Bardziej elastyczne zajęcia praktyczne na studiach medycznych
Bardziej elastyczne zajęcia praktyczne na studiach medycznych
Uelastycznienie wymagań dotyczących odbywania i zaliczania w roku akademickim 2021/2022 zajęć kształtujących umiejętności praktyczne na studiach przygotowujących do wykonywania m.in. zawodu lekarza przewiduje projekt noweli rozporządzenia opublikowany przez Rządowe Centrum Legislacji.
Na stronie RCL ukazał się projekt noweli rozporządzenia w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego.
– Celem projektowanego rozporządzenia jest uelastycznienie wymagań dotyczących odbywania i zaliczania w roku akademickim 2021/2022 zajęć kształtujących umiejętności praktyczne, w tym zajęć praktycznych i praktyk zawodowych na studiach przygotowujących do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty lub ratownika medycznego – czytamy w uzasadnieniu projektu.
Z projektu wynika, że studenci, którzy w trakcie roku akademickiego 2021/2022 będą wykonywali czynności w ramach zadań realizowanych przez podmioty lecznicze lub służby sanitarno-epidemiologiczne w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2, będą mogli ubiegać się o zaliczenie części zajęć lub grup zajęć kształtujących umiejętności praktyczne, w tym zajęć praktycznych i praktyk zawodowych, do których w programie studiów zostały przypisane efekty uczenia się obejmujące umiejętności praktyczne, które nabyli w czasie wykonywania tych czynności. Zaznaczono, że jest to rozwiązanie epizodyczne.
– Rozwiązanie to pozwoli, aby wykonywanie przez studentów czynności polegających np. na przeprowadzaniu przez telefon wywiadu epidemiologicznego, pomocy w monitorowaniu stanu osób odbywających, kwarantannę lub podlegających izolacji, czy uczestniczeniu w sprawowaniu opieki nad pacjentami, mogło zostać zaliczone przez uczelnię w roku akademickim 2021/2022, jako odbycie części zajęć kształtujących umiejętności praktyczne, w tym zajęć praktycznych i praktyk zawodowych, w związku z nabyciem lub pogłębieniem przez studentów umiejętności w danym zakresie – czytamy w uzasadnieniu.
W myśl nowych przepisów uczelnia będzie mogła dokonać zaliczenia studentowi przedmiotowych zajęć, uwzględniając informacje o liczbie godzin i charakterze wykonywanych czynności zawarte w zaświadczeniu wydanym przez podmiot, w którym student je wykonywał.
Jak napisano, proponowane rozwiązania mają stanowić mechanizm zachęcający studentów kształcących się na tych studiach do podejmowania działań wspierających podmioty lecznicze i służby sanitarno-epidemiologiczne w przeciwdziałaniu epidemii wirusa SARS-CoV-2.
Dlaczego uczniowie wybierają stomatologię? Rozmawiamy ze studentami łódzkiego Uniwersytetu Medycznego.
Źródło: https://naukawpolsce.pl/
POWIĄZANE ARTYKUŁY
W związku z przeciwdziałaniem COVID-19 od 12 do 25 marca ograniczono funkcjonowanie uczelni medycznych. Zajęcia w tym okresie mogą być realizowane przy użyciu metod kształcenia na odległość – wynika z opublikowanego w środę wieczorem w Dzienniku Usta...
Warszawski Uniwersytet Medyczny i Gdański Uniwersytet Medyczny poinformowały, że w nowym roku akademickim zajęcia da studentów – również stomatologii – odbywać się będą w trybie hybrydowym. Część z nich przeprowadzana będzie stacjonarnie, a część - t...
Firma Colgate opracowała ekologiczną manualną szczoteczkę do zębów – zbudowana jest z aluminiowego uchwytu i plastikowej wymiennej główki. Gdy włosie się zużyje, wystarczy wymienić główkę, co nawet o 80% ogranicza zużycie plastiku. Według statystyk,...
Nie milkną kontrowersje związane z możliwością przyznawania przez ministerstwo zdrowia pozwoleń na wykonywanie zawodu lekarzom spoza krajów UE. Naczelna Rada Lekarska negatywnie zaopiniowała projekt rozporządzenia ws. standardu organizacyjnego opieki...
Zajęcia na uczelniach od 27 lutego do 30 września 2021 r. będą prowadzone w formie zdalnej – wynika z rozporządzenia ministra edukacji i nauki, które opublikowano w piątek w Dzienniku Ustaw. W piątek w Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie min...
Koronawirus zrobił się może i łagodniejszy, ale dużo łatwiej się nim zakazić, niż było to na wiosnę. Jeśli przyrost zachorowań będzie tak duży, jak obecnie obserwujemy, być może nie będzie wyjścia i trzeba będzie wprowadzić lockdown – powiedział w cz...
Zgodnie z zarządzeniem rektora Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu, od 7 stycznia 2021 r. zajęcia praktyczne na wszystkich latach będą prowadzone stacjonarnie w siedzibie uczelni lub jej filiach. Online nadal prowadzone będą zajęcia teoretyczne – wy...
Prorektor ds. studentów i dydaktyki Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu prof. Agnieszka Piwowar wypracowała z dziekanami i przedstawicielami studentów zasady realizacji zajęć po 29 listopada. Rozszerzono liczbę zajęć praktycznych realizowanych stacj...
Szef resortu nauki Jarosław Gowin podpisał w poniedziałek rozporządzenie, które zawiesza kształcenie na studiach, studiach podyplomowych oraz w innych formach kształcenia na uczelniach nadzorowanych przez MNiSW do 10 kwietnia. Dokument reguluje też f...
W związku z zagrożeniem wirusem SARS-CoV-2 uczelnie – również medyczne – do odwołania zawieszają wykłady, ćwiczenia, wymiany studenckie i inne formy dydaktyczne. 10 marca na taki krok zdecydował się m.in. rektor Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego...
Dr Sukhwinder Singh Sohal – kierownik grupy badawczej ds. układu oddechowego związany z Uniwersytetem Tasmanii (Australia) – przekonuje, że palacze są znacznie bardziej narażeni na COVID-19 niż osoby wolne od nałogu tytoniowego. Badania prowadzone n...