Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Nadwrażliwość? Potrzebna edukacja pacjentów i lekarzy

Publikacja:
Nadwrażliwość? Potrzebna edukacja pacjentów i lekarzy

Nadwrażliwość? Potrzebna edukacja pacjentów i lekarzy

– Edukacja naszych pacjentów w zakresie wykonywania prawidłowych zabiegów higienicznych, jak również edukacja nas samych, lekarzy i higienistek stomatologicznych, pozwoli zminimalizować ryzyko wystąpienia nadwrażliwości – mówi w rozmowie z Dentonetem dr n. med. Małgorzata Nędzi-Góra.

Dr n. med. Małgorzata Nędzi-Góra to jeden z wykładowców Pierwszej Ogólnopolskiej eKonferencji o Nadwrażliwości „Rozumiem – pomagam”. Konferencja odbędzie się 27 listopada (w godzinach 17:00-21:00). Zapisy na stronach Colgate TALKS -> rejestracja. 

Jak ocenia Pani stan wiedzy pacjentów na temat nadwrażliwości zębów? Jak wielu pacjentów ten problem dotyczy?

– Problem nadwrażliwości zębiny dotyczy dużej grupy naszych pacjentów. Badania przeprowadzone w Zakładzie Chorób Błony Śluzowej i Przyzębia Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego pokazały, że na nadwrażliwość skarży się ponad połowa pacjentów zgłaszających się do periodontologa. W prawie 20% przypadków dolegliwość ta jest pierwotną przyczyną zgłoszenia się pacjenta do lekarza specjalisty.

Czy skutkami nadwrażliwości zębów są tylko nieprzyjemności przy spożywaniu gorących lub zimnych pokarmów czy też istnieją dodatkowe konsekwencje takiego stanu?

– Pacjenci z nadwrażliwością zębiny występującą przewlekle lub okresowo po zabiegach wykonywanych na przyzębiu nie mogą z powodu dolegliwości prawidłowo wykonywać zabiegów higienicznych. Powoduje to kumulację biofilmu bakteryjnego w okolicy brzegu dziąsłowego i dodatkowe powikłania lub dolegliwości.

Z czego wynika nadwrażliwość zębów?

– Nadwrażliwość zębiny jest skutkiem działania bodźców chemicznych, mechanicznych lub termicznych na odsłoniętą zębinę. Zależy od wielu czynników, między innymi od stanu powierzchni zębiny i ujść kanalików zębinowych.

Nadwrażliwość może być wynikiem procedur leczniczych. W jakich przypadkach zachodzi takie ryzyko? Jak je zminimalizować?

– Zabiegi takie jak skaling, wygładzenie powierzchni korzeni czy periodontologiczne zabiegi chirurgiczne mogą okresowo zwiększać wrażliwość zębiny. Aby zminimalizować ryzyko wystąpienia nadwrażliwości należy przestrzegać procedur dotyczących wykonywania powyższych zabiegów, stosować odpowiednie narzędzia i urządzenia. Bardzo istotna jest również edukacja pacjentów w zakresie stosowania prawidłowych metod i środków do higieny jamy ustnej.

Czy nadwrażliwość można „wyleczyć”?

– Tak, pod warunkiem wspólnej pracy lekarzy, higienistek i pacjentów.

Chcę zapytać o profilaktykę – jak nie dopuścić do nadwrażliwości zębów?

– Jak już wspomniałam, edukacja naszych pacjentów w zakresie wykonywania prawidłowych zabiegów higienicznych, jak również edukacja nas samych, lekarzy i higienistek stomatologicznych, pozwoli zminimalizować ryzyko wystąpienia nadwrażliwości.

Czy w Pani ocenie temat nadwrażliwości jest wystarczająco omawiany z pacjentami w polskich gabinetach stomatologicznych?

– Mam taką nadzieję. Nadwrażliwość to ból, a nasza praca polega na tym, aby z bólem walczyć i zapobiegać jego wystąpieniu.

Czego będzie dotyczył Pani wykład na eKonferencji „Rozumiem – pomagam”?

– Problemu zwiększonej wrażliwości zębiny u pacjentów z chorobami przyzębia.

Jak- stawia sobie Pani cel na tym wykładzie?

– Mam nadzieję, że uda mi się odpowiedzieć na pytanie, czy nadwrażliwość zębiny u pacjentów periodontologicznych to problem sztuczny czy rzeczywisty.

eKonferencja „Rozumiem Pomagam” bardzo kompleksowo podchodzi do tematu nadwrażliwości. Tematy wykładów zaczynają się na aspektach przyczynowych tego problemu, a kończą na tematach prawniczych. Dlaczego Pani zdaniem warto wziąć udział w tym internetowym spotkaniu?

– Nadwrażliwość zębiny to zagadnienie z pogranicza stomatologii zachowawczej, periodontologii i protetyki. Spotkania takie jak to, dają możliwość spojrzenia na problem oczami specjalistów z różnych dziedzin stomatologii i nie tylko. Warto skorzystać z wiedzy ekspertów, może to poszerzyć naszą wiedzę oraz oszczędzić nasz czas.

