Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Nowe stanowisko w praktyce. Kim jest opiekun pacjenta? [WYWIAD]

Brak komentarzy | Publikacja:
Nowe stanowisko w praktyce. Kim jest opiekun pacjenta? [WYWIAD]

Nowe stanowisko w praktyce. Kim jest opiekun pacjenta? [WYWIAD]

Opiekun zna plan leczenia pacjenta i pomaga mu przejść przez kolejne etapy terapii – z Mariuszem Obodą, wykładowcą I Konferencji Dentonet Online, rozmawia Tomasz Hankiewicz

Od ponad dwóch dekad podpowiada Pan, w jaki sposób dobrą komunikację w gabinecie dentystycznym przekuć na sukces praktyki. Czy z perspektywy lat dostrzega Pan różnice w zarządzaniu polskimi gabinetami?

Oczywiście. Stomatologia rozwija się niezwykle szybko, lekarze specjalizują się w coraz węższych obszarach, co wprost przekłada się na zarządzanie gabinetami. Najlepsze praktyki przyjmują model, w którym pacjent w trakcie procesu leczenia kompleksowego ma kontakt z kilkoma lekarzami, a zarazem wyłania się stanowisko lekarza prowadzącego. To wprost prowadzi do wniosku, że rozmowy z pacjentami powinny przeprowadzać osoby, które mają do tego najlepsze predyspozycje, a ci, którzy nie odnajdują się w tych obszarach, powinni pełnić funkcje specjalistów realizujących ustalony kompleksowy plan leczenia. W ten sposób dochodzimy do nowego modelu organizacji praktyki, który stawia przed właścicielem, managerem nowe wyzwania: pojawia się interdyscyplinarny model praktyki, a istotnym tematem staje się koordynacja tego zespołu.

W jakim aspekcie komunikacji w gabinecie najtrudniej przeprowadzić zmiany? Które z nich napotykają na największy opór i jak można go pokonać?

Największe trudności są ze zmianą przekonań, zmianą świadomości lekarzy. Mogą one dotyczyć problemów części lekarzy związanych z przyjmowaniem należności za leczenie, kompleksowością leczenia, proponowaniem najlepszych rozwiązań. Obawiając się reakcji pacjenta, lekarze mają trudność, by przedstawić plan leczenia w wiarygodny sposób. Przed managerem staje największa trudność, którą stanowi zmiana sposobu myślenia lekarza w tym zakresie, przeprowadzenie lekarza przez proces zmiany przekonań, które go ograniczają. Wymaga to pewnych umiejętności coachingowych, których managerowie często nie posiadają. Innym tematem jest zarządzanie konfliktem, pojawia się trudność w budowaniu pewnej kultury organizacyjnej. Czasem obserwujemy taki styl zarządzania bez zarządzania: chciałbym mieć praktykę, ale w sumie nie chcę zarządzać. A to ma swoje konsekwencje: brak wizji rozwoju, w którą zespół byłby w stanie się zaangażować, brak wizji, która wyzwoli w ludziach energię do działania i zmian.

Pana wykład przygotowany na Konferencję Dentonet Online dotyczyć będzie m.in. nowej funkcji w klinikach stomatologicznych, jaką jest opiekun pacjenta. Jak rozumiem, jest to inwestycja, która nie jest fanaberią, ale ma przełożenie na sukces zarówno wizerunkowy, jak i finansowy praktyki.

Zdecydowanie tak. Jest to nowe stanowisko w polskiej praktyce stomatologicznej, które absolutnie przekłada się na wzrost obrotów, wzrost dochodu. Rolą opiekuna pacjenta jest pomóc pacjentowi przejść przez leczenie interdyscyplinarne (stomatologia zachowawcza, protetyk, higienistka, implantolog, ortodonta). Opiekun będzie koordynował proces leczenia, a pacjent będzie miał z nim codzienny kontakt telefoniczny czy mailowy – także pomiędzy etapami leczenia u kolejnych lekarzy specjalistów. W efekcie każdy specjalista, do którego trafia pacjent, nie musi zapoznawać się z całym planem leczenia. Jest potrzeba, by w klinice była osoba, która zna plan leczenia pacjenta i jest w stanie krok po kroku pomóc mu przejść przez kolejne etapy terapii. W dotychczasowym modelu – bez opiekuna – pacjent ma kontakt albo z lekarzem, albo z rejestracją. Kontakt z rejestracją w zakresie dalszego planu leczenia jest bardzo ograniczony – to nie są zadania rejestracji. Opiekun pacjenta jest tą osobą, która będzie miała pełne rozeznanie i świadomość, na jakim etapie leczenia jest pacjent. Jeśli pacjent z jakiegoś powodu nie kontynuuje leczenia w gabinecie, w którym nie ma opiekuna, nikt już do niego nie zadzwoni. Opiekun pacjenta, który ma zbudowaną relację z pacjentem jest jedyną osobą, która może skontaktować się z nim i zapytać, jaki jest powód przerwania terapii. Opiekun ma bardzo wyraźne zadanie w praktyce – doprowadzić do zakończenia leczenia. A to wprost przekłada się na liczbę wizyt danego pacjenta i kompleksowość leczenia. Pomaga to także w aspekcie finansowym komunikacji z pacjentem, czym lekarze często nie chcę się zajmować.

Dziękuję za rozmowę.

