Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Wywoływanie pacjenta w poczekalni po nazwisku

Publikacja:
Wywoływanie pacjenta w poczekalni po nazwisku

Wywoływanie pacjenta w poczekalni po nazwisku

Dla wielu z nas informacja ta może być zaskakująca, ale wywołując pacjenta po nazwisku na zabieg lub np. badanie RTG – w myśl obowiązujących przepisów – możemy zostać posądzeni o złamanie przepisów ustawy o ochronie danych osobowych i ujawnienie tajemnicy lekarskiej. Dlaczego?

Ponieważ pozwalamy w ten sposób na identyfikację jego tożsamości. A zatem – w pewnym sensie ujawniamy tajemnicę lekarską, a ustawa o zawodach lekarza i lekarza dentysty narzuca obowiązek jej zachowania. W praktyce oznacza to, że lekarzowi nie wolno nie tylko przekazywać informacji osobom niepowołanym o stanie zdrowia pacjenta (czy innych szczegółach dotyczących tego zagadnienia), ale również jakichkolwiek informacji o stanie majątkowym, rodzinnym, zawodowym czy o miejscu zamieszkania, nałogach, upodobaniach itp. Zakaz ten dotyczy także imienia i nazwiska.

Warto zaznaczyć, że dane dotyczące stanu zdrowia są objęte szczególną ochroną – są tzw. dane sensytywne (wrażliwe). Jeśli jednak dane osobowe połączymy z danymi sensytywnymi – one również stają się sensytywne. A jeśli pacjent oczekuje w kolejce do lekarza specjalisty – dość łatwo połączyć nazwisko z jego chorobą czy problemami zdrowotnymi.

Inną ustawą, którą możemy naruszyć poprzez użycie danych osobowych pacjenta w poczekalni, jest ustawa o poszanowaniu intymności pacjenta (mówi o tym Kodeks Etyki Lekarskiej). Np. wywołanie u pacjenta uczucia wstydu jest naruszeniem tej ustawy. A zatem – jeśli np. badanie, na które pacjent oczekuje, w jego poczuciu jest wstydliwe – wywołanie go po nazwisku może wywołać w nim duże uczucie dyskomfortu.
 

BZ
Źródło: Medycyna Praktyczna

Zachęcamy również do przeczytania:
Czy każdego pacjenta należy informować o stanie jego zdrowia?


POWIĄZANE ARTYKUŁY

Listerine
Problemy periodontologiczne u pacjenta 60+ [webinar] Lekarz

Z wiekiem organizm staje się bardziej podatny na wszelkie choroby i dolegliwości. Przyzębie również podlega procesom starzenia się. Niektóre schorzenia mogą negatywnie wpłynąć na jego stan. Z tego powodu warto odpowiednio dobierać profilaktykę do sta...

agresja pacjenta
Agresja pacjenta w gabinecie – jak należy reagować? Lekarz

Objawy agresji czy przemocy w miejscu pracy to problem, który nie omija także gabinetów stomatologicznych. Dziesięć wskazówek, jak bezpiecznie i skutecznie reagować na agresywnych, wszczynających kłótnie oraz uciążliwych pacjentów przytacza portal st...

muzyka w gabinecie
Muzyka dla pacjentów w poczekalni gabinetu: tak, ale jaka? Lekarz

Podczas wizyty u lekarza, w tym stomatologa, liczy się przede wszystkim to, co najważniejsze, czyli jak leczymy naszych pacjentów. Ale nie bez znaczenia są także inne czynniki, które decyduje o tym, czy pacjenci czują się w naszej praktyce dobrze – a...

ROZWIŃ WIĘCEJ
e recepta
E-recepta – najważniejsze informacje dla pacjenta Pacjent

Wielkimi krokami zbliża się okres, w którym – jak co roku – jesteśmy najbardziej narażeni na wszelkie zakażenia czy osłabienie naszego organizmu. Ostatnie lata zweryfikowały, że służba zdrowia potrzebuje wprowadzenia nowych rozwiązań, które będą zape...

policja
Leszno: zuchwała kradzież portfela w poczekalni u dentysty Lekarz

Młody mieszkaniec Leszna zostawił w poczekalni gabinetu stomatologicznego portfel - padł on łupem dwóch złodziei, ale szybko zostali złapani przez policję. Grozi im do 10 lat więzienia. 19 listopada br. policja w Lesznie otrzymała informację, że w j...

radiologia
Ważność certyfikatów ochrony radiologicznej pacjenta Lekarz

Naczelna Izba Lekarska przypomina, że ustawa Prawo atomowe wprowadziła nowe zasady pozyskiwania i terminy ważności certyfikatów ochrony radiologicznej pacjenta. Jak przypomniano w komunikacie NIL, zgodnie z zapisami ustawy i rozporządzeń wykonawczyc...

opuszczanie wizyt
Co przekona pacjenta, by nie opuszczał wizyt? Lekarz

Problem ten znają wszystkie zespoły stomatologiczne: wizyta jest umówiona, gabinet przygotowany do przeprowadzenia zabiegu, ale pacjent nie przychodzi. Nie dzwoni wcześniej, nie informuje o zmianie planów – po prostu go nie ma. Oczywiście zawsze mogą...

bol pozabiegowy
Ból pozabiegowy - jak przewidzieć go u pacjenta? Lekarz

Czynniki kliniczne, w tym nasilenie bólu przed i w trakcie leczenia kanałowego, mogą wskazywać na ryzyko wystąpienia pooperacyjnych dolegliwości bólowych bardziej niż cechy socjodemograficzne, takie jak rasa lub poziom dochodów. To wnioski płynące z ...

policja1
USA: 28-letni dentysta zastrzelony przez pacjenta Lekarz

28-letni stomatolog został śmiertelnie postrzelony przez pacjenta w gabinecie na przedmieściu San Diego (USA). Do zdarzenia doszło 29 lutego – pojawiły się spekulacje, że mogło to być zabójstwo z nienawiści na tle narodowościowym. 28-letni stomatol...

Forum dla jakosci
Zainaugurowano Forum dla Jakości i Bezpieczeństwa Pacjenta Lekarz

W ubiegłym tygodniu odbyło się pierwsze spotkanie Forum dla Jakości i Bezpieczeństwa Pacjenta, powołanego przez Porozumienie Organizacji Lekarskich. Jego celem jest zaprojektowanie zmian w ochronie zdrowia na korzyść pacjentów i lekarzy. – Stawiamy n...

komunikacja1
RPP przypomina o prawie pacjenta do informacji Lekarz

– Wszelkie informacje na temat stanu zdrowia powinny być przekazywane w sposób przystępny, czyli przy wykorzystaniu słownictwa i terminologii zrozumiałej dla pacjenta, ze względu na jego wiek, wykształcenie, stan zdrowia, a w szczególności na stan ps...