Dentonet
ASYSTA
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Praca asysty
Higiena stomatologiczna
Edukacja
Wokół gabinetu
Warto wiedzieć
Asysdent2

Porozumienie lekarza z pacjentem podstawą leczenia

0 Komentarze | Publikacja:
Poleć artykuł Drukuj artykuł Wielkość czcionki - +
Porozumienie lekarza z pacjentem podstawą leczenia

Porozumienie lekarza z pacjentem podstawą leczenia

Bez właściwego porozumienia lekarza z chorym proces leczenia nie jest możliwy – twierdzi dr n. med. Katarzyna Jankowska, prezes Polskiego Towarzystwa Komunikacji Medycznej.
Dlaczego? Przede wszystkim z tego względu, że bez prawidłowo przeprowadzonego wywiadu i zebrania potrzebnych informacji – nie jest możliwe, by postawić trafną diagnozę. Z kolei bez diagnozy nie można podjąć skutecznego leczenia. A zatem – komunikacja z pacjentem i umiejętne podjęcie z nim dialogu oraz wymiana informacji są kluczowe i stanowią istotny element sztuki lekarskiej.

Warto zaznaczyć, że skuteczna komunikacja interpersonalna opiera się na wzajemnej wymianie informacji. Co więcej – bardzo istotnym jej elementem jest umiejętność aktywnego słuchania (a nie zawsze docenia się jej wagę, zwłaszcza w sytuacjach, gdy lekarze obciążeni są obowiązkami medycznymi i administracyjnymi). Stąd – paradoksalnie – w polskiej medycynie coraz trudniej usłyszeć głos pacjenta, który powinien zajmować w niej miejsce podmiotowe.

Z drugiej strony – zmienia się charakter służby zdrowia – w epoce socjalizmu miała ona nieco inny charakter. Obecnie relacje lekarzy z pacjentami z paternalistycznych stają się coraz bardziej partnerskie. Pacjenci mają coraz większe oczekiwania, chcą bardziej aktywnie uczestniczyć w procesie leczenia, być dobrze poinformowani co do stanu swojego zdrowia i możliwych metod terapii. Stąd rozwijanie kompetencji w zakresie komunikacji z pacjentami jest dla lekarzy kluczowa. Szczególnie w sytuacjach trudnych, gdy potrzebują oni nie tylko medycznego, ale i psychicznego wsparcia.

BZ
Źródło: "Medexpress"

 


POWIĄZANE ARTYKUŁY

higiena rąk - Dentonet.pl
Higiena rąk to podstawa ochrony przed koronawirusem Asysta

SARS-CoV-2 może się znaleźć na plecaku, ubraniach czy wózkach sklepowych, ale samo dotknięcie takiego przedmiotu nie oznacza zakażenia. Wirus musiałby się dostać na błony śluzowe, dlatego dezynfekcja rąk to podstawa – powiedział PAP dr hab. Piotr Rzy...

periodontologia - Dentonet.pl
EFP: nie przerywajcie leczenia periodontologicznego! Lekarz

Europejska Federacja Periodontologii (European Federation of Periodontology; EFP) przypomina pacjentom, że powinni kontynuować leczenie stomatologiczne, przestrzegając przy tym, że zaniedbanie zdrowia jamy ustnej – nawet na niezbyt długi czas – może ...

Paweł Strzelec - Dentonet.pl
Dlaczego nie warto negocjować z pacjentem? [video] Lekarz

- Zdarzają się przypadki, że pacjenci wracają do gabinetu stomatologicznego z żądaniami zwrotu kosztów leczenia, twierdząc, że doszło do błędu lub powikłania. Przestrzegam przed negocjowaniem z pacjentem - mówi w rozmowie z Dentonetem mec. Pawe...

ROZWIŃ WIĘCEJ
komunikacja z pacjentem - Dentonet.pl
Najważniejsze w rozmowie lekarza z pacjentem to … Lekarz

- Bardzo często lekarze dentyści rozmawiając z pacjentami mówią o rozwiązaniach. Warto natomiast rozmawiać o efekcie, a nie rozwiązaniach - mówi w rozmowie z Dentonetem Mariusz Oboda, trener rozwoju praktyk stomatologicznych. ...

Kompetentna asysta to podstawa sprawnie funkcjonującego gabinetu Asysta

- Od pierwszej edycji ASYSDENTU z motywem przewodnim „Dawniej pomoc, dziś asysta” zmieniło się bardzo wiele. Panie zaczęły postrzegać siebie nie jako „pomoc do wszystkiego”, ale osoby niezbędne do prawidłowego funkcjonowania zespołu stomatologicznego...

Dodaj komentarz (0 komentarzy)

Każdy komentarz zostanie poddany moderacji

Od (imię)
Do (e-mail)
Temat
Treść
255

Wiadomość e-mail została pomyślnie przesłana na adres