Mariusz Oboda, właściciel firmy Oboda Consulting & Training Group jest jednym z wykładowców odbywającej się w dniach 25–28 czerwca Konferencji DENTONET Online. Uczestnicy tego wydarzenia będą mieli okazję wysłuchać wykładu Mariusza Obody pt. „Lekarz prowadzący i opiekun pacjenta – nowe stanowiska, które kreują rozwój praktyki” będzie dostępna w piątek, 26 czerwca.


POWIĄZANE ARTYKUŁY

Tomasz Kercz
Największa lekcja stomatologii - radość i ... ulga [WYWIAD] Asysta

- Bicie rekordu nie miało na celu tylko dobrej zabawy, ale – przede wszystkim – miało mieć aspekt edukacyjny - mówi dr n. med. Tomasz Maria Kercz, pomysłodawca "Największej na świecie lekcji stomatologii", która trafia właśnie do Księgi Rekordów Guin...

NFZ
Dopłaty do wizyty na NFZ - DRL popiera stanowisko PTS Lekarz

Prezydium Komisji Stomatologicznej Dolnośląskiej Rady Lekarskiej wyraziło poparcie dla stanowiska Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego w sprawie możliwości udzielania przez świadczeniodawcę odpłatnych świadczeń zdrowotnych spoza koszyka świadczeń ...

1KDO foto wywiad TMK 1
"W czasie pandemii edukacja przeszła do Internetu" [wywiad] Lekarz

Z dr. n. med. Tomaszem Marią Kerczem, pomysłodawcą i organizatorem Konferencji Dentonet Online rozmawia Tomasz Hankiewicz. Przed nami Konferencja Dentonet Online. Skąd pomysł na wydarzenie edukacyjne w takiej formie? Dr n. med. Tomasz Maria Kercz: ...

ROZWIŃ WIĘCEJ
karmienie piersią - Dentonet.pl
Stanowisko PTSD ws. karmienia piersią i jego związków z próchnicą Lekarz

Temat związku karmienia piersią i ryzyka próchnicy wczesnego dzieciństwa (ECC) jest jednym z najczęściej poruszanych na spotkaniach dotyczących stomatologii dziecięcej. Wciąż pojawiają się wątpliwości wśród lekarzy, higienistek i pacjentów. Stanowisk...

nadwrazliwosc zebow
W jaki sposób powstaje ból w obrębie twarzoczaszki? [WYWIAD] Lekarz

- Z fizjologicznego punktu widzenia ból jest przewodzeniem informacji o uszkodzeniu tkanek, do którego doszło w naszym organizmie. Ból w tym przypadku spełnia rolę ostrzegająco-obronną - mówi w rozmowie z Dentonetem dr hab. n. med. Anna Przeklasa-Mus...

implant 1527310 960 720
"Zawsze są pacjenci, którzy nie mogą czekać" [WYWIAD] Lekarz

O prowadzeniu praktyki stomatologicznej w pierwszych dniach epidemii SARS-CoV-2 z dr. n. med. Tomaszem Marią Kerczem rozmawia Tomasz Hankiewicz. Panie Doktorze, trawestując tytuł powieści Gabriela G. Marqueza, jak wygląda stomatologia w czasach zara...

asystentka 850x566
"Kompetentna asystentka to ważna część zespołu" - wywiad Asysta

O tym, jak wygląda rzeczywistość zawodowa asystentek stomatologicznych i dlaczego tak ważne jest podnoszenie przez asystę kompetencji zawodowych rozmawiamy z Sabiną Krzosą – asystentką stomatologiczną z ośmioletnim doświadczeniem, prowadzącą kursy dl...

Marzena Dominiak
Samodzielne stanowisko ds. kształcenia stomatologów? "W końcu!" Lekarz

Do 14 czerwca składać dokumenty mogą kandydaci na stanowisko "radcy ministra w Samodzielnym Stanowisku ds. Kształcenia Lekarzy Dentystów w Departamencie Kwalifikacji Medycznych i Nauki" ministerstwa zdrowia. O stworzeniu takiego stanowiska informowal...

koferdam
Koferdam? Tak, mam. To moje ulubione narzędzie [wywiad video] Asysta

- To moje ulubione narzędzie - mówi o koferdamie dypl. hig. stom. Beata Grzegorek, która prowadzi warsztaty z zakładania tego  elementu. Ta pozornie prosta czynność przysparza asystentkom, higienistkom i lekarzom nieraz trudności. Tego nie można nauc...

Karaś - Dentonet.pl
"W endodoncji zmieniło się wszystko, oprócz anatomii" [wywiad] Lekarz

Z dr. Bartłomiejem Karasiem – wykładowcą I Konferencji Dentonet Online – rozmawia Tomasz Hankiewicz. Leczenie kanałowe wiąże się z generowaniem aerozolu w trakcie wykonywanych procedur. Czy przy nowych zasadach funkcjonowania gabinetów, wynikających...

Mariusz Oboda
Mariusz Oboda na rynku od 30 lat [WYWIAD] Lekarz

Blisko 30 lat na rynku stomatologicznym funkcjonuje najbardziej rozpoznawalny w kraju trener rozwoju praktyk stomatologicznych w Polsce - Mariusz Oboda. Rozmawiamy o tym, czym zajmuje się firma Oboda Group, ale też rynkowej konkurencji. ...

Dodaj komentarz (0 komentarzy)

Każdy komentarz zostanie poddany moderacji