Jak przestrzegać w gabinecie prawa pacjenta do tajemnicy?
Jak przestrzegać w gabinecie prawa pacjenta do tajemnicy?
Jak przypomina Rzecznik Praw Pacjenta, każdy pacjent ma prawo do zachowania w tajemnicy informacji z nim związanych, a uzyskanych w związku z wykonywaniem zawodu medycznego. Dotyczy to wszystkich osób wykonujących zawód medyczny i udzielających świadczeń zdrowotnych w przychodniach, gabinetach stomatologicznych szpitalach czy zakładach opiekuńczo-leczniczych.
Osoby wykonujące zawód medyczny są obowiązane zachować w tajemnicy informacje związane z pacjentem, które osoba wykonująca zawód medyczny uzyskała w trakcie wykonywania świadczeń, w szczególności:
– związanych ze stanem zdrowia pacjenta,
– wszelkie informacje i fakty dotyczące pacjenta w tym społeczne, rodzinne czy osobiste, ale niezwiązane z procesem leczniczym,
– informacje przekazane przez pacjenta,
– informacje, które świadczeniodawca pozyskał samodzielnie np. w wyniku badania,
– informacje o pacjencie pochodzące od osób trzecich, pod warunkiem, że osoba wykonująca zawód medyczny uzyskała je w związku z wykonywaniem zawodu medycznego (np. informacje, które lekarz uzyskuje podczas rozmowy z członkiem rodziny pacjenta).
Obowiązek zachowania w tajemnicy informacji dotyczy nie tylko bezpośrednio stanu zdrowia pacjenta, ale również informacji, które zostały ujawnione przypadkowo bądź też ustalone np. przez lekarza-konsultanta lub osoby bliskie na żądanie samego pacjenta. Obowiązek dochowania informacji dotyczy każdej informacji, bez względu na sposób lub formę jej utrwalenia, a więc zarówno informacji ustnej, jak i dokumentacji medycznej.
Oczywiście istnieją przypadki, kiedy osoby wykonujące zawód medyczny są zwolnione z obowiązku zachowania prawa pacjenta do tajemnicy. Dzieje się tak kiedy:
– zachodzi potrzeba przekazania niezbędnych informacji o pacjencie związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych innym osobom wykonującym zawód medyczny uczestniczącym w udzielaniu tych świadczeń,
– zachowanie tajemnicy może stanowić niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia pacjenta lub innych osób,
– pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy wyraża zgodę na ujawnienie tajemnicy,
– dzieje się to w ramach postępowania przed wojewódzką komisją do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych.
– Zdarzają się przypadki, że pacjenci wracają do gabinetu stomatologicznego z żądaniami zwrotu kosztów leczenia, twierdząc, że doszło do błędu lub powikłania. Przestrzegam przed negocjowaniem z pacjentem – mówi w rozmowie z Dentonetem mec. Paweł Strzelec.
Źródło: https://www.gov.pl/web/rpp
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej pozytywnie oceniło proponowane przez ministerstwo zdrowia zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty odnoszące się do uproszczonego trybu przyznawania warunkowego prawa wykonywania zawodu. Ministerstwo...
– Wszelkie informacje na temat stanu zdrowia powinny być przekazywane w sposób przystępny, czyli przy wykorzystaniu słownictwa i terminologii zrozumiałej dla pacjenta, ze względu na jego wiek, wykształcenie, stan zdrowia, a w szczególności na stan ps...
Wielkimi krokami zbliża się okres, w którym – jak co roku – jesteśmy najbardziej narażeni na wszelkie zakażenia czy osłabienie naszego organizmu. Ostatnie lata zweryfikowały, że służba zdrowia potrzebuje wprowadzenia nowych rozwiązań, które będą zape...
Z wiekiem organizm staje się bardziej podatny na wszelkie choroby i dolegliwości. Przyzębie również podlega procesom starzenia się. Niektóre schorzenia mogą negatywnie wpłynąć na jego stan. Z tego powodu warto odpowiednio dobierać profilaktykę do sta...
Objawy agresji czy przemocy w miejscu pracy to problem, który nie omija także gabinetów stomatologicznych. Dziesięć wskazówek, jak bezpiecznie i skutecznie reagować na agresywnych, wszczynających kłótnie oraz uciążliwych pacjentów przytacza portal st...
Serwis DentaVox przeprowadził badanie ankietowe, które miało na celu sprawdzenie oczekiwań pacjentów odnośnie wizyty w gabinecie stomatologicznym. Wykazano w nim przede wszystkim, że po pandemii COVID-19 pacjenci mają znacznie większe wymagania w zak...
Czynniki kliniczne, w tym nasilenie bólu przed i w trakcie leczenia kanałowego, mogą wskazywać na ryzyko wystąpienia pooperacyjnych dolegliwości bólowych bardziej niż cechy socjodemograficzne, takie jak rasa lub poziom dochodów. To wnioski płynące z ...
W niektórych państwach, przede wszystkich tych ciężko dotkniętych przez pandemię COVID-19, władze zdecydowały się na budzący kontrowersje krok, by dostęp do miejsc takich jak hotele, restauracje, muzea czy kina miały tylko osoby w pełni zaszczepione....
Na życzenie pacjenta podczas udzielania mu świadczeń zdrowotnych – również stomatologicznych – w gabinecie może przebywać tzw. osoba bliska. Szczegóły tego zagadnienia na stronie Okręgowej Izby Lekarskiej w Gdańsku przybliża mec. Karol Kolankiewicz. ...
Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej przyjęło stanowisko, w którym domaga się przywrócenia pieczy nad należytym wykonywaniem zawodu lekarza i lekarza dentysty, wyłącznego prawa dokonywania wpisu do rejestru lekarzy i lekarzy dentystów, a także wydawan...
Gdy 11-letni Levi McAllister miał po raz pierwszy usuwany ząb, nie potrafił opanować swoich emocji – krzyczał i szarpał się tak bardzo, że musiał być przytrzymywany przez towarzyszącą mu mamę. Kiedy więc w styczniu tego roku młody pacjent wrócił do g...