Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Marketing
Podatki
Prawo
Strefa relaksu
Technologie
Wiedza

Rzecznik Praw Pacjenta: niewiele skarg na pracę dentystów

Brak komentarzy | Publikacja:
Rzecznik Praw Pacjenta: niewiele skarg na pracę dentystów

Rzecznik Praw Pacjenta: niewiele skarg na pracę dentystów

Zespół ekspertów opracował i zaprezentował raport, będący podsumowaniem ostatnich czterech lat funkcjonowania infolinii Rzecznika Praw Pacjenta. Jedynie 4% skarg zgłaszanych przez infolinię dotyczyło leczenia stomatologicznego.

Od dziesięciu lat u Rzecznika Praw Pacjenta funkcjonuje ogólnopolska bezpłatna infolinia, której celem jest wsparcie pacjentów, udzielanie informacji, wskazanie możliwości rozwiązania pojawiających się problemów oraz szeroko rozumianej edukacji. W latach 2015-2018 eksperci dyżurujący na infolinii odebrali blisko 200 tys. połączeń.

Spośród wszystkich rodzajów świadczeń udzielanych w ramach ubezpieczenia zdrowotnego najwięcej zgłoszeń na infolinię dotyczyło leczenia szpitalnego (34% zgłoszeń), ambulatoryjnej opieki specjalistycznej (22%), podstawowej opieki zdrowotnej (17%), opieki psychiatrycznej (4%), stomatologii (4%) oraz rehabilitacji leczniczej (4%).

W przypadku leczenia stomatologicznego pacjenci zgłaszali na infolinii m.in. brak dostępu do wysokiej jakości materiałów stomatologicznych i możliwości kanałowego leczenia w ramach ubezpieczenia zdrowotnego zębów trzonowych i przedtrzonowych. Rozmówcy sygnalizowali także zastrzeżenia do jakości protez wykonanych w ramach NFZ oraz wskazywali na brak możliwości złożenia reklamacji i uzyskania niezależnej opinii w zakresie prawidłowego jej wykonania.

Jak wynika z raportu w zakresie praw pacjenta najwięcej sygnałów dotyczy prawa do świadczeń zdrowotnych, w tym warunków udzielania świadczeń, prawa do dokumentacji medycznej, prawa do informacji, tajemnicy informacji związanych z pacjentem i wyrażenia zgody oraz prawa do zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza.

 – Jestem przekonany, że przygotowany raport będzie kolejnym, ważnym krokiem do podjęcia skutecznych działań zmierzających do wzmocnienia ochrony praw pacjentów w Polsce – powiedział Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec. – Mam nadzieję, że jego lektura będzie stanowić drogowskaz, a także impuls do dalszych pozytywnych zmian w tym obszarze – dodał.

Targi stomatologiczne, konferencje, ale też zmiana na stanowisku prezesa samorządu lekarskiego czy dentobusy – rok 2018 był bogaty w szereg wydarzeń związanych z polską stomatologią. Zapraszamy na filmowy przegląd wydarzeń. Byliśmy na każdym z nich!

Oprac. AF

Fot. Archiwum


POWIĄZANE ARTYKUŁY

RPP NRL
Samorząd lekarski współpracuje z Rzecznikiem Praw Pacjenta Lekarz

W ostatnim czasie odbyły się spotkania samorządu lekarskiego z Rzecznikiem Praw Pacjenta Bartłomiejem Chmielowcem, dotyczące m.in. stworzenia portalu informacyjnego dla pacjentów.Pod koniec grudnia 2017 r. Naczelna Rada Lekarska przekazywała RPP swoj...

wyniki badań - Dentonet.pl
5 tys. interwencji Rzecznika Praw Pacjenta w placówkach Lekarz

Od 1 marca do 31 października 2020 r. biuro Rzecznika Praw Pacjenta podjęło 5 099 interwencji w placówkach medycznych. Pacjenci mieli w tym czasie problemy z kontaktem telefonicznymi z placówkami, dostępem do świadczeń medycznych oraz odmową wypisani...

ocenianie dentystów
Ocenianie dentystów w sieci – trwają prace nad rezolucją Lekarz

Rada Europejskich Lekarzy Dentystów (CED) w ramach prac grupy roboczej ds. e-zdrowia zajmuje się przygotowaniem uaktualnionej wersji rezolucji CED w sprawie oceniania lekarzy dentystów w internecie (CED Resolution on Online Evaluation of Dentists), k...

ROZWIŃ WIĘCEJ
opieka stomatologiczna - Dentonet.pl
Rzecznik Praw Dziecka pyta o szkolne gabinety stomatologiczne Lekarz

Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak wystąpił do ministra zdrowia Łukasza Szumowskiego o przekazanie aktualnych informacji na temat działań resortu w obszarze opieki zdrowotnej nad uczniami. Chodzi m.in. o funkcjonowanie szkolnych gabinetów stomatolo...

Rzecznik Praw Dziecka - Dentonet.pl
Rzecznik Praw Dziecka: zdrowie zaczyna się od jamy ustnej Asysta

– Dlaczego warto rozmawiać z dziećmi i młodzieżą o zdrowiu jamy ustnej? Ponieważ w wielu przypadkach od tego mogą zależeć ich zdrowie, poziom samooceny, relacje społeczne czy sukcesy prywatne, a w przyszłości – również zawodowe. Z kolei brak właściwi...

Rzecznik Praw Pacjenta - Dentonet.pl
Rzecznik Praw Pacjenta wspiera pacjentów stomatologicznych Lekarz

Rzecznik Praw Pacjenta korzysta z uprawnień pozwalających na wytaczanie powództwa na rzecz pacjentów oraz przyłączanie się do już toczących się postępowań cywilnych. W 2019 r. podjął 21 nowych spraw sądowych – dotyczyły one również leczenia stomatolo...

Rzecznik Praw Pacjenta Kopia
Profil Rzecznika Praw Pacjenta na Twitterze rozpoczął działalność Pacjent

Ruszył profil Rzecznika Praw Pacjenta na Twitterze. Bartłomiej Chmielowiec zachęca do śledzenia informacji na temat podejmowanych przez niego bieżących działań w obszarze ochrony praw pacjenta. Profil Rzecznika Praw Pacjenta na Twitterze ma charakter...

wypalenie zawodowe - Dentonet.pl
Naczelna Izba Lekarska do rządu: "Pozbawiacie nas praw" Lekarz

Olbrzymie kontrowersje wzbudził w środowisku lekarskim projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w zakresie systemu ochrony zdrowia związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. Wynika z niego, że do obowiązkowej pracy przy zw...

stomatologia dziecięca - Dentonet.pl
Rzecznik Praw Dziecka o funkcjonowaniu stomatologii dziecięcej Asysta

– Po raz kolejny zwracam uwagę, że dostępność do opieki stomatologicznej dla dzieci w ramach świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych jest niewystarczająca i w mojej opinii wymaga dalszych działań na rzecz poprawy sytuacji w tym obs...

Dodaj komentarz (0 komentarzy)

Każdy komentarz zostanie poddany moderacji