Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Wywoływanie pacjenta w poczekalni po nazwisku

Publikacja:
Wywoływanie pacjenta w poczekalni po nazwisku

Wywoływanie pacjenta w poczekalni po nazwisku

Dla wielu z nas informacja ta może być zaskakująca, ale wywołując pacjenta po nazwisku na zabieg lub np. badanie RTG – w myśl obowiązujących przepisów – możemy zostać posądzeni o złamanie przepisów ustawy o ochronie danych osobowych i ujawnienie tajemnicy lekarskiej. Dlaczego?

Ponieważ pozwalamy w ten sposób na identyfikację jego tożsamości. A zatem – w pewnym sensie ujawniamy tajemnicę lekarską, a ustawa o zawodach lekarza i lekarza dentysty narzuca obowiązek jej zachowania. W praktyce oznacza to, że lekarzowi nie wolno nie tylko przekazywać informacji osobom niepowołanym o stanie zdrowia pacjenta (czy innych szczegółach dotyczących tego zagadnienia), ale również jakichkolwiek informacji o stanie majątkowym, rodzinnym, zawodowym czy o miejscu zamieszkania, nałogach, upodobaniach itp. Zakaz ten dotyczy także imienia i nazwiska.

Warto zaznaczyć, że dane dotyczące stanu zdrowia są objęte szczególną ochroną – są tzw. dane sensytywne (wrażliwe). Jeśli jednak dane osobowe połączymy z danymi sensytywnymi – one również stają się sensytywne. A jeśli pacjent oczekuje w kolejce do lekarza specjalisty – dość łatwo połączyć nazwisko z jego chorobą czy problemami zdrowotnymi.

Inną ustawą, którą możemy naruszyć poprzez użycie danych osobowych pacjenta w poczekalni, jest ustawa o poszanowaniu intymności pacjenta (mówi o tym Kodeks Etyki Lekarskiej). Np. wywołanie u pacjenta uczucia wstydu jest naruszeniem tej ustawy. A zatem – jeśli np. badanie, na które pacjent oczekuje, w jego poczuciu jest wstydliwe – wywołanie go po nazwisku może wywołać w nim duże uczucie dyskomfortu.
 

BZ
Źródło: Medycyna Praktyczna

Zachęcamy również do przeczytania:
Czy każdego pacjenta należy informować o stanie jego zdrowia?


POWIĄZANE ARTYKUŁY

leczenie stomatologiczne 1
Dostępność do świadczeń prawem każdego pacjenta Lekarz

Rzecznik Praw Pacjenta i Narodowy Fundusz Zdrowia przypominają, że podstawowym prawem pacjenta jest dostępność do świadczeń medycznych. Negatywny wynik testu na koronawirusa nie może być warunkiem rozpoczęcia leczenia szpitalnego, ambulatoryjnego czy...

czasopisma - Dentonet.pl
Czasopisma w poczekalni – czy mogą już wrócić? Lekarz

Choć w sprawnie zarządzanych gabinetach stomatologicznych pacjenci coraz rzadziej muszą czekać na swoją kolej, to jednym ze sposobów zajęcia ich uwagi w przypadku opóźnienia wizyty było zawsze udostępnianie czasopism. O tym, czy w czasach pandemii CO...

ROZWIŃ WIĘCEJ
Listerine
Problemy periodontologiczne u pacjenta 60+ [webinar] Lekarz

Z wiekiem organizm staje się bardziej podatny na wszelkie choroby i dolegliwości. Przyzębie również podlega procesom starzenia się. Niektóre schorzenia mogą negatywnie wpłynąć na jego stan. Z tego powodu warto odpowiednio dobierać profilaktykę do sta...

IKP - Dentonet.pl
Z Internetowego Konta Pacjenta korzysta 8,5 mln osób Pacjent

Narodowy Fundusz Zdrowia podaje, że w połowie maja br. liczba użytkowników Internetowego Konta Pacjenta sięgnęła już 8,5 mln osób, podczas gdy jeszcze w październiku 2020 roku było ich 3,5 mln. Oczywiście wynika to głównie ze związanych z pandemią dz...

policja
Leszno: zuchwała kradzież portfela w poczekalni u dentysty Lekarz

Młody mieszkaniec Leszna zostawił w poczekalni gabinetu stomatologicznego portfel - padł on łupem dwóch złodziei, ale szybko zostali złapani przez policję. Grozi im do 10 lat więzienia. 19 listopada br. policja w Lesznie otrzymała informację, że w j...

etyka w pracy dentysty
Etyka w relacjach lekarza stomatologa i pacjenta Lekarz

Dla lekarza wyzwaniem może być pogodzenie takich czynników jak oczekiwania pacjenta, wiedza stomatologiczna (którą dysponuje dentysta, a której nie ma pacjent) oraz przewaga stomatologa w jego relacji z pacjentem. Artykuł opublikowany w czerwcowym wy...

dezynfekcja
Dezynfekcja w gabinecie stomatologicznym priorytetem dla pacjenta Asysta

Serwis DentaVox przeprowadził badanie ankietowe, które miało na celu sprawdzenie oczekiwań pacjentów odnośnie wizyty w gabinecie stomatologicznym. Wykazano w nim przede wszystkim, że ze względu na pandemię COVID-19 pacjenci mają znacznie większe wyma...

zgoda pacjenta na leczenie - Dentonet.pl
"Osoba bliska" pacjenta w gabinecie - co to znaczy? Lekarz

Na życzenie pacjenta podczas udzielania mu świadczeń zdrowotnych – również stomatologicznych – w gabinecie może przebywać tzw. osoba bliska. Szczegóły tego zagadnienia na stronie Okręgowej Izby Lekarskiej w Gdańsku przybliża mec. Karol Kolankiewicz. ...

borelioza
Dentysto, czy rozpoznasz objawy boreliozy u pacjenta? Lekarz

Czy wiesz, które objawy występujące w obrębie twarzoczaszki mogą świadczyć o boreliozie? Do ogólnie znanych symptomów występujących w różnych stadiach tej choroby należy dodać kolejne, które manifestują się w obszarze części twarzowej czaszki. Wyniki...

dokumentacja medyczna - Dentonet.pl
Udostępnianie dokumentacji po śmierci pacjenta Lekarz

Rzecznik Praw Pacjenta przypomina zasady udostępniania dokumentacji medycznej po śmierci pacjenta. Ogólna zasada mówi, że dokumentację medyczną należy udostępniać osobie bliskiej, chyba że udostępnieniu sprzeciwi się inna osoba bliska lub sprzeciwił ...