Relaks w gabinecie stomatologicznym
Relaks w gabinecie stomatologicznym
Wydawać by się mogło, że takie słowa jak „relaks” i „dentysta” to dwa wykluczające się pojęcia. Tymczasem, jak przekonuje Dorota Gardias w wywiadzie udzielonym Dentowizji, wizyta u dentysty naprawdę może być przyjemna.
Dla wielu osób spotkanie ze stomatologiem stanowi wyjątkowo stresujące przeżycie. I nic dziwnego, bo większość z nas trafia na fotel dopiero wtedy, dokuczliwy ból nie daje nam spać po nocach. Trudno jednak zachować spokój i całkowicie się odprężyć, kiedy mamy w perspektywie bolesny zabieg, np. wyrywanie lub trucie zęba. Kiedy powodem wizyty u stomatologa staje się nieuchronna konieczność, rzadko kiedy potrafimy osiągnąć stan relaksu i odsunąć na bok różne negatywne emocje.
Jak zachować spokój ducha u dentysty – mini poradnik
Co powinniśmy zrobić, aby nasze spotkanie ze stomatologiem przebiegało w miłej i bezstresowej atmosferze? Oto kilka wskazówek, które pomogą nam się zrelaksować u dentysty.
1. Weźmy sobie do serca rady lekarzy i regularnie sprawdzajmy stan naszych zębów, nawet jeśli nie czujemy żadnych dolegliwości. Wizyta kontrolna NAPRAWDĘ nie jest stratą czasu ani wyrzucaniem pieniędzy w błoto. Zauważony w porę mały ubytek można bezboleśnie i szybko wyleczyć.
2. Przed wizytą u stomatologa nie myślmy obsesyjnie o tym, co będzie się działo podczas zabiegu. Zamiast tworzyć w myślach najczarniejsze scenariusze („znieczulenie nie zadziała i będzie bolało”, „co będzie, jak lekarz nie doczyści kanałów”) – spróbujmy podejść do leczenia pozytywnie. Zmiana nastawienia to wyjątkowo skuteczna metoda ułatwiająca psychiczne odprężenie zarówno przed, jak i w trakcie zabiegu. O tym, jak istotna jest praca z własną świadomością i w jaki sposób można zmniejszyć lęk przed dentystą, opowiada aktorka Anna Kerth w wywiadzie dla Dentowizji.
3. Trudno o relaks, gdy nie wiemy, na czym zabieg polega i jak będzie przebiegał. Dlatego przez rozpoczęciem leczenia zapytajmy o to swojego lekarza. Opowiedzmy mu o swoich wątpliwościach, obawach i lękach, a także koniecznie uzgodnijmy sposób sygnalizowania bólu.
4. Łatwiej będzie nam się zrelaksować w obecności kogoś, kogo lubimy i komu ufamy. Jeżeli obawiamy się zabiegu, a do tego równie mocno boimy się lekarza, ponieważ uważamy, że jest on szorstki i niemiły, stres związany z zabiegiem stanie się o wiele większy.
5. Jeżeli boimy się bólu, śmiało poprośmy stomatologa o podanie znieczulenia. Jeżeli jednak równie mocno boimy się widoku igły, wybierzmy stomatologa stosującego komputerowe znieczulenie (The Wand). Listę gabinetów oferujących bezbolesne leczenie znajdziecie w naszej nowej wyszukiwarce.
6. Pamiętajmy też, że coraz liczniejsze grono stomatologów kładzie nacisk na dobre samopoczucie pacjentów. Relaksująca muzyka w poczekalni, pastelowe kolory w gabinetach, filmy wyświetlane podczas zabiegu, a przede wszystkim – cierpliwość, empatia i wrażliwość personelu – te wszystkie czynniki tworzą kojącą atmosferę, która sprzyja całkowitemu odprężeniu. Niekiedy jest to relaks tak głęboki, że pacjent potrafi zasnąć w czasie zabiegu. Nie wierzycie, że taka reakcja jest w ogóle możliwa? W takim razie obejrzyjcie wywiad z Dorotą Gardias :-))
B.Sz.
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Przyjazne zwierzęta, które są zabierane przez swoich właścicieli do pracy, np. do kawiarni lub salonu barberskiego ocieplają wizerunek i nierzadko stanowią zachętę dla klientów, by wybierać takie miejsca. Czas pokaże, czy poza akwarium z rybkami w ga...
Jak podało w komunikacie prasowym z 28 marca br. Biuro Prokuratora USA dla Południowego Dystryktu Teksasu, menadżer kliniki dentystycznej w Houston przyznał się do winy w związku z zarzutem niezapłacenia około 500 000 dolarów podatków od wynagrodzeni...
Rzecznik Praw Pacjenta przypomina, że wizyty lekarskie małoletniego pacjenta co do zasady odbywają się w obecności rodzica lub opiekuna prawnego. Jeśli pacjent ukończył 16 lat, zgodę na leczenie lub wykonanie badania musi wyrazić zarówno rodzic, jak ...
W lipcu 2023 roku serwis Dentaly.org przeprowadził badanie ankietowe wśród 1265 osób – zarówno lekarzy, jak i pacjentów, koncentrując się na zaletach, ale i zagrożeniach związanych z obecnością sztucznej inteligencji w praktyce stomatologicznej. Obs...
Personel medyczny gabinetu stomatologicznego od czasu do czasu bierze udział w leczeniu pacjenta, który wykazuje szczególnie duży lęk przed wizytą u dentysty. Nie wszyscy jednak wiedzą, że na sukces (bądź porażkę) w leczeniu dentofoba bezpośredni wpł...
– Musimy zdawać sobie sprawę, że pacjenci w wieku senioralnym często mają ograniczone funkcje poznawcze, np. niedosłyszą. Lekarz dentysta musi umieć skutecznie komunikować się z takimi pacjentami. Często wymagają oni większej empatii, dłuższego czasu...
Jednym z najważniejszych czynników wpływających na bezpieczeństwo pacjentów i personelu stomatologicznego w gabinecie jest prawidłowa dezynfekcja narzędzi. Tego właśnie dotyczy kolejny film z cyklu "Dezynfekuj, nie ryzykuj" przygotowany przez firmę E...
Na stronie internetowej komisji stomatologicznej Okręgowej Izby Lekarskiej w Krakowie umieszczone są wzory dokumentów niezbędnych w procesie rejestracji aparatu RTG w gabinecie. Na stronie KS OIL w Krakowie umieszczono protokół wykonania testu odbio...
Dobra komunikacja z pracownikami nie jest czymś dziecinnie prostym, ale też nie jest zbyt trudna, by o nią nie zabiegać i jej nie wypracowywać. Jakich zasad warto przestrzegać, przekazując informacje zwrotne (zwłaszcza te trudne), aby utrzymać dobre ...
Powierzchnie w gabinecie stomatologicznym narażone są na różne zanieczyszczenia. Dla bezpieczeństwa personelu oraz pacjentów kluczowa jest ich prawidłowa dezynfekcja. Z kolejnego filmu edukacyjnego przygotowanego przez firmę Ecolab dowiesz się, w ja...
Wśród pacjentów gabinetów stomatologicznych są osoby, które wykazują szczególne, niekiedy ekstremalnie duże obawy przed podjęciem leczenia. Co oczywiste, od każdego członka zespołu klinicznego wymaga to postawy wspierającej i głębokiej wrażliwości na...