Plakat informujący o prawach pacjenta
Plakat informujący o prawach pacjenta
Rzecznik Praw Pacjenta opublikował informację na temat plakatów o prawach pacjenta. Plakat został udostępniony wszystkim placówkom w kraju, posiadającym kontrakt z Narodowym Funduszem Zdrowia. Zgodnie z informacją zamieszczoną na stronie Rzecznika, powinien zostać powieszony w widocznym miejscu na terenie placówki oraz znaleźć się w wersji elektronicznej na stronach internetowych gabinetów (zgodnie z art. 11 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta).
Na plakacie w prosty sposób zostały wyjaśnione prawa przysługujące pacjentom. Znajdują się tam również dane kontaktowe do Biura Rzecznika Praw Pacjenta, w tym numer bezpłatnej infolinii, gdzie pacjenci mogą dzwonić, gdy zauważą naruszenie swoich praw.
Treść plakatu:
„Pacjent ma prawo do:
1. Świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej,
2. informacji o swoim stanie zdrowia,
3. zachowania w tajemnicy przez osoby udzielające świadczeń zdrowotnych, informacji związanych z pacjentem, w szczególności z jego stanem zdrowia,
4. wyrażenia zgody albo odmowy na udzielenie świadczeń zdrowotnych,
5. zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych,
6. poszanowania intymności i godności, w szczególności w czasie udzielania świadczeń zdrowotnych,
7. poszanowania intymności i godności, w szczególności w czasie udzielania świadczeń zdrowotnych,
8. dokumentacji medycznej dotyczącej stanu zdrowia oraz udzielonych świadczeń zdrowotnych,
9. zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza,
10. poszanowania życia prywatnego i rodzinnego,
11. opieki duszpasterskiej,
12. przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie”.
Więcej informacji oraz dostęp do pliku z wersją elektroniczną plakatu: http://www.bpp.gov.pl
KeL
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Jak przypomina Rzecznik Praw Pacjenta, każdy pacjent ma prawo do zachowania w tajemnicy informacji z nim związanych, a uzyskanych w związku z wykonywaniem zawodu medycznego. Dotyczy to wszystkich osób wykonujących zawód medyczny i udzielających świad...
Serwis DentaVox przeprowadził badanie ankietowe, które miało na celu sprawdzenie oczekiwań pacjentów odnośnie wizyty w gabinecie stomatologicznym. Wykazano w nim przede wszystkim, że po pandemii COVID-19 pacjenci mają znacznie większe wymagania w zak...
Stomatolog z Karoliny Północnej utracił licencję zawodową po zastosowaniu u pacjenta zbyt dużej dawki środków znieczulających, wskutek czego pacjent zmarł. Zgodnie z decyzją stanowej rady ds. stomatologii, dentysta nie może pracować w zawodzie przez ...
– Wszelkie informacje na temat stanu zdrowia powinny być przekazywane w sposób przystępny, czyli przy wykorzystaniu słownictwa i terminologii zrozumiałej dla pacjenta, ze względu na jego wiek, wykształcenie, stan zdrowia, a w szczególności na stan ps...
Czy wiesz, które objawy występujące w obrębie twarzoczaszki mogą świadczyć o boreliozie? Do ogólnie znanych symptomów występujących w różnych stadiach tej choroby należy dodać kolejne, które manifestują się w obszarze części twarzowej czaszki. Wyniki...
– Implantologia nawigowana niesie ze sobą wiele korzyści zarówno dla pacjenta, jak i dla lekarza. Dzięki niej następuje skrócenie procedur chirurgicznych, zabiegi są bardziej delikatne, precyzyjne i bezpieczniejsze dla pacjenta. Z punktu widzenia lek...
Czynniki kliniczne, w tym nasilenie bólu przed i w trakcie leczenia kanałowego, mogą wskazywać na ryzyko wystąpienia pooperacyjnych dolegliwości bólowych bardziej niż cechy socjodemograficzne, takie jak rasa lub poziom dochodów. To wnioski płynące z ...
Wielkimi krokami zbliża się okres, w którym – jak co roku – jesteśmy najbardziej narażeni na wszelkie zakażenia czy osłabienie naszego organizmu. Ostatnie lata zweryfikowały, że służba zdrowia potrzebuje wprowadzenia nowych rozwiązań, które będą zape...
Leczenie ortodontyczne staje się coraz bardziej popularne wśród pacjentów w różnym wieku. Kluczem do jego sukcesu jest odpowiednie przygotowanie pacjenta, które obejmuje nie tylko szczegółową diagnostykę, ale również wyleczenie wszystkich zębów i zmi...
Problem ten znają wszystkie zespoły stomatologiczne: wizyta jest umówiona, gabinet przygotowany do przeprowadzenia zabiegu, ale pacjent nie przychodzi. Nie dzwoni wcześniej, nie informuje o zmianie planów – po prostu go nie ma. Oczywiście zawsze mogą...
– Na pacjenta warto spojrzeć jako na całokształt, nie tylko na jego zęby. Istotna jest współpraca z lekarzami ogólnymi. Nie wszyscy lekarze mają świadomość, jak istotny wpływ mają choroby ogólne na zęby, a także odwrotnie – jak istotny wpływ mają zęb...