Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Właściwa komunikacja z pacjentem

Publikacja:
Właściwa komunikacja z pacjentem

Właściwa komunikacja z pacjentem

Komunikacja z pacjentami to temat ostatnio bardzo „na czasie” w medycznych mediach. Poruszany jest zwykle w dwóch aspektach – dobra pacjentów oraz warunku, by prowadzone przez nas gabinety odnosiły sukcesy biznesowe. Jeśli zaniedbamy ważne ogniwo, jakim jest nawiązanie pozytywnej relacji z pacjentem – raczej nie mamy co liczyć, że skorzysta z naszych usług.

Hanna Hamer (doktor psychologii społecznej i klinicznej, wykładowca akademicki, prowadząca szkolenia dla lekarzy) ocenia, że poziom komunikacji między lekarzami a pacjentami w Polsce nie jest zły, ale jest jeszcze wiele do poprawienia w tym względzie. Wielu lekarzy (w szczególności młodych) żywi przekonanie, że podczas wizyty czy zabiegu należy się skupić na sprawnym przeprowadzeniu czynności medycznych, a rozmawianie w tym czasie z pacjentem i wchodzenie z nim w bliższy kontakt nie jest niezbędne. Jednakże – co ważne podkreślenia – pacjenci mają na ten temat inne zdanie. A zatem – co jest dla nich istotne?
Przede wszystkim oczekują podczas wizyty w gabinecie, że lekarz poświęci im uwagę (przynajmniej w minimalnym stopniu) i wysłucha cierpliwie, co mają do powiedzenia. Co ważne – dla pacjentów znaczenie mają nie tylko wypowiadane przez lekarza słowa, ale i postawa jego ciała, gesty, mimika, spojrzenie. Kiedy człowiek przychodzi na leczenie, chciałby poczuć się dla lekarza ważny i zyskać przekonanie, że mu naprawdę zależy na jego zdrowiu, że jest dla niego ważny. Pacjenci potrzebują też empatii i współczucia – często skarżą się, że poczuli się podczas badania chłodno lub przedmiotowo potraktowani. Zwracają też uwagę, że lekarzom zdarza się używać zawiłego, medycznego języka, który nie jest dla nich zrozumiały, a wstydzą się zapytać o wyjaśnienie.

Warto zaznaczyć, że zwykle lekarz jest dla pacjenta autorytetem, jednak – jeśli staje na piedestale zbyt wysoko (z tytułu swej wiedzy, wykształcenia, doświadczenia itp.) – skutkuje to osłabieniem lub utratą relacji z pacjentem. Dlaczego? Ponieważ trudno jest wtedy zbudować taki klimat czy atmosferę rozmowy, by pacjent poczuł się przy lekarzu dobrze. Szczególnie, że pacjenci mają różny poziom wykształcenia. Zdarzają się i tacy, którzy traktują lekarza jak swego rodzaju bóstwo. Nie zawsze zdajemy sobie sprawę, jak wielkie znaczenie ma tembr naszego głosu lub wywieranie na pacjenta nacisku, którym może poczuć się po prostu przytłoczony.

Generalnie – im więcej przyjaznych odruchów, gestów czy słów padnie podczas spotkania z pacjentem, tym większe prawdopodobieństwo, że zastosuje się do naszych zaleceń i sugerowanego (a nie narzuconego) planu leczenia. Warto zaznaczyć, że im więcej wydajemy poleceń i im bardziej dominujemy nad pacjentem, tym mniejsza szansa, że zastosuje się on do naszych zaleceń.

Jaka z wynika korzyść dla lekarza z dobrej komunikacji z pacjentem? Większe poczucie sprawczości i mniejsze ryzyko wypalenia zawodowego.

Źródło: "Gazeta Lekarska" 04/2015

BZ

Zachęcamy także do przeczytania:

Porozumienie lekarza z pacjentem podstawą leczenia
Jak nie zniechęcić do siebie pacjentów?

BZ


POWIĄZANE ARTYKUŁY

komunikacja przez aplikacje
Uwaga na komunikację z pacjentem przez aplikacje! Lekarz

Brytyjska Unia Obrony Stomatologów (Dental Defence Union; DDU) wydała w dniu 31 października wytyczne dotyczące potencjalnych zagrożeń i pułapek związanych z komunikowaniem się lekarzy z pacjentami za pomocą aplikacji do przesyłania wiadomości. Dent...

umiejetnosci komunikacyjne
Dentysto, czy komunikacja to twoja mocna strona? Lekarz

W ostatni weekend brytyjski serwis stomatologiczny Dentistry.co.uk podjął istotny temat, jakim jest komunikacja w gabinecie dentystycznym – zarówno z pacjentami, jak i pozostałymi członkami zespołu. W artykule wyjaśniono m.in. jak umiejętności w tym ...

ROZWIŃ WIĘCEJ
implantolodzy
Komunikacja z pacjentem w leczeniu implantologicznym Lekarz

- Błędy w sztuce zdarzają się bardzo rzadko. Roszczenia pacjentów nader często dotyczą po prostu niewłaściwej komunikacji. My mamy swoje ograniczenia, zarówno czysto ludzkie, jak i materiałowe czy technologiczne, ale kluczem jest to, żeby pacjent to ...

komunikacja z pacjentem1
Kilka kroków do lepszej komunikacji z pacjentem Asysta

Jest różnica między informacją a komunikacją. Dlatego uważnie słuchaj, czego oczekują twoi pacjenci i dostosuj oczekiwania do możliwości. My zaś często skarżymy się na to, że pacjenci nie słuchają lub nie przestrzegają naszych zaleceń. Z drugiej stro...

relacje z pacjentem
Gdy pacjent chce być kimś więcej, niż tylko pacjentem… Lekarz

Niechciana uwaga ze strony pacjenta to temat rzadko poruszany w serwisach stomatologicznych, co nie znaczy, że mało istotny, czy dotyczący tylko garstki dentystów. Problematykę relacji, które wykraczają poza standardowy kontakt lekarza z pacjentem po...

Dentonet - jak przyjmować skargi od pacjentów
Jak rozmawiać z pacjentem, gdy coś poszło nie tak? Lekarz

Wypadki, takie jak ekstrakcja niewłaściwego zęba, mogą się zdarzyć, ale to, jak lekarze reagują na te sytuacje, ma ogromne znaczenie - twierdzą członkowie Rady na rzecz Wspierania Dostępu i Prewencji Amerykańskiego Towarzystwa Stomatologicznego (ADA)...

Piotr Puchała - Dentonet.pl
Jak rozmawiać z pacjentem o złamanym narzędziu w jego zębie? Lekarz

Do lek. dent. Piotra Puchały przyjeżdżają pacjenci z całej Polski, kierowani przez innych lekarzy na procedurę usunięcia złamanego narzędzia w kanale podczas leczenia endodontycznego. - Jesteśmy w stanie większość narzędzi usunąć - mówi w rozmowie z ...

Listerine grafika
Kompleksowa opieka nad pacjentem ortodontycznym Asysta

Podczas leczenia ortodontycznego pacjenci powinni szczególnie zwracać uwagę na higienę zębów i dziąseł. Noszenie aparatu ortodontycznego przyczynia się do powstawania dodatkowych przestrzeni gromadzących resztki jedzenia, które powodują rozwój szkodl...