Dentonet
PACJENT
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Leczenie zachowawcze i endodoncja
Protetyka i implantologia
Stomatologia estetyczna
Ortodoncja
Periodontologia
Higiena i zdrowie jamy ustnej

Relaks w gabinecie stomatologicznym

Publikacja:
Relaks w gabinecie stomatologicznym

Relaks w gabinecie stomatologicznym

Wydawać by się mogło, że takie słowa jak „relaks” i „dentysta” to dwa wykluczające się pojęcia. Tymczasem, jak przekonuje Dorota Gardias w wywiadzie udzielonym Dentowizji, wizyta u dentysty naprawdę może być przyjemna.

Dla wielu osób spotkanie ze stomatologiem stanowi wyjątkowo stresujące przeżycie. I nic dziwnego, bo większość z nas trafia na fotel dopiero wtedy, dokuczliwy ból nie daje nam spać po nocach. Trudno jednak zachować spokój i całkowicie się odprężyć, kiedy mamy w perspektywie bolesny zabieg, np. wyrywanie lub trucie zęba. Kiedy powodem wizyty u stomatologa staje się nieuchronna konieczność, rzadko kiedy potrafimy osiągnąć stan relaksu i odsunąć na bok różne negatywne emocje.

Jak zachować spokój ducha u dentysty – mini poradnik
Co powinniśmy zrobić, aby nasze spotkanie ze stomatologiem przebiegało w miłej i bezstresowej atmosferze? Oto kilka wskazówek, które pomogą nam się zrelaksować u dentysty.

1. Weźmy sobie do serca rady lekarzy i regularnie sprawdzajmy stan naszych zębów, nawet jeśli nie czujemy żadnych dolegliwości. Wizyta kontrolna NAPRAWDĘ nie jest stratą czasu ani wyrzucaniem pieniędzy w błoto. Zauważony w porę mały ubytek można bezboleśnie i szybko wyleczyć.

2. Przed wizytą u stomatologa nie myślmy obsesyjnie o tym, co będzie się działo podczas zabiegu. Zamiast tworzyć w myślach najczarniejsze scenariusze („znieczulenie nie zadziała i będzie bolało”, „co będzie, jak lekarz nie doczyści kanałów”) – spróbujmy podejść do leczenia pozytywnie. Zmiana nastawienia to wyjątkowo skuteczna metoda ułatwiająca psychiczne odprężenie zarówno przed, jak i w trakcie zabiegu. O tym, jak istotna jest praca z własną świadomością i w jaki sposób można zmniejszyć lęk przed dentystą, opowiada aktorka Anna Kerth w wywiadzie dla Dentowizji.

3. Trudno o relaks, gdy nie wiemy, na czym zabieg polega i jak będzie przebiegał. Dlatego przez rozpoczęciem leczenia zapytajmy o to swojego lekarza. Opowiedzmy mu o swoich wątpliwościach, obawach i lękach, a także koniecznie uzgodnijmy sposób sygnalizowania bólu.

4. Łatwiej będzie nam się zrelaksować w obecności kogoś, kogo lubimy i komu ufamy. Jeżeli obawiamy się zabiegu, a do tego równie mocno boimy się lekarza, ponieważ uważamy, że jest on szorstki i niemiły, stres związany z zabiegiem stanie się o wiele większy.

5. Jeżeli boimy się bólu, śmiało poprośmy stomatologa o podanie znieczulenia. Jeżeli jednak równie mocno boimy się widoku igły, wybierzmy stomatologa stosującego komputerowe znieczulenie (The Wand). Listę gabinetów oferujących bezbolesne leczenie znajdziecie w naszej nowej wyszukiwarce.

6. Pamiętajmy też, że coraz liczniejsze grono stomatologów kładzie nacisk na dobre samopoczucie pacjentów. Relaksująca muzyka w poczekalni, pastelowe kolory w gabinetach, filmy wyświetlane podczas zabiegu, a przede wszystkim – cierpliwość, empatia i wrażliwość personelu – te wszystkie czynniki tworzą kojącą atmosferę, która sprzyja całkowitemu odprężeniu. Niekiedy jest to relaks tak głęboki, że pacjent potrafi zasnąć w czasie zabiegu. Nie wierzycie, że taka reakcja jest w ogóle możliwa? W takim razie obejrzyjcie wywiad z Dorotą Gardias :-))

B.Sz.


