Dentonet
PACJENT
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Leczenie zachowawcze i endodoncja
Protetyka i implantologia
Stomatologia estetyczna
Ortodoncja
Periodontologia
Higiena i zdrowie jamy ustnej

1 stycznia zacznie działać Biuro Praw Pacjenta

Brak komentarzy | Publikacja:
1 stycznia zacznie działać Biuro Praw Pacjenta

1 stycznia zacznie działać Biuro Praw Pacjenta

Od 1 stycznia 2002 r. zacznie działać Biuro Praw Pacjenta – poinformował minister zdrowia, Mariusz Łapiński, podczas czwartkowego spotkania z dziennikarzami.

 

Na czele biura (obejmując stanowisko Rzecznika Praw Pacjenta) stanie Ryszard Frankowicz, prezes Stowarzyszenia Praw Pacjenta. Stowarzyszenie to zostało założone w 1996 roku w Tarnowie. Obecnie ma 700 członków. Główne zadania biura będą następujące: opracowanie w jak najszybszym czasie Karty Praw Pacjenta, rejestrowanie nadużyć ze strony ochrony zdrowia oraz ochrona pacjentów. "W tej chwili mamy zbiór luźnych praw i zasad dotyczących pacjenta. Chcemy uporządkować je i zebrać w jeden akt prawny" – powiedział Łapiński.

 

Frankowicz dodał, że stworzeniem Karty Praw Pacjenta zajmowały się kolejne rządy. "Zawsze zwracano uwagę na to, że trzeba ją stworzyć, ale nigdy tego tak naprawdę nie zrobiono" – powiedział. Podkreślił, że od lekarzy należy wymagać staranności. "Nie możemy mówić o błędzie lekarskim w momencie pozostawienia przykładowo chusty w brzuchu operowanego pacjenta. To po prostu zwykłe niedbalstwo i powinny zostać wyciągnięte wobec takiego postępowania określone konsekwencje" – wyjaśnił.

 

Frankowicz tłumaczy utworzenie stanowiska Rzecznika Praw Pacjenta przy Biurze Praw Pacjenta tym, że rzecznicy kas chorych, którzy także powinni zajmować się skargami pacjentów, nie znają swoich kompetencji. "Ustawa o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym nie określa ich. Ponadto osoby te pobierają pensję z kasy chorych, a więc trudno się spodziewać, by mówili o niej źle i stawali po stronie pacjenta.

 

Dlatego konieczne było stworzenie stanowiska nieopłacanego z budżetu kas chorych. Taka osoba może bowiem monitorować cały system, a także uzyskiwać informacje o skargach i uwagach pacjenta zarówno z kas chorych, jak i od rzecznika odpowiedzialności zawodowej izby lekarskiej, z prokuratury, sądu i od samych pacjentów" – mówił.

 

Pacjenci będą mogli dzwonić do Biura i zgłaszać tam skargi. Ponadto będą mogli uzyskać informacje dotyczące tego, jak dochodzić swych roszczeń. "Pacjenci mogą dochodzić roszczeń nie tylko od lekarzy. Ugodowo i bez sądu mogą porozumieć się z firmami ubezpieczającymi szpitale od niekorzystnych następstw stosowanej tam diagnostyki i leczenia. To lepsza i przede wszystkim szybsza droga rozwiązania tych spraw" – powiedział Frankiewicz.

 

(PAP) 14.12.2001


POWIĄZANE ARTYKUŁY

quino al 8gWEAAXJjtI unsplash
Telefoniczna Informacja Pacjenta będzie działać całodobowo Pacjent

Od 2 września Telefoniczna Informacja Pacjenta dostępna będzie 24 godziny na dobę we wszystkie dni tygodnia - informuje Narodowy Fundusz Zdrowia. Departament Obsługi Pacjenta NFZ informuje, że większa liczba konsultantów pozwoli na maksymalne skrócen...

maseczki - Dentonet.pl
Biuro RPO odpowiada: wyższe ceny u dentystów zasadne Lekarz

Rzecznik Praw Obywatelski w odpowiedzi na skargę jednej z pacjentek stwierdził, że wyższe ceny wprowadzane przez niektóre gabinety stomatologiczne w związku z pandemią koronawiusa są w pełni zasadne. Jakiś czas temu do Rzecznika Praw Obywatelskich w...

daniel schludi mAGZNECMcUg unsplash
Jak długo będzie działać szczepionka na koronawirusa? Asysta

Są duże szanse, by skuteczna szczepionka przeciw SARS-CoV-2 była dostępna w 2021 r. – powiedział PAP dr hab. Piotr Rzymski z Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu. Dodał jednak, że kluczową kwestią jest to, jak długo będzie chronić przed COVID-19. Eksp...

ROZWIŃ WIĘCEJ
wypalenie zawodowe - Dentonet.pl
Naczelna Izba Lekarska do rządu: "Pozbawiacie nas praw" Lekarz

Olbrzymie kontrowersje wzbudził w środowisku lekarskim projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w zakresie systemu ochrony zdrowia związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. Wynika z niego, że do obowiązkowej pracy przy zw...

jonathan borba v 2FRXEba94 unsplash
Rzecznik Praw Pacjenta: niewiele skarg na pracę dentystów Lekarz

Zespół ekspertów opracował i zaprezentował raport, będący podsumowaniem ostatnich czterech lat funkcjonowania infolinii Rzecznika Praw Pacjenta. Jedynie 4% skarg zgłaszanych przez infolinię dotyczyło leczenia stomatologicznego. Od dziesięciu lat u R...

wyniki badań - Dentonet.pl
5 tys. interwencji Rzecznika Praw Pacjenta w placówkach Lekarz

Od 1 marca do 31 października 2020 r. biuro Rzecznika Praw Pacjenta podjęło 5 099 interwencji w placówkach medycznych. Pacjenci mieli w tym czasie problemy z kontaktem telefonicznymi z placówkami, dostępem do świadczeń medycznych oraz odmową wypisani...

Rzecznik Praw Pacjenta - Dentonet.pl
Rzecznik Praw Pacjenta wspiera pacjentów stomatologicznych Lekarz

Rzecznik Praw Pacjenta korzysta z uprawnień pozwalających na wytaczanie powództwa na rzecz pacjentów oraz przyłączanie się do już toczących się postępowań cywilnych. W 2019 r. podjął 21 nowych spraw sądowych – dotyczyły one również leczenia stomatolo...

opieka stomatologiczna - Dentonet.pl
Rzecznik Praw Dziecka pyta o szkolne gabinety stomatologiczne Lekarz

Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak wystąpił do ministra zdrowia Łukasza Szumowskiego o przekazanie aktualnych informacji na temat działań resortu w obszarze opieki zdrowotnej nad uczniami. Chodzi m.in. o funkcjonowanie szkolnych gabinetów stomatolo...

stomatologia dziecięca - Dentonet.pl
Rzecznik Praw Dziecka o funkcjonowaniu stomatologii dziecięcej Asysta

– Po raz kolejny zwracam uwagę, że dostępność do opieki stomatologicznej dla dzieci w ramach świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych jest niewystarczająca i w mojej opinii wymaga dalszych działań na rzecz poprawy sytuacji w tym obs...

Dodaj komentarz (0 komentarzy)

Każdy komentarz zostanie poddany moderacji