Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Nieodwoływane wizyty w gabinecie: jak ich unikać?

Publikacja:
Nieodwoływane wizyty w gabinecie: jak ich unikać?

Nieodwoływane wizyty w gabinecie: jak ich unikać?

Żyjemy w czasach, gdy klienci (i pacjenci) mają wiele praw i… chętnie z nich korzystają. Bez problemu mogą zwrócić nietrafiony zakup, nie ponosząc dodatkowych kosztów odwołują rezerwację hotelu, jednym kliknięciem rezygnują z umówionej przez aplikację wizyty u fryzjera lub lekarza. Niestety w przypadku wizyt (także w gabinecie dentystycznym) częstym zjawiskiem są nieobecności, o których pacjenci nas nawet nie informują.

A gdy umówiony pacjent nie stawia się w gabinecie, ma to swoje wymierne skutki – jego nieobecność wprowadza zmiany w grafiku dnia, budzi frustrację zespołu i generuje niepotrzebne koszty. Jakie kroki podjąć, aby wyeliminować, a przynajmniej ograniczyć prawdopodobieństwo nieobecności pacjenta, doradza portal Dentistry IQ.

Po pierwsze: przypominaj

Większość stomatologów przekonała się, że pacjenci naprawdę często zapominają o umówionych wizytach. Dotyczy to także tych, którzy jak najbardziej są zdecydowani kontynuować leczenie. A zapominają, bo nie dostają przypomnienia. Dowiedz się więc (już podczas pierwszej wizyty), jaka forma kontaktu będzie dla pacjenta najbardziej odpowiednia – SMS, telefon czy e-mail – i skutecznie przypominaj mu o umówionej wizycie (przynajmniej na kilka dni przed oraz w dniu wizyty).

Uświadamiaj pacjenta, jak ważne jest zdrowie jamy ustnej

Innym sposobem na to, by unikać rezygnacji z wizyt są rozmowy z pacjentami. Pacjenci często nie mają świadomości jaka praca została u nich wykonana, nierzadko brakuje im też ogólnej wiedzy, jak ważny – w kontekście zdrowia całego organizmu – jest dobry stan jamy ustnej. Nie wiedzą też, jakie są możliwe konsekwencje opuszczania wizyt u stomatologa.

Dlatego, zanim pacjent wyjdzie z gabinetu, daj mu listę tego, co danego dnia zostało zrobione. W ten sposób będzie dokładnie widział, jak wiele wnosi każda kolejna wizyta. Pomoże mu to zrozumieć, jak ważne jest dotrzymywanie terminów wizyt, będzie też znacznie bardziej skłonny na nich się pojawić.

Buduj relację z pacjentami od pierwszej wizyty

Zachęta, aby osobiście witać nowych pacjentów w gabinecie, to nie tylko przyjazny i zwykle bardzo dobrze odbierany przez nich gest. Podjęcie tego kroku służy również nawiązaniu bezpośredniego kontaktu i budowaniu – już od samego początku – relacji, która może zmniejszyć liczbę pacjentów, którzy nie pojawiają się już na drugiej wizycie.

Ustal zasady obowiązujące w gabinecie

Warto również ustalić lub poddać weryfikacji (niekoniecznie samodzielnie, ale większym zespołem) zasady współpracy z pacjentami, które będą najlepsze dla praktyki w obecnej sytuacji. Przykładowo można wprowadzić zasadę, wedle której oczekiwany/wymagany (niepotrzebne skreślić) czas odwołania wizyty lub zmiany jej terminu przez pacjenta określa się na 48 godzin.

Rozważ wprowadzenie opcji „szybkiej wizyty na telefon”

Niektórzy z twoich wiernych pacjentów wymagają częstych wizyt, a przy mogą mieć (np. ze względu na specyfikę pracy) kłopoty z umówieniem się na konkretną godzinę. Z myślą o nich (ale i z dbałości o odpowiedni workflow w gabinecie) możesz wprowadzić opcję, w której przy „okienku” w grafiku pacjentów będziesz oferować swoim sprawdzonym pacjentom wizyty w bardzo bliskim czasie (np. jutro, tego samego dnia, za godzinę). Jako zachętę możesz wprowadzić 10-procentowy rabat na przeprowadzone leczenie.

