Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Etyka w relacjach lekarza stomatologa i pacjenta

Publikacja:
Etyka w relacjach lekarza stomatologa i pacjenta

Etyka w relacjach lekarza stomatologa i pacjenta

Dla lekarza wyzwaniem może być pogodzenie takich czynników jak oczekiwania pacjenta, wiedza stomatologiczna (którą dysponuje dentysta, a której nie ma pacjent) oraz przewaga stomatologa w jego relacji z pacjentem. Artykuł opublikowany w czerwcowym wydaniu „The Journal of the American Dental Association” (JADA) rzucił światło na brak równowagi w zakresie wiedzy i władzy pomiędzy dentystami a pacjentami w procesie podejmowania decyzji.

Jak twierdzi autor badania, dr Ben Balevi z University of British Columbia w Vancouver (Kanada), w relacji stomatolog-pacjent to lekarz dysponuje specjalistyczną wiedzą, której brakuje drugiej stronie, pacjent zaś zwraca się do dentysty o pomoc w podjęciu decyzji związanych ze zdrowiem jamy ustnej. Z tego powodu relacja stomatolog-pacjent musi opierać się na zaufaniu pacjenta, że lekarz działa w jego najlepszym interesie.

Czy dentysta dba przede wszystkim o moje dobro?

Zdarza się jednak, że pacjenci mogą kwestionować motywy dentysty. Ekonomiści nazywają to problemem teorii agencji (ang. the principal-agent problem), w którym stomatolog działa jako agent pacjenta. Problem polega na różnicy wiedzy pomiędzy pacjentem a dentystą, co sprawia, że mamy do czynienia z brakiem równowagi sił.

Jeżeli pacjent jest przekonany, że priorytetem dla dentysty jest dbanie o własny interes, pacjent może wykazywać krańcową nieufność wobec decyzji lekarza. Zdaniem Baleviego, jeśli stomatolog ma zyskać wszelkie profity z przeprowadzonego leczenia, a nie ponosi przy tym żadnych jego konsekwencji, istnieje pokusa nadużycia.

Lekarz ma prowadzić pacjenta do podejmowania przez niego najlepszych decyzji

Dr Balevi posłużył się przykładem pacjenta z trzecim zębem trzonowym, którego nie można było już uratować ze względu na rozwijający się ropień – bez żadnego zęba w przeciwstawnym łuku. Choć zastąpienie zęba mądrości implantem dentystycznym nie będzie miało specjalnego wpływu na poprawę funkcji czy estetyki, dentysta może zaproponować jego wszczepienie, ponieważ jest to opłacalne dla praktyki. Jednak to pacjent ponosi wszelkie ryzyko związane z zabiegiem, łącznie z ryzykiem niepowodzenia leczenia z użyciem implantu. Jak napisał dr Balevi, skutkiem tego jest nieefektywne pod względem ekonomicznym wykorzystanie ograniczonych zasobów pacjenta.

Gdy u pacjenta, który nie został odpowiednio uświadomiony, prowadzone jest leczenie przynoszące minimalne korzyści lub wręcz szkodliwe, mamy do czynienia z złym wyborem. Ryzyko niekorzystnego wyboru można ograniczyć, gdy pacjent szuka opinii także innych specjalistów z zakresu stomatologii lub opiera swoją decyzję na wiarygodnych, sprawdzonych informacjach.

– Dentyści muszą być świadomi swojej pozycji w relacji z pacjentami i powinni unikać jej wykorzystywania. Opieka z ich strony ma być przede wszystkim bezpieczna, oparta na dowodach naukowych, powinna też obejmować poszanowanie osoby pacjenta. Winna również aktywnie angażować pacjentów we wszystkie decyzje kliniczne dotyczące ich leczenia – podsumował autor artykułu pt. „How to manage the principal-agent problem in dentistry”.

– W dobie coraz większej konkurencji gabinetów stomatologicznych pozyskanie pacjenta na nietanie przecież usługi nie jest proste. Można swoją przewagę budować kompetencjami miękkimi – mówi w rozmowie z Dentonetem Michał Katarzyński, trener rozwoju praktyk stomatologicznych. Dodaje, że szkolenia w tym zakresie także zmieniają się z upływem lat i wskutek tego, jak rozwija się stomatologia.

T.H.

