Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Warto szukać umiejętności, które nas wyróżnią – wywiad

Publikacja:
Warto szukać umiejętności, które nas wyróżnią – wywiad

Warto szukać umiejętności, które nas wyróżnią – wywiad

Pacjent nie zaakceptuje planu leczenia, którego nie rozumie. Trudno też mówić o sukcesie, kiedy pacjent godzi się na leczenie, ale nie ma pełnej świadomości potrzeb i metod tego leczenia. – Umiejętność rozmowy z pacjentem może być tym, co wyróżnia lekarza stomatologa na rynku – mówi w rozmowie z Dentonetem Kamil Kuczewski, trener rozwoju praktyk stomatologicznych.

Szkoli Pan polskich stomatologów w zakresie kompetencji pozamedycznych. Jednym z nowszych tematów szkoleń jest rozmowa z pacjentem na temat planu leczenia. Skąd taki temat?

Warto szukać umiejętności, które wyróżnią lekarza stomatologa na rynku. Jedną z nich jest umiejętność zwiększania akceptacji planów leczenia przez pacjenta. Ta umiejętność zawsze się przydaje. W dzisiejszych czasach mamy mnóstwo możliwości – multimedialnych aplikacji, produkcji wideo, grafik. Pamiętam, że jeszcze kilka lat temu takich możliwości nie było. Mamy szeroką gamę rozwiązań, których możemy używać w rozmowie z pacjentem.

Dlaczego sposób prowadzenia tej rozmowy jest tak istotny? Jakie błędy najłatwiej tu popełnić?

Pacjenci rzadko rozmawiają z lekarzem na temat tego, w jaki sposób wygląda zdrowie ich jamy ustnej. Nie potrafią zrozumieć np. co to jest most, kiedy lekarz tylko o tym opowiada. Dopiero wizualizacja pomaga. Pamiętajmy – jeden obraz znaczy więcej niż tysiąc słów.

Trzeba mieć wyczucie – w jakim stopniu iść z pacjentem z rozmową, a na którym etapie się zatrzymać, powtórzyć, pokazać jeszcze raz. Rozmowę o planie leczenia warto urozmaicić prezentacjami graficznymi. To proste rozwiązanie, które tak wiele ułatwia.

Jak wygląda szkolenie z rozmowy z pacjentem?

U mnie na szkoleniach prowadzimy ćwiczenia z tabletami. Mamy odpowiednie aplikacje, wykorzystujemy animacje. Rozmawiamy między sobą, i uczymy się tym samym rozmawiać z pacjentem. W przedstawianiu planu leczenia jest kilka aspektów, które warto wypunktować. Trzeba podkreślić właściwe korzyści, używając właściwych słów. Trzeba rozmawiać o właściwych elementach planu leczenia. Pacjent musi zrozumieć swój problem stomatologiczny, zaakceptować go i chcieć podjąć się tego planu leczenia. To umiejętność, dzięki której łatwo wyróżnić się na rynku. A to bardzo zwiększa zyski dla lekarzy, którzy potrafią to robić.

Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiał Piotr Łukaszewicz

 


POWIĄZANE ARTYKUŁY

Asysdent
ASYSDENT – wiedza, umiejętności, integracja, zabawa Asysta

Ogólnopolska Konferencja Asystentek i Higienistek Stomatologicznych ASYSDENT 2023 będzie już dziesiątą edycją tego największego i najbardziej znanego w Polsce wydarzenia edukacyjnego dla asystentek i higienistek. Co sprawiło, że w ciągu 10 lat ASYSDE...

Linkhouse
Czym wyróżnia się dobry sklep stomatologiczny? Pacjent

Jeśli z jakiegoś powodu potrzebny Ci sklep stomatologiczny - wiedz, że nie brakuje takich na mapie Polski. Znajdziesz specjalistów od narzędzi do higieny jamy ustnej w dużym wyborze, a zwłaszcza jeśli chodzi o sklep internetowy oferujący akcesoria st...

stomatologia NFZ
Które świadczenia stomatologiczne na NFZ wykonuje się najczęściej? Lekarz

Narodowy Fundusz Zdrowia przedstawił dane dotyczące najczęściej wykonywanych w 2022 r. świadczeń stomatologicznych finansowanych ze środków publicznych. W ubiegłym roku dentyści współpracujący z NFZ-em najczęściej przeprowadzali płukanie kieszonki dz...

ROZWIŃ WIĘCEJ
erozja zebow mlecznych
Które napoje odpowiadają za erozję zębów mlecznych? Asysta

Który rodzaj słodzonych napojów bezalkoholowych w największym stopniu odpowiada za  erozję zębów mlecznych u dzieci? Aby poznać odpowiedź na to pytanie, badacze z Egiptu ocenili stan 52 usuniętych zębów trzonowych, które przez cztery tygodnie były um...

dziecko w gabinecie - Dentonet.pl
Dziecko w gabinecie: 5 porad, które usprawnią wizytę Lekarz

Wielu lekarzy dentystów obawia się przyjmować dzieci. Zakładają, że nie poradzą sobie z płaczem, napadami złości i brakiem współpracy malucha, który nijak nie chce zrozumieć, że leczenie służy jego zdrowiu. Oczywiście wskazane są wizyty adaptacyjne, ...

Dental Tree
DentalTree – promocje, które można i warto łączyć! Lekarz

DentalTree to niekwestionowany lider sprzedaży internetowej w polskiej branży stomatologicznej. To także firma znana z imprez targowych ze znakomitej oferty handlowej, a tym samym największej frekwencji na stoisku, najdłuższych kolejek oraz niezliczo...

dzieci w gabinecie
Dziecko u dentysty: które techniki behawioralne stosować? Lekarz

Leczenie pacjentów pediatrycznych odczuwających strach przed dentystą, a przy tym nie rozumiejących konieczności poddania się terapii, to poważne wyzwanie, przed którym staje wielu, jeśli nie większość stomatologów. Wskazane jest więc, by lekarze zna...

CBD
Olejki CBD – 4 fakty, które warto znać! Pacjent

Popularność olejków CBD nie maleje, a wręcz przeciwnie – rośnie w siłę, przyciągając uwagę wszechstronnymi korzyściami dla zdrowia. W gąszczu informacji i krążących opinii postanowiliśmy przygotować cztery kluczowe fakty o olejkach CBD, które warto z...

certyfikacja umiejetnosci
Certyfikacja umiejętności zawodowych lekarzy po nowemu Lekarz

Ministerstwo zdrowia opublikowało projekt rozporządzenia w sprawie umiejętności zawodowych lekarzy i lekarzy dentystów. Zgodnie z jego zapisami, certyfikacji umiejętności zawodowych dokonywać będą właściwe dla danej umiejętności polskie towarzystwa n...

Sposoby na ból dziąsła - Dentonet.pl
Produkty, które pomagają ograniczać periodontitis i gingivitis Lekarz

Czy używanie szczoteczki międzyzębowej jest pomocne w przeciwdziałaniu chorobom przyzębia, a przyjmowanie suplementów diety lub probiotyków poprawia stan przyzębia? Badacze z Uniwersytetu w Buffalo zgłębili tematykę produktów do higieny jamy ustnej, ...