Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Marketing
Podatki
Prawo
Strefa relaksu
Technologie
Wiedza

„Nie ma rozwoju gabinetu bez dobrej atmosfery” – wywiad

Brak komentarzy | Publikacja:
„Nie ma rozwoju gabinetu bez dobrej atmosfery” – wywiad

„Nie ma rozwoju gabinetu bez dobrej atmosfery” – wywiad

O tym, jak ważna jest dobra atmosfera w zespole stomatologicznym, jak przekłada się ona na personel i pacjenta rozmawiamy z Kamilem Kuczewskim – wykładowcą, szkoleniowcem, doradcą i trenerem rozwoju praktyk stomatologicznych.

Jakie typy relacji można zaobserwować między członkami zespołu stomatologicznego?

Kamil Kuczewski: Są cztery typy relacji budowanych w zespołach. Pierwsza to grupa interesów, czyli ludzie pracują ze sobą np. dla pieniędzy. Druga to grupa polityczna, a więc praca dla wspólnego celu, gdzie każdy ma swój interes i ukrywa poglądy. Trzecim typem jest grupa współpracująca, czyli ludzie angażujący się w pracę. W końcu mamy również grupy kreatywne, czyli ludzi tworzących nowe rynkowe rozwiązania i budujących strategie rynkowe. W przypadku gabinetu stomatologicznego połączenie cech z grupy trzeciej i czwartej może stworzyć realną przewagę konkurencyjną, opartą o wartości wewnętrzne ludzi i ich przekonania, gdzie osoby pracujące łączy cel i chęć rozwoju.

Czy można przy tym mówić o dobrej atmosferze w zespole?

Atmosfera ma w tym wszystkim najważniejsze znaczenie. Światowej klasy specjalista Wojciech Eichelberger często w swoich wykładach na temat zarządzania stresem powtarza, że presja pracy może być zdrowa, jeśli tylko atmosfera sprzyja pracownikom. Tak więc nie ma rozwoju bez dobrej atmosfery, a stres może być zdrowy.

Jak relacje między członkami zespołu stomatologicznego i panująca tam atmosfera przekładają się na pacjenta?

Według badań, 94% wszystkich emocji komunikujemy poprzez naszą mowę ciała oraz głos. W przypadku słabej atmosfery, wewnętrznych nierozwiązanych konfliktów czy braku odgórnie zdefiniowanych wartości budujących kulturę firmy doprowadzamy do sytuacji, kiedy współpracownicy zaczynają mieć złe nastawienie do pracy. Bardzo ważna jest tu postawa właściciela lub managera – z doświadczenia mogę powiedzieć, że w sytuacji, gdy kierownictwo nie dba o dobrą atmosferę, pracownicy wyładowują swoje negatywne emocje między sobą, co prowadzi do kolejnych konfliktów lub też odreagowują je na pacjentach w postaci mniejszego zaangażowania, gorszej obsługi, czasami opryskliwości.

Czy są zatem sposoby na to, by budować dobrą atmosferę w gabinecie?

W przypadku dobrze zarządzanych gabinetów właściciel, nawet w trudnym okresie, potrafi znaleźć rozwiązania, które budują dobrą atmosferę. Takie rozwiązania to plany strategiczne, grupowe oraz indywidualne spotkania z pracownikami, empatyczne podejście, badanie potrzeb współpracowników i patrzenie na ludzi tak, jakby mieli pracować w firmie przez kolejne 30 lat. Z kolei pracownicy powinni zrozumieć, że ich prawdziwym pracodawcą jest pacjent, który chce czuć się bardzo dobrze w gabinecie, w którym się leczy.

Czy można mówić o konkretnych czynnikach, które mają wpływ na atmosferę w gabinecie i relacje między członkami zespołu stomatologicznego?

Oczywiście. Według niektórych badań, na atmosferę ma wpływ kilka czynników, które budują również motywację do pracy. Jest to poczucie godności, możliwość rozwoju i samodzielnej pracy w gabinecie, empatyczne podejście współpracowników, umiejętność rozmawiania o problemach wtedy, kiedy się zaczynają. Osoby pracujące w gabinetach powinny też w centrum uwagi postawić pacjenta i starać się zrozumieć jego nawet na pozór dziwnie wyglądające potrzeby i starać się je zaspokoić. Warto zatrudniać i otaczać się ludźmi, którzy są po prostu szczęśliwi i ugodowi.

Z kolei z badań na temat przywództwa wynika, że zespoły najbardziej zaangażowane i dynamicznie się rozwijające charakteryzuje postawa lidera, który umie zrozumieć potrzeby swoich współpracowników, jest bardzo charyzmatyczny i zaangażowany, daje ludziom się wykazać. Takie zespoły mają świetną atmosferę.

Rozmawiał Piotr Łukaszewicz

=======

Codzienna praca w gabinecie stomatologicznym to jeden z głównych tematów naszego wakacyjnego konkursu fotograficznego – uwiecznij atmosferę panującą w Twoim miejscu pracy na zdjęciu i zgłoś je do naszej zabawy! Do udziału w konkursie zapraszamy lekarzy dentystów, higienistki i asystentki stomatologiczne oraz techników. W tym roku uczestnicy wakacyjnego konkursu fotograficznego mogą nadsyłać zdjęcia aż w trzech kategoriach:

•    Stomatologiczne wakacje – zdjęcie z wakacji (charakter i tematyka dowolna)
•    Codzienna praca w gabinecie – zdjęcie z gabinetu stomatologicznego (charakter i tematyka dowolna)
•    Majestic smile – zdjęcie stomatologiczne wewnątrzustne lub prezentujące najpiękniejszy uśmiech.

