Bardziej elastyczne zajęcia praktyczne na studiach medycznych
Bardziej elastyczne zajęcia praktyczne na studiach medycznych
Uelastycznienie wymagań dotyczących odbywania i zaliczania w roku akademickim 2021/2022 zajęć kształtujących umiejętności praktyczne na studiach przygotowujących do wykonywania m.in. zawodu lekarza przewiduje projekt noweli rozporządzenia opublikowany przez Rządowe Centrum Legislacji.
Na stronie RCL ukazał się projekt noweli rozporządzenia w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego.
– Celem projektowanego rozporządzenia jest uelastycznienie wymagań dotyczących odbywania i zaliczania w roku akademickim 2021/2022 zajęć kształtujących umiejętności praktyczne, w tym zajęć praktycznych i praktyk zawodowych na studiach przygotowujących do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty lub ratownika medycznego – czytamy w uzasadnieniu projektu.
Z projektu wynika, że studenci, którzy w trakcie roku akademickiego 2021/2022 będą wykonywali czynności w ramach zadań realizowanych przez podmioty lecznicze lub służby sanitarno-epidemiologiczne w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2, będą mogli ubiegać się o zaliczenie części zajęć lub grup zajęć kształtujących umiejętności praktyczne, w tym zajęć praktycznych i praktyk zawodowych, do których w programie studiów zostały przypisane efekty uczenia się obejmujące umiejętności praktyczne, które nabyli w czasie wykonywania tych czynności. Zaznaczono, że jest to rozwiązanie epizodyczne.
– Rozwiązanie to pozwoli, aby wykonywanie przez studentów czynności polegających np. na przeprowadzaniu przez telefon wywiadu epidemiologicznego, pomocy w monitorowaniu stanu osób odbywających, kwarantannę lub podlegających izolacji, czy uczestniczeniu w sprawowaniu opieki nad pacjentami, mogło zostać zaliczone przez uczelnię w roku akademickim 2021/2022, jako odbycie części zajęć kształtujących umiejętności praktyczne, w tym zajęć praktycznych i praktyk zawodowych, w związku z nabyciem lub pogłębieniem przez studentów umiejętności w danym zakresie – czytamy w uzasadnieniu.
W myśl nowych przepisów uczelnia będzie mogła dokonać zaliczenia studentowi przedmiotowych zajęć, uwzględniając informacje o liczbie godzin i charakterze wykonywanych czynności zawarte w zaświadczeniu wydanym przez podmiot, w którym student je wykonywał.
Jak napisano, proponowane rozwiązania mają stanowić mechanizm zachęcający studentów kształcących się na tych studiach do podejmowania działań wspierających podmioty lecznicze i służby sanitarno-epidemiologiczne w przeciwdziałaniu epidemii wirusa SARS-CoV-2.
Dlaczego uczniowie wybierają stomatologię? Rozmawiamy ze studentami łódzkiego Uniwersytetu Medycznego.
Źródło: https://naukawpolsce.pl/
POWIĄZANE ARTYKUŁY
– Kobiety są bardziej odporne na infekcje wirusowe. Przede wszystkim decydują o tym geny, bo to w nich zapisany jest sposób, w jaki reaguje nasza odporność. Potwierdzony został również wpływ hormonów na sprawność układu odpornościowego – przekazała P...
Warszawski Uniwersytet Medyczny i Gdański Uniwersytet Medyczny poinformowały, że w nowym roku akademickim zajęcia da studentów – również stomatologii – odbywać się będą w trybie hybrydowym. Część z nich przeprowadzana będzie stacjonarnie, a część - t...
Zgodnie z zarządzeniem rektora Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu, od 7 stycznia 2021 r. zajęcia praktyczne na wszystkich latach będą prowadzone stacjonarnie w siedzibie uczelni lub jej filiach. Online nadal prowadzone będą zajęcia teoretyczne – wy...
Prorektor ds. studentów i dydaktyki Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu prof. Agnieszka Piwowar wypracowała z dziekanami i przedstawicielami studentów zasady realizacji zajęć po 29 listopada. Rozszerzono liczbę zajęć praktycznych realizowanych stacj...
Firma Colgate opracowała ekologiczną manualną szczoteczkę do zębów – zbudowana jest z aluminiowego uchwytu i plastikowej wymiennej główki. Gdy włosie się zużyje, wystarczy wymienić główkę, co nawet o 80% ogranicza zużycie plastiku. Według statystyk,...
Koronawirus zrobił się może i łagodniejszy, ale dużo łatwiej się nim zakazić, niż było to na wiosnę. Jeśli przyrost zachorowań będzie tak duży, jak obecnie obserwujemy, być może nie będzie wyjścia i trzeba będzie wprowadzić lockdown – powiedział w cz...
Zajęcia na uczelniach od 27 lutego do 30 września 2021 r. będą prowadzone w formie zdalnej – wynika z rozporządzenia ministra edukacji i nauki, które opublikowano w piątek w Dzienniku Ustaw. W piątek w Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie min...
– W latach 70. leczenie ortodontyczne dorosłych pacjentów stanowiło około 30%. Obecnie w gabinetach prywatnych, które prowadzą leczenie poza refundacją, dominują pacjenci dorośli – mówi prof. dr hab. n. med. Beata Kawala, konsultant krajowy w dziedz...
Zespół naukowców z Tohoku University w Japonii odkrył, że poziom sztywności dziąseł wpływa na właściwości fibroblastów dziąseł. To z kolei przekłada się na prawdopodobieństwo wystąpienia stanu zapalnego dziąseł oraz utrudnienie tworzenia się włókien ...
Brytyjski wariant koronawirusa ma o około 30% większą zarażalność, ale reaguje na wszystkie dostępne na rynku europejskim szczepionki – powiedział PAP prezes Warszawskich Lekarzy Rodzinnych lek. med. Michał Sutkowski. W Polsce potwierdzono dotąd osie...
Jak wynika z badania przeprowadzonego przez naukowców z East Tennessee State University, mężczyźni chorujący na cukrzycę są bardziej narażeni na wystąpienie paradontozy niż kobiety-diabetyczki. Na potrzeby badania grupa naukowców pod kierownictwem p...