Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

„Osoba bliska” pacjenta w gabinecie – co to znaczy?

Publikacja:
„Osoba bliska” pacjenta w gabinecie – co to znaczy?

„Osoba bliska” pacjenta w gabinecie – co to znaczy?

Na życzenie pacjenta podczas udzielania mu świadczeń zdrowotnych – również stomatologicznych – w gabinecie może przebywać tzw. osoba bliska. Szczegóły tego zagadnienia na stronie Okręgowej Izby Lekarskiej w Gdańsku przybliża mec. Karol Kolankiewicz.

Jak czytamy w poradniku umieszczonym na stronie OIL w Gdańsku, zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy o prawach pacjenta, na życzenie pacjenta podczas udzielania mu świadczeń zdrowotnych – również stomatologicznych – w gabinecie może przebywać tzw. osoba bliska. – Przepis nie nakazuje zachowania jakiejś szczególnej formy wyrażenia takiego „życzenia”, zatem może ono być wyrażone np. podczas rozmowy, jak i w formie pisemnej – podkreśla mec. Karol Kolankiewicz.

Co ważne z punktu widzenia lekarza/lekarza dentysty, tzw. osobą bliską może być zarówno małżonek, rodzic, wnuczka, jak i przedstawiciel ustawowy, osoba pozostająca z pacjentem we wspólnym pożyciu czy inna osoba wskazana przez pacjenta.

Od prawa pacjenta do obecności osoby bliskiej podczas udzielania świadczeń zdrowotnych są jednak wyjątki. – Lekarz może jednak odmówić obecności osoby bliskiej przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych w przypadku istnienia prawdopodobieństwa wystąpienia zagrożenia epidemicznego lub ze względu na bezpieczeństwo zdrowotne pacjenta – czytamy. W sytuacji podjęcia decyzji o odmowie lekarz powinien to odnotować w dokumentacji medycznej pacjenta z krótkim uzasadnieniem.

Co potrzeba, by w gabinecie stomatologicznym świadczyć usługi związane z medycyną estetyczną? – Inwestycjami są praktycznie tylko i wyłącznie stosowane materiały – mówi w rozmowie z Dentonetem dr Paweł Ponichtera – stomatolog, który medycyną estetyczną zajmuje się od lat. Paweł Ponichtera jest jednym z wykładowców Konferencji Medycyny Estetycznej.

Źródło: https://oilgdansk.pl/


POWIĄZANE ARTYKUŁY

fizjoterapia
Kiedy wysłać pacjenta stomatologicznego do fizjoterapeuty? Lekarz

- Wszelkie dysfunkcje w obrębie stawów skroniowo-żuchwowych mogą mieć podłoże w obrębie innych stawów, np. kręgosłupa szyjnego czy stawów krzyżowo-biodrowych. Dlatego należy badać całą postawę pacjenta - mówi w rozmowie z Dentonetem fizjoterapeuta Na...

Mazowsze czynne gabinety - Dentonet.pl
Kontakt z osobą zakażoną – natychmiastowe zawieszenie pracy Asysta

Zgodnie z rekomendacją Głównego Inspektora Sanitarnego każdy pracownik medyczny, który miał kontakt z osobą podejrzaną o zakażenie SARS-CoV-2 lub chorą na COVID-19, powinien zostać natychmiast zawieszony w wykonywaniu swoich czynności.  Stanowisko G...

dokumentacja medyczna - Dentonet.pl
Udostępnianie dokumentacji po śmierci pacjenta Lekarz

Rzecznik Praw Pacjenta przypomina zasady udostępniania dokumentacji medycznej po śmierci pacjenta. Ogólna zasada mówi, że dokumentację medyczną należy udostępniać osobie bliskiej, chyba że udostępnieniu sprzeciwi się inna osoba bliska lub sprzeciwił ...

ROZWIŃ WIĘCEJ
śluza do dezynfekcji
Dezynfekcja w gabinecie priorytetem dla pacjenta Asysta

Serwis DentaVox przeprowadził wiosną tego roku badanie ankietowe, które miało na celu sprawdzenie oczekiwań pacjentów odnośnie wizyty w gabinecie stomatologicznym. Wykazano w nim przede wszystkim, że ze względu na pandemię COVID-19 pacjenci mają znac...

lekarze spoza Polski - Dentonet.pl
W Polsce ogłoszono stan epidemii – co to znaczy dla lekarzy? Lekarz

Premier Mateusz Morawiecki podczas wspólnej konferencji prasowej z ministrem zdrowia Łukaszem Szumowskim oraz ministrem edukacji narodowej Dariuszem Piontkowskim ogłosił wprowadzenie stanu epidemii w Polsce. Co to oznacza dla lekarzy? Zgodnie z wyda...

Konferencja Mistrzów Stomatologii
Nieuświadomione potrzeby pacjenta stomatologicznego Lekarz

- Lekarze mierzą się z wyzwaniami. Ogromnym ułatwieniem są zdobycze technologii, natomiast największym wyzwaniem są rosnące oczekiwania pacjentów - mówi dr Magdalena Żywicka, jeden z wykładowców Konferencji Mistrzów Stomatologii (12-14 października, ...

EEC3
Uzupełnienie protetyczne u pacjenta z EEC po rozszczepie wargi Lekarz

Zespół EEC (ang. Ectrodactyly-Ectodermal Dysplasia Clefting Syndrome) to zespół wad wrodzonych, charakteryzujący się triadą występujących u pacjenta nieprawidłowości. Jedną z nich są rozszczepy podniebienia i wargi oraz wady występujące w obrębie uzę...

debata higienistek3
Mój ulubiony typ pacjenta w gabinecie higieny to... [video] Asysta

Wdzięczni, roszczeniowi, zamknięci, otwarci na wiedzę i chętni do zmian. Pacjenci w gabinetach higieny stomatologicznej są różni. Jakich jest najwięcej? Jak radzić sobie z tzw. "trudnymi pacjentami"? To temat kolejnej części spotkania higienistek. Ro...

tajemnica lekarska - Dentonet.pl
Jak przestrzegać w gabinecie prawa pacjenta do tajemnicy? Lekarz

Jak przypomina Rzecznik Praw Pacjenta, każdy pacjent ma prawo do zachowania w tajemnicy informacji z nim związanych, a uzyskanych w związku z wykonywaniem zawodu medycznego. Dotyczy to wszystkich osób wykonujących zawód medyczny i udzielających świad...

Konferencja Mistrzów 15
Jak odkryć potrzebę pacjenta, o której on sam nie wie? Lekarz

- Rolą stomatologa jest ukazanie pacjentowi dostępnych rezultatów terapii, których on sam nie jest w stanie sam sobie wyobrazić - przekonuje dr Magdalena Żywicka, lekarz stomatolog, jeden z wykładowców 1 Konferencji Mistrzów Stomatologii (12-14 paźdz...

quino al 8gWEAAXJjtI unsplash
800 190 590 - Telefoniczna Informacja Pacjenta od NFZ-u Pacjent

13 listopada w całym kraju, we wszystkich oddziałach wojewódzkich NFZ-u, ruszyła Telefoniczna Informacja Pacjenta – jeden wspólny numer telefonu dla Narodowego Funduszu Zdrowia oraz Biura Rzecznika Praw Pacjenta. 800 190 590 to dotychczasowy numer b...