Plakat informujący o prawach pacjenta
Plakat informujący o prawach pacjenta
Rzecznik Praw Pacjenta opublikował informację na temat plakatów o prawach pacjenta. Plakat został udostępniony wszystkim placówkom w kraju, posiadającym kontrakt z Narodowym Funduszem Zdrowia. Zgodnie z informacją zamieszczoną na stronie Rzecznika, powinien zostać powieszony w widocznym miejscu na terenie placówki oraz znaleźć się w wersji elektronicznej na stronach internetowych gabinetów (zgodnie z art. 11 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta).
Na plakacie w prosty sposób zostały wyjaśnione prawa przysługujące pacjentom. Znajdują się tam również dane kontaktowe do Biura Rzecznika Praw Pacjenta, w tym numer bezpłatnej infolinii, gdzie pacjenci mogą dzwonić, gdy zauważą naruszenie swoich praw.
Treść plakatu:
„Pacjent ma prawo do:
1. Świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej,
2. informacji o swoim stanie zdrowia,
3. zachowania w tajemnicy przez osoby udzielające świadczeń zdrowotnych, informacji związanych z pacjentem, w szczególności z jego stanem zdrowia,
4. wyrażenia zgody albo odmowy na udzielenie świadczeń zdrowotnych,
5. zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych,
6. poszanowania intymności i godności, w szczególności w czasie udzielania świadczeń zdrowotnych,
7. poszanowania intymności i godności, w szczególności w czasie udzielania świadczeń zdrowotnych,
8. dokumentacji medycznej dotyczącej stanu zdrowia oraz udzielonych świadczeń zdrowotnych,
9. zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza,
10. poszanowania życia prywatnego i rodzinnego,
11. opieki duszpasterskiej,
12. przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie”.
Więcej informacji oraz dostęp do pliku z wersją elektroniczną plakatu: http://www.bpp.gov.pl
KeL
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Wielkimi krokami zbliża się okres, w którym – jak co roku – jesteśmy najbardziej narażeni na wszelkie zakażenia czy osłabienie naszego organizmu. Ostatnie lata zweryfikowały, że służba zdrowia potrzebuje wprowadzenia nowych rozwiązań, które będą zape...
28-letni stomatolog został śmiertelnie postrzelony przez pacjenta w gabinecie na przedmieściu San Diego (USA). Do zdarzenia doszło 29 lutego – pojawiły się spekulacje, że mogło to być zabójstwo z nienawiści na tle narodowościowym. 28-letni stomatol...
Naczelna Izba Lekarska przypomina, że ustawa Prawo atomowe wprowadziła nowe zasady pozyskiwania i terminy ważności certyfikatów ochrony radiologicznej pacjenta. Jak przypomniano w komunikacie NIL, zgodnie z zapisami ustawy i rozporządzeń wykonawczyc...
Zespół EEC (ang. Ectrodactyly-Ectodermal Dysplasia Clefting Syndrome) to zespół wad wrodzonych, charakteryzujący się triadą występujących u pacjenta nieprawidłowości. Jedną z nich są rozszczepy podniebienia i wargi oraz wady występujące w obrębie uzę...
Z wiekiem organizm staje się bardziej podatny na wszelkie choroby i dolegliwości. Przyzębie również podlega procesom starzenia się. Niektóre schorzenia mogą negatywnie wpłynąć na jego stan. Z tego powodu warto odpowiednio dobierać profilaktykę do sta...
Czynniki kliniczne, w tym nasilenie bólu przed i w trakcie leczenia kanałowego, mogą wskazywać na ryzyko wystąpienia pooperacyjnych dolegliwości bólowych bardziej niż cechy socjodemograficzne, takie jak rasa lub poziom dochodów. To wnioski płynące z ...
Jak przypomina Rzecznik Praw Pacjenta, każdy pacjent ma prawo do zachowania w tajemnicy informacji z nim związanych, a uzyskanych w związku z wykonywaniem zawodu medycznego. Dotyczy to wszystkich osób wykonujących zawód medyczny i udzielających świad...
– Wszelkie informacje na temat stanu zdrowia powinny być przekazywane w sposób przystępny, czyli przy wykorzystaniu słownictwa i terminologii zrozumiałej dla pacjenta, ze względu na jego wiek, wykształcenie, stan zdrowia, a w szczególności na stan ps...
W ubiegłym tygodniu odbyło się pierwsze spotkanie Forum dla Jakości i Bezpieczeństwa Pacjenta, powołanego przez Porozumienie Organizacji Lekarskich. Jego celem jest zaprojektowanie zmian w ochronie zdrowia na korzyść pacjentów i lekarzy. – Stawiamy n...
W kwietniu pracownicy Rzecznika Praw Pacjenta odebrali łącznie prawie 12 000 połączeń i na ich podstawie interweniowali w 1504 przypadkach. Pacjenci skarżą się m.in. na problemy z kontaktem telefonicznym z przychodnią, dostęp do leków dla dzieci i se...
Problem ten znają wszystkie zespoły stomatologiczne: wizyta jest umówiona, gabinet przygotowany do przeprowadzenia zabiegu, ale pacjent nie przychodzi. Nie dzwoni wcześniej, nie informuje o zmianie planów – po prostu go nie ma. Oczywiście zawsze mogą...