źródła: https://www.drbicuspid.com/index.aspx?sec=sup&sub=bai&pag=dis&ItemID=331604  

https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S000281772200188X


POWIĄZANE ARTYKUŁY

komunikacja1
RPP przypomina o prawie pacjenta do informacji Lekarz

– Wszelkie informacje na temat stanu zdrowia powinny być przekazywane w sposób przystępny, czyli przy wykorzystaniu słownictwa i terminologii zrozumiałej dla pacjenta, ze względu na jego wiek, wykształcenie, stan zdrowia, a w szczególności na stan ps...

bol pozabiegowy
Ból pozabiegowy - jak przewidzieć go u pacjenta? Lekarz

Czynniki kliniczne, w tym nasilenie bólu przed i w trakcie leczenia kanałowego, mogą wskazywać na ryzyko wystąpienia pooperacyjnych dolegliwości bólowych bardziej niż cechy socjodemograficzne, takie jak rasa lub poziom dochodów. To wnioski płynące z ...

opiekun faktyczny
Dziecko u lekarza – kim jest opiekun faktyczny małego pacjenta? Lekarz

Rzecznik Praw Pacjenta przypomina, że w sytuacji, kiedy dziecko potrzebuje pomocy medycznej, a nie przebywa pod opieką rodziców (lub przedstawicieli ustawowych), opiekę nad nim może sprawować opiekun faktyczny. Może to być członek rodziny albo inna o...

ROZWIŃ WIĘCEJ
dentysta 1
Wielka Brytania: lekarza stomatologa zatrudnię od zaraz Lekarz

Wielka Brytania od wielu miesięcy zmaga się ze skutkami brexitu, który stał się faktem na początku 2020 roku. Odcięcie od rynku pracy Unii Europejskiej wywołało m.in. czasowe przerwy w dostawach niektórych towarów do sklepów oraz paliw na stacje w Zj...

Listerine
Problemy periodontologiczne u pacjenta 60+ [webinar] Lekarz

Z wiekiem organizm staje się bardziej podatny na wszelkie choroby i dolegliwości. Przyzębie również podlega procesom starzenia się. Niektóre schorzenia mogą negatywnie wpłynąć na jego stan. Z tego powodu warto odpowiednio dobierać profilaktykę do sta...

Septodont
Jak postawa pacjenta oraz lekarza wpływają na proces leczenia? Lekarz

Z medycznego punktu widzenia, lękowi pacjenci stanowią realne wyzwanie dla lekarzy z kilku powodów - mających de facto swe źródło w utrwalonej postawie lękowej. Jednym z nich jest fakt, że kiedy taki człowiek przychodzi do dentysty, to jego potrzeby...

opuszczanie wizyt
Co przekona pacjenta, by nie opuszczał wizyt? Lekarz

Problem ten znają wszystkie zespoły stomatologiczne: wizyta jest umówiona, gabinet przygotowany do przeprowadzenia zabiegu, ale pacjent nie przychodzi. Nie dzwoni wcześniej, nie informuje o zmianie planów – po prostu go nie ma. Oczywiście zawsze mogą...

komunikacja
Brak czasu przeszkodą w relacjach pacjent-medyk Lekarz

Jakie czynniki mogą utrudniać prawidłowe relacje na linii pacjent-personel medyczny? - Przede wszystkim brak czasu. Na ten problem wskazywało aż 92% lekarzy i 42% pacjentów - wskazał prof. Zbigniew Izdebski, przywołując wyniki swoich badań. 9 czerwc...

kostniakomiesak1
Leczenie kostniakomięsaka żuchwy u 90-letniego pacjenta Lekarz

Osteosarcoma, czyli kostniakomięsak lub mięsak kościopochodny, to nowotwór złośliwy, w którym komórki rakowe wytwarzają macierz kostną lub silnie zmineralizowaną tkankę kostną. W kości szczęki lub żuchwy rozwija się około 6% wszystkich kostniakomięsa...

e recepta
E-recepta – najważniejsze informacje dla pacjenta Pacjent

Wielkimi krokami zbliża się okres, w którym – jak co roku – jesteśmy najbardziej narażeni na wszelkie zakażenia czy osłabienie naszego organizmu. Ostatnie lata zweryfikowały, że służba zdrowia potrzebuje wprowadzenia nowych rozwiązań, które będą zape...

dr Loza
Cyfrowa ortodoncja – z korzyścią dla pacjenta i lekarza Lekarz

Rozmowa z dr n. med. Katarzyną Łozą-Sołtyk, Master of Science w ortodoncji lingwalnej, współwłaścicielką kliniki Soldent w Warszawie. Pani Doktor, spotykamy się przy okazji odbywającego się w klinice Soldent wydarzenia pod nazwą „Stomatologia cyfrow...