Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Ból pozabiegowy – jak przewidzieć go u pacjenta?

Publikacja:
Ból pozabiegowy – jak przewidzieć go u pacjenta?

Ból pozabiegowy – jak przewidzieć go u pacjenta?

Czynniki kliniczne, w tym nasilenie bólu przed i w trakcie leczenia kanałowego, mogą wskazywać na ryzyko wystąpienia pooperacyjnych dolegliwości bólowych bardziej niż cechy socjodemograficzne, takie jak rasa lub poziom dochodów. To wnioski płynące z badania, którego wyniki opublikowano w czasopiśmie „Community Dentistry and Oral Epidemiology”.

– Uwzględnienie czynników klinicznych przed cechami socjodemograficznymi może ograniczyć uprzedzenia dotyczące płci czy rasy przy przewidywaniu ryzyka (wystąpienia dolegliwości bólowych) – napisali autorzy z zespołu kierowanego przez dr Mi Du z University of Adelaide w Australii.

Decydujące czynniki kliniczne

Przewidywanie wystąpienia bólu po leczeniu endodontycznym można ocenić na podstawie takich cech pacjenta, jak płeć i wiek, cech leczonego zęba, rodzaju i cech wykonywanego zabiegu (np. użyte instrumentarium) oraz warunków ogólnoustrojowych. Aby lepiej zrozumieć, którzy pacjenci są bardziej narażeni na wystąpienie bólu po leczeniu kanałowym, autorzy badania opracowali modele prognostyczne dla utrzymywania się ostrego bólu po tygodniu od zabiegu oraz po 6 miesiącach po leczeniu kanałowym. Dodatkowo, w celu porównania, do modeli włączono cechy socjodemograficzne, czynniki kliniczne oraz kombinację obu tych czynników.

Czynniki kliniczne użyte w modelach obejmowały początkowy poziom bólu, to na ile pacjenci odczuwali drętwienie podczas leczenia, liczbę dni w ostatnim tygodniu, gdy ból uniemożliwiał im wykonywanie czynności oraz to, czy dolegliwości przeszkadzały im w pracy. Cechy socjodemograficzne obejmowały rasę pacjenta, rodzaj ubezpieczenia stomatologicznego, poziom dochodów, jak również płeć i pochodzenie etniczne dentysty przeprowadzającego zabieg.

Badanie w oparciu o dane ponad 700 pacjentów

Korzystając z bazy U.S. National Dental Practice-Based Research Network, australijscy naukowcy przeanalizowali dane 707 pacjentów, którzy przeszli leczenie kanałowe wykonane przez 62 lekarzy dentystów w sześciu stanach. Dane były zbierane przed leczeniem, bezpośrednio po leczeniu, a także tydzień po i 6 miesięcy po zabiegu.

Spośród wszystkich uczestników 411 osób (58%) podało informacje nt. bólu po tygodniu od zabiegu, a 651 (92%) pacjentów dane dotyczące bólu po upływie 6 miesięcy od leczenia. Po tygodniu od zabiegu 100 pacjentów (24%) zgłosiło występowanie bólu po leczeniu kanałowym na poziomie 7 lub wyższym. Natomiast 6 miesięcy po zabiegu ból na takim poziomie wciąż utrzymywał się u 70 pacjentów (11%).

– Chociaż brakuje konsensusu co do tego, jak radzić sobie ze zmiennymi socjodemograficznymi w predykcji klinicznej, uzyskane wyniki wskazują na to, że czynniki kliniczne odgrywają istotniejszą rolę niż cechy socjodemograficzne. Ponadto włączenie cech socjodemograficznych (np. rasa, pochodzenie etniczne) do prognoz klinicznych może powodować błąd algorytmiczny, czyli zwiększanie nierówności w poziomie opieki zdrowotnej – napisali autorzy artykułu pt. „Application of multilevel models for predicting pain following root canal treatment”.

To prawda, że w pewnych przypadkach za powikłania w leczeniu implantologicznym odpowiada pacjent. – Lekarz dentysta musi zadać sobie jednak pytanie, czy odpowiednio go wyedukował. Jeśli chodzi o powikłania czysto lekarskie, one są z kolei często… głupie – mówi w rozmowie z Dentonetem lek. stom. Radosław Jadach.

T.H.

