Dentonet
ASYSTA
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Praca asysty
Higiena stomatologiczna
Edukacja
Wokół gabinetu
Warto wiedzieć
Asysdent2

Omdlenie pacjenta w gabinecie – jak reagować w takiej sytuacji?

Brak komentarzy | Publikacja:
Omdlenie pacjenta w gabinecie – jak reagować w takiej sytuacji?

Omdlenie pacjenta w gabinecie – jak reagować w takiej sytuacji?

Jak dowodzą statystyki, omdlenie w gabinecie stomatologicznym wcale nie należy do rzadkości – zdarza się to bowiem u około 2% pacjentów poddawanych różnorakim zabiegom dentystycznym. Choć w większości przypadków utrata przytomności jest krótkotrwała i niezagrażająca życiu, to warto wiedzieć, jak reagować w tego typu sytuacjach.

Przyczyn omdlenia pacjenta w gabinecie stomatologicznym może być wiele. Do najczęstszych zalicza się jednak duże napięcie emocjonalne spowodowane strachem przed bolesnym zabiegiem dentystycznym, dłuższe przebywanie w pozycji leżącej (na unicie stomatologicznym) i nagła zmiana pozycji ciała na stojącą, silne doznania bólowe, a także nadwrażliwość zatoki szyjnej, spowodowana jej uciskiem lub gwałtownym skrętem głowy. Rzadsze przyczyny omdleń pacjentów w gabinecie stomatologicznym to zaburzenia rytmu serca oraz zatorowość płucna.

Utrata przytomności bywa poprzedzona charakterystycznymi objawami. Niektóre z nich asystentki stomatologiczne mogą zauważyć samodzielnie, inne sygnalizuje jedynie pacjent. Do objawów tych zaliczają się m.in. nudności, wymioty, uczucie gorąca, zawroty głowy, bladość skóry, rozszerzenie źrenic, spadek ciśnienia, zaburzenia mowy. Ważne jest to, aby zespół stomatologiczny potrafił odróżnić utratę przytomności od innych możliwych schorzeń, takich jak hipoglikemia, napad padaczki, wstrząs anafilaktyczny, przedawkowanie leku znieczulającego, zawał serca czy astma oskrzelowa. Kluczem jest przeprowadzenie z pacjentem dokładnego, szczegółowego wywiadu, podczas którego poinformuje on o przewlekłych chorobach oraz przyjmowanych lekach.

W przypadku wystąpienia omdlenia u pacjenta w trakcie przeprowadzania zabiegu stomatologicznego należy go natychmiastowo przerwać. Pacjenta należy ułożyć na unicie na plecach i lekko unieść jego kończyny dolne. Wskazane jest rozluźnienie ciasnego ubrania, zdjęcie okularów oraz ewentualne podanie tlenu. Następny krok to ocena tętna, ciśnienia krwi oraz stanu świadomości. Jeśli tętno jest niewyczuwalne, a pacjent nie odzyskuje przytomności, należy zastosować podstawowe czynności resuscytacyjne oraz zadzwonić po pogotowie.

Zgodnie z zapisami ustawy o działalności leczniczej, lekarz powinien posiadać w gabinecie sprzęt niezbędny do udzielania pierwszej pomocy. Co zawiera apteczka dedykowana do gabinetu stomatologicznego? Odpowiedź na to pytanie znajdziecie w filmie przygotowanym przez Dentowizję.

AF
Fot. Peggy_Marco, pixabay.com


POWIĄZANE ARTYKUŁY

tajemnica lekarska - Dentonet.pl
Jak przestrzegać w gabinecie prawa pacjenta do tajemnicy? Lekarz

Jak przypomina Rzecznik Praw Pacjenta, każdy pacjent ma prawo do zachowania w tajemnicy informacji z nim związanych, a uzyskanych w związku z wykonywaniem zawodu medycznego. Dotyczy to wszystkich osób wykonujących zawód medyczny i udzielających świad...

Konferencja Mistrzów 15
Jak odkryć potrzebę pacjenta, o której on sam nie wie? Lekarz

- Rolą stomatologa jest ukazanie pacjentowi dostępnych rezultatów terapii, których on sam nie jest w stanie sam sobie wyobrazić - przekonuje dr Magdalena Żywicka, lekarz stomatolog, jeden z wykładowców 1 Konferencji Mistrzów Stomatologii (12-14 paźdz...

ROZWIŃ WIĘCEJ
telefoniczna informacja pacjenta - Dentonet.pl
800 190 590 - Telefoniczna Informacja Pacjenta od NFZ-u Pacjent

13 listopada w całym kraju, we wszystkich oddziałach wojewódzkich NFZ-u, ruszyła Telefoniczna Informacja Pacjenta – jeden wspólny numer telefonu dla Narodowego Funduszu Zdrowia oraz Biura Rzecznika Praw Pacjenta.800 190 590 to dotychczasowy numer bez...

publiczna stomatologia - Dentonet.pl
RPO: "Dentyści leczący na NFZ znaleźli się w trudnej sytuacji" Lekarz

Sytuacją lekarzy dentystów współpracujących z NFZ-em zainteresował się Rzecznik Praw Obywatelskich. Zauważył on, że już w lutym br. zwracali się oni do NFZ-u o podniesienie wartości punktu kontraktowego o 25% z powodu wzrostu kosztów utrzymania indyw...

dokumentacja medyczna - Dentonet.pl
Udostępnianie dokumentacji po śmierci pacjenta Lekarz

Rzecznik Praw Pacjenta przypomina zasady udostępniania dokumentacji medycznej po śmierci pacjenta. Ogólna zasada mówi, że dokumentację medyczną należy udostępniać osobie bliskiej, chyba że udostępnieniu sprzeciwi się inna osoba bliska lub sprzeciwił ...

ankieta NIL
Lekarze dentyści o swojej pracy i sytuacji w służbie zdrowia Lekarz

Naczelna Izba Lekarska opublikowała raport z badania przeprowadzonego na grupie 3290 lekarzy i lekarzy dentystów między 13 kwietnia a 6 maja 2018 r. Uczestnicy ankiety wypowiadali się m.in. na temat swojej satysfakcji z pracy zawodowej oraz ogólnej s...

złamanie żuchwy - Dentonet.pl
Złamanie żuchwy na wakacjach – co robić w takiej sytuacji? Pacjent

Wakacje to wzmożony czas rozmaitych wypadków – czy to komunikacyjnych, czy związanych ze sportami ekstremalnymi. W tym okresie w szpitalach notuje się zwiększoną ilość pacjentów z urazami żuchwy. Najczęstszym z nich jest złamanie żuchwy. Podpowiadamy...

Konferencja Mistrzów Stomatologii
Nieuświadomione potrzeby pacjenta stomatologicznego Lekarz

- Lekarze mierzą się z wyzwaniami. Ogromnym ułatwieniem są zdobycze technologii, natomiast największym wyzwaniem są rosnące oczekiwania pacjentów - mówi dr Magdalena Żywicka, jeden z wykładowców Konferencji Mistrzów Stomatologii (12-14 października, ...

debata higienistek3
Mój ulubiony typ pacjenta w gabinecie higieny to... [video] Asysta

Wdzięczni, roszczeniowi, zamknięci, otwarci na wiedzę i chętni do zmian. Pacjenci w gabinetach higieny stomatologicznej są różni. Jakich jest najwięcej? Jak radzić sobie z tzw. "trudnymi pacjentami"? To temat kolejnej części spotkania higienistek. Ro...

Dodaj komentarz (0 komentarzy)

Każdy komentarz zostanie poddany moderacji