Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Influencerzy i stomatologia – czy to jest etyczne?

Publikacja:
Influencerzy i stomatologia – czy to jest etyczne?

Influencerzy i stomatologia – czy to jest etyczne?

Wielu potencjalnych pacjentów, zwłaszcza tych zainteresowanych zabiegami z zakresu stomatologii estetycznej, poprzez media społecznościowe szuka odpowiedniego gabinetu lub danej usługi. Ale czy wykorzystanie znanego z mediów społecznościowych influencera do marketingu w stomatologii jest etyczne? Artykuł opublikowany w „Journal of the American Dental Association” (JADA) omawia etyczne aspekty tego rodzaju zależności biznesowej.

Królujący w mediach społecznościowych influencerzy są obserwowani przez miliony followersów, a wykorzystywane przez nich treści wpływają na przekonania i decyzje zakupowe niemałego odsetka obserwujących.

– Chociaż wsparcie ze strony influencera w marketingu twojej praktyki może, ale nie musi obejmować „recenzji” usług, mając świadomość, że pacjenci dokonują wyborów na podstawie tego, co widzą w mediach, jesteś zobowiązany do przestrzegania zasad etyki i standardów obowiązujących w naszym zawodzie – napisały autorki artykułu, dr Kathleen Nichols i dr Renee Pappas z Rady ds. Etyki, Regulaminów i Spraw Sądowych Amerykańskiego Towarzystwa Stomatologicznego (ADA Council on Ethics, Bylaws and Judicial Affairs).

Jak zauważyli autorzy, wyszukiwanie informacji w Internecie może być skuteczne, niemniej te informacje mogą zmienić oczekiwania pacjenta i bezpośrednio wpłynąć na jego autonomię w podejmowaniu decyzji o leczeniu. Kluczowe jest, aby informacje, które są zamieszczane, były precyzyjne i rzeczowe.

W artykule zamieszczonym w „JADA” opisano dwa potencjalne dylematy etyczne związane z korzystaniem z pomocy influencerów: wynagrodzenie dla influencera oraz rodzaj udostępnianych treści.

Wynagrodzenie influencera

Jeśli influencer podaje jedynie informacje o godzinach pracy kliniki i oferowanych przez nią usługach, prawdopodobnie nie stanowi to żadnego problemu etycznego. Jeżeli jednak udostępnia „recenzje” usług lub produktów oraz promuje oferowane procedury, może to być bardziej problematyczne.

Kodeks Etyczny Kalifornijskiego Stowarzyszenia Stomatologicznego podaje, że „dentysta, który wynagradza lub przekazuje coś wartościowego przedstawicielowi prasy, radia, telewizji lub innego medium w oczekiwaniu w zamian za profesjonalną reklamę, musi ujawnić fakt takiego wynagrodzenia w tejże reklamie”.

Natomiast preambuła Zasad Etyki i Kodeksu Postępowania Zawodowego ADA jasno głosi, że „dobro pacjenta powinno być głównym celem dentysty”. Stosując się do tego nakazu, stomatolodzy muszą zapewnić, że interes pacjenta jest podstawowym celem wszystkich decyzji lekarza (np. dzięki temu pacjenci mogliby skorzystać z promocji lub dodatkowych wizyt).

– Wszelkie działania marketingowe, w tym wszystkie posty influencerów w mediach społecznościowych, powinny odzwierciedlać takie wartości jak uczciwość, współczucie, życzliwość, rzetelność, sprawiedliwość i dobroczynność – napisały autorki artykułu pt. „The #ethics behind social media influencers in dentistry”.

Rodzaj udostępnianych treści

Sekcja 1 Kodeksu Etycznego ADA podaje, że autonomia pacjenta wymaga, aby pacjenci mieli wpływ na decyzje dotyczące leczenia. Dlatego – jak przekonują autorki – przy promowaniu procedur lub produktów musi być jasne, że każdy przypadek jest wyjątkowy, a stosowane kryteria muszą być oceniane indywidualnie.

W przypadku użycia zdjęcia pacjenta, na podstawie którego można go zidentyfikować, pacjent musi wyrazić świadomą zgodę na wykorzystanie przedstawiającej go fotografii. W przeciwnym razie posłużenie się zdjęciem jest nieetyczne i może stanowić naruszenie stanowych lub federalnych przepisów dotyczących prywatności pacjentów. – Z pewnością bardziej idealną opcją byłoby nieużywanie fotografii z jakimikolwiek możliwymi do zidentyfikowania cechami pacjenta – napisały Nichols i Pappas.

Posty publikowane przez influencerów powinny służyć poszerzaniu wiedzy, a nie sprzedaży produktu lub usługi. Jeśli korzystamy ze wsparcia influencerów, powinniśmy zachęcać ich do publikowania materiałów, które promują uczciwość naszej praktyki, jak i całego środowiska stomatologicznego.

Zgodnie z sekcją 4 Kodeksu Etycznego ADA, w postach w social media nie powinno się oferować rabatów ani innych zachęt do pobierania opłat. Oferowanie zróżnicowanych opłat może nie mieć podstaw prawnych ani etycznych. Może również zwabić pacjenta do praktyki stomatologicznej na podstawie fałszywych informacji. Wszelkie przytaczane opinie powinny być rzeczywistymi doświadczeniami pacjentów danego gabinetu.

Dr Kathleen Nichols i dr Renee Pappas stwierdzają, na podstawie Kodeksu Etycznego ADA, że szczególnie ważne są prawdomówność i wiarygodność.

