1 stycznia zacznie działać Biuro Praw Pacjenta
1 stycznia zacznie działać Biuro Praw Pacjenta
Od 1 stycznia 2002 r. zacznie działać Biuro Praw Pacjenta – poinformował minister zdrowia, Mariusz Łapiński, podczas czwartkowego spotkania z dziennikarzami.
Na czele biura (obejmując stanowisko Rzecznika Praw Pacjenta) stanie Ryszard Frankowicz, prezes Stowarzyszenia Praw Pacjenta. Stowarzyszenie to zostało założone w 1996 roku w Tarnowie. Obecnie ma 700 członków. Główne zadania biura będą następujące: opracowanie w jak najszybszym czasie Karty Praw Pacjenta, rejestrowanie nadużyć ze strony ochrony zdrowia oraz ochrona pacjentów. "W tej chwili mamy zbiór luźnych praw i zasad dotyczących pacjenta. Chcemy uporządkować je i zebrać w jeden akt prawny" – powiedział Łapiński.
Frankowicz dodał, że stworzeniem Karty Praw Pacjenta zajmowały się kolejne rządy. "Zawsze zwracano uwagę na to, że trzeba ją stworzyć, ale nigdy tego tak naprawdę nie zrobiono" – powiedział. Podkreślił, że od lekarzy należy wymagać staranności. "Nie możemy mówić o błędzie lekarskim w momencie pozostawienia przykładowo chusty w brzuchu operowanego pacjenta. To po prostu zwykłe niedbalstwo i powinny zostać wyciągnięte wobec takiego postępowania określone konsekwencje" – wyjaśnił.
Frankowicz tłumaczy utworzenie stanowiska Rzecznika Praw Pacjenta przy Biurze Praw Pacjenta tym, że rzecznicy kas chorych, którzy także powinni zajmować się skargami pacjentów, nie znają swoich kompetencji. "Ustawa o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym nie określa ich. Ponadto osoby te pobierają pensję z kasy chorych, a więc trudno się spodziewać, by mówili o niej źle i stawali po stronie pacjenta.
Dlatego konieczne było stworzenie stanowiska nieopłacanego z budżetu kas chorych. Taka osoba może bowiem monitorować cały system, a także uzyskiwać informacje o skargach i uwagach pacjenta zarówno z kas chorych, jak i od rzecznika odpowiedzialności zawodowej izby lekarskiej, z prokuratury, sądu i od samych pacjentów" – mówił.
Pacjenci będą mogli dzwonić do Biura i zgłaszać tam skargi. Ponadto będą mogli uzyskać informacje dotyczące tego, jak dochodzić swych roszczeń. "Pacjenci mogą dochodzić roszczeń nie tylko od lekarzy. Ugodowo i bez sądu mogą porozumieć się z firmami ubezpieczającymi szpitale od niekorzystnych następstw stosowanej tam diagnostyki i leczenia. To lepsza i przede wszystkim szybsza droga rozwiązania tych spraw" – powiedział Frankiewicz.
(PAP) 14.12.2001
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Od 2 września Telefoniczna Informacja Pacjenta dostępna będzie 24 godziny na dobę we wszystkie dni tygodnia - informuje Narodowy Fundusz Zdrowia. Departament Obsługi Pacjenta NFZ informuje, że większa liczba konsultantów pozwoli na maksymalne skrócen...
Rzecznik Praw Obywatelski w odpowiedzi na skargę jednej z pacjentek stwierdził, że wyższe ceny wprowadzane przez niektóre gabinety stomatologiczne w związku z pandemią koronawiusa są w pełni zasadne. Jakiś czas temu do Rzecznika Praw Obywatelskich w...
Są duże szanse, by skuteczna szczepionka przeciw SARS-CoV-2 była dostępna w 2021 r. – powiedział PAP dr hab. Piotr Rzymski z Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu. Dodał jednak, że kluczową kwestią jest to, jak długo będzie chronić przed COVID-19. Eksp...
Wiceprezes Naczelnej Rady Lekarskiej Andrzej Cisło skierował się z prośbą do Rzecznika Praw Pacjenta o interwencję w sprawie wygasających uprawnień dzieci po 12. roku życia do leczenia ortodontycznego. Zgodnie z zaleceniami dotyczącymi leczenia stom...
Olbrzymie kontrowersje wzbudził w środowisku lekarskim projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w zakresie systemu ochrony zdrowia związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. Wynika z niego, że do obowiązkowej pracy przy zw...
Przedstawiciele Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego z prof. Marzeną Dominiak na czele spotkali się z zastępcą Rzecznika Praw Pacjenta Grzegorzem Błażewiczem. Rozmowa dotyczyła m.in. zaproponowanego przez rzecznika nowego przedmiotu szkolnego – wi...
Zespół ekspertów opracował i zaprezentował raport, będący podsumowaniem ostatnich czterech lat funkcjonowania infolinii Rzecznika Praw Pacjenta. Jedynie 4% skarg zgłaszanych przez infolinię dotyczyło leczenia stomatologicznego. Od dziesięciu lat u R...
Od 1 marca do 31 października 2020 r. biuro Rzecznika Praw Pacjenta podjęło 5 099 interwencji w placówkach medycznych. Pacjenci mieli w tym czasie problemy z kontaktem telefonicznymi z placówkami, dostępem do świadczeń medycznych oraz odmową wypisani...
Rzecznik Praw Pacjenta korzysta z uprawnień pozwalających na wytaczanie powództwa na rzecz pacjentów oraz przyłączanie się do już toczących się postępowań cywilnych. W 2019 r. podjął 21 nowych spraw sądowych – dotyczyły one również leczenia stomatolo...
Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak wystąpił do ministra zdrowia Łukasza Szumowskiego o przekazanie aktualnych informacji na temat działań resortu w obszarze opieki zdrowotnej nad uczniami. Chodzi m.in. o funkcjonowanie szkolnych gabinetów stomatolo...
– Po raz kolejny zwracam uwagę, że dostępność do opieki stomatologicznej dla dzieci w ramach świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych jest niewystarczająca i w mojej opinii wymaga dalszych działań na rzecz poprawy sytuacji w tym obs...
Dodaj komentarz (0 komentarzy)
Każdy komentarz zostanie poddany moderacji