Dentonet
ASYSTA
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Praca asysty
Higiena stomatologiczna
Edukacja
Wokół gabinetu
Warto wiedzieć
Asysdent2

Problemy komunikacyjne w gabinecie stomatologicznym

0 Komentarze | Publikacja:
Poleć artykuł Drukuj artykuł Wielkość czcionki - +
Problemy komunikacyjne w gabinecie stomatologicznym

Problemy komunikacyjne w gabinecie stomatologicznym

Praca w gabinecie stomatologicznej opiera się na komunikacji pomiędzy trzema osobami: lekarzem, asystentką oraz pacjentem. Każda z nich posiada różne cechy osobowościowe i charakterologiczne, więc aby stworzyć skuteczny i sprawny sposób komunikowania, trzeba dbać o jego spójność.

Asystentka stomatologiczna jako strona komunikacji w gabinecie jest często aktywna zarówno w stosunku do lekarza, wspomagając i uzupełniając jego pracę, jak i wobec pacjenta, uwzględniając jego potrzeby oraz negatywne emocje towarzyszące wizycie u dentysty. Niekiedy jednak asystentka koncentruje się jedynie na relacjach z lekarzem, a podczas kontaktu z pacjentem brakuje jej inicjatywy.

Źródłami problemów komunikacyjnych podczas pracy asystentki stomatologicznej mogą być m.in. emocje, niewłaściwy dobór słownictwa, koncentracja na sobie lub przeciążenia spowodowane nadmiarem obowiązków. Jeśli chodzi o emocje, dotyczą one najczęściej problemów osobistych, które asystentka stomatologiczna analizuje w miejscu pracy. Gniew, zazdrość czy wytrącenie z równowagi wpływa zarówno na wysyłanie, jak i odbieranie komunikatów. Pod wpływem silnych emocji komunikaty pacjenta lub lekarza mogą stać się dla asystentki niejasne, a ona sama także zniekształca przekazywane innym stronom informacje.

Powiązany z tym jest sposób wysławiania się. O ile komunikacja lekarza z asystentką jest zazwyczaj dla obu stron zrozumiała, o tyle bardzo profesjonalne słownictwo, którego pacjent nie zna, może budzić u niego niepokój. Nawet skomplikowane terminy dotyczące stomatologii warto przekazywać pacjentowi w sposób jasny i klarowny, aby z jednej strony czuł właściwą opiekę, a z drugiej – mógł się zastosować do przedstawianych przez lekarza lub asystentkę zaleceń pozabiegowych. Współpraca ze strony pacjenta znacznie skraca bowiem proces leczenia i późniejszej rekonwalescencji.

Niekiedy problemy komunikacyjne w relacji lekarz-asystentka-pacjent pojawiają się również z powodu zbytniej koncentracji jednej ze stron na własnej osobie oraz marginalizacji potrzeb innych. Asystentka stomatologiczna powinna więc skupiać się na potrzebach lekarza i pacjenta, wsłuchując się w ich słowa, analizując je i podejmując oczekiwane przez nich działania. Dzięki temu sam zabieg przebiegnie sprawnie pod kątem medycznym, zaś pacjent będzie czuł właściwą opiekę ze strony zespołu.

Za obniżenie jakości komunikacyjnej asystentki stomatologicznej odpowiadają również przeciążenia spowodowane nadmierną ilością obowiązków, zarówno zawodowych, jak i np. rodzinnych. Przemęczona asysta może wpływać na wydłużenie czasu zabiegu, popełniać niezamierzone błędy lub źle planować wizyty pacjentów. Kluczem do unikania tego typu sytuacji jest więc przestrzeganie higieny pracy, równowaga między życiem zawodowym i prywatnym, a także regularny, efektywny wypoczynek.

AF


POWIĄZANE ARTYKUŁY

środki ochrony dla asysty-stomatologicznej - Dentonet.pl
Pacjent bez podejrzenia SARS-CoV-2 – jak musi chronić się asysta? Asysta

Kilka dni temu ministerstwo zdrowia opublikowało wytyczne dla praktyk stomatologicznych przyjmujących pacjentów w czasie pandemii koronawirusa. Znalazły się w nich zapisy nie tylko dla lekarzy dentystów, ale również asystentek stomatologicznych. Doty...

zgoda pacjenta na leczenie - Dentonet.pl
Zgoda pacjenta na leczenie pomaga w diagnostyce i terapii Lekarz

Wyrażenie przez pacjenta zgody na wykonanie procedury medycznej to nie tylko zwykła formalność, pomaga też w diagnostyce i terapii – przekonuje dr Piotr Lodziński z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.Zgodę pacjenta na przeprowadzenia badania, zabi...

Potajemne nagrania lekarzy w gabinecie. Czy są legalne? Lekarz

Czy pacjent ma prawo nagrywać (np. z ukrycia) lekarza podczas wizyty w gabinecie? Wielu prawników, zajmujących się ochroną zdrowia i relacjami pacjentów z lekarzami, podkreśla, że to jedno z najczęściej pojawiających się pytań podczas wykładów czy ko...

ROZWIŃ WIĘCEJ
Szósta ogólnopolska konferencja Asysdent 2019 na żywo! Asysta

W sobotę (27 kwietnia) w Centrum Kliniczno-Dydaktycznym Uniwersytetu Medycznego w Łodzi odbywa się VI Ogólnopolska Konferencja Asystentek i Higienistek Stomatologicznych Asysdent 2019. Zapraszamy do śledzenia relacji z tego wydarzenia. 9:15VI Ogólnop...

Dentofobia, czyli czego boi się pacjent w gabinecie stomatologicznym? Lekarz

Ból brzucha, potliwość dłoni czy ogólne rozdrażnienie to dolegliwości, które mogą występować u pacjenta przed wizytą u dentysty. Ciekawe są doniesienia naukowe dotyczące głównych źródeł strachu pacjenta w gabinecie. Z badań naukowych wynika, że około...

Team work w stomatologii pod szczególnym nadzorem [film] Lekarz

- To właśnie asystentka i higienistka stomatologiczna może w trakcie pracy w gabinecie kontrolować lekarza. On często nieświadomie przyjmuje złą postawę ciała, a asystentka może tę postawę skorygować - mówi Radosław Janczyk, jeden z wykładowców konfe...

Dodaj komentarz (0 komentarzy)

Musisz być zalogowany aby komentować | Zaloguj się lub zarejestruj. | Każdy komentarz zostanie poddany moderacji

Od (imię)
Do (e-mail)
Temat
Treść
255

Wiadomość e-mail została pomyślnie przesłana na adres