Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Porozumienie lekarza z pacjentem podstawą leczenia

Brak komentarzy | Publikacja:
Porozumienie lekarza z pacjentem podstawą leczenia

Porozumienie lekarza z pacjentem podstawą leczenia

Bez właściwego porozumienia lekarza z chorym proces leczenia nie jest możliwy – twierdzi dr n. med. Katarzyna Jankowska, prezes Polskiego Towarzystwa Komunikacji Medycznej.
Dlaczego? Przede wszystkim z tego względu, że bez prawidłowo przeprowadzonego wywiadu i zebrania potrzebnych informacji – nie jest możliwe, by postawić trafną diagnozę. Z kolei bez diagnozy nie można podjąć skutecznego leczenia. A zatem – komunikacja z pacjentem i umiejętne podjęcie z nim dialogu oraz wymiana informacji są kluczowe i stanowią istotny element sztuki lekarskiej.

Warto zaznaczyć, że skuteczna komunikacja interpersonalna opiera się na wzajemnej wymianie informacji. Co więcej – bardzo istotnym jej elementem jest umiejętność aktywnego słuchania (a nie zawsze docenia się jej wagę, zwłaszcza w sytuacjach, gdy lekarze obciążeni są obowiązkami medycznymi i administracyjnymi). Stąd – paradoksalnie – w polskiej medycynie coraz trudniej usłyszeć głos pacjenta, który powinien zajmować w niej miejsce podmiotowe.

Z drugiej strony – zmienia się charakter służby zdrowia – w epoce socjalizmu miała ona nieco inny charakter. Obecnie relacje lekarzy z pacjentami z paternalistycznych stają się coraz bardziej partnerskie. Pacjenci mają coraz większe oczekiwania, chcą bardziej aktywnie uczestniczyć w procesie leczenia, być dobrze poinformowani co do stanu swojego zdrowia i możliwych metod terapii. Stąd rozwijanie kompetencji w zakresie komunikacji z pacjentami jest dla lekarzy kluczowa. Szczególnie w sytuacjach trudnych, gdy potrzebują oni nie tylko medycznego, ale i psychicznego wsparcia.

BZ
Źródło: "Medexpress"

 


POWIĄZANE ARTYKUŁY

dentysta w szkole - Dentonet.pl
Dentysta szkolny w gminie Pułtusk - podpisano porozumienie Lekarz

Przychodnia Gajda-Med przy ul. 3 Maja otoczy opieką stomatologiczną uczniów większości szkół podstawowych oraz średnich działających na terenie gminy Pułtusk.Obowiązek objęcia uczniów opieką stomatologiczną nakłada na samorządy ustawa o opiece zdrowo...

szkolne gabinety - Dentonet.pl
Mońki: dentysta dla uczniów - podpisano porozumienie Lekarz

Burmistrz Moniek podpisał z firmą Perfekt–Dent Stomatologia Rodzinna Marta Romanowicz porozumienie dotyczące objęcia opieką stomatologiczną uczniów szkół prowadzonych przez gminę. Jak czytamy na stronie urzędu, na mocy porozumienia opieką dentystycz...

studia implantologiczne
Powikłania w implantologii? Podstawa - wyjaśnij przyczyny! Lekarz

- Dopóki nie wyjaśnię przyczyny danego powikłania, powinienem wstrzymać się od wykonywania podobnych procedur w przyszłości - mówi dr n. med. Łukasz Zadrożny. Jego zdaniem, najczęstszą przyczyną błędów jest diagnostyka przedzabiegowa przygotowana w n...

ROZWIŃ WIĘCEJ
Leczenie kanałowe na jednej wizycie - Dentonet.pl
Jak trzeba rozmawiać z pacjentem "antyendodontycznym"? Lekarz

"Panie doktorze, czy to prawda, że leczenie kanałowe jest groźne dla zdrowia?" – co lekarz dentysta powinien odpowiedzieć pacjentowi na tak postawione pytanie? Tego dowiedzą się uczestnicy sesji "Netflix vs. Evidence Based Dentistry" podczas 3. Kongr...

Tomasz Kercz
Kompetentna asysta to podstawa sprawnie funkcjonującego gabinetu Asysta

- Od pierwszej edycji ASYSDENTU z motywem przewodnim „Dawniej pomoc, dziś asysta” zmieniło się bardzo wiele. Panie zaczęły postrzegać siebie nie jako „pomoc do wszystkiego”, ale osoby niezbędne do prawidłowego funkcjonowania zespołu stomatologicznego...

innowacja gabinet
Innowacyjne relacje i sposoby komunikacji lekarza z pacjentem Lekarz

Nowinki technologiczne i innowacyjne rozwiązania zmienią sposób komunikowania się placówek medycznych z pacjentami? Chodzi nie tylko o promocję usług. Skoordynowana komunikacja z pacjentem, m.in. poprzez e-czaty czy wideoczaty, jest kluczowa dla komp...

Marzena Dominiak
"Pacjentem zajmują się całe zespoły stomatologiczne" Asysta

- Do tej pory PTS było organizacją skupiającą lekarzy. Patrząc jednak na rozwój współczesnej stomatologii widać, że teraz zdrowiem pacjenta zajmują się całe zespoły stomatologiczne - mówi prof. Marzena Dominiak, prezydent Polskiego Towarzystwa Stomat...

opieka stomatologiczna w szkołach - Dentonet.pl
Porozumienie Zielonogórskie sceptycznie o dentystach w szkołach Lekarz

W specjalnym komunikacie Porozumienie Zielonogórskie poinformowało, że ustawa o opiece zdrowotnej nad uczniami, która zakłada m.in. funkcjonowanie szkolnych gabinetów stomatologicznych, w obecnym kształcie nie ma szans na wejście w życie. Ustawa o op...

maseczki ochronne - Dentonet.pl
Maseczki chirurgiczne są podstawą zabezpieczenia Asysta

Naprawdę podstawowym sposobem zabezpieczenia przed wirusem jest stosowanie maseczek chirurgicznych oraz dystans społeczny – ocenił dr hab. Jarosław Drobnik. Jego zdaniem, przyłbica jest mało skuteczna, a zasłanianie się szalikiem to pozory ochrony. ...

komunikacja z pacjentem - Dentonet.pl
Najważniejsze w rozmowie lekarza z pacjentem to … Lekarz

- Bardzo często lekarze dentyści rozmawiając z pacjentami mówią o rozwiązaniach. Warto natomiast rozmawiać o efekcie, a nie rozwiązaniach - mówi w rozmowie z Dentonetem Mariusz Oboda, trener rozwoju praktyk stomatologicznych. ...

Paweł Strzelec - Dentonet.pl
Dlaczego nie warto negocjować z pacjentem? [video] Lekarz

- Zdarzają się przypadki, że pacjenci wracają do gabinetu stomatologicznego z żądaniami zwrotu kosztów leczenia, twierdząc, że doszło do błędu lub powikłania. Przestrzegam przed negocjowaniem z pacjentem - mówi w rozmowie z Dentonetem mec. Pawe...

Dodaj komentarz (0 komentarzy)

Każdy komentarz zostanie poddany moderacji