Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Porozumienie lekarza z pacjentem podstawą leczenia

Publikacja:
Porozumienie lekarza z pacjentem podstawą leczenia

Porozumienie lekarza z pacjentem podstawą leczenia

Bez właściwego porozumienia lekarza z chorym proces leczenia nie jest możliwy – twierdzi dr n. med. Katarzyna Jankowska, prezes Polskiego Towarzystwa Komunikacji Medycznej.
Dlaczego? Przede wszystkim z tego względu, że bez prawidłowo przeprowadzonego wywiadu i zebrania potrzebnych informacji – nie jest możliwe, by postawić trafną diagnozę. Z kolei bez diagnozy nie można podjąć skutecznego leczenia. A zatem – komunikacja z pacjentem i umiejętne podjęcie z nim dialogu oraz wymiana informacji są kluczowe i stanowią istotny element sztuki lekarskiej.

Warto zaznaczyć, że skuteczna komunikacja interpersonalna opiera się na wzajemnej wymianie informacji. Co więcej – bardzo istotnym jej elementem jest umiejętność aktywnego słuchania (a nie zawsze docenia się jej wagę, zwłaszcza w sytuacjach, gdy lekarze obciążeni są obowiązkami medycznymi i administracyjnymi). Stąd – paradoksalnie – w polskiej medycynie coraz trudniej usłyszeć głos pacjenta, który powinien zajmować w niej miejsce podmiotowe.

Z drugiej strony – zmienia się charakter służby zdrowia – w epoce socjalizmu miała ona nieco inny charakter. Obecnie relacje lekarzy z pacjentami z paternalistycznych stają się coraz bardziej partnerskie. Pacjenci mają coraz większe oczekiwania, chcą bardziej aktywnie uczestniczyć w procesie leczenia, być dobrze poinformowani co do stanu swojego zdrowia i możliwych metod terapii. Stąd rozwijanie kompetencji w zakresie komunikacji z pacjentami jest dla lekarzy kluczowa. Szczególnie w sytuacjach trudnych, gdy potrzebują oni nie tylko medycznego, ale i psychicznego wsparcia.

BZ
Źródło: "Medexpress"

 


POWIĄZANE ARTYKUŁY

relacje z pacjentem
Gdy pacjent chce być kimś więcej, niż tylko pacjentem… Lekarz

Niechciana uwaga ze strony pacjenta to temat rzadko poruszany w serwisach stomatologicznych, co nie znaczy, że mało istotny, czy dotyczący tylko garstki dentystów. Problematykę relacji, które wykraczają poza standardowy kontakt lekarza z pacjentem po...

komunikacja z pacjentem1
Kilka kroków do lepszej komunikacji z pacjentem Asysta

Jest różnica między informacją a komunikacją. Dlatego uważnie słuchaj, czego oczekują twoi pacjenci i dostosuj oczekiwania do możliwości. My zaś często skarżymy się na to, że pacjenci nie słuchają lub nie przestrzegają naszych zaleceń. Z drugiej stro...

Septodont
Jak postawa pacjenta oraz lekarza wpływają na proces leczenia? Lekarz

Z medycznego punktu widzenia, lękowi pacjenci stanowią realne wyzwanie dla lekarzy z kilku powodów - mających de facto swe źródło w utrwalonej postawie lękowej. Jednym z nich jest fakt, że kiedy taki człowiek przychodzi do dentysty, to jego potrzeby...

ROZWIŃ WIĘCEJ
komunikacja przez aplikacje
Uwaga na komunikację z pacjentem przez aplikacje! Lekarz

Brytyjska Unia Obrony Stomatologów (Dental Defence Union; DDU) wydała w dniu 31 października wytyczne dotyczące potencjalnych zagrożeń i pułapek związanych z komunikowaniem się lekarzy z pacjentami za pomocą aplikacji do przesyłania wiadomości. Dent...

Listerine grafika
Kompleksowa opieka nad pacjentem ortodontycznym Asysta

Podczas leczenia ortodontycznego pacjenci powinni szczególnie zwracać uwagę na higienę zębów i dziąseł. Noszenie aparatu ortodontycznego przyczynia się do powstawania dodatkowych przestrzeni gromadzących resztki jedzenia, które powodują rozwój szkodl...

Dentonet - jak przyjmować skargi od pacjentów
Jak rozmawiać z pacjentem, gdy coś poszło nie tak? Lekarz

Wypadki, takie jak ekstrakcja niewłaściwego zęba, mogą się zdarzyć, ale to, jak lekarze reagują na te sytuacje, ma ogromne znaczenie - twierdzą członkowie Rady na rzecz Wspierania Dostępu i Prewencji Amerykańskiego Towarzystwa Stomatologicznego (ADA)...

implantolodzy
Komunikacja z pacjentem w leczeniu implantologicznym Lekarz

- Błędy w sztuce zdarzają się bardzo rzadko. Roszczenia pacjentów nader często dotyczą po prostu niewłaściwej komunikacji. My mamy swoje ograniczenia, zarówno czysto ludzkie, jak i materiałowe czy technologiczne, ale kluczem jest to, żeby pacjent to ...

endodoncja
Co zrobiliby pacjenci, aby uniknąć leczenia kanałowego? Lekarz

Mimo dynamicznego rozwoju współczesnej stomatologii (w tym także endodoncji), wielu pacjentów niezmiennie zachowuje złe doświadczenia z przeszłości lub wyobrażenia o przebiegu leczenia nieodpowiadające rzeczywistości współczesnych gabinetów dentystyc...

Piotr Puchała - Dentonet.pl
Jak rozmawiać z pacjentem o złamanym narzędziu w jego zębie? Lekarz

Do lek. dent. Piotra Puchały przyjeżdżają pacjenci z całej Polski, kierowani przez innych lekarzy na procedurę usunięcia złamanego narzędzia w kanale podczas leczenia endodontycznego. - Jesteśmy w stanie większość narzędzi usunąć - mówi w rozmowie z ...