– Wykorzystywanie influencerów znanych z mediów społecznościowych w sposób, który błędnie przedstawiałby wyniki leczenia, opłaty lub poziom bezpieczeństwo, jest nieetyczne. Nieuzasadnione informacje mogą wprowadzić pacjenta w błąd i sprawić, że podejmie on decyzję na podstawie niedokładnych informacji. Zasadniczą sprawą jest, aby stomatolodzy przestrzegali najwyższych standardów etycznych, nie tylko w praktyce, ale również w marketingu w mediach społecznościowych – podsumowały autorki artykułu.

Dlaczego zabiegi z medycyny estetycznej mogą (a może nawet powinny?) pojawić się w cenniku usług gabinetu stomatologicznego? Czy to bezpieczna inwestycja? Jak wprowadzić tego typu zabiegi do gabinetu? Jak się przygotować? Jak ruszyć z promocją? Na te pytania w rozmowie z Dentonetem odpowiada Michał Katarzyński, trener rozwoju praktyk stomatologicznych.

T.H.

źródła: https://www.drbicuspid.com/index.aspx?sec=sup&sub=pmt&pag=dis&ItemID=332055  

https://jada.ada.org/article/S0002-8177(22)00434-2/fulltext


POWIĄZANE ARTYKUŁY

proces
Dentysta leczył bez uprawnień. Jest akt oskarżenia Lekarz

Po ponad pięciu latach śledztwa Prokuratura Rejonowa Warszawa-Ursynów w lipcu br. skierowała do sądu akt oskarżenia przeciw dentyście, który mimo braku uprawnień leczył pacjentów. W ciągu ostatnich lat mężczyźnie pięciokrotnie zawieszano prawo wykony...

Ushoku wakuchin
Rewolucyjna szczepionka z Japonii już jest! Lekarz

W cieniu pandemii COVID-19 i wyścigu koncernów farmaceutycznych, by dostarczyć skuteczny środek przeciw koronawirusowi, trwała walka z inną chorobą, na którą również zapadają miliony ludzi na całym świecie – próchnicą zębów. Walka – dodajmy – zakończ...

blednik
Co to jest błędnik i za co odpowiada w organizmie? Pacjent

Często zdarzają Ci się zawroty głowy, występuje u Ciebie oczopląs? A może doświadczasz wymiotów podczas jazdy samochodem? W takich przypadkach warto zasięgnąć opinii lekarskiej i poddać się odpowiednim badaniom, by wprowadzić specjalistyczne leczenie...

ROZWIŃ WIĘCEJ
leki
Amantadyna nie jest skuteczna w terapii COVID-19 Lekarz

Amantadyna jest nieskuteczna w leczeniu COVID-19 - wykazały pierwsze badania kliniczne. Stosowana u pacjentów szpitalnych nie wykazała różnic z placebo. Badania leku przeprowadzono pod przewodnictwem prof. Adama Barczyka ze Śląskiego Uniwersytetu Med...

lek na COVID - Dentonet.pl
Jest polski lek na COVID-19 Lekarz

Zawierający przeciwciała ozdrowieńców polski lek na COVID-19 jest bardzo obiecujący, ale trzeba jeszcze potwierdzić jego skuteczność w badaniach klinicznych – powiedział PAP wirusolog prof. Krzysztof Pyrć z Uniwersytetu Jagiellońskiego. Lubelska spó...

stomatologia
Singapur: stomatologia nie jest priorytetem zdrowotnym Lekarz

Liczący 5,5 milionów mieszkańców Singapur to najzamożniejszy skrawek kontynentu azjatyckiego i trzeci najbogatszy kraj na świecie (po Luksemburgu i Liechtensteinie). Opieka stomatologiczna w tym państwie-mieście działa bez większych problemów, ale – ...

dentysta
Życzliwość w gabinecie stomatologicznym – czy jest potrzebna? Lekarz

W kontekście funkcjonowania gabinetu dentystycznego mówi się wiele m.in. o potrzebie budowania prawidłowej komunikacji, zachowywaniu profesjonalizmu, rzetelności, etycznym postępowaniu. Ale (zbyt) rzadko w odniesieniu do naszej pracy wspomina się o ż...

szczepionka przeciw COVID - Dentonet.pl
"Szczepienie przeciw COVID-19 nie jest eksperymentem" Lekarz

Szczepienie przeciw COVID-19 nie jest eksperymentem medycznym – przekonuje prof. Krzysztof Pyrć, wirusolog z Uniwersytetu Jagiellońskiego. Podkreśla, że z tego powodu nie wymaga ono żadnych dodatkowych ubezpieczeń. Prof. Krzysztof Pyrć z Małopolskie...

czy kawa rozpuszczalna jest zdrowa
Czy kawa rozpuszczalna jest zdrowa? Pacjent

Kawa rozpuszczalna ma liczne grono zwolenników i przeciwników. Zwolennicy cenią ją za to, że w zasadzie nie wymaga żadnego przygotowywania. Przeciwnicy uważają, że nie da się delektować smakiem kawy instant. Tymczasem na całym świecie kawa rozpuszcza...

Co to jest CBD i jak może pomóc na ból
Co to jest CBD i jak może pomóc na ból? Pacjent

Na przestrzeni ostatnich lat widoczny jest duży wzrost popularności różnego rodzaju naturalnych remediów na różne dolegliwości. I o ile niektóre rzeczywiście się sprawdzają, to inne nie są tak efektywne, jak można by tego oczekiwać. Kannabidiol (CBD...

Mariusz Duda
Jest termin pogrzebu dr. Mariusza Dudy Lekarz

Znany jest już termin uroczystości pogrzebowych  dr. n. med. Mariusza Dudy. Nabożeństwo żałobne rozpocznie się w sobotę 26 listopada o godz. 10:30 w Bazylice św. Ludwika Króla i Wniebowzięcia NMP w Katowicach przy ul. Panewnickiej 76. Uroczystości po...