Influencerzy i stomatologia – czy to jest etyczne?
Influencerzy i stomatologia – czy to jest etyczne?
Spis treści
Wielu potencjalnych pacjentów, zwłaszcza tych zainteresowanych zabiegami z zakresu stomatologii estetycznej, poprzez media społecznościowe szuka odpowiedniego gabinetu lub danej usługi. Ale czy wykorzystanie znanego z mediów społecznościowych influencera do marketingu w stomatologii jest etyczne? Artykuł opublikowany w „Journal of the American Dental Association” (JADA) omawia etyczne aspekty tego rodzaju zależności biznesowej.
Królujący w mediach społecznościowych influencerzy są obserwowani przez miliony followersów, a wykorzystywane przez nich treści wpływają na przekonania i decyzje zakupowe niemałego odsetka obserwujących.
– Chociaż wsparcie ze strony influencera w marketingu twojej praktyki może, ale nie musi obejmować „recenzji” usług, mając świadomość, że pacjenci dokonują wyborów na podstawie tego, co widzą w mediach, jesteś zobowiązany do przestrzegania zasad etyki i standardów obowiązujących w naszym zawodzie – napisały autorki artykułu, dr Kathleen Nichols i dr Renee Pappas z Rady ds. Etyki, Regulaminów i Spraw Sądowych Amerykańskiego Towarzystwa Stomatologicznego (ADA Council on Ethics, Bylaws and Judicial Affairs).
Jak zauważyli autorzy, wyszukiwanie informacji w Internecie może być skuteczne, niemniej te informacje mogą zmienić oczekiwania pacjenta i bezpośrednio wpłynąć na jego autonomię w podejmowaniu decyzji o leczeniu. Kluczowe jest, aby informacje, które są zamieszczane, były precyzyjne i rzeczowe.
W artykule zamieszczonym w „JADA” opisano dwa potencjalne dylematy etyczne związane z korzystaniem z pomocy influencerów: wynagrodzenie dla influencera oraz rodzaj udostępnianych treści.
Wynagrodzenie influencera
Jeśli influencer podaje jedynie informacje o godzinach pracy kliniki i oferowanych przez nią usługach, prawdopodobnie nie stanowi to żadnego problemu etycznego. Jeżeli jednak udostępnia „recenzje” usług lub produktów oraz promuje oferowane procedury, może to być bardziej problematyczne.
Kodeks Etyczny Kalifornijskiego Stowarzyszenia Stomatologicznego podaje, że „dentysta, który wynagradza lub przekazuje coś wartościowego przedstawicielowi prasy, radia, telewizji lub innego medium w oczekiwaniu w zamian za profesjonalną reklamę, musi ujawnić fakt takiego wynagrodzenia w tejże reklamie”.
Natomiast preambuła Zasad Etyki i Kodeksu Postępowania Zawodowego ADA jasno głosi, że „dobro pacjenta powinno być głównym celem dentysty”. Stosując się do tego nakazu, stomatolodzy muszą zapewnić, że interes pacjenta jest podstawowym celem wszystkich decyzji lekarza (np. dzięki temu pacjenci mogliby skorzystać z promocji lub dodatkowych wizyt).
– Wszelkie działania marketingowe, w tym wszystkie posty influencerów w mediach społecznościowych, powinny odzwierciedlać takie wartości jak uczciwość, współczucie, życzliwość, rzetelność, sprawiedliwość i dobroczynność – napisały autorki artykułu pt. „The #ethics behind social media influencers in dentistry”.
Rodzaj udostępnianych treści
Sekcja 1 Kodeksu Etycznego ADA podaje, że autonomia pacjenta wymaga, aby pacjenci mieli wpływ na decyzje dotyczące leczenia. Dlatego – jak przekonują autorki – przy promowaniu procedur lub produktów musi być jasne, że każdy przypadek jest wyjątkowy, a stosowane kryteria muszą być oceniane indywidualnie.
W przypadku użycia zdjęcia pacjenta, na podstawie którego można go zidentyfikować, pacjent musi wyrazić świadomą zgodę na wykorzystanie przedstawiającej go fotografii. W przeciwnym razie posłużenie się zdjęciem jest nieetyczne i może stanowić naruszenie stanowych lub federalnych przepisów dotyczących prywatności pacjentów. – Z pewnością bardziej idealną opcją byłoby nieużywanie fotografii z jakimikolwiek możliwymi do zidentyfikowania cechami pacjenta – napisały Nichols i Pappas.
Posty publikowane przez influencerów powinny służyć poszerzaniu wiedzy, a nie sprzedaży produktu lub usługi. Jeśli korzystamy ze wsparcia influencerów, powinniśmy zachęcać ich do publikowania materiałów, które promują uczciwość naszej praktyki, jak i całego środowiska stomatologicznego.
