Bez rozwoju zawodowego dentysta na straconej pozycji
Bez rozwoju zawodowego dentysta na straconej pozycji
Spis treści
W portalu DentistryToday.com stomatolodzy z USA: Taylor Sutton, Evelyn Cheek, Mark Medeiros oraz Whitney White przekonują, że ukończenie uczelni dentystycznej nie oznacza końca nauki – jest to zaledwie początek drogi zawodowej. Rozmówcy twierdzą, że misją dentystów jest zapewnienie pacjentom możliwie najlepszej opieki, ale nie będzie to możliwe, jeżeli lekarz zrezygnuje z nauki trwającej przez całe jego zawodowe życie.
Gotowość, by oferować pacjentom jak najskuteczniejsze diagnozowanie i leczenie idzie w parze z koniecznością ciągłego uczenia się, poszerzania swoich umiejętności i kompetencji zawodowych. Inwestowanie w dalszą naukę i rozwój pomaga stać się nie tylko lepszym lekarzem, ale także liderem, mentorem, ekspertem. Gwarantuje też, że jesteśmy na bieżąco z najnowszymi technologiami, bez których nie istnieje stomatologia XXI wieku.
Dentysta, który się nie rozwija, utknie w… poprzedniej epoce
Uczestnicząc w warsztatach i szkoleniach, dentyści poznają najnowsze technologie i nowatorskie metody leczenia, a następnie mogą wprowadzać je w swoim gabinecie, zapewniając swoim pacjentom najlepszą opiekę. A dzięki nowym technologiom stomatologia zmienia się z roku na rok, by wspomnieć tylko skanery wewnątrzustne, uzupełnienia protetyczne przygotowywane w oparciu o technologię cyfrową czy leczenie nakładkowe. Stomatolodzy, którzy są gotowi uczyć się, będą mogli oferować swoim pacjentom bardziej kompleksową opiekę, a zarazem będą skutecznie wspierali młodszym kolegów po fachu.
Poszerzając swoje kompetencje zawodowe dentyści powinni być otwarci na wchodzenie w nowe dla siebie obszary stomatologii – także te, z którymi dotąd nie mieli do czynienia. To także szansa na odkrycie swojego „powołania” i swojej drogi w stomatologii, z czym wielu (zwłaszcza młodych) dentystów może mieć problem. Dogłębne zapoznanie się z różnymi aspektami stomatologii może pomóc ci odkryć twoje mocne strony i rozwijać umiejętności na poziomie eksperckim.
Rozwijając się, w naturalny sposób stajesz się liderem
Kolejna rzecz: nauka i rozwój pomagają stomatologom stawać się liderami. Pomocne jest w tym wsłuchiwanie się w opinie współpracowników i personelu, a także ocena, w jaki sposób różne style przywództwa mogą przynosić korzyści całemu zespołowi. Silny i strategicznie myślący lider sprawia, że personel gabinetu pracuje jeszcze wydajniej, a to przekłada się na lepszą opiekę nad pacjentami.
Co nie bez znaczenia, silne cechy przywódcze pomagają nam również w skuteczniejszym prowadzeniu gabinetu jako przedsiębiorstwa. Umiejętność krytycznego myślenia i pozytywnej interakcji z członkami zespołu i pacjentami, przy jednoczesnym płynnym prowadzeniu praktyki, to umiejętności, które możemy stale doskonalić.
Brak rozwoju oznacza rozwój braków
Lekarze dentyści, których zadowala obecny status quo, bez wątpienia stracą szansę na zapewnienie sobie i swoim gabinetom silnej pozycji na rynku. Natomiast ci, którzy stawiają sobie wyzwania i są otwarci na dalszy rozwój, będą w stanie zaoferować swoim pacjentom więcej opcji leczenia, a zarazem najlepsze wsparcie swojemu zespołowi.
W praktyce może to przybierać różne formy. Przykładowo niektóre sieci praktyk w USA oferują biblioteki kursów online, do których lekarze mają dostęp w dogodnym dla siebie czasie. Dentyści mogą także kontaktować się z zespołami wsparcia, aby omówić konkretne przypadki, przeprowadzić „burzę mózgów” na temat planu leczenia i poznać odpowiedzi na trudne pytania. Biblioteki takie są często aktualizowane, aby umożliwić dentystom poznanie najbardziej aktualnych technologii i technik, z którymi nie mieli kontaktu podczas studiów stomatologicznych.
W stomatologii korporacyjnej w Stanach Zjednoczonych uruchamiane są także wewnętrzne placówki szkoleniowe, gdzie lekarze mogą brać udział w praktycznych kursach prowadzonych przez ekspertów w danej dziedzinie, uzyskując szansę na poznawanie i praktykowanie nowych, nieznanych dotąd technik.
