Ochrona danych osobowych w gabinecie stomatologicznym
Ochrona danych osobowych w gabinecie stomatologicznym
28 stycznia obchodzimy Dzień Ochrony Danych Osobowych. Przy tej okazji przypominamy, w jaki sposób należy chronić dane pacjentów w gabinecie stomatologicznym.
Do maja 2018 r. gabinety stomatologiczne obowiązywała w zakresie ochrony danych osobowych pacjentów ustawa z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych oraz wydane na jej podstawie akty wykonawcze – m.in. rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji. Do obowiązków pracowników gabinetu na mocy ustawy zaliczało się m.in. uzyskanie zgody pacjenta na przetwarzanie danych, udzielanie pacjentowi informacji na temat zakresu ich przetwarzania oraz szczególna staranność przy ich przetwarzaniu.
Przepisy wynikające z ustawy o ochronie danych osobowych w kontekście funkcjonowania gabinetów stomatologicznych opisywaliśmy tutaj -> https://dentonet.pl/ochrona-danych-osobowych-pacjenta/.
25 maja 2018 r. w życie weszło jednak RODO, czyli unijne rozporządzenie dotyczące ochrony danych osobowych, które jest obecnie dokumentem obowiązującym. Nowe przepisy nałożyły restrykcyjne wymogi na wszystkie podmioty – publiczne i prywatne, duże i małe, w tym oczywiście gabinety stomatologiczne – które gromadzą i przetwarzają dane osobowe. Musiały one m.in. powołać wewnętrznych inspektorów ochrony danych osobowych oraz wdrożyć cały szereg rozwiązań organizacyjnych i infrastrukturę IT, które zagwarantują maksymalny poziom bezpieczeństwa takich informacji.
Regulacja zwiększyła też kontrolę osób fizycznych nad swoimi danymi osobowymi i przyznała im szereg praw, z których najważniejszym jest tzw. prawo do bycia zapomnianym. Oznacza ono, że dane osób, które sobie tego zażyczą, muszą zostać niezwłocznie i w całości usunięte z systemów administratora.
Więcej informacji o obowiązkach, jakie nałożyło na administratorów danych osobowych rozporządzenie RODO, pisaliśmy tutaj -> https://dentonet.pl/trzeba-wiedziec-o-rodo/.
Wdrożenie RODO spowodowało wiele problemów, zwłaszcza w sektorze ochrony zdrowia. Z tego powodu ministerstwo zdrowia przygotowało dla placówek przewodnik po RODO, w którym opisano m.in. metody rejestracji pacjentów z poszanowaniem ich prywatności, kwestie związane z opisywaniem leków danymi pacjenta oraz zagadnienia dotyczące możliwości zamieszczania tabliczek ze specjalnością lekarza na drzwiach gabinetów.
O przewodniku dotyczącym RODO w służbie zdrowia informowaliśmy tutaj -> https://dentonet.pl/przewodnik-rodo-dla-sluzby-zdrowia/.
Na mocy rozporządzenia RODO, pacjenci otrzymali prawo dostępu do swoich danych osobowych, które mogą zrealizować również poprzez zażądanie ich kopii. Realizując ten obowiązek gabinety stomatologiczne są więc zobowiązane do bezpłatnego udostępnienia pacjentowi pierwszej kopii dokumentacji medycznej.
O prawie pacjenta do uzyskiwania bezpłatnych kopii dokumentacji medycznych pisaliśmy tutaj -> https://dentonet.pl/kopia-dokumentacji-medycznej-dla-pacjentow-bezplatna/.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, organ nadzorujący (w Polsce jest nim UODO) ma prawo nakładać na podmioty, które naruszają przepisy o ochronie danych, wysokie kary finansowe, sięgające nawet 20 mln euro bądź równowartości 4% globalnych obrotów przedsiębiorstwa.
Jak wdrożyć RODO do gabinetu stomatologicznego? Czy dotychczasowe procedury w gabinecie stomatologicznym są właściwe, czy wymagają korekty? Jakie czynności należy wykonać, by przestrzegać RODO? Wyjaśnia adwokat Aneta Naworska.
Aleksandra Filipiak-Graczykowska
Fot. Pexels, pixabay.com
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Wśród pacjentów gabinetów stomatologicznych są osoby, które wykazują szczególne, niekiedy ekstremalnie duże obawy przed podjęciem leczenia. Co oczywiste, od każdego członka zespołu klinicznego wymaga to postawy wspierającej i głębokiej wrażliwości na...
Rzecznik Praw Pacjenta przypomina, że wizyty lekarskie małoletniego pacjenta co do zasady odbywają się w obecności rodzica lub opiekuna prawnego. Jeśli pacjent ukończył 16 lat, zgodę na leczenie lub wykonanie badania musi wyrazić zarówno rodzic, jak ...
W lipcu 2023 roku serwis Dentaly.org przeprowadził badanie ankietowe wśród 1265 osób – zarówno lekarzy, jak i pacjentów, koncentrując się na zaletach, ale i zagrożeniach związanych z obecnością sztucznej inteligencji w praktyce stomatologicznej. Obs...
Choroby nerek to schorzenia, które mają bezpośredni wpływ na zdrowie jamy ustnej. Dla asystentek i higienistek stomatologicznych pacjent dializowany to wyzwanie, ale również szansa na istotne wsparcie w poprawie jakości jego życia. Jak odpowiednio za...
Zdrowie i bezpieczeństwo, zarówno personelu, jak i pacjentów, to kluczowe czynniki w każdym gabinecie stomatologicznym. Ogromną rolę w ich zachowaniu odgrywają natomiast asystentki i higienistki stomatologiczne. Tej tematyki dotyczy wykład Edyty Klep...
Jak podało w komunikacie prasowym z 28 marca br. Biuro Prokuratora USA dla Południowego Dystryktu Teksasu, menadżer kliniki dentystycznej w Houston przyznał się do winy w związku z zarzutem niezapłacenia około 500 000 dolarów podatków od wynagrodzeni...
Personel medyczny gabinetu stomatologicznego od czasu do czasu bierze udział w leczeniu pacjenta, który wykazuje szczególnie duży lęk przed wizytą u dentysty. Nie wszyscy jednak wiedzą, że na sukces (bądź porażkę) w leczeniu dentofoba bezpośredni wpł...
Starzenie się społeczeństw jest zjawiskiem powszechnym w całym świecie zachodnim. Dlatego większość z nas będzie coraz częściej spotykała się pacjentami w wieku starszym, w tym z osobami z demencją. Ponieważ w programach szkół medycznych tej tematyce...
Dobra komunikacja z pracownikami nie jest czymś dziecinnie prostym, ale też nie jest zbyt trudna, by o nią nie zabiegać i jej nie wypracowywać. Jakich zasad warto przestrzegać, przekazując informacje zwrotne (zwłaszcza te trudne), aby utrzymać dobre ...
Parque Dental to klinika stomatologiczna w Quito – ponad 2-milionowej stolicy Ekwadoru. Jej pacjentami są dzieci, a o to, by czuły się tam dobrze, dba m.in. wyjątkowy „asystent dentystyczny” – labrador retriever o imieniu Aldo. Choć dzięki rozwojow...
– Musimy zdawać sobie sprawę, że pacjenci w wieku senioralnym często mają ograniczone funkcje poznawcze, np. niedosłyszą. Lekarz dentysta musi umieć skutecznie komunikować się z takimi pacjentami. Często wymagają oni większej empatii, dłuższego czasu...