Dziecko w gabinecie stomatologicznym
Dziecko w gabinecie stomatologicznym
Wizyta w gabinecie stomatologicznym nawet dla dorosłych jest zdarzeniem, które generuje duży poziom stresu. Często jest to związane z traumatycznymi doświadczeniami (a te – przyznajmy szczerze – nieraz się zdarzają). Stąd – jest to bardzo ważne, by u dzieci minimalizować lęk przed leczeniem stomatologicznym, a wręcz sprawić, by gabinet kojarzył się im z czymś przyjemnym.
Jak do tego doprowadzić? Przede wszystkim zadbać o to, by dziecko, które przychodzi do stomatologa, wiedziało, po co przyszło i czego może się po tej wizycie spodziewać – mówi w wywiadzie dla portalu Dentowizja.pl dr Aleksandra Piotrowska, psycholog dziecięcy.
Dlatego pierwszą wizytę warto należycie przygotować – zarówno w sytuacji, gdy dotyczy naszego dziecka, jak i zorganizowanych grup dzieci. Przede wszystkim maluchom należy udzielić (w miarę możliwości) szczegółowych wyjaśnień, np. dlaczego dwie osoby (lekarz i asystentka) biorą udział w zabiegu. Wiele zależy też od personelu medycznego w gabinecie. Kluczowe jest w tym, by był on w szczególny sposób serdeczny, ciepły i życzliwy wobec małych pacjentów. Oczywiście – jak zauważa dr Aleksandra Piotrowska – każdy z nas lubi o sobie myśleć, że jest życzliwy wobec innych, jednak do leczenia dzieci potrzeba szczególnych predyspozycji.
Z pewnością dziecko powinno być zaznajomione z tym, co będzie się z nim działo podczas zabiegu, dlatego najpierw trzeba je oswoić z fotelem dentystycznym, nietypową pozycją ciała, w jakiej się znajdzie, ostrymi światłami czy ślinociągiem. Należy mu po kolei wyjaśnić, czemu ma to służyć.
Zasadnicze znaczenie ma też zwrócenie uwagi na dwa aspekty wizyt adaptacyjnych – po pierwsze chodzi o wyeliminowanie lęku (nie tylko związanego z leczeniem stomatologicznym, ale i zupełnie nową dla dziecka sytuacją). A zatem wizyta taka ma na celu oswojenie małego pacjenta z gabinetem, aby przestał być on dla niego rzeczywistością nową. Sprawi to, że jeśli w końcu dojedzie do zabiegu – jest duże prawdopodobieństwo, że dziecko nie będzie się go bało.
Po drugie – chodzi o to, by wzbudzić w małym pacjencie wręcz pozytywne (a przynajmniej neutralne) emocje związane z gabinetem dentystycznym. Można do tego celu wykorzystać bardzo w dzieciach mocno obecną potrzebę poznawania świata i wizytę adaptacyjną przedstawić jako świetną okazję do zdobycia nowych doświadczeń i wiedzy (jednym słowem: ciekawą przygodę). Nie jest prawdą, że dziecko jest szczęśliwe tylko wtedy, gdy dostaje słodycze i jest głaskane po głowie – dzieci to także „mali odkrywcy”.
Ważną rolę spełniają także nalepki, dyplomy i inne gadżety, które maluchy mogą podczas takiej wizyty otrzymać.
BZ
http://www.dentonet.pl/pasaz/produkt/190/
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Choroby nerek to schorzenia, które mają bezpośredni wpływ na zdrowie jamy ustnej. Dla asystentek i higienistek stomatologicznych pacjent dializowany to wyzwanie, ale również szansa na istotne wsparcie w poprawie jakości jego życia. Jak odpowiednio za...
Parque Dental to klinika stomatologiczna w Quito – ponad 2-milionowej stolicy Ekwadoru. Jej pacjentami są dzieci, a o to, by czuły się tam dobrze, dba m.in. wyjątkowy „asystent dentystyczny” – labrador retriever o imieniu Aldo. Choć dzięki rozwojow...
Jak podało w komunikacie prasowym z 28 marca br. Biuro Prokuratora USA dla Południowego Dystryktu Teksasu, menadżer kliniki dentystycznej w Houston przyznał się do winy w związku z zarzutem niezapłacenia około 500 000 dolarów podatków od wynagrodzeni...
Starzenie się społeczeństw jest zjawiskiem powszechnym w całym świecie zachodnim. Dlatego większość z nas będzie coraz częściej spotykała się pacjentami w wieku starszym, w tym z osobami z demencją. Ponieważ w programach szkół medycznych tej tematyce...
Wśród pacjentów gabinetów stomatologicznych są osoby, które wykazują szczególne, niekiedy ekstremalnie duże obawy przed podjęciem leczenia. Co oczywiste, od każdego członka zespołu klinicznego wymaga to postawy wspierającej i głębokiej wrażliwości na...
Dobra komunikacja z pracownikami nie jest czymś dziecinnie prostym, ale też nie jest zbyt trudna, by o nią nie zabiegać i jej nie wypracowywać. Jakich zasad warto przestrzegać, przekazując informacje zwrotne (zwłaszcza te trudne), aby utrzymać dobre ...
W lipcu 2023 roku serwis Dentaly.org przeprowadził badanie ankietowe wśród 1265 osób – zarówno lekarzy, jak i pacjentów, koncentrując się na zaletach, ale i zagrożeniach związanych z obecnością sztucznej inteligencji w praktyce stomatologicznej. Obs...
Wizyta u dentysty bywa stresującym doświadczeniem dla dziecka, zwłaszcza jeśli jest to jego pierwsza styczność z gabinetem stomatologicznym. Strach przed dentystą może natomiast prowadzić do unikania kontroli i leczenia, co skutkuje poważnymi problem...
Rzecznik Praw Pacjenta przypomina, że wizyty lekarskie małoletniego pacjenta co do zasady odbywają się w obecności rodzica lub opiekuna prawnego. Jeśli pacjent ukończył 16 lat, zgodę na leczenie lub wykonanie badania musi wyrazić zarówno rodzic, jak ...
Personel medyczny gabinetu stomatologicznego od czasu do czasu bierze udział w leczeniu pacjenta, który wykazuje szczególnie duży lęk przed wizytą u dentysty. Nie wszyscy jednak wiedzą, że na sukces (bądź porażkę) w leczeniu dentofoba bezpośredni wpł...
– Musimy zdawać sobie sprawę, że pacjenci w wieku senioralnym często mają ograniczone funkcje poznawcze, np. niedosłyszą. Lekarz dentysta musi umieć skutecznie komunikować się z takimi pacjentami. Często wymagają oni większej empatii, dłuższego czasu...