Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Jak zarządzać emocjami pacjenta w gabinecie stomatologicznym?

Publikacja:
Jak zarządzać emocjami pacjenta w gabinecie stomatologicznym?

Jak zarządzać emocjami pacjenta w gabinecie stomatologicznym?

Zazwyczaj, gdy mówimy o emocjach, które przeżywa pacjent u stomatologa, przychodzi nam na myśl jego lęk przed leczeniem lub niezadowolenie z jego efektów. Odruchowo chcielibyśmy od razu te emocje wyeliminować. Tymczasem nie zawsze chodzi o to, by wzbudzać w pacjencie pozytywne emocje, jak np. zaufanie, czy poczucie bezpieczeństwa.

By rozmawiać o emocjach, dobrze jest najpierw zdefiniować, czym one są. Najogólniej mówiąc jest to stan psychiczny – pozytywny lub negatywny, który wpływa na zachowanie człowieka, jego postępowanie, wpływa na kolejność działań. Bardzo istotne jest, by zaznaczyć, że bez emocji nie ma działania. Dlaczego? Ponieważ powodują one, że dana osoba staje się pobudzona, budzi się w niej określona energia, która popycha do określonego działania lub braku działania (unikania określonych sytuacji).

Podobnie jest w przypadku pacjentów. Ich decyzje także zapadają pod wpływem emocji – albo dążą oni do ich wyeliminowania, albo do wzmocnienia emocji pozytywnych. Np. kiedy stomatolog przedstawia pacjentowi obraz jego uzębienia – ilość zębów do leczenia, usunięcia, czy skutki braku leczenia – wzbudza to w nim określone emocje. Poziom zniszczenia zębów z pewnością wzbudza negatywne emocje. Z kolei pozytywne może wzbudzić przedstawienie skutków leczenia. Gdybyśmy w tym momencie zaczęli pacjenta pocieszać, np. przekonując go, że z jego zębami nie jest tak źle lub też widzieliśmy gorsze przypadki – osłabilibyśmy jego motywację do leczenia.
Badania przeprowadzone przez amerykańskich naukowców dowiodły, że aby sprowokować pacjenta do działania, dobrze jest przekazywać mu komunikaty wywołujące negatywne napięcie emocjonalne poprzez uświadomienie mu niekorzystnej sytuacji, w jakiej się znajduje oraz ewentualnych skutków braku działania z jego strony.

Lekarz powinien stworzyć sobie plan profesjonalnego motywowania pacjenta. Najpierw przedstawić mu plan leczenia lub higienizacji jamy ustanej, następnie samemu określić, jakie emocje (pozytywne lub negatywne) popchną go działania. Ważne jest, by potrafić określić intensyfikację tych emocji. Następnie należy użyć takich środków przekazu, by te emocje w pacjencie wzbudzić. Należy wziąć pod uwagę, że każdy przypadek jest inny, a każda osoba inaczej reaguje.

A zatem – emocji, które pojawiają się u pacjenta w gabinecie stomatologicznym nie należy eliminować, ale raczej wykorzystać je we właściwy sposób, by pacjent podjął określone działanie.  

Źródło:

Mariusz Oboda "Emocje pacjenta – wzbudzać, czy niwelować" – "e-Dentico"  nr. 4 (32) 2011


POWIĄZANE ARTYKUŁY

dezynfekcja
Dezynfekcja w gabinecie stomatologicznym priorytetem dla pacjenta Asysta

Serwis DentaVox przeprowadził badanie ankietowe, które miało na celu sprawdzenie oczekiwań pacjentów odnośnie wizyty w gabinecie stomatologicznym. Wykazano w nim przede wszystkim, że ze względu na pandemię COVID-19 pacjenci mają znacznie większe wyma...

marihuana
Pacjent używający marihuany w gabinecie stomatologicznym Asysta

Palenie marihuany może zaostrzać chorobę dziąseł, powodować suchość w jamie ustnej, a nawet zagrażać życiu – gdy u palącego ją pacjenta zastosuje się pewne środki znieczulające. To wnioski wyprowadzone z wykładu wygłoszonego w ostatnich dniach podcza...

koronawirus - Dentonet.pl
Łańcut: koronawirus w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Jak poinformował portal lancut.gada.pl, u pracowników jednego z gabinetów stomatologicznych na terenie powiatu wykryto koronawirusa. Kwarantannie poddano w związku z tym 116 osób. Po otrzymaniu informacji o pozytywnym wyniku testu na koronawirusa u ...

