Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Jak zarządzać emocjami pacjenta w gabinecie stomatologicznym?

Publikacja:
Jak zarządzać emocjami pacjenta w gabinecie stomatologicznym?

Jak zarządzać emocjami pacjenta w gabinecie stomatologicznym?

Zazwyczaj, gdy mówimy o emocjach, które przeżywa pacjent u stomatologa, przychodzi nam na myśl jego lęk przed leczeniem lub niezadowolenie z jego efektów. Odruchowo chcielibyśmy od razu te emocje wyeliminować. Tymczasem nie zawsze chodzi o to, by wzbudzać w pacjencie pozytywne emocje, jak np. zaufanie, czy poczucie bezpieczeństwa.

By rozmawiać o emocjach, dobrze jest najpierw zdefiniować, czym one są. Najogólniej mówiąc jest to stan psychiczny – pozytywny lub negatywny, który wpływa na zachowanie człowieka, jego postępowanie, wpływa na kolejność działań. Bardzo istotne jest, by zaznaczyć, że bez emocji nie ma działania. Dlaczego? Ponieważ powodują one, że dana osoba staje się pobudzona, budzi się w niej określona energia, która popycha do określonego działania lub braku działania (unikania określonych sytuacji).

Podobnie jest w przypadku pacjentów. Ich decyzje także zapadają pod wpływem emocji – albo dążą oni do ich wyeliminowania, albo do wzmocnienia emocji pozytywnych. Np. kiedy stomatolog przedstawia pacjentowi obraz jego uzębienia – ilość zębów do leczenia, usunięcia, czy skutki braku leczenia – wzbudza to w nim określone emocje. Poziom zniszczenia zębów z pewnością wzbudza negatywne emocje. Z kolei pozytywne może wzbudzić przedstawienie skutków leczenia. Gdybyśmy w tym momencie zaczęli pacjenta pocieszać, np. przekonując go, że z jego zębami nie jest tak źle lub też widzieliśmy gorsze przypadki – osłabilibyśmy jego motywację do leczenia.
Badania przeprowadzone przez amerykańskich naukowców dowiodły, że aby sprowokować pacjenta do działania, dobrze jest przekazywać mu komunikaty wywołujące negatywne napięcie emocjonalne poprzez uświadomienie mu niekorzystnej sytuacji, w jakiej się znajduje oraz ewentualnych skutków braku działania z jego strony.

Lekarz powinien stworzyć sobie plan profesjonalnego motywowania pacjenta. Najpierw przedstawić mu plan leczenia lub higienizacji jamy ustanej, następnie samemu określić, jakie emocje (pozytywne lub negatywne) popchną go działania. Ważne jest, by potrafić określić intensyfikację tych emocji. Następnie należy użyć takich środków przekazu, by te emocje w pacjencie wzbudzić. Należy wziąć pod uwagę, że każdy przypadek jest inny, a każda osoba inaczej reaguje.

A zatem – emocji, które pojawiają się u pacjenta w gabinecie stomatologicznym nie należy eliminować, ale raczej wykorzystać je we właściwy sposób, by pacjent podjął określone działanie.  

Źródło:

Mariusz Oboda "Emocje pacjenta – wzbudzać, czy niwelować" – "e-Dentico"  nr. 4 (32) 2011


POWIĄZANE ARTYKUŁY

marketing
Postaw na marketing w Twoim gabinecie stomatologicznym! Lekarz

W amerykańskim serwisie stomatologicznym DrBicuspid.com stały współpracownik portalu i ekspert w dziedzinie marketingu w stomatologii, Rob Medina, proponuje trzy modyfikacje, które może zastosować każdy właściciel praktyki dentystycznej, aby przenieś...

dentofobia
Ratunku, dentofob w gabinecie stomatologicznym! Cz. 1 Asysta

Personel medyczny gabinetu stomatologicznego od czasu do czasu bierze udział w leczeniu pacjenta, który wykazuje szczególnie duży lęk przed wizytą u dentysty. Nie wszyscy jednak wiedzą, że na sukces (bądź porażkę) w leczeniu dentofoba bezpośredni wpł...

dentofobia 2
Ratunku, dentofob w gabinecie stomatologicznym! Cz. 2 Asysta

Wśród pacjentów gabinetów stomatologicznych są osoby, które wykazują szczególne, niekiedy ekstremalnie duże obawy przed podjęciem leczenia. Co oczywiste, od każdego członka zespołu klinicznego wymaga to postawy wspierającej i głębokiej wrażliwości na...

ROZWIŃ WIĘCEJ
Ecolab5
Dezynfekcja narzędzi w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Jednym z najważniejszych czynników wpływających na bezpieczeństwo pacjentów i personelu stomatologicznego w gabinecie jest prawidłowa dezynfekcja narzędzi. Tego właśnie dotyczy kolejny film z cyklu "Dezynfekuj, nie ryzykuj" przygotowany przez firmę E...

RTG - Dentonet.pl
Rejestracja aparatu RTG w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Na stronie internetowej komisji stomatologicznej Okręgowej Izby Lekarskiej w Krakowie umieszczone są wzory dokumentów niezbędnych w procesie rejestracji aparatu RTG w gabinecie. Na stronie KS OIL w Krakowie umieszczono protokół wykonania testu odbio...

know how 850x400 pop
Kontrola bólu w gabinecie stomatologicznym? To możliwe! Lekarz

Już 4 czerwca o godz. 9:00 rozpocznie się organizowana przez firmę Septodont I Debata o Kontroli Bólu w Gabinecie Stomatologicznym. Podczas całodziennego spotkania on-line będzie można wysłuchać wystąpień lekarzy stomatologów, specjalistów nauk farma...

Ecolab4
Dezynfekcja powierzchni w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Powierzchnie w gabinecie stomatologicznym narażone są na różne zanieczyszczenia. Dla bezpieczeństwa personelu oraz pacjentów kluczowa jest ich prawidłowa dezynfekcja. Z kolejnego filmu edukacyjnego przygotowanego przez firmę Ecolab dowiesz się, w ja...

dezynfekcja
Dezynfekcja w gabinecie stomatologicznym priorytetem dla pacjenta Asysta

Serwis DentaVox przeprowadził badanie ankietowe, które miało na celu sprawdzenie oczekiwań pacjentów odnośnie wizyty w gabinecie stomatologicznym. Wykazano w nim przede wszystkim, że po pandemii COVID-19 pacjenci mają znacznie większe wymagania w zak...

artificial intelligence 3382507 1280
AI w gabinecie stomatologicznym – przyszłość czy teraźniejszość? Lekarz

W lipcu 2023 roku serwis Dentaly.org przeprowadził badanie ankietowe wśród 1265 osób – zarówno lekarzy, jak i pacjentów, koncentrując się na zaletach, ale i zagrożeniach związanych z obecnością sztucznej inteligencji w praktyce stomatologicznej. Obs...

Agnieszka Mielczarek news
Senior w gabinecie stomatologicznym – na co się przygotować? Lekarz

– Musimy zdawać sobie sprawę, że pacjenci w wieku senioralnym często mają ograniczone funkcje poznawcze, np. niedosłyszą. Lekarz dentysta musi umieć skutecznie komunikować się z takimi pacjentami. Często wymagają oni większej empatii, dłuższego czasu...

pacjent maloletni
Pacjent małoletni w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Rzecznik Praw Pacjenta przypomina, że wizyty lekarskie małoletniego pacjenta co do zasady odbywają się w obecności rodzica lub opiekuna prawnego. Jeśli pacjent ukończył 16 lat, zgodę na leczenie lub wykonanie badania musi wyrazić zarówno rodzic, jak ...