Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Marketing
Podatki
Prawo
Strefa relaksu
Technologie
Wiedza

Właściwa komunikacja z pacjentem

Brak komentarzy | Publikacja:
Właściwa komunikacja z pacjentem

Właściwa komunikacja z pacjentem

Komunikacja z pacjentami to temat ostatnio bardzo „na czasie” w medycznych mediach. Poruszany jest zwykle w dwóch aspektach – dobra pacjentów oraz warunku, by prowadzone przez nas gabinety odnosiły sukcesy biznesowe. Jeśli zaniedbamy ważne ogniwo, jakim jest nawiązanie pozytywnej relacji z pacjentem – raczej nie mamy co liczyć, że skorzysta z naszych usług.

Hanna Hamer (doktor psychologii społecznej i klinicznej, wykładowca akademicki, prowadząca szkolenia dla lekarzy) ocenia, że poziom komunikacji między lekarzami a pacjentami w Polsce nie jest zły, ale jest jeszcze wiele do poprawienia w tym względzie. Wielu lekarzy (w szczególności młodych) żywi przekonanie, że podczas wizyty czy zabiegu należy się skupić na sprawnym przeprowadzeniu czynności medycznych, a rozmawianie w tym czasie z pacjentem i wchodzenie z nim w bliższy kontakt nie jest niezbędne. Jednakże – co ważne podkreślenia – pacjenci mają na ten temat inne zdanie. A zatem – co jest dla nich istotne?
Przede wszystkim oczekują podczas wizyty w gabinecie, że lekarz poświęci im uwagę (przynajmniej w minimalnym stopniu) i wysłucha cierpliwie, co mają do powiedzenia. Co ważne – dla pacjentów znaczenie mają nie tylko wypowiadane przez lekarza słowa, ale i postawa jego ciała, gesty, mimika, spojrzenie. Kiedy człowiek przychodzi na leczenie, chciałby poczuć się dla lekarza ważny i zyskać przekonanie, że mu naprawdę zależy na jego zdrowiu, że jest dla niego ważny. Pacjenci potrzebują też empatii i współczucia – często skarżą się, że poczuli się podczas badania chłodno lub przedmiotowo potraktowani. Zwracają też uwagę, że lekarzom zdarza się używać zawiłego, medycznego języka, który nie jest dla nich zrozumiały, a wstydzą się zapytać o wyjaśnienie.

Warto zaznaczyć, że zwykle lekarz jest dla pacjenta autorytetem, jednak – jeśli staje na piedestale zbyt wysoko (z tytułu swej wiedzy, wykształcenia, doświadczenia itp.) – skutkuje to osłabieniem lub utratą relacji z pacjentem. Dlaczego? Ponieważ trudno jest wtedy zbudować taki klimat czy atmosferę rozmowy, by pacjent poczuł się przy lekarzu dobrze. Szczególnie, że pacjenci mają różny poziom wykształcenia. Zdarzają się i tacy, którzy traktują lekarza jak swego rodzaju bóstwo. Nie zawsze zdajemy sobie sprawę, jak wielkie znaczenie ma tembr naszego głosu lub wywieranie na pacjenta nacisku, którym może poczuć się po prostu przytłoczony.

Generalnie – im więcej przyjaznych odruchów, gestów czy słów padnie podczas spotkania z pacjentem, tym większe prawdopodobieństwo, że zastosuje się do naszych zaleceń i sugerowanego (a nie narzuconego) planu leczenia. Warto zaznaczyć, że im więcej wydajemy poleceń i im bardziej dominujemy nad pacjentem, tym mniejsza szansa, że zastosuje się on do naszych zaleceń.

Jaka z wynika korzyść dla lekarza z dobrej komunikacji z pacjentem? Większe poczucie sprawczości i mniejsze ryzyko wypalenia zawodowego.

Źródło: "Gazeta Lekarska" 04/2015

BZ

Zachęcamy także do przeczytania:

Porozumienie lekarza z pacjentem podstawą leczenia
Jak nie zniechęcić do siebie pacjentów?

BZ


POWIĄZANE ARTYKUŁY

Paweł Strzelec - Dentonet.pl
Dlaczego nie warto negocjować z pacjentem? [video] Lekarz

- Zdarzają się przypadki, że pacjenci wracają do gabinetu stomatologicznego z żądaniami zwrotu kosztów leczenia, twierdząc, że doszło do błędu lub powikłania. Przestrzegam przed negocjowaniem z pacjentem - mówi w rozmowie z Dentonetem mec. Pawe...

komunikacja z pacjentem - Dentonet.pl
Najważniejsze w rozmowie lekarza z pacjentem to … Lekarz

- Bardzo często lekarze dentyści rozmawiając z pacjentami mówią o rozwiązaniach. Warto natomiast rozmawiać o efekcie, a nie rozwiązaniach - mówi w rozmowie z Dentonetem Mariusz Oboda, trener rozwoju praktyk stomatologicznych. ...

ROZWIŃ WIĘCEJ
komunikacja z pacjentem - Dentonet.pl
Właściwą komunikacją z pacjentem można wygrać wiele Lekarz

- W dobie coraz większej konkurencji gabinetów stomatologicznych pozyskanie pacjenta na nietanie przecież usługi nie jest proste. Można swoją przewagę budować kompetencjami miękkimi - mówi w rozmowie z Dentonetem Michał Katarzyński, trener rozwoju pr...

NFZ - Dentonet.pl
NFZ obiecuje "prosty język" w komunikacji z pacjentem Pacjent

Bez urzędniczej nowomowy, za to w przyjaznej atmosferze w zrozumiałej formie. Taką komunikację z pacjentami deklaruje Narodowy Fundusz Zdrowia. Jego przedstawiciele podpisali właśnie - tu cytat - deklarację stosowania prostego języka w relacjach z pa...

Dodaj komentarz (0 komentarzy)

Każdy komentarz zostanie poddany moderacji