1 stycznia zacznie działać Biuro Praw Pacjenta
1 stycznia zacznie działać Biuro Praw Pacjenta
Od 1 stycznia 2002 r. zacznie działać Biuro Praw Pacjenta – poinformował minister zdrowia, Mariusz Łapiński, podczas czwartkowego spotkania z dziennikarzami.
Na czele biura (obejmując stanowisko Rzecznika Praw Pacjenta) stanie Ryszard Frankowicz, prezes Stowarzyszenia Praw Pacjenta. Stowarzyszenie to zostało założone w 1996 roku w Tarnowie. Obecnie ma 700 członków. Główne zadania biura będą następujące: opracowanie w jak najszybszym czasie Karty Praw Pacjenta, rejestrowanie nadużyć ze strony ochrony zdrowia oraz ochrona pacjentów. "W tej chwili mamy zbiór luźnych praw i zasad dotyczących pacjenta. Chcemy uporządkować je i zebrać w jeden akt prawny" – powiedział Łapiński.
Frankowicz dodał, że stworzeniem Karty Praw Pacjenta zajmowały się kolejne rządy. "Zawsze zwracano uwagę na to, że trzeba ją stworzyć, ale nigdy tego tak naprawdę nie zrobiono" – powiedział. Podkreślił, że od lekarzy należy wymagać staranności. "Nie możemy mówić o błędzie lekarskim w momencie pozostawienia przykładowo chusty w brzuchu operowanego pacjenta. To po prostu zwykłe niedbalstwo i powinny zostać wyciągnięte wobec takiego postępowania określone konsekwencje" – wyjaśnił.
Frankowicz tłumaczy utworzenie stanowiska Rzecznika Praw Pacjenta przy Biurze Praw Pacjenta tym, że rzecznicy kas chorych, którzy także powinni zajmować się skargami pacjentów, nie znają swoich kompetencji. "Ustawa o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym nie określa ich. Ponadto osoby te pobierają pensję z kasy chorych, a więc trudno się spodziewać, by mówili o niej źle i stawali po stronie pacjenta.
Dlatego konieczne było stworzenie stanowiska nieopłacanego z budżetu kas chorych. Taka osoba może bowiem monitorować cały system, a także uzyskiwać informacje o skargach i uwagach pacjenta zarówno z kas chorych, jak i od rzecznika odpowiedzialności zawodowej izby lekarskiej, z prokuratury, sądu i od samych pacjentów" – mówił.
Pacjenci będą mogli dzwonić do Biura i zgłaszać tam skargi. Ponadto będą mogli uzyskać informacje dotyczące tego, jak dochodzić swych roszczeń. "Pacjenci mogą dochodzić roszczeń nie tylko od lekarzy. Ugodowo i bez sądu mogą porozumieć się z firmami ubezpieczającymi szpitale od niekorzystnych następstw stosowanej tam diagnostyki i leczenia. To lepsza i przede wszystkim szybsza droga rozwiązania tych spraw" – powiedział Frankiewicz.
(PAP) 14.12.2001
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Sejm przegłosował projekt ustawy wdrażającej w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF). Teraz ustawa trafi do podpisu prezydenta. Uchwalono również zmiany w fakturowaniu stanowiące część pakietu SLIM VAT 2. W pierwszej fazie wdrażania e-faktury przedsi...
Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec i dyrektor Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego prof. Ryszard Gellert podpisali umowę o współpracy obu instytucji. Będzie ona dotyczyła m.in. edukacji personelu medycznego z zakresu praw pacjenta ...
Ponad 22 tys. zgłoszeń na Telefoniczną Informację Pacjenta w okresie od 1 stycznia do 15 września dotyczyło podstawowej opieki zdrowotnej. – Mamy do czynienia z kontynuacją odwrócenia trendu – przed pandemią najwięcej skarg pojawiało się w zakresie s...
Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec przedstawił swoje uwagi do projektu rozporządzenia ministra edukacji i nauki ws. standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej...
W 2021 r. biuro Rzecznika Praw Pacjenta przyjęło ponad 141 tys. spraw zgłoszonych przez pacjentów. Dotyczyły one m.in. braku kontaktu z rejestracją, odmowy udostępnienia dokumentacji medycznej oraz braku należytej informacji o diagnostyce lub leczeni...
Od 1 stycznia 2023 r. wszyscy płatnicy składek - w tym m.in. dentyści prowadzący działalność gospodarczą - mają obowiązek posiadać profil na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Jeśli do 30 grudnia 2022 r. nie założyli samodzielnie konta na PU...
Wielkopolska Izba Lekarska zainaugurowała akcję "Rok praw lekarza". Jest to szeroko zakrojona akcja informacyjno-edukacyjna, w ramach której - m.in. dzięki współpracy z Wielkopolską Izbą Adwokacką - organizowane będą różnego rodzaju aktywności mające...
Wspólne inicjatywy, projekty i wzajemne wsparcie w zakresie m.in. szkoleń i badań - tego ma dotyczyć nawiązana właśnie współpraca pomiędzy Rzecznikiem Praw Pacjenta i Naczelną Izbą Lekarską. Porozumienie w siedzibie NIL w tej sprawie podpisali prezes...
W kwietniu pracownicy Rzecznika Praw Pacjenta odebrali łącznie prawie 12 000 połączeń i na ich podstawie interweniowali w 1504 przypadkach. Pacjenci skarżą się m.in. na problemy z kontaktem telefonicznym z przychodnią, dostęp do leków dla dzieci i se...
W siedzibie NIL odbyło się spotkanie Rzeczników Praw Lekarza z całej Polski. Dyskutowano m.in. o najważniejszych problemach zgłaszanych do rzeczników przez lekarzy i lekarzy dentystów. – Chcemy, by każdy z nas – rzeczników – miał poczucie zespołowo...
Krwawy konflikt pomiędzy Palestyńczykami i Izraelem, który rozpoczął się 7 października ubiegłego roku, znajduje się wciąż w centrum uwagi światowej opinii publicznej. W tle najbardziej dramatycznych wydarzeń, które nie schodzą z czołówek mediów, mie...