Dentonet
ASYSTA
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Praca asysty
Higiena stomatologiczna
Edukacja
Wokół gabinetu
Warto wiedzieć
Asysdent2

Problemy komunikacyjne w gabinecie stomatologicznym

0 Komentarze | Publikacja:
Poleć artykuł Drukuj artykuł Wielkość czcionki - +
Problemy komunikacyjne w gabinecie stomatologicznym

Problemy komunikacyjne w gabinecie stomatologicznym

Praca w gabinecie stomatologicznej opiera się na komunikacji pomiędzy trzema osobami: lekarzem, asystentką oraz pacjentem. Każda z nich posiada różne cechy osobowościowe i charakterologiczne, więc aby stworzyć skuteczny i sprawny sposób komunikowania, trzeba dbać o jego spójność.

Asystentka stomatologiczna jako strona komunikacji w gabinecie jest często aktywna zarówno w stosunku do lekarza, wspomagając i uzupełniając jego pracę, jak i wobec pacjenta, uwzględniając jego potrzeby oraz negatywne emocje towarzyszące wizycie u dentysty. Niekiedy jednak asystentka koncentruje się jedynie na relacjach z lekarzem, a podczas kontaktu z pacjentem brakuje jej inicjatywy.

Źródłami problemów komunikacyjnych podczas pracy asystentki stomatologicznej mogą być m.in. emocje, niewłaściwy dobór słownictwa, koncentracja na sobie lub przeciążenia spowodowane nadmiarem obowiązków. Jeśli chodzi o emocje, dotyczą one najczęściej problemów osobistych, które asystentka stomatologiczna analizuje w miejscu pracy. Gniew, zazdrość czy wytrącenie z równowagi wpływa zarówno na wysyłanie, jak i odbieranie komunikatów. Pod wpływem silnych emocji komunikaty pacjenta lub lekarza mogą stać się dla asystentki niejasne, a ona sama także zniekształca przekazywane innym stronom informacje.

Powiązany z tym jest sposób wysławiania się. O ile komunikacja lekarza z asystentką jest zazwyczaj dla obu stron zrozumiała, o tyle bardzo profesjonalne słownictwo, którego pacjent nie zna, może budzić u niego niepokój. Nawet skomplikowane terminy dotyczące stomatologii warto przekazywać pacjentowi w sposób jasny i klarowny, aby z jednej strony czuł właściwą opiekę, a z drugiej – mógł się zastosować do przedstawianych przez lekarza lub asystentkę zaleceń pozabiegowych. Współpraca ze strony pacjenta znacznie skraca bowiem proces leczenia i późniejszej rekonwalescencji.

Niekiedy problemy komunikacyjne w relacji lekarz-asystentka-pacjent pojawiają się również z powodu zbytniej koncentracji jednej ze stron na własnej osobie oraz marginalizacji potrzeb innych. Asystentka stomatologiczna powinna więc skupiać się na potrzebach lekarza i pacjenta, wsłuchując się w ich słowa, analizując je i podejmując oczekiwane przez nich działania. Dzięki temu sam zabieg przebiegnie sprawnie pod kątem medycznym, zaś pacjent będzie czuł właściwą opiekę ze strony zespołu.

Za obniżenie jakości komunikacyjnej asystentki stomatologicznej odpowiadają również przeciążenia spowodowane nadmierną ilością obowiązków, zarówno zawodowych, jak i np. rodzinnych. Przemęczona asysta może wpływać na wydłużenie czasu zabiegu, popełniać niezamierzone błędy lub źle planować wizyty pacjentów. Kluczem do unikania tego typu sytuacji jest więc przestrzeganie higieny pracy, równowaga między życiem zawodowym i prywatnym, a także regularny, efektywny wypoczynek.

AF


POWIĄZANE ARTYKUŁY

SF9A1092
Szósta ogólnopolska konferencja Asysdent 2019 na żywo! Asysta

W sobotę (27 kwietnia) w Centrum Kliniczno-Dydaktycznym Uniwersytetu Medycznego w Łodzi odbywa się VI Ogólnopolska Konferencja Asystentek i Higienistek Stomatologicznych Asysdent 2019. Zapraszamy do śledzenia relacji z tego wydarzenia. 9:15VI Ogólnop...

Janczyk
Team work w stomatologii pod szczególnym nadzorem [film] Lekarz

- To właśnie asystentka i higienistka stomatologiczna może w trakcie pracy w gabinecie kontrolować lekarza. On często nieświadomie przyjmuje złą postawę ciała, a asystentka może tę postawę skorygować - mówi Radosław Janczyk, jeden z wykładowców konfe...

asystentka-850x566
"Kompetentna asystentka to ważna część zespołu" - wywiad Asysta

O tym, jak wygląda rzeczywistość zawodowa asystentek stomatologicznych i dlaczego tak ważne jest podnoszenie przez asystę kompetencji zawodowych rozmawiamy z Sabiną Krzosą – asystentką stomatologiczną z ośmioletnim doświadczeniem, prowadzącą kursy dl...

ROZWIŃ WIĘCEJ
odwołanie z urlopu - Dentonet.pl
Kiedy szef może odwołać asystentkę stomatologiczną z urlopu? Asysta

Sezon urlopowy w pełni, a prawem każdej asystentki i higienistki stomatologicznej zatrudnionej na podstawie umowy o pracę jest 14 dni nieprzerwanego urlopu wypoczynkowego w ciągu roku. W pewnych sytuacjach pracodawca ma jednak możliwość przerwania ur...

komunikacja z pacjentem - Dentonet.pl
Więcej zajęć z komunikacji z pacjentem na studiach medycznych? Lekarz

Rzecznik Praw Pacjenta i prezes Naczelnej Izby Lekarskiej wystąpili do rektorów wyższych uczelni medycznych z propozycją zwiększenia liczby godzin nauczania praktycznego w zakresie skutecznej komunikacji z pacjentem.Współcześnie pacjenci są coraz bar...

Avatar Stomatologa - Dentonet.pl
Edukacja i motywacja pacjenta w poczekalni? To możliwe! Lekarz

Stomatolodzy chcą nie tylko leczyć, ale i motywować oraz edukować pacjentów, lecz często brakuje im na to czasu – wynika z badań zleconych przez firmę Avatar Stomatologa. Rozwiązaniem tego problemu jest system edukacyjny w formie filmów i animacji, w...

Dodaj komentarz (0 komentarzy)

Musisz być zalogowany aby komentować | Zaloguj się lub zarejestruj. | Każdy komentarz zostanie poddany moderacji

Od (imię)
Do (e-mail)
Temat
Treść
255

Wiadomość e-mail została pomyślnie przesłana na adres