Na wizyty z dużym wyprzedzeniem umawiaj stałych pacjentów

Zamiast rezerwować każdego pacjenta na wizytę kontrolną za sześć miesięcy, proponuj to tylko sprawdzonym pacjentom, od dawna leczącym się w twojej praktyce. A wszystkich tych, którzy co najmniej dwa razy nie stawili się na umówioną wizytę, oznacz jako mniej wiarygodnych. Kontaktuj się z nimi, gdy nadejdzie czas wizyty, ale nie planuj ich z półrocznym wyprzedzeniem.

Wiedz, kiedy zrezygnować

Jeśli w kwestii obecności pacjenta zrobiłeś wszystko, co mogłeś, a pacjent ze swojej strony niewiele i nie wywiązał się ze swoich zobowiązań, pozwól mu po prostu …odejść. Nie staraj się utrzymać takiego pacjenta w swoim gabinecie za wszelką cenę. Wystarczy, że sprawdzisz, jakie straty już poniosłeś z powodu jego wizyt, które nie doszły do skutku (odwołanych i nieodwołanych). Swój czas i uwagę zainwestuj raczej w tych pacjentów, którzy traktują poważnie zarówno swoje zdrowie, jak i ciebie i twoją pracę.

– Dobrze określone procedury, zrozumiałe dla każdego, szczegółowo wyjaśnione podczas pierwszej wizyty mogą naprawdę pomóc. Pacjenci zrozumieją, że jeśli ten problem zniknie, kolejki do lekarzy specjalistów staną się krótsze – mówi w rozmowie z Dentonetem ekspert Business Centre Club Marta Chalimoniuk-Nowak. Dodaje, że pacjenci zrozumieją i docenią taki regulamin, natomiast samą formalną możliwość „karania” pacjentów za nieodwoływanie wizyt, do których z ich winy nie doszło, daje prawo. Oczywiście wcześniej zadbać należy m.in. o sprawną komunikację, bo do wielu placówek medycznych dodzwonić się jest bardzo trudno.

T.H.

źródło: https://www.drbicuspid.com/index.aspx?sec=sup&sub=rst&pag=dis&ItemID=332951


POWIĄZANE ARTYKUŁY

nieodwolane wizyty
Kar finansowych za nieodwoływane wizyty nie będzie Lekarz

Ministerstwo zdrowia nie rozważa wprowadzenia kar finansowych nakładanych na pacjentów za nieodwoływanie umówionych wizyt lekarskich – poinformował Wojciech Konieczny, sekretarz stanu w resorcie zdrowia. Jak podkreślono, wprowadzenie opłat w głównej ...

Ingrid Rozylo Kalinowska
Badania obrazowe stawu skroniowo-żuchwowego – jak unikać błędów? Lekarz

– Największym błędem w analizie badań obrazowych stawu skroniowo-żuchwowego jest ograniczenie się do samego stawu. W badaniach tomografii stożkowej o małym polu obrazowania i bardzo dużej rozdzielczości widoczne są również np. struktury kości skronio...

leczenie stomatologiczne5
Nieoczywiste powody wizyty w gabinecie stomatologicznym Asysta

Pacjenci nie zawsze pamiętają o tym, że w gabinecie dentystycznym dba się nie tylko o stan uzębienia i zdrowie jamy ustnej. Dlatego do gabinetu zgłaszają się zwykle wtedy, gdy odczuwają ból zęba albo pojawia się w nim ubytek. Należy zachęcać naszych ...

ROZWIŃ WIĘCEJ
finansowanie świadczeń NFZ - Dentonet.pl
PTS: pacjent powinien móc dopłacić do wizyty na NFZ Lekarz

Polskie Towarzystwo Stomatologiczne wydało specjalne stanowisko prawno-medyczne, w którym podkreśla, że pacjent powinien mieć możliwość otrzymania dodatkowego świadczenia zdrowotnego (nierefundowanego) podczas wizyty, która jest przeprowadzana przez ...

NFZ
Dopłaty do wizyty na NFZ - DRL popiera stanowisko PTS Lekarz

Prezydium Komisji Stomatologicznej Dolnośląskiej Rady Lekarskiej wyraziło poparcie dla stanowiska Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego w sprawie możliwości udzielania przez świadczeniodawcę odpłatnych świadczeń zdrowotnych spoza koszyka świadczeń ...

Ecolab3
Jak przygotować unit do następnej wizyty? [video] Lekarz

Unit i jego bezpośrednie