Relaks w gabinecie stomatologicznym
Relaks w gabinecie stomatologicznym
Wydawać by się mogło, że takie słowa jak „relaks” i „dentysta” to dwa wykluczające się pojęcia. Tymczasem, jak przekonuje Dorota Gardias w wywiadzie udzielonym Dentowizji, wizyta u dentysty naprawdę może być przyjemna.
Dla wielu osób spotkanie ze stomatologiem stanowi wyjątkowo stresujące przeżycie. I nic dziwnego, bo większość z nas trafia na fotel dopiero wtedy, dokuczliwy ból nie daje nam spać po nocach. Trudno jednak zachować spokój i całkowicie się odprężyć, kiedy mamy w perspektywie bolesny zabieg, np. wyrywanie lub trucie zęba. Kiedy powodem wizyty u stomatologa staje się nieuchronna konieczność, rzadko kiedy potrafimy osiągnąć stan relaksu i odsunąć na bok różne negatywne emocje.
Jak zachować spokój ducha u dentysty – mini poradnik
Co powinniśmy zrobić, aby nasze spotkanie ze stomatologiem przebiegało w miłej i bezstresowej atmosferze? Oto kilka wskazówek, które pomogą nam się zrelaksować u dentysty.
1. Weźmy sobie do serca rady lekarzy i regularnie sprawdzajmy stan naszych zębów, nawet jeśli nie czujemy żadnych dolegliwości. Wizyta kontrolna NAPRAWDĘ nie jest stratą czasu ani wyrzucaniem pieniędzy w błoto. Zauważony w porę mały ubytek można bezboleśnie i szybko wyleczyć.
2. Przed wizytą u stomatologa nie myślmy obsesyjnie o tym, co będzie się działo podczas zabiegu. Zamiast tworzyć w myślach najczarniejsze scenariusze („znieczulenie nie zadziała i będzie bolało”, „co będzie, jak lekarz nie doczyści kanałów”) – spróbujmy podejść do leczenia pozytywnie. Zmiana nastawienia to wyjątkowo skuteczna metoda ułatwiająca psychiczne odprężenie zarówno przed, jak i w trakcie zabiegu. O tym, jak istotna jest praca z własną świadomością i w jaki sposób można zmniejszyć lęk przed dentystą, opowiada aktorka Anna Kerth w wywiadzie dla Dentowizji.
3. Trudno o relaks, gdy nie wiemy, na czym zabieg polega i jak będzie przebiegał. Dlatego przez rozpoczęciem leczenia zapytajmy o to swojego lekarza. Opowiedzmy mu o swoich wątpliwościach, obawach i lękach, a także koniecznie uzgodnijmy sposób sygnalizowania bólu.
4. Łatwiej będzie nam się zrelaksować w obecności kogoś, kogo lubimy i komu ufamy. Jeżeli obawiamy się zabiegu, a do tego równie mocno boimy się lekarza, ponieważ uważamy, że jest on szorstki i niemiły, stres związany z zabiegiem stanie się o wiele większy.
5. Jeżeli boimy się bólu, śmiało poprośmy stomatologa o podanie znieczulenia. Jeżeli jednak równie mocno boimy się widoku igły, wybierzmy stomatologa stosującego komputerowe znieczulenie (The Wand). Listę gabinetów oferujących bezbolesne leczenie znajdziecie w naszej nowej wyszukiwarce.
6. Pamiętajmy też, że coraz liczniejsze grono stomatologów kładzie nacisk na dobre samopoczucie pacjentów. Relaksująca muzyka w poczekalni, pastelowe kolory w gabinetach, filmy wyświetlane podczas zabiegu, a przede wszystkim – cierpliwość, empatia i wrażliwość personelu – te wszystkie czynniki tworzą kojącą atmosferę, która sprzyja całkowitemu odprężeniu. Niekiedy jest to relaks tak głęboki, że pacjent potrafi zasnąć w czasie zabiegu. Nie wierzycie, że taka reakcja jest w ogóle możliwa? W takim razie obejrzyjcie wywiad z Dorotą Gardias :-))
B.Sz.
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Serwis DentaVox przeprowadził badanie ankietowe, które miało na celu sprawdzenie oczekiwań pacjentów odnośnie wizyty w gabinecie stomatologicznym. Wykazano w nim przede wszystkim, że po pandemii COVID-19 pacjenci mają znacznie większe wymagania w zak...
– Musimy zdawać sobie sprawę, że pacjenci w wieku senioralnym często mają ograniczone funkcje poznawcze, np. niedosłyszą. Lekarz dentysta musi umieć skutecznie komunikować się z takimi pacjentami. Często wymagają oni większej empatii, dłuższego czasu...
Choroby nerek to schorzenia, które mają bezpośredni wpływ na zdrowie jamy ustnej. Dla asystentek i higienistek stomatologicznych pacjent dializowany to wyzwanie, ale również szansa na istotne wsparcie w poprawie jakości jego życia. Jak odpowiednio za...
Jak podało w komunikacie prasowym z 28 marca br. Biuro Prokuratora USA dla Południowego Dystryktu Teksasu, menadżer kliniki dentystycznej w Houston przyznał się do winy w związku z zarzutem niezapłacenia około 500 000 dolarów podatków od wynagrodzeni...
Zdrowie i bezpieczeństwo, zarówno personelu, jak i pacjentów, to kluczowe czynniki w każdym gabinecie stomatologicznym. Ogromną rolę w ich zachowaniu odgrywają natomiast asystentki i higienistki stomatologiczne. Tej tematyki dotyczy wykład Edyty Klep...
Rzecznik Praw Pacjenta przypomina, że wizyty lekarskie małoletniego pacjenta co do zasady odbywają się w obecności rodzica lub opiekuna prawnego. Jeśli pacjent ukończył 16 lat, zgodę na leczenie lub wykonanie badania musi wyrazić zarówno rodzic, jak ...
Personel medyczny gabinetu stomatologicznego od czasu do czasu bierze udział w leczeniu pacjenta, który wykazuje szczególnie duży lęk przed wizytą u dentysty. Nie wszyscy jednak wiedzą, że na sukces (bądź porażkę) w leczeniu dentofoba bezpośredni wpł...
Dobra komunikacja z pracownikami nie jest czymś dziecinnie prostym, ale też nie jest zbyt trudna, by o nią nie zabiegać i jej nie wypracowywać. Jakich zasad warto przestrzegać, przekazując informacje zwrotne (zwłaszcza te trudne), aby utrzymać dobre ...
Wśród pacjentów gabinetów stomatologicznych są osoby, które wykazują szczególne, niekiedy ekstremalnie duże obawy przed podjęciem leczenia. Co oczywiste, od każdego członka zespołu klinicznego wymaga to postawy wspierającej i głębokiej wrażliwości na...
W lipcu 2023 roku serwis Dentaly.org przeprowadził badanie ankietowe wśród 1265 osób – zarówno lekarzy, jak i pacjentów, koncentrując się na zaletach, ale i zagrożeniach związanych z obecnością sztucznej inteligencji w praktyce stomatologicznej. Obs...
Starzenie się społeczeństw jest zjawiskiem powszechnym w całym świecie zachodnim. Dlatego większość z nas będzie coraz częściej spotykała się pacjentami w wieku starszym, w tym z osobami z demencją. Ponieważ w programach szkół medycznych tej tematyce...