Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Wywoływanie pacjenta w poczekalni po nazwisku

Publikacja:
Wywoływanie pacjenta w poczekalni po nazwisku

Wywoływanie pacjenta w poczekalni po nazwisku

Dla wielu z nas informacja ta może być zaskakująca, ale wywołując pacjenta po nazwisku na zabieg lub np. badanie RTG – w myśl obowiązujących przepisów – możemy zostać posądzeni o złamanie przepisów ustawy o ochronie danych osobowych i ujawnienie tajemnicy lekarskiej. Dlaczego?

Ponieważ pozwalamy w ten sposób na identyfikację jego tożsamości. A zatem – w pewnym sensie ujawniamy tajemnicę lekarską, a ustawa o zawodach lekarza i lekarza dentysty narzuca obowiązek jej zachowania. W praktyce oznacza to, że lekarzowi nie wolno nie tylko przekazywać informacji osobom niepowołanym o stanie zdrowia pacjenta (czy innych szczegółach dotyczących tego zagadnienia), ale również jakichkolwiek informacji o stanie majątkowym, rodzinnym, zawodowym czy o miejscu zamieszkania, nałogach, upodobaniach itp. Zakaz ten dotyczy także imienia i nazwiska.

Warto zaznaczyć, że dane dotyczące stanu zdrowia są objęte szczególną ochroną – są tzw. dane sensytywne (wrażliwe). Jeśli jednak dane osobowe połączymy z danymi sensytywnymi – one również stają się sensytywne. A jeśli pacjent oczekuje w kolejce do lekarza specjalisty – dość łatwo połączyć nazwisko z jego chorobą czy problemami zdrowotnymi.

Inną ustawą, którą możemy naruszyć poprzez użycie danych osobowych pacjenta w poczekalni, jest ustawa o poszanowaniu intymności pacjenta (mówi o tym Kodeks Etyki Lekarskiej). Np. wywołanie u pacjenta uczucia wstydu jest naruszeniem tej ustawy. A zatem – jeśli np. badanie, na które pacjent oczekuje, w jego poczuciu jest wstydliwe – wywołanie go po nazwisku może wywołać w nim duże uczucie dyskomfortu.
 

BZ
Źródło: Medycyna Praktyczna

Zachęcamy również do przeczytania:
Czy każdego pacjenta należy informować o stanie jego zdrowia?


POWIĄZANE ARTYKUŁY

webinar
Proteza to nie wszystko! O perspektywie pacjenta protetycznego Lekarz

Większość Polaków uważa, że zagadnienie utraty zębów, a co za tym idzie – protez zębowych – jest tematem tabu. To niestety budzi w osobach zmagających się z tym problemem poczucie wstydu i negatywnie wpływa na ich samopoczucie. To szokujące, biorąc p...

czasopisma - Dentonet.pl
Czasopisma w poczekalni – czy mogą już wrócić? Lekarz

Choć w sprawnie zarządzanych gabinetach stomatologicznych pacjenci coraz rzadziej muszą czekać na swoją kolej, to jednym ze sposobów zajęcia ich uwagi w przypadku opóźnienia wizyty było zawsze udostępnianie czasopism. O tym, czy w czasach pandemii CO...

Konferencja Mistrzów Stomatologii
Nieuświadomione potrzeby pacjenta stomatologicznego Lekarz

- Lekarze mierzą się z wyzwaniami. Ogromnym ułatwieniem są zdobycze technologii, natomiast największym wyzwaniem są rosnące oczekiwania pacjentów - mówi dr Magdalena Żywicka, jeden z wykładowców Konferencji Mistrzów Stomatologii (12-14 października, ...

ROZWIŃ WIĘCEJ
Konferencja Mistrzów 15
Jak odkryć potrzebę pacjenta, o której on sam nie wie? Lekarz

- Rolą stomatologa jest ukazanie pacjentowi dostępnych rezultatów terapii, których on sam nie jest w stanie sam sobie wyobrazić - przekonuje dr Magdalena Żywicka, lekarz stomatolog, jeden z wykładowców 1 Konferencji Mistrzów Stomatologii (12-14 paźdz...

debata higienistek3
Mój ulubiony typ pacjenta w gabinecie higieny to... [video] Asysta

Wdzięczni, roszczeniowi, zamknięci, otwarci na wiedzę i chętni do zmian. Pacjenci w gabinetach higieny stomatologicznej są różni. Jakich jest najwięcej? Jak radzić sobie z tzw. "trudnymi pacjentami"? To temat kolejnej części spotkania higienistek. Ro...

filmy2
Dentysto, pomóż nam stworzyć idealne filmy do poczekalni! Lekarz

Choć obecne standardy obsługi pacjenta nie pozwalają, by spędzał on w poczekalni zbyt dużo czasu, to jednak bywa tam przez kilka-kilkanaście minut przed wizytą. Czas ten mogą mu umilić odpowiednie filmy do poczekalni. A kto wie lepiej od Was – lekarz...

śluza do dezynfekcji
Dezynfekcja w gabinecie priorytetem dla pacjenta Asysta

Serwis DentaVox przeprowadził wiosną tego roku badanie ankietowe, które miało na celu sprawdzenie oczekiwań pacjentów odnośnie wizyty w gabinecie stomatologicznym. Wykazano w nim przede wszystkim, że ze względu na pandemię COVID-19 pacjenci mają znac...

dokumentacja medyczna - Dentonet.pl
Udostępnianie dokumentacji po śmierci pacjenta Lekarz

Rzecznik Praw Pacjenta przypomina zasady udostępniania dokumentacji medycznej po śmierci pacjenta. Ogólna zasada mówi, że dokumentację medyczną należy udostępniać osobie bliskiej, chyba że udostępnieniu sprzeciwi się inna osoba bliska lub sprzeciwił ...

quino al 8gWEAAXJjtI unsplash
800 190 590 - Telefoniczna Informacja Pacjenta od NFZ-u Pacjent

13 listopada w całym kraju, we wszystkich oddziałach wojewódzkich NFZ-u, ruszyła Telefoniczna Informacja Pacjenta – jeden wspólny numer telefonu dla Narodowego Funduszu Zdrowia oraz Biura Rzecznika Praw Pacjenta. 800 190 590 to dotychczasowy numer b...

filmy do poczekalni
Edukuj i zabawiaj pacjentów - zainwestuj w filmy do poczekalni Lekarz

Faktem jest, że dziś pacjenci w poczekalniach gabinetów stomatologicznych, szczególnie tych z sektora prywatnego, nie spędzają zbyt wiele czasu. Odpowiednia organizacja pracy placówki medycznej nie powinna do tego dopuszczać. Czas oczekiwania na wizy...