POWIĄZANE ARTYKUŁY

dezynfekcja
Dezynfekcja w gabinecie stomatologicznym priorytetem dla pacjenta Asysta

Serwis DentaVox przeprowadził badanie ankietowe, które miało na celu sprawdzenie oczekiwań pacjentów odnośnie wizyty w gabinecie stomatologicznym. Wykazano w nim przede wszystkim, że po pandemii COVID-19 pacjenci mają znacznie większe wymagania w zak...

Agnieszka Mielczarek news
Senior w gabinecie stomatologicznym – na co się przygotować? Lekarz

– Musimy zdawać sobie sprawę, że pacjenci w wieku senioralnym często mają ograniczone funkcje poznawcze, np. niedosłyszą. Lekarz dentysta musi umieć skutecznie komunikować się z takimi pacjentami. Często wymagają oni większej empatii, dłuższego czasu...

Pacjent dializowany w gabinecie stomatologicznym
Pacjent dializowany w gabinecie stomatologicznym Asysta

Choroby nerek to schorzenia, które mają bezpośredni wpływ na zdrowie jamy ustnej. Dla asystentek i higienistek stomatologicznych pacjent dializowany to wyzwanie, ale również szansa na istotne wsparcie w poprawie jakości jego życia. Jak odpowiednio za...

ROZWIŃ WIĘCEJ
oszustwa podatkowe
USA: „kreatywna księgowość” w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Jak podało w komunikacie prasowym z 28 marca br. Biuro Prokuratora USA dla Południowego Dystryktu Teksasu, menadżer kliniki dentystycznej w Houston przyznał się do winy w związku z zarzutem niezapłacenia około 500 000 dolarów podatków od wynagrodzeni...

Edyta Klepcarz Akademia Asysdent glowne
Bezpieczna organizacja pracy w gabinecie stomatologicznym Asysta

Zdrowie i bezpieczeństwo, zarówno personelu, jak i pacjentów, to kluczowe czynniki w każdym gabinecie stomatologicznym. Ogromną rolę w ich zachowaniu odgrywają natomiast asystentki i higienistki stomatologiczne. Tej tematyki dotyczy wykład Edyty Klep...

pacjent maloletni
Pacjent małoletni w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Rzecznik Praw Pacjenta przypomina, że wizyty lekarskie małoletniego pacjenta co do zasady odbywają się w obecności rodzica lub opiekuna prawnego. Jeśli pacjent ukończył 16 lat, zgodę na leczenie lub wykonanie badania musi wyrazić zarówno rodzic, jak ...

dentofobia
Ratunku, dentofob w gabinecie stomatologicznym! Cz. 1 Asysta

Personel medyczny gabinetu stomatologicznego od czasu do czasu bierze udział w leczeniu pacjenta, który wykazuje szczególnie duży lęk przed wizytą u dentysty. Nie wszyscy jednak wiedzą, że na sukces (bądź porażkę) w leczeniu dentofoba bezpośredni wpł...

feedback w gabinecie
Konstruktywny feedback w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Dobra komunikacja z pracownikami nie jest czymś dziecinnie prostym, ale też nie jest zbyt trudna, by o nią nie zabiegać i jej nie wypracowywać. Jakich zasad warto przestrzegać, przekazując informacje zwrotne (zwłaszcza te trudne), aby utrzymać dobre ...

dentofobia 2
Ratunku, dentofob w gabinecie stomatologicznym! Cz. 2 Asysta

Wśród pacjentów gabinetów stomatologicznych są osoby, które wykazują szczególne, niekiedy ekstremalnie duże obawy przed podjęciem leczenia. Co oczywiste, od każdego członka zespołu klinicznego wymaga to postawy wspierającej i głębokiej wrażliwości na...

artificial intelligence 3382507 1280
AI w gabinecie stomatologicznym – przyszłość czy teraźniejszość? Lekarz

W lipcu 2023 roku serwis Dentaly.org przeprowadził badanie ankietowe wśród 1265 osób – zarówno lekarzy, jak i pacjentów, koncentrując się na zaletach, ale i zagrożeniach związanych z obecnością sztucznej inteligencji w praktyce stomatologicznej. Obs...

pacjent z demencja
Pacjent z demencją w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Starzenie się społeczeństw jest zjawiskiem powszechnym w całym świecie zachodnim. Dlatego większość z nas będzie coraz częściej spotykała się pacjentami w wieku starszym, w tym z osobami z demencją. Ponieważ w programach szkół medycznych tej tematyce...