Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Przyjmowanie małego pacjenta – zbuduj historię

Publikacja:
Przyjmowanie małego pacjenta – zbuduj historię

Przyjmowanie małego pacjenta – zbuduj historię

Dzieci się nudzą, są niecierpliwe i głodne przygód. Stwierdzenia te stały się tylko frazesami, wypominanymi przy każdej okazji, gdy poruszany jest temat przyjmowania małych pacjentów. Jak przełożyć wiedzę nt. usposobienia dzieci na praktykę? Jak zacząć pracę z małym pacjentem, aby wykazał on zainteresowanie i był chętny do współpracy?
Odpowiedź jest prosta – buduj historie!

Dzieci kochają bajki. Wszystkie. Niezależnie od wieku, charakteru i usposobienia. Dlatego też budowanie historii jest jednym z lepszych pomysłów na urozmaicenie wizyty dziecka w gabinecie stomatologicznym.
Czy wystarczy opowiedzieć bajkę o Czerwonym Kapturku, Jasiu i Małgosi, albo Śpiącej Królewnie? Oczywiście, że nie. Opowieść musi być związana z wykonywanymi przez nas czynnościami. Niewątpliwie wymyślanie samemu historii może okazać się trudne, a nazywanie narzędzi stomatologicznych w sposób przyjazny dziecku wręcz niemożliwe. Skoro w ciągu dnia setki razy powtarzamy „zgłębnik…,lusterko…, ślinociąg”, to nagłe przestawienie się na język przyjazny dziecku okazuje się niesamowicie wymagające.
Jednak warto podjąć trud i opowiedzieć dziecku, że podczas używania ślinociągu poimy małe słonie – przecież dźwięk wydawany przez zasysaną ślinę do złudzenia przypomina picie przez słomkę (albo trąbę – jak kto woli). Ważne jest, żeby nasze historie brzmiały autentycznie, tak by dziecko było skłonne w nie uwierzyć. Dlatego też opłukiwanie ząbków wodą możemy nazwać podlewaniem kwiatków – w obu przypadkach mamy przecież do czynienia z wodą.

Dobra historia pozwoli nam wyegzekwować od dziecka konkretne zachowania np. konieczność siedzenia bez ruchu z otwartymi szeroko ustami podczas używania lampy polimeryzacyjnej. Powiedzmy dziecku, że będziemy zapalać małe lampeczki. Przypomnijmy przy tym, że lampki zapala się w nocy, kiedy wszyscy smacznie śpią, bez ruchu. Możemy poprosić, żeby mały pacjent też udawał przez chwilę że śpi. Może nawet chrapać byleby wykazał zainteresowanie i zaangażowanie.

A co, jeśli brakuje nam pomysłów? Jeśli po wykonaniu kilku wypełnień, leczenia kanałowego i ekstrakcji w naszej głowie nie ma już miejsca na miłą historię – skorzystajmy z gotowca. Są przecież psychologowie, copywriterzy i cały sztab ludzi, których głównym zadaniem jest opowiadanie historii. Tym bardziej, jeśli gotowiec ten dostępny jest za darmo!

Można go znaleźć na stronie www.pierwszawizyta.pl w strefie lekarza pod hasłem scenariusz wizyty.

Zachęcamy także do przeczytania:
Nie taki mały pacjent straszny…

 


POWIĄZANE ARTYKUŁY

bol pozabiegowy
Ból pozabiegowy - jak przewidzieć go u pacjenta? Lekarz

Czynniki kliniczne, w tym nasilenie bólu przed i w trakcie leczenia kanałowego, mogą wskazywać na ryzyko wystąpienia pooperacyjnych dolegliwości bólowych bardziej niż cechy socjodemograficzne, takie jak rasa lub poziom dochodów. To wnioski płynące z ...

dzuma
Ząb pomógł odkryć historię plagi dżumy w Europie Lekarz

Analiza DNA pobranego z zęba kobiety pochowanej na cmentarzu Kara-Djigach około 11 km od Biszkeku — stolicy dzisiejszego Kirgistanu – pozwoliła ustalić, że plaga dżumy przyszła do Europy właśnie z tych rejonów. W XIV wieku przez Europę przetoczyła s...