Zdjęcia można nadsyłać od 21 czerwca do 23 września 2018 r. poprzez formularz na stronie www.konkurs-foto.pl/. Tam też znajdują się wszystkie szczegóły dotyczące konkursu.

Nagrodą główną jest najnowsza piaskarka Lunos firmy Dürr Dental. Kolejne nagrody to m.in. wejściówki na I Konferencję Mistrzów Stomatologii w Łodzi. Zapraszamy do udziału w konkursie!

 


POWIĄZANE ARTYKUŁY

nadwrazliwosc zebow
W jaki sposób powstaje ból w obrębie twarzoczaszki? [WYWIAD] Lekarz

- Z fizjologicznego punktu widzenia ból jest przewodzeniem informacji o uszkodzeniu tkanek, do którego doszło w naszym organizmie. Ból w tym przypadku spełnia rolę ostrzegająco-obronną - mówi w rozmowie z Dentonetem dr hab. n. med. Anna Przeklasa-Mus...

pandemia koronawirusa - Dentonet.pl
5 scenariuszy rozwoju pandemii koronawirusa w 2021 r. Lekarz

Czy w 2021 r. osiągniemy dzięki szczepieniom odporność zbiorową? A może się to nie powiedzie? Na różne hipotetyczne scenariusze rozwoju pandemii COVID-19 w 2021 r. i w latach najbliższych powinniśmy się przygotować – przekonuje zespół ds. COVID-19 pr...

ROZWIŃ WIĘCEJ
Karaś - Dentonet.pl
"W endodoncji zmieniło się wszystko, oprócz anatomii" [wywiad] Lekarz

Z dr. Bartłomiejem Karasiem – wykładowcą I Konferencji Dentonet Online – rozmawia Tomasz Hankiewicz. Leczenie kanałowe wiąże się z generowaniem aerozolu w trakcie wykonywanych procedur. Czy przy nowych zasadach funkcjonowania gabinetów, wynikających...

koferdam
Koferdam? Tak, mam. To moje ulubione narzędzie [wywiad video] Asysta

- To moje ulubione narzędzie - mówi o koferdamie dypl. hig. stom. Beata Grzegorek, która prowadzi warsztaty z zakładania tego  elementu. Ta pozornie prosta czynność przysparza asystentkom, higienistkom i lekarzom nieraz trudności. Tego nie można nauc...

1KDO foto wywiad TMK 1
"W czasie pandemii edukacja przeszła do Internetu" [wywiad] Lekarz

Z dr. n. med. Tomaszem Marią Kerczem, pomysłodawcą i organizatorem Konferencji Dentonet Online rozmawia Tomasz Hankiewicz. Przed nami Konferencja Dentonet Online. Skąd pomysł na wydarzenie edukacyjne w takiej formie? Dr n. med. Tomasz Maria Kercz: ...

Mariusz Oboda
Mariusz Oboda na rynku od 30 lat [WYWIAD] Lekarz

Blisko 30 lat na rynku stomatologicznym funkcjonuje najbardziej rozpoznawalny w kraju trener rozwoju praktyk stomatologicznych w Polsce - Mariusz Oboda. Rozmawiamy o tym, czym zajmuje się firma Oboda Group, ale też rynkowej konkurencji. ...

asystentka 850x566
"Kompetentna asystentka to ważna część zespołu" - wywiad Asysta

O tym, jak wygląda rzeczywistość zawodowa asystentek stomatologicznych i dlaczego tak ważne jest podnoszenie przez asystę kompetencji zawodowych rozmawiamy z Sabiną Krzosą – asystentką stomatologiczną z ośmioletnim doświadczeniem, prowadzącą kursy dl...

CEDE
"Potrzeba wydarzeń inspirujących do rozwoju i integracji" Lekarz

W naszym przekonaniu producenci czy dystrybutorzy w dalszym ciągu potrzebują wystaw, a lekarze dentyści, higienistki, asystentki, studenci i uczniowie – wydarzeń, które inspirują do rozwoju i integracji – podkreślają w szczerej rozmowie Ewa Mastalerz...

Dentonet - zapobieganie zakażeniom krzyżowym
Drobnoustroje w gabinecie - wywiad z Dorotą Grzyśką [video] Asysta

- Temat zakażeń w gabinecie stomatologicznych należy do "nielubianych", bo każdy wychodzi z założenia, że są to oczywiste zagadnienia i edukacja jest niepotrzebna. Tymczasem często zapominamy o pewnych procedurach - mówi w rozmowie z Dentonetem dypl....

Tomasz Kercz
Największa lekcja stomatologii - radość i ... ulga [WYWIAD] Asysta

- Bicie rekordu nie miało na celu tylko dobrej zabawy, ale – przede wszystkim – miało mieć aspekt edukacyjny - mówi dr n. med. Tomasz Maria Kercz, pomysłodawca "Największej na świecie lekcji stomatologii", która trafia właśnie do Księgi Rekordów Guin...

Dodaj komentarz (0 komentarzy)

Każdy komentarz zostanie poddany moderacji