Rzecznik Praw Pacjenta: niewiele skarg na pracę dentystów
Rzecznik Praw Pacjenta: niewiele skarg na pracę dentystów
Zespół ekspertów opracował i zaprezentował raport, będący podsumowaniem ostatnich czterech lat funkcjonowania infolinii Rzecznika Praw Pacjenta. Jedynie 4% skarg zgłaszanych przez infolinię dotyczyło leczenia stomatologicznego.
Od dziesięciu lat u Rzecznika Praw Pacjenta funkcjonuje ogólnopolska bezpłatna infolinia, której celem jest wsparcie pacjentów, udzielanie informacji, wskazanie możliwości rozwiązania pojawiających się problemów oraz szeroko rozumianej edukacji. W latach 2015-2018 eksperci dyżurujący na infolinii odebrali blisko 200 tys. połączeń.
Spośród wszystkich rodzajów świadczeń udzielanych w ramach ubezpieczenia zdrowotnego najwięcej zgłoszeń na infolinię dotyczyło leczenia szpitalnego (34% zgłoszeń), ambulatoryjnej opieki specjalistycznej (22%), podstawowej opieki zdrowotnej (17%), opieki psychiatrycznej (4%), stomatologii (4%) oraz rehabilitacji leczniczej (4%).
W przypadku leczenia stomatologicznego pacjenci zgłaszali na infolinii m.in. brak dostępu do wysokiej jakości materiałów stomatologicznych i możliwości kanałowego leczenia w ramach ubezpieczenia zdrowotnego zębów trzonowych i przedtrzonowych. Rozmówcy sygnalizowali także zastrzeżenia do jakości protez wykonanych w ramach NFZ oraz wskazywali na brak możliwości złożenia reklamacji i uzyskania niezależnej opinii w zakresie prawidłowego jej wykonania.
Jak wynika z raportu w zakresie praw pacjenta najwięcej sygnałów dotyczy prawa do świadczeń zdrowotnych, w tym warunków udzielania świadczeń, prawa do dokumentacji medycznej, prawa do informacji, tajemnicy informacji związanych z pacjentem i wyrażenia zgody oraz prawa do zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza.
– Jestem przekonany, że przygotowany raport będzie kolejnym, ważnym krokiem do podjęcia skutecznych działań zmierzających do wzmocnienia ochrony praw pacjentów w Polsce – powiedział Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec. – Mam nadzieję, że jego lektura będzie stanowić drogowskaz, a także impuls do dalszych pozytywnych zmian w tym obszarze – dodał.
Targi stomatologiczne, konferencje, ale też zmiana na stanowisku prezesa samorządu lekarskiego czy dentobusy – rok 2018 był bogaty w szereg wydarzeń związanych z polską stomatologią. Zapraszamy na filmowy przegląd wydarzeń. Byliśmy na każdym z nich!
Oprac. AF
Fot. Archiwum
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak wystąpił do ministra zdrowia Łukasza Szumowskiego o przekazanie aktualnych informacji na temat działań resortu w obszarze opieki zdrowotnej nad uczniami. Chodzi m.in. o funkcjonowanie szkolnych gabinetów stomatolo...
Przedstawiciele Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego z prof. Marzeną Dominiak na czele spotkali się z zastępcą Rzecznika Praw Pacjenta Grzegorzem Błażewiczem. Rozmowa dotyczyła m.in. zaproponowanego przez rzecznika nowego przedmiotu szkolnego – wi...
Wiceprezes Naczelnej Rady Lekarskiej Andrzej Cisło skierował się z prośbą do Rzecznika Praw Pacjenta o interwencję w sprawie wygasających uprawnień dzieci po 12. roku życia do leczenia ortodontycznego. Zgodnie z zaleceniami dotyczącymi leczenia stom...
Od 1 marca do 31 października 2020 r. biuro Rzecznika Praw Pacjenta podjęło 5 099 interwencji w placówkach medycznych. Pacjenci mieli w tym czasie problemy z kontaktem telefonicznymi z placówkami, dostępem do świadczeń medycznych oraz odmową wypisani...
– Po raz kolejny zwracam uwagę, że dostępność do opieki stomatologicznej dla dzieci w ramach świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych jest niewystarczająca i w mojej opinii wymaga dalszych działań na rzecz poprawy sytuacji w tym obs...
- Lekarze mierzą się z wyzwaniami. Ogromnym ułatwieniem są zdobycze technologii, natomiast największym wyzwaniem są rosnące oczekiwania pacjentów - mówi dr Magdalena Żywicka, jeden z wykładowców Konferencji Mistrzów Stomatologii (12-14 października, ...
- Rolą stomatologa jest ukazanie pacjentowi dostępnych rezultatów terapii, których on sam nie jest w stanie sam sobie wyobrazić - przekonuje dr Magdalena Żywicka, lekarz stomatolog, jeden z wykładowców 1 Konferencji Mistrzów Stomatologii (12-14 paźdz...
Rada Europejskich Lekarzy Dentystów (CED) w ramach prac grupy roboczej ds. e-zdrowia zajmuje się przygotowaniem uaktualnionej wersji rezolucji CED w sprawie oceniania lekarzy dentystów w internecie (CED Resolution on Online Evaluation of Dentists), k...
Olbrzymie kontrowersje wzbudził w środowisku lekarskim projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w zakresie systemu ochrony zdrowia związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. Wynika z niego, że do obowiązkowej pracy przy zw...
13 listopada w całym kraju, we wszystkich oddziałach wojewódzkich NFZ-u, ruszyła Telefoniczna Informacja Pacjenta – jeden wspólny numer telefonu dla Narodowego Funduszu Zdrowia oraz Biura Rzecznika Praw Pacjenta. 800 190 590 to dotychczasowy numer b...
Rzecznik Praw Pacjenta korzysta z uprawnień pozwalających na wytaczanie powództwa na rzecz pacjentów oraz przyłączanie się do już toczących się postępowań cywilnych. W 2019 r. podjął 21 nowych spraw sądowych – dotyczyły one również leczenia stomatolo...
Dodaj komentarz (0 komentarzy)
Każdy komentarz zostanie poddany moderacji