Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Kar finansowych za nieodwoływane wizyty nie będzie

Publikacja:
Kar finansowych za nieodwoływane wizyty nie będzie

Kar finansowych za nieodwoływane wizyty nie będzie

Ministerstwo zdrowia nie rozważa wprowadzenia kar finansowych nakładanych na pacjentów za nieodwoływanie umówionych wizyt lekarskich – poinformował Wojciech Konieczny, sekretarz stanu w resorcie zdrowia. Jak podkreślono, wprowadzenie opłat w głównej mierze wpłynęłyby negatywnie na osoby w trudnej sytuacji ekonomicznej, dla których stanowiłoby to poważne obciążenie albo przewlekle chorych, którzy statystycznie częściej korzystają ze świadczeń i prawdopodobieństwo niestawienia się na świadczenia jest większe. W obu przypadkach skutkowałoby to niepożądanym efektem w postaci ograniczenia (utrudnienia) dostępu do świadczeń.

Kilka tygodni temu interpelację do ministra zdrowia w sprawie wprowadzenia odpłatności za nieprzychodzenie pacjentów na umówione wizyty do lekarzy wystosował poseł Dariusz Matecki. Jak podkreślił, niestawianie się pacjentów na umówione wizyty stanowi istotny problem, który ma negatywny wpływ zarówno na system opieki zdrowotnej, jak i na samego pacjenta. – Porozumienie Zielonogórskie szacuje, że tylko w 2022 r. pacjenci nie pojawili się 1,4 mln razy u lekarza, choć byli do niego zapisani. Takie zjawisko znacząco wydłuża kolejki oczekujących na pomoc specjalistów oraz utrudnia dostęp do opieki zdrowotnej dla tych, którzy rzeczywiście potrzebują pomocy – napisał w interpelacji.

Jednocześnie poseł zapytał, czy ministerstwo zdrowia przeprowadziło analizę skali problemu nieprzychodzenia pacjentów na umówione wizyty do lekarzy w Polsce, a jeśli tak – to jakie są główne wnioski, czy rząd rozważa możliwość wprowadzenia odpłatności za nieprzyjście na umówione wizyty do lekarzy oraz czy istnieją już przykłady zastosowania podobnych rozwiązań w innych krajach i jakie są ich efekty.

Kar finansowych za nieodwoływanie wizyt nie będzie

Odpowiedzi na interpelację udzielił Wojciech Konieczny, sekretarz stanu w resorcie zdrowia. Poinformował on, że dotychczas analizy skali nieodwoływanych przez pacjentów wizyt były prowadzone w systemie informatycznym NFZ-u. Wynika z nich, że w 2022 r. problem nieodwoływania zaplanowanych wizyt dotyczył około 9,4% świadczeń.

Jak dodano, ministerstwo dostrzega negatywny wpływ nieodwoływania przez pacjentów wizyt na system ochrony zdrowia i od lat podejmuje działania w celu ograniczenia ich liczby. Jako przykład takich działań podano wprowadzoną 1 stycznia 2015 r. zasadę, że zawinione przez świadczeniobiorcę niezgłoszenie się w ustalonym terminie w celu uzyskania świadczenia skutkuje skreśleniem z listy oczekujących. Jest to daleko idąca dolegliwość, gdyż wiąże się z koniecznością ponownego wpisania na listę i oczekiwania na nowy termin.

Jednocześnie poinformowano, że nie ma w planach wprowadzenia kar finansowych nakładanych na pacjentów za nieodwoływanie umówionych wizyt lekarskich. – W prowadzenie opłat w głównej mierze wpłynęłyby negatywnie na osoby w trudnej sytuacji ekonomicznej, dla których stanowiłoby to poważne obciążenie albo przewlekle chorych, którzy statystycznie częściej korzystają ze świadczeń i prawdopodobieństwo niestawienia się na świadczenia jest większe, co w obu przypadkach skutkowałoby niepożądanym efektem w postaci ograniczenia (utrudnienia) dostępu do świadczeń – poinformowano.

Ministerstwo twierdzi, że nie ma badań, które jednoznacznie potwierdziłyby wpływ wprowadzenia opłat na zmniejszenie skali nieodwoływanych wizyt. Opłaty takie wprowadzono w formie pilotażu m.in. w Danii, ale nie przyniosły one oczekiwanych efektów. – Co więcej w większości opracowań międzynarodowych podkreśla się, że wprowadzenie opłat powinno być postrzegane jako środek ostateczny, który powinien być poprzedzony działaniami mającymi na celu wyeliminowanie najczęstszych przyczyn niestawiennictwa. Dotyczy to dwóch sytuacji – przypadków, w których brak odwołania wynika z przeoczenia (zapomnienia o terminie wizyty, co jest tym częstsze, im odleglejszy jest wyznaczony termin) oraz z problemów z komunikacją ze świadczeniodawcą (szybkim skontaktowaniu się ze świadczeniodawcą) – dodano.

Centralna e-Rejestracja – prace na zaawansowanym etapie

Lepszym rozwiązaniem – zdaniem resortu – są działania nakierowane na wyeliminowanie tych przyczyn. Od 1 lipca 2019 r. wprowadzono rozwiązanie, zgodnie z którym Narodowy Fundusz Zdrowia ma obowiązek wysyłania SMS-a zawierającego informację o zbliżającym się terminie (dotyczy to tych świadczeń, których harmonogramy prowadzone są za pomocą aplikacji udostępnianej przez Narodowy Fundusz Zdrowia).

