Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Marketing
Podatki
Prawo
Strefa relaksu
Technologie
Wiedza

Rzecznik Praw Pacjenta: niewiele skarg na pracę dentystów

0 Komentarze | Publikacja:
Poleć artykuł Drukuj artykuł Wielkość czcionki - +
Rzecznik Praw Pacjenta: niewiele skarg na pracę dentystów

Rzecznik Praw Pacjenta: niewiele skarg na pracę dentystów

Zespół ekspertów opracował i zaprezentował raport, będący podsumowaniem ostatnich czterech lat funkcjonowania infolinii Rzecznika Praw Pacjenta. Jedynie 4% skarg zgłaszanych przez infolinię dotyczyło leczenia stomatologicznego.

Od dziesięciu lat u Rzecznika Praw Pacjenta funkcjonuje ogólnopolska bezpłatna infolinia, której celem jest wsparcie pacjentów, udzielanie informacji, wskazanie możliwości rozwiązania pojawiających się problemów oraz szeroko rozumianej edukacji. W latach 2015-2018 eksperci dyżurujący na infolinii odebrali blisko 200 tys. połączeń.

Spośród wszystkich rodzajów świadczeń udzielanych w ramach ubezpieczenia zdrowotnego najwięcej zgłoszeń na infolinię dotyczyło leczenia szpitalnego (34% zgłoszeń), ambulatoryjnej opieki specjalistycznej (22%), podstawowej opieki zdrowotnej (17%), opieki psychiatrycznej (4%), stomatologii (4%) oraz rehabilitacji leczniczej (4%).

W przypadku leczenia stomatologicznego pacjenci zgłaszali na infolinii m.in. brak dostępu do wysokiej jakości materiałów stomatologicznych i możliwości kanałowego leczenia w ramach ubezpieczenia zdrowotnego zębów trzonowych i przedtrzonowych. Rozmówcy sygnalizowali także zastrzeżenia do jakości protez wykonanych w ramach NFZ oraz wskazywali na brak możliwości złożenia reklamacji i uzyskania niezależnej opinii w zakresie prawidłowego jej wykonania.

Jak wynika z raportu w zakresie praw pacjenta najwięcej sygnałów dotyczy prawa do świadczeń zdrowotnych, w tym warunków udzielania świadczeń, prawa do dokumentacji medycznej, prawa do informacji, tajemnicy informacji związanych z pacjentem i wyrażenia zgody oraz prawa do zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza.

 – Jestem przekonany, że przygotowany raport będzie kolejnym, ważnym krokiem do podjęcia skutecznych działań zmierzających do wzmocnienia ochrony praw pacjentów w Polsce – powiedział Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec. – Mam nadzieję, że jego lektura będzie stanowić drogowskaz, a także impuls do dalszych pozytywnych zmian w tym obszarze – dodał.

Targi stomatologiczne, konferencje, ale też zmiana na stanowisku prezesa samorządu lekarskiego czy dentobusy – rok 2018 był bogaty w szereg wydarzeń związanych z polską stomatologią. Zapraszamy na filmowy przegląd wydarzeń. Byliśmy na każdym z nich!

Oprac. AF

Fot. Archiwum


POWIĄZANE ARTYKUŁY

zgoda małoletniego pacjenta na leczenie - Dentonet.pl
RPP o prawie małoletniego pacjenta do wyrażenia zgody na leczenie Lekarz

Rzecznik Praw Pacjenta przypomina, że w przypadku pacjentów małoletnich po ukończeniu 16. roku życia wymagana jest podwójna zgoda na leczenie – zarówno małoletniego pacjenta, jak i jego rodzica (przedstawiciela ustawowego). Jak czytamy w komunikacie...

Teleporady medyczne? Tak, ale nie w każdym przypadku Lekarz

Do Rzecznika Praw Pacjenta wpływa w ostatnim czasie wiele sygnałów od pacjentów, którzy nie mogą odbyć osobistej wizyty w przychodni ze względu na zagrożenie epidemiczne. Często jedyną proponowaną przez placówki formą konsultacji pozostaje tzw. telep...

leczenie osób w kryzysie psychicznym - Dentonet.pl
Leczenie stomatologiczne a problemy psychiczne pacjenta Lekarz

Do Rzecznika Praw Pacjenta wpłynęła informacja, że część pacjentów doświadczających kryzysu psychicznego jest odsyłana przez lekarzy dentystów do lekarza psychiatry po zaświadczenie o możliwości zastosowania w ich przypadku znieczulenia. Rzecznik Pra...

ROZWIŃ WIĘCEJ
kontrole nieprawidłowości - Dentonet.pl
NFZ: dużo nieprawidłowości w leczeniu stomatologicznym Lekarz

Od I do III kwartału do oddziałów wojewódzkich NFZ-u wpłynęło łącznie 796 zgłoszeń o nieprawidłowościach. Najwięcej – bo 36,5% (291 zgłoszeń) – dotyczyło leczenia stomatologicznego. Jak wynika z opublikowanego właśnie przez centralę NFZ-u raportu, 36...

Dodaj komentarz (0 komentarzy)

Musisz być zalogowany aby komentować | Zaloguj się lub zarejestruj. | Każdy komentarz zostanie poddany moderacji

Od (imię)
Do (e-mail)
Temat
Treść
255

Wiadomość e-mail została pomyślnie przesłana na adres