Listerine
Problemy periodontologiczne u pacjenta 60+ [webinar] Lekarz

Z wiekiem organizm staje się bardziej podatny na wszelkie choroby i dolegliwości. Przyzębie również podlega procesom starzenia się. Niektóre schorzenia mogą negatywnie wpłynąć na jego stan. Z tego powodu warto odpowiednio dobierać profilaktykę do sta...

ROZWIŃ WIĘCEJ
e recepta
E-recepta – najważniejsze informacje dla pacjenta Pacjent

Wielkimi krokami zbliża się okres, w którym – jak co roku – jesteśmy najbardziej narażeni na wszelkie zakażenia czy osłabienie naszego organizmu. Ostatnie lata zweryfikowały, że służba zdrowia potrzebuje wprowadzenia nowych rozwiązań, które będą zape...

komunikacja1
RPP przypomina o prawie pacjenta do informacji Lekarz

– Wszelkie informacje na temat stanu zdrowia powinny być przekazywane w sposób przystępny, czyli przy wykorzystaniu słownictwa i terminologii zrozumiałej dla pacjenta, ze względu na jego wiek, wykształcenie, stan zdrowia, a w szczególności na stan ps...

asystentka stomatologiczna
Asysta i higienistka: czy znasz historię swojego zawodu? Asysta

Leczeniem stomatologicznym (czytaj: przede wszystkim wykonywaniem ekstrakcji) przez długie wieki zajmowali się m.in. kowale i duchowni, ale już kilkaset lat temu wyodrębnił się zawód lekarza dentysty we współczesnym rozumieniu tego słowa (np. Pierre ...

dezynfekcja
Dezynfekcja w gabinecie stomatologicznym priorytetem dla pacjenta Asysta

Serwis DentaVox przeprowadził badanie ankietowe, które miało na celu sprawdzenie oczekiwań pacjentów odnośnie wizyty w gabinecie stomatologicznym. Wykazano w nim przede wszystkim, że po pandemii COVID-19 pacjenci mają znacznie większe wymagania w zak...

Krakdent historia artykul
30-lecie Targów KRAKDENT® – poznaj ich historię Lekarz

Jubileusz Targów KRAKDENT® to doskonała okazja, aby na moment cofnąć się w czasie, zagłębić w historię i powspominać minione edycje tego wydarzenia. Pierwsze Międzynarodowe Targi Stomatologiczne w Krakowie odbyły się w 1993 r. pod nazwą DENTAMED. N...

opiekun faktyczny
Dziecko u lekarza – kim jest opiekun faktyczny małego pacjenta? Lekarz

Rzecznik Praw Pacjenta przypomina, że w sytuacji, kiedy dziecko potrzebuje pomocy medycznej, a nie przebywa pod opieką rodziców (lub przedstawicieli ustawowych), opiekę nad nim może sprawować opiekun faktyczny. Może to być członek rodziny albo inna o...

Forum dla jakosci
Zainaugurowano Forum dla Jakości i Bezpieczeństwa Pacjenta Lekarz

W ubiegłym tygodniu odbyło się pierwsze spotkanie Forum dla Jakości i Bezpieczeństwa Pacjenta, powołanego przez Porozumienie Organizacji Lekarskich. Jego celem jest zaprojektowanie zmian w ochronie zdrowia na korzyść pacjentów i lekarzy. – Stawiamy n...

radiologia
Ważność certyfikatów ochrony radiologicznej pacjenta Lekarz

Naczelna Izba Lekarska przypomina, że ustawa Prawo atomowe wprowadziła nowe zasady pozyskiwania i terminy ważności certyfikatów ochrony radiologicznej pacjenta. Jak przypomniano w komunikacie NIL, zgodnie z zapisami ustawy i rozporządzeń wykonawczyc...