Natomiast w celu ułatwienia pacjentowi odwołania (i zmiany) terminu świadczenia, prowadzone są prace nad systemem Centralnej e-Rejestracji. Zgodnie z założeniami system zapewni możliwość samodzielnego umawiania się na wybrane świadczenia – bez wychodzenia z domu, w każdej chwili przez IKP (Internetowe Konto Pacjenta) lub przez Infolinię Centralnej e-Rejestracji oraz wygodną możliwość odwołania wizyty lub zmiany terminu. Ponadto Centralna e-Rejestracja ułatwi sprawdzanie na bieżąco terminów wizyt i będzie przypominała o terminie wizyty przez konsultanta, IKP, SMS albo e-mail, w sposób wskazany przez pacjenta. Prace nad opracowaniem tego systemu są obecnie zaawansowane i będą w najbliższym czasie wdrażane – podkreślono.

Strzelec KDO baner

Źródło: https://www.sejm.gov.pl/


POWIĄZANE ARTYKUŁY

leczenie
Dlaczego pacjenci odkładają wizyty u dentysty? Lekarz

Po ponad dwóch latach ograniczeń w funkcjonowaniu praktyk dentystycznych w Stanach Zjednoczonych z powodu pandemii COVID-19, sytuacja – przynajmniej teoretycznie – wróciła do normy. Gabinety stomatologiczne są ponownie otwarte, ale jak wskazują dostę...

NFZ
Dopłaty do wizyty na NFZ - DRL popiera stanowisko PTS Lekarz

Prezydium Komisji Stomatologicznej Dolnośląskiej Rady Lekarskiej wyraziło poparcie dla stanowiska Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego w sprawie możliwości udzielania przez świadczeniodawcę odpłatnych świadczeń zdrowotnych spoza koszyka świadczeń ...

finansowanie świadczeń NFZ - Dentonet.pl
PTS: pacjent powinien móc dopłacić do wizyty na NFZ Lekarz

Polskie Towarzystwo Stomatologiczne wydało specjalne stanowisko prawno-medyczne, w którym podkreśla, że pacjent powinien mieć możliwość otrzymania dodatkowego świadczenia zdrowotnego (nierefundowanego) podczas wizyty, która jest przeprowadzana przez ...

ROZWIŃ WIĘCEJ
nieodwolywane wizyty
Nieodwoływane wizyty w gabinecie: jak ich unikać? Lekarz

Żyjemy w czasach, gdy klienci (i pacjenci) mają wiele praw i... chętnie z nich korzystają. Bez problemu mogą zwrócić nietrafiony zakup, nie ponosząc dodatkowych kosztów odwołują rezerwację hotelu, jednym kliknięciem rezygnują z umówionej przez aplika...

leczenie stomatologiczne5
Nieoczywiste powody wizyty w gabinecie stomatologicznym Asysta

Pacjenci nie zawsze pamiętają o tym, że w gabinecie dentystycznym dba się nie tylko o stan uzębienia i zdrowie jamy ustnej. Dlatego do gabinetu zgłaszają się zwykle wtedy, gdy odczuwają ból zęba albo pojawia się w nim ubytek. Należy zachęcać naszych ...

stomatologia NHS
Szkocja: wizyty u dentystów NHS wyceniane za nisko Lekarz

W Szkocji zmianie mają wkrótce ulec stawki za korzystanie z usług gabinetów stomatologicznych Narodowej Służby Zdrowia. Będą one nieco wyższe niż dotychczas, ale zmiana ta, w ocenie lekarzy dentystów, jest kosmetyczna i nie rozwiązuje problemu zbyt n...

Dentonet - dentysta sadysta skazany
Pacjent-policjant zaatakowany podczas wizyty u dentysty Lekarz

Praca lekarza stomatologa bez wątpienia nie jest wolna od stresu, zwykle jednak wiąże się on z odpowiedzialnością za stan pacjenta, u którego przeprowadzane jest leczenie. Do nietypowej, a przy tym dramatycznej sytuacji doszło przed kilkoma dniami w ...

wizyty u dentysty - Dentonet.pl
Wizyty kontrolne u dentysty co 6 miesięcy nieefektywne? Lekarz

Standardem dla wielu pacjentów – przynajmniej tych, którzy dbają o stan zdrowia jamy ustnej – są kontrole stomatologiczne powtarzane regularnie co pół roku. Opublikowane badanie szkockich naukowców sugeruje, że nie musi to być optymalne rozwiązanie. ...

Ecolab3
Jak przygotować unit do następnej wizyty? [video] Lekarz

Unit i jego bezpośrednie otoczenie należy dezynfekować po każdym kolejnym pacjencie. Jak wykonać tę procedurę szybko i bezpiecznie? Jakie produkty do dezynfekcji unitu rekomenduje firma Ecolab? Tego dowiedzieć się można z trzeciego odcinka cyklu film...

pieniadze
MZ nie planuje opłat za nieodwoływane przez pacjentów wizyty Lekarz

W odpowiedzi na interpelację posłanki Katarzyny Osos wiceminister zdrowia Waldemar Kraska poinformował, że resort nie ma w planach wprowadzenia opłat za nieodwołanie przez pacjenta terminu wizyty u lekarza. – Byłyby one odczuwalne przede wszystkim pr...