Czy sam pomysł konferencji online ocenia Pani pozytywnie? To wciąż coś nowego w polskiej stomatologii.

– Myślę, że tego rodzaju konferencje są potrzebne choć uważam, że nie powinny całkowicie zastąpić klasycznych „analogowych” spotkań.

logo

 


POWIĄZANE ARTYKUŁY

Asysdent 1
ASYSDENT 2023: edukacja kluczem do sukcesu zawodowego Asysta

Wciąż myślisz, że wystarczy skończyć obowiązkowy etap nauki zawodowej, żeby mieć zagwarantowaną pracę? Czas najwyższy zmienić swoje nastawienie, zwłaszcza że branża stomatologiczna nieustannie się rozwija. Jeśli nie chcesz zostać w tyle, zadbaj o swo...

szczepionka przeciw COVID
COVID-19: potrzebna wielowariantowa "multiszczepionka" Lekarz

Multiszczepionka mogłaby zapewnić szeroki wachlarz przeciwciał przeciwko różnym wariantom koronawirusa. Obecnie takich badań nie ma, ale uważam, że sprawdziłaby się lepiej - oceniła prof. Agnieszka Szuster-Ciesielska z Katedry Wirusologii i Immunolog...

RTG
Czy ochrona przy RTG dentystycznym jest wciąż potrzebna? Lekarz

W amerykańskiej stomatologii w ostatnich miesiącach podejmowany jest temat zabezpieczeń stosowanych w radiologii, w tym ochrony pacjenta przy pomocy ołowianych fartuchów używanych także podczas prześwietleń zębów. Stąd ponawiane pytania, czy ich użyc...

ROZWIŃ WIĘCEJ
szczepienie
"Potrzebna nowa kampania zachęcająca do szczepień" Lekarz

Przydałoby się już rozgrzewać nową kampanię promującą szczepienia przeciw COVID-19 – powiedział PAP prof. Marcin Czech z Instytutu Matki i Dziecka w Warszawie, kierownik Zespołu ds. Kontroli Zakażań Szpitalnych. Jego zdaniem będzie ją trudniej przygo...

agresja pacjentow
Frustracja pacjentów uderza w lekarzy dentystów Lekarz

Jak wynika z badania ankietowego przeprowadzonego w ostatnim czasie na Wyspach Brytyjskich, frustracja niektórych pacjentów, wynikająca z problemów z dostępem do leczenia stomatologicznego, jest przyczyną powtarzających się nieodpowiednich, a nawet n...

MSS
"Pandemia była wyzwaniem dla lekarzy i naszych pacjentów" Lekarz

Rozmowa z prof. dr hab. n. med. Beatą Kawalą, kierownikiem Katedry Ortopedii Szczękowej i Ortodoncji Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu, krajowym konsultantem w dziedzinie ortodoncji. Tomasz Hankiewicz: Nawiązując do tematu wykładu Pani Profesor p...

Paulina Pakula
Higienistka i pacjent z cukrzycą. „Edukacja i profilaktyka” Asysta

– W Polsce około 3,5 mln osób ma zdiagnozowaną cukrzycę. Kolejny 1 mln jeszcze o tym nie wie. Dlatego musimy uświadamiać pacjentów, edukować ich i zachęcać do badań profilaktycznych – mówi dypl. hig. stom. Paulina Pakuła, higienistka stomatologiczna,...

dentysta
Życzliwość w gabinecie stomatologicznym – czy jest potrzebna? Lekarz

W kontekście funkcjonowania gabinetu dentystycznego mówi się wiele m.in. o potrzebie budowania prawidłowej komunikacji, zachowywaniu profesjonalizmu, rzetelności, etycznym postępowaniu. Ale (zbyt) rzadko w odniesieniu do naszej pracy wspomina się o ż...

lekarze 1
„Minister zdrowia antagonizuje środowisko pacjentów i lekarzy” Lekarz

W specjalnym stanowisku Naczelna Rada Lekarska wyraziła sprzeciw w związku z pojawiającymi się ostatnio w mediach wypowiedziami ministra zdrowia Adama Niedzielskiego „antagonizującymi środowiska pacjentów i lekarzy”. Przypomnijmy – kilka dni temu Se...

choroby rzadkie
Ruszyła platforma online o chorobach rzadkich dla lekarzy i pacjentów Lekarz

Ministerstwo zdrowia uruchomiło nową stronę internetową dotyczącą chorób rzadkich – specjalistyczną wiedzę o diagnostyce i leczeniu chorób rzadkich znają tam zarówno medycy, jak i pacjenci. Platforma informacyjna „Choroby Rzadkie” powstała po to, a...

COVID 192
Eksperci apelują: potrzebna strategia epidemiczna na jesień Lekarz

Chociaż ostatnie tygodnie przyniosły uspokojenie sytuacji epidemicznej w Polsce, konieczne jest przygotowanie się na ewentualny powrót koronawirusa jesienią – apelują lekarze. Wśród niezbędnych działań przed możliwą kolejną falą COVID-19 wymieniają m...