ROZWIŃ WIĘCEJ
RTG zębów - Dentonet.pl
Radiologia w gabinecie stomatologicznym – co nowego w prawie? Lekarz

Główny Inspektor Sanitarny nadesłał odpowiedź na stanowisko prezydium NRL dotyczące projektu rozporządzenia w sprawie zakresu danych Krajowej Bazy Urządzeń Radiologicznych. Uwagi samorządu zostały w znacznej części uwzględnione. Z informacji gromadzo...

2022 03 03 19 07 3472 2022 03 03 KHN Atkins Levi resized
Pies wsparciem pacjenta w gabinecie dentystycznym Lekarz

Gdy 11-letni Levi McAllister miał po raz pierwszy usuwany ząb, nie potrafił opanować swoich emocji – krzyczał i szarpał się tak bardzo, że musiał być przytrzymywany przez towarzyszącą mu mamę. Kiedy więc w styczniu tego roku młody pacjent wrócił do g...

RTG - Dentonet.pl
Rejestracja aparatu RTG w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Na stronie internetowej komisji stomatologicznej Okręgowej Izby Lekarskiej w Krakowie umieszczone są wzory dokumentów niezbędnych w procesie rejestracji aparatu RTG w gabinecie. Na stronie KS OIL w Krakowie umieszczono protokół wykonania testu odbio...

odpady medyczne - Dentonet.pl
Gospodarowanie odpadami w gabinecie stomatologicznym Asysta

Segregacja i przechowywanie odpadów medycznych to jedne z najważniejszych reguł bezpieczeństwa w gabinecie stomatologicznym. Pozwala to chronić zdrowie zarówno pracowników gabinetu, jak i pacjentów, a jednocześnie dbać o środowisko naturalne.Jedną z ...

Ecolab4
Dezynfekcja powierzchni w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Powierzchnie w gabinecie stomatologicznym narażone są na różne zanieczyszczenia. Dla bezpieczeństwa personelu oraz pacjentów kluczowa jest ich prawidłowa dezynfekcja. Z kolejnego filmu edukacyjnego przygotowanego przez firmę Ecolab dowiesz się, w ja...

Ecolab5
Dezynfekcja narzędzi w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Jednym z najważniejszych czynników wpływających na bezpieczeństwo pacjentów i personelu stomatologicznego w gabinecie jest prawidłowa dezynfekcja narzędzi. Tego właśnie dotyczy kolejny film z cyklu "Dezynfekuj, nie ryzykuj" przygotowany przez firmę E...

zgoda pacjenta na leczenie - Dentonet.pl
"Osoba bliska" pacjenta w gabinecie - co to znaczy? Lekarz

Na życzenie pacjenta podczas udzielania mu świadczeń zdrowotnych – również stomatologicznych – w gabinecie może przebywać tzw. osoba bliska. Szczegóły tego zagadnienia na stronie Okręgowej Izby Lekarskiej w Gdańsku przybliża mec. Karol Kolankiewicz. ...

tajemnica lekarska - Dentonet.pl
Jak przestrzegać w gabinecie prawa pacjenta do tajemnicy? Lekarz

Jak przypomina Rzecznik Praw Pacjenta, każdy pacjent ma prawo do zachowania w tajemnicy informacji z nim związanych, a uzyskanych w związku z wykonywaniem zawodu medycznego. Dotyczy to wszystkich osób wykonujących zawód medyczny i udzielających świad...