źródła: https://www.drbicuspid.com/index.aspx?sec=sup&sub=apm&pag=dis&ItemID=332681

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/cdoe.12807


POWIĄZANE ARTYKUŁY

etyka w pracy dentysty
Etyka w relacjach lekarza stomatologa i pacjenta Lekarz

Dla lekarza wyzwaniem może być pogodzenie takich czynników jak oczekiwania pacjenta, wiedza stomatologiczna (którą dysponuje dentysta, a której nie ma pacjent) oraz przewaga stomatologa w jego relacji z pacjentem. Artykuł opublikowany w czerwcowym wy...

borelioza 1
Dentysto, czy rozpoznasz objawy boreliozy u pacjenta? Lekarz

Czy wiesz, które objawy występujące w obrębie twarzoczaszki mogą świadczyć o boreliozie? Do ogólnie znanych symptomów występujących w różnych stadiach tej choroby należy dodać kolejne, które manifestują się w obszarze części twarzowej czaszki. Wyniki...

kostniakomiesak1
Leczenie kostniakomięsaka żuchwy u 90-letniego pacjenta Lekarz

Osteosarcoma, czyli kostniakomięsak lub mięsak kościopochodny, to nowotwór złośliwy, w którym komórki rakowe wytwarzają macierz kostną lub silnie zmineralizowaną tkankę kostną. W kości szczęki lub żuchwy rozwija się około 6% wszystkich kostniakomięsa...

ROZWIŃ WIĘCEJ
dezynfekcja
Dezynfekcja w gabinecie stomatologicznym priorytetem dla pacjenta Asysta

Serwis DentaVox przeprowadził badanie ankietowe, które miało na celu sprawdzenie oczekiwań pacjentów odnośnie wizyty w gabinecie stomatologicznym. Wykazano w nim przede wszystkim, że po pandemii COVID-19 pacjenci mają znacznie większe wymagania w zak...

komunikacja1
RPP przypomina o prawie pacjenta do informacji Lekarz

– Wszelkie informacje na temat stanu zdrowia powinny być przekazywane w sposób przystępny, czyli przy wykorzystaniu słownictwa i terminologii zrozumiałej dla pacjenta, ze względu na jego wiek, wykształcenie, stan zdrowia, a w szczególności na stan ps...

narzedzia
Uzupełnienie protetyczne u pacjenta z EEC po rozszczepie wargi Lekarz

Zespół EEC (ang. Ectrodactyly-Ectodermal Dysplasia Clefting Syndrome) to zespół wad wrodzonych, charakteryzujący się triadą występujących u pacjenta nieprawidłowości. Jedną z nich są rozszczepy podniebienia i wargi oraz wady występujące w obrębie uzę...

opuszczanie wizyt
Co przekona pacjenta, by nie opuszczał wizyt? Lekarz

Problem ten znają wszystkie zespoły stomatologiczne: wizyta jest umówiona, gabinet przygotowany do przeprowadzenia zabiegu, ale pacjent nie przychodzi. Nie dzwoni wcześniej, nie informuje o zmianie planów – po prostu go nie ma. Oczywiście zawsze mogą...

tajemnica lekarska - Dentonet.pl
Jak przestrzegać w gabinecie prawa pacjenta do tajemnicy? Lekarz

Jak przypomina Rzecznik Praw Pacjenta, każdy pacjent ma prawo do zachowania w tajemnicy informacji z nim związanych, a uzyskanych w związku z wykonywaniem zawodu medycznego. Dotyczy to wszystkich osób wykonujących zawód medyczny i udzielających świad...

e recepta
E-recepta – najważniejsze informacje dla pacjenta Pacjent

Wielkimi krokami zbliża się okres, w którym – jak co roku – jesteśmy najbardziej narażeni na wszelkie zakażenia czy osłabienie naszego organizmu. Ostatnie lata zweryfikowały, że służba zdrowia potrzebuje wprowadzenia nowych rozwiązań, które będą zape...

RPP
Rzecznik Praw Pacjenta: na co skarżą się pacjenci? Lekarz

Ponad 22 tys. zgłoszeń na Telefoniczną Informację Pacjenta w okresie od 1 stycznia do 15 września dotyczyło podstawowej opieki zdrowotnej. – Mamy do czynienia z kontynuacją odwrócenia trendu – przed pandemią najwięcej skarg pojawiało się w zakresie s...

Listerine
Problemy periodontologiczne u pacjenta 60+ [webinar] Lekarz

Z wiekiem organizm staje się bardziej podatny na wszelkie choroby i dolegliwości. Przyzębie również podlega procesom starzenia się. Niektóre schorzenia mogą negatywnie wpłynąć na jego stan. Z tego powodu warto odpowiednio dobierać profilaktykę do sta...