Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

„Osoba bliska” pacjenta w gabinecie – co to znaczy?

Publikacja:
„Osoba bliska” pacjenta w gabinecie – co to znaczy?

„Osoba bliska” pacjenta w gabinecie – co to znaczy?

Na życzenie pacjenta podczas udzielania mu świadczeń zdrowotnych – również stomatologicznych – w gabinecie może przebywać tzw. osoba bliska. Szczegóły tego zagadnienia na stronie Okręgowej Izby Lekarskiej w Gdańsku przybliża mec. Karol Kolankiewicz.

Jak czytamy w poradniku umieszczonym na stronie OIL w Gdańsku, zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy o prawach pacjenta, na życzenie pacjenta podczas udzielania mu świadczeń zdrowotnych – również stomatologicznych – w gabinecie może przebywać tzw. osoba bliska. – Przepis nie nakazuje zachowania jakiejś szczególnej formy wyrażenia takiego „życzenia”, zatem może ono być wyrażone np. podczas rozmowy, jak i w formie pisemnej – podkreśla mec. Karol Kolankiewicz.

Co ważne z punktu widzenia lekarza/lekarza dentysty, tzw. osobą bliską może być zarówno małżonek, rodzic, wnuczka, jak i przedstawiciel ustawowy, osoba pozostająca z pacjentem we wspólnym pożyciu czy inna osoba wskazana przez pacjenta.

Od prawa pacjenta do obecności osoby bliskiej podczas udzielania świadczeń zdrowotnych są jednak wyjątki. – Lekarz może jednak odmówić obecności osoby bliskiej przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych w przypadku istnienia prawdopodobieństwa wystąpienia zagrożenia epidemicznego lub ze względu na bezpieczeństwo zdrowotne pacjenta – czytamy. W sytuacji podjęcia decyzji o odmowie lekarz powinien to odnotować w dokumentacji medycznej pacjenta z krótkim uzasadnieniem.

Co potrzeba, by w gabinecie stomatologicznym świadczyć usługi związane z medycyną estetyczną? – Inwestycjami są praktycznie tylko i wyłącznie stosowane materiały – mówi w rozmowie z Dentonetem dr Paweł Ponichtera – stomatolog, który medycyną estetyczną zajmuje się od lat. Paweł Ponichtera jest jednym z wykładowców Konferencji Medycyny Estetycznej.

Źródło: https://oilgdansk.pl/


POWIĄZANE ARTYKUŁY

bol pozabiegowy
Ból pozabiegowy - jak przewidzieć go u pacjenta? Lekarz

Czynniki kliniczne, w tym nasilenie bólu przed i w trakcie leczenia kanałowego, mogą wskazywać na ryzyko wystąpienia pooperacyjnych dolegliwości bólowych bardziej niż cechy socjodemograficzne, takie jak rasa lub poziom dochodów. To wnioski płynące z ...

e recepta
E-recepta – najważniejsze informacje dla pacjenta Pacjent

Wielkimi krokami zbliża się okres, w którym – jak co roku – jesteśmy najbardziej narażeni na wszelkie zakażenia czy osłabienie naszego organizmu. Ostatnie lata zweryfikowały, że służba zdrowia potrzebuje wprowadzenia nowych rozwiązań, które będą zape...

2022 03 03 19 07 3472 2022 03 03 KHN Atkins Levi resized
Pies wsparciem pacjenta w gabinecie dentystycznym Lekarz

Gdy 11-letni Levi McAllister miał po raz pierwszy usuwany ząb, nie potrafił opanować swoich emocji – krzyczał i szarpał się tak bardzo, że musiał być przytrzymywany przez towarzyszącą mu mamę. Kiedy więc w styczniu tego roku młody pacjent wrócił do g...

ROZWIŃ WIĘCEJ
Marzena Dominiak1
Osoba z Polski na czele FDI – czy to możliwe? [VIDEO] Lekarz

Czy jest możliwe, aby osoba z Polski w najbliższym czasie stanęła na czele Światowej Federacji Stomatologicznej FDI? – Chciałabym, żeby taki kierunek został podjęty – mówi prof. Marzena Dominiak, prezydent Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego. FD...

higienistka1
Być higienistką stomatologiczną i osobą LGBTQ+ Asysta

Czerwiec to w wielu państwach świata Miesiąc Dumy (ang. Pride Month) społeczności LGBTQ+. Przy tej okazji brytyjski serwis Dentistry.co.uk przedstawił historię Anny Peterson, kobiety homoseksualnej, która opowiada o swojej drodze życiowej i zawodowej...

opuszczanie wizyt
Co przekona pacjenta, by nie opuszczał wizyt? Lekarz

Problem ten znają wszystkie zespoły stomatologiczne: wizyta jest umówiona, gabinet przygotowany do przeprowadzenia zabiegu, ale pacjent nie przychodzi. Nie dzwoni wcześniej, nie informuje o zmianie planów – po prostu go nie ma. Oczywiście zawsze mogą...

odrastajace zeby
Odrastające zęby: mrzonka czy bliska przyszłość? Lekarz

W brytyjskim portalu The Dentist.co.uk szanse na tworzenie „trzecich zębów” omawia dr Michael Sultan, dyrektor kliniczny EndoCare. Przyczynkiem do tej refleksji jest informacja o leku opracowywanym obecnie przez naukowców z Japonii, który ma umożliwi...

agresja pacjenta
Agresja pacjenta w gabinecie – jak należy reagować? Lekarz

Objawy agresji czy przemocy w miejscu pracy to problem, który nie omija także gabinetów stomatologicznych. Dziesięć wskazówek, jak bezpiecznie i skutecznie reagować na agresywnych, wszczynających kłótnie oraz uciążliwych pacjentów przytacza portal st...

wirus HIV
Co piąta osoba z wirusem HIV nie wie o swoim zakażeniu Lekarz

Z wirusem HIV żyje w Polsce około 20 tys. osób, jednak około 20% nie wie o swoim zakażeniu, a 16% osób, które odebrały pozytywny wynik testu, nie podejmuje leczenia – wykazały badania Buddy Polska. Według danych Narodowego Instytutu Zdrowia Publiczn...

tajemnica lekarska - Dentonet.pl
Jak przestrzegać w gabinecie prawa pacjenta do tajemnicy? Lekarz

Jak przypomina Rzecznik Praw Pacjenta, każdy pacjent ma prawo do zachowania w tajemnicy informacji z nim związanych, a uzyskanych w związku z wykonywaniem zawodu medycznego. Dotyczy to wszystkich osób wykonujących zawód medyczny i udzielających świad...

dezynfekcja
Dezynfekcja w gabinecie stomatologicznym priorytetem dla pacjenta Asysta

Serwis DentaVox przeprowadził badanie ankietowe, które miało na celu sprawdzenie oczekiwań pacjentów odnośnie wizyty w gabinecie stomatologicznym. Wykazano w nim przede wszystkim, że po pandemii COVID-19 pacjenci mają znacznie większe wymagania w zak...