Zgodnie z sekcją 4 Kodeksu Etycznego ADA, w postach w social media nie powinno się oferować rabatów ani innych zachęt do pobierania opłat. Oferowanie zróżnicowanych opłat może nie mieć podstaw prawnych ani etycznych. Może również zwabić pacjenta do praktyki stomatologicznej na podstawie fałszywych informacji. Wszelkie przytaczane opinie powinny być rzeczywistymi doświadczeniami pacjentów danego gabinetu.
Dr Kathleen Nichols i dr Renee Pappas stwierdzają, na podstawie Kodeksu Etycznego ADA, że szczególnie ważne są prawdomówność i wiarygodność.
– Wykorzystywanie influencerów znanych z mediów społecznościowych w sposób, który błędnie przedstawiałby wyniki leczenia, opłaty lub poziom bezpieczeństwo, jest nieetyczne. Nieuzasadnione informacje mogą wprowadzić pacjenta w błąd i sprawić, że podejmie on decyzję na podstawie niedokładnych informacji. Zasadniczą sprawą jest, aby stomatolodzy przestrzegali najwyższych standardów etycznych, nie tylko w praktyce, ale również w marketingu w mediach społecznościowych – podsumowały autorki artykułu.
Dlaczego zabiegi z medycyny estetycznej mogą (a może nawet powinny?) pojawić się w cenniku usług gabinetu stomatologicznego? Czy to bezpieczna inwestycja? Jak wprowadzić tego typu zabiegi do gabinetu? Jak się przygotować? Jak ruszyć z promocją? Na te pytania w rozmowie z Dentonetem odpowiada Michał Katarzyński, trener rozwoju praktyk stomatologicznych.
T.H.
źródła: https://www.drbicuspid.com/index.aspx?sec=sup&sub=pmt&pag=dis&ItemID=332055
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Kawa rozpuszczalna ma liczne grono zwolenników i przeciwników. Zwolennicy cenią ją za to, że w zasadzie nie wymaga żadnego przygotowywania. Przeciwnicy uważają, że nie da się delektować smakiem kawy instant. Tymczasem na całym świecie kawa rozpuszcza...
Rzecznik Praw Pacjenta wydał decyzję kończącą pierwsze z postępowań dotyczące odczynów niepożądanych po szczepieniu przeciw COVID-19. Pacjent z województwa mazowieckiego, u którego zdiagnozowano zespół Guillain-Barré, otrzyma 45 tys. zł w ramach Fund...
W cieniu pandemii COVID-19 i wyścigu koncernów farmaceutycznych, by dostarczyć skuteczny środek przeciw koronawirusowi, trwała walka z inną chorobą, na którą również zapadają miliony ludzi na całym świecie – próchnicą zębów. Walka – dodajmy – zakończ...
Często zdarzają Ci się zawroty głowy, występuje u Ciebie oczopląs? A może doświadczasz wymiotów podczas jazdy samochodem? W takich przypadkach warto zasięgnąć opinii lekarskiej i poddać się odpowiednim badaniom, by wprowadzić specjalistyczne leczenie...
Według danych Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego do 15 marca br. zaraportowano niemal 4,6 miliona przypadków zachorowań, ponad 27 tys. hospitalizacji i 114 zgonów wywołanych wirusem grypy. Te informacje potwierdzają wcześniejsze przypuszczenia ...
Dentaid to inicjatywa, która ma na celu m.in. udzielanie wsparcia osobom, które wymagają leczenia stomatologicznego, a nie mogą sobie na nie pozwolić. W ramach obchodzonego niedawno w Wielkiej Brytanii Narodowego Tygodnia Wolontariusza dentysta Neil ...
Wielu Polaków nie ma możliwości sfinansowania takich inwestycji, jak kupno mieszkania, budowa domu czy zakup samochodu własnymi środkami – pomocny może wówczas okazać się kredyt. Przed wzięciem kredytu warto jednak dowiedzieć, czym tak naprawdę jest ...
Okręgowa Izba Lekarska w Warszawie otrzymała interpretację ministerstwa infrastruktury potwierdzającą stanowisko, że w stosunku do lekarzy i lekarzy dentystów obowiązek wyznaczenia doradcy ADR ma ograniczony zakres. Jak czytamy w komunikacie warsza...
Na przestrzeni ostatnich lat widoczny jest duży wzrost popularności różnego rodzaju naturalnych remediów na różne dolegliwości. I o ile niektóre rzeczywiście się sprawdzają, to inne nie są tak efektywne, jak można by tego oczekiwać. Kannabidiol (CBD...
Codzienne dbanie o stan naszych zębów to bardzo ważny element rutyny rano, jak i wieczorem. Zdecydowanie łatwiej jest zachować je w zdrowiu, niż później leczyć, szczególnie jeżeli mamy predyspozycje do szybkiego powstawania uszczerbków. Czy szczotecz...
Liczący 5,5 milionów mieszkańców Singapur to najzamożniejszy skrawek kontynentu azjatyckiego i trzeci najbogatszy kraj na świecie (po Luksemburgu i Liechtensteinie). Opieka stomatologiczna w tym państwie-mieście działa bez większych problemów, ale – ...