Bądź mentorem we własnym gabinecie
Nauka i rozwój to nie tylko zewnętrzne szkolenia. Ważną częścią procesu kształcenia jest „wewnętrzny mentoring”, w którym bardziej doświadczeni stomatolodzy dzielą się swoją wiedzą praktyczną i umiejętnościami z młodszymi kolegami. Mentoring pomaga dentystom rozwijać się jako klinicystom, uczy jak postępować z pacjentami i ułatwia pracę zespołową. Lekarze, którzy poświęcają czas na mentorowanie i dawanie przykładu, często zaszczepiają w młodszym pokoleniu potrzebę uczenia się przez całe życie, z korzyścią zarówno dla pacjentów, jak i całego zespołu kliniki.
Lekarz, a tym bardziej właściciel praktyki, który „rozwój ma w swoim DNA”, chce, aby na wyższy level wchodzili także pozostali członkowie zespołu. Skutecznym sposobem zachęcania do nauki i rozwoju jest wyznaczenie pracownikom specjalnego czasu na wykorzystanie takich możliwości. Przykładowo niektóre amerykańskie kliniki zawieszają na kilka dni w roku swoją działalność, aby umożliwić całemu personelowi udział w kursach edukacyjnych i warsztatach. Następnie lekarze ci omawiają wspólnie najistotniejsze kwestie podnoszone podczas szkoleń i ustalają, w jaki sposób nowe kompetencje można wdrożyć w ich praktyce.
Rozwój osobisty lekarza dentysty jest kluczem do sukcesu zawodowego. – Rozwój osobisty w takim samym stopniu przekłada się na życie zawodowe, jak i prywatne – mówi Mariusz Oboda, trener i coach.
T.H.
źródło: https://www.dentistrytoday.com/lifelong-learning-is-essential-to-high-quality-patient-care/
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Utrata zębów ma związek z ryzykiem zaburzeń poznawczych oraz demencją. Co więcej, prawdopodobieństwo pogorszenia funkcji poznawczych wzrasta z każdą kolejną ekstrakcją. To wnioski wyprowadzone z metaanalizy, której wyniki zostały opublikowane w czaso...
Zdolności manualne, dbałość o detale, praca ze strzykawką i w bliskiej odległości twarzy pacjenta - te aspekty zawodu stomatologa zdecydowanie ułatwią start w medycynie estetycznej. A wiedzę, umiejętności oraz kwalifikacje niezbędne do wykonywania za...
Grupa posłów skierowała do ministra zdrowia interpelację w sprawie utworzenia samorządów zawodowych dla profesji wymienionych w projekcie ustawy o niektórych zawodach medycznych. Istnienie takich samorządów – zdaniem posłów – miałoby wpływ na zaufani...
Przeprowadzone w ostatnim czasie badania sugerują, że istotną rolę w powstawaniu rozszczepu wargi lub podniebienia u rozwijających się płodów odgrywają zarówno czynniki genetyczne, jak i środowiskowe. Praca podejmująca tę tematykę została opublikowan...
Czas pandemii, który wszystkich z nas wystawił na poważną próbę, wpłynął negatywnie na samopoczucie i nastroje przedstawicieli wielu profesji. Dotyczy to zarówno tych, których wprowadzone ograniczenia pozbawiły możliwości wykonywania pracy (a tym sam...
Pacjenci z zapaleniem przyzębia mogą być w znacznie większym stopniu zagrożeni rozwojem łysienia plackowatego (alopecia areata, AA), choroby autoimmunologicznej charakteryzującej się utratą włosów. Taki wniosek płynie z badania opublikowanego w czaso...
Wciąż myślisz, że wystarczy skończyć obowiązkowy etap nauki zawodowej, żeby mieć zagwarantowaną pracę? Czas najwyższy zmienić swoje nastawienie, zwłaszcza że branża stomatologiczna nieustannie się rozwija. Jeśli nie chcesz zostać w tyle, zadbaj o swo...
Czy w 2021 r. osiągniemy dzięki szczepieniom odporność zbiorową? A może się to nie powiedzie? Na różne hipotetyczne scenariusze rozwoju pandemii COVID-19 w 2021 r. i w latach najbliższych powinniśmy się przygotować – przekonuje zespół ds. COVID-19 pr...
Z badania, którego wyniki opublikowano w połowie marca w czasopiśmie „Journal of the American Dental Association” (JADA) wynika, że osoby dokształcające się w zawodzie stomatologa są narażone na pogorszenie stanu zdrowia psychicznego. Badacze doszli ...
Dla wielu osób z branży stomatologicznej okres okołoświąteczny to szczególnie stresujący czas. Amerykański serwis Dentistry iQ podaje kilka praktycznych wskazówek, jak skutecznie radzić sobie z pośpiechem, a niekiedy nawet chaosem wkradającym się do ...
Rozwój zapalenia przyzębia może być znacznie bardziej prawdopodobny u pacjentów, którym usunięto migdałki, przy czym ryzyko periodontitis jest szczególnie wysokie u osób poniżej 12. roku życia. Do takich wniosków doszli naukowcy pochodzący z USA i Ta...