprawy są z nią powiązane. Pacjenci w mniejszym stopniu zwracają uwagę na umiejętności techniczne lekarza, a bardziej na to, jak – za nasza sprawą – czują się w trakcie wizyty w gabinecie – wyjaśniła Klaassen.

Pacjenci źródłem cennej wiedzy dla lekarza

– Badania, które prowadziłam, pozwoliły mi spojrzeć na stomatologię z perspektywy osoby z zewnątrz, pacjenta, której to opinii w innych warunkach bym nie poznała. Mam nadzieję, że w przyszłości będę mogła wykorzystać tę wiedzę w swojej własnej praktyce. Myślę, że możemy się wiele nauczyć od naszych pacjentów – dodała Hannah Klaassen.

Hannah Klaassen pracuje obecnie nad kolejnym projektem badawczym – tym razem zamierza sprawdzić, w jakim stopniu pandemia COVID-19 wpłynęła na poziom stresu u studentów stomatologii.

– Błędy w sztuce zdarzają się bardzo rzadko. Roszczenia pacjentów nader często dotyczą po prostu niewłaściwej komunikacji. My mamy swoje ograniczenia, zarówno czysto ludzkie, jak i materiałowe czy technologiczne, ale kluczem jest to, żeby pacjent to zrozumiał, żebyśmy prostym językiem wytłumaczyli mu, na czym one polegają – mówi lek. dent. Rafał Wojda, który razem z lek. dent. Remigiuszem Budziłło rozmawiają o znaczeniu komunikacji z pacjentem dla skuteczności leczenia implantologicznego.

T.H.

źródło: https://dentistrytoday.com/news/industrynews/item/7993-chairside-manner-matters-more-to-patients-than-clinical-skill

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/jdd.12428


POWIĄZANE ARTYKUŁY

Nasulicz
Smile Together: czy codzienne mycie zębów ma znaczenie? Lekarz

Pandemia COVID-19 i związane z nią ograniczenia nieco wyhamowały działalność fundacji Smile Together, podobnie jak wielu innych organizacji niosących pomoc. Obecnie jednak, przy stopniowym łagodzeniu pandemicznych obostrzeń, Smile Together łapie drug...

Miedzynarodowy Dzien Walki z Rakiem
Rak jamy ustnej: kluczowe znaczenie wczesnej diagnozy Lekarz

W związku z rosnącą liczbą przypadków raka jamy ustnej, na całym świecie podnoszone są głosy o konieczności wczesnego rozpoznania, szybkiej specjalistycznej diagnozy oraz wdrożenia odpowiedniego leczenia. Dostępne dane wskazują na to, że przybywa prz...

komunikacja z pacjentem1
Kilka kroków do lepszej komunikacji z pacjentem Asysta

Jest różnica między informacją a komunikacją. Dlatego uważnie słuchaj, czego oczekują twoi pacjenci i dostosuj oczekiwania do możliwości. My zaś często skarżymy się na to, że pacjenci nie słuchają lub nie przestrzegają naszych zaleceń. Z drugiej stro...

ROZWIŃ WIĘCEJ
komunikacja1
RPP i CMKP będą kształcić m.in. z komunikacji i praw pacjenta Lekarz

Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec i dyrektor Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego prof. Ryszard Gellert podpisali umowę o współpracy obu instytucji. Będzie ona dotyczyła m.in. edukacji personelu medycznego z zakresu praw pacjenta ...

wirus
W tym sezonie więcej zakażeń grypą? Kluczowe szczepienia Lekarz

Wzrost zakażeń wywołanych grypą sezonową na półkuli południowej sugeruje, że w najbliższych miesiącach może być więcej infekcji z tego powodu także na półkuli północnej. Polscy specjaliści namawiają do szczepień przeciwko grypie, szczególnie dzieci. ...

Ewa Dudkiewicz
Płukanie kanałów kluczowe w endodoncji [VIDEO] Lekarz

- Zaniedbując ten element leczenia kanałowego możemy zrujnować cały wcześniej i później włożony wysiłek - mówi o płukaniu kanałów korzeniowych lek. dent. Ewa Dudkiewicz, lekarz dentysta zajmujący się na co dzień endodoncją. ...

implantoprotetyka
Długoterminowe efekty kluczowe w implantoprotetyce Lekarz

- Współczesna implantoprotetyka dynamicznie się rozwija. Mamy możliwości pod względem technologicznym, materiałoznawstwa oraz współpracy z innymi specjalistami - mówi lek. dent. Remigiusz Budziłło. - Dążymy przede wszystkim do tego, by zagwarantować ...

ksztalcenie medykow
Kształcenie medyków: kluczowe upraktycznienie Lekarz

Słowem-kluczem jest upraktycznienie kształcenia na kierunkach medycznych – mówił w środę podczas wyjazdowego posiedzenia sejmowej komisji zdrowia w Szczecinie wiceminister zdrowia Piotr Bromber. Wskazał m.in. ważną rolę centrów symulacji. Sejmowa ko...

komunikacja z pacjentem
CMKP: ruszają kursy z komunikacji medycznej dla lekarzy Lekarz

Jak przekazywać niepomyślne wiadomości pacjentom? W jaki sposób lekarz powinien rozmawiać ze starszymi osobami? Co pacjent słyszy, kiedy lekarz mówi, a co słyszy lekarz, kiedy mówi pacjent? To tylko niektóre z tematów, które zostaną poruszone w trakc...

komunikacja
PUM: szkolenia z komunikacji dla przyszłych dentystów Lekarz

Studenci trzeciego roku m.in. kierunku lekarskiego i lekarsko-dentystycznego Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego odbędą szkolenia z zakresu komunikacji interprofesjonalnej w oparciu o program przygotowany przez Uniwersytet Medyczny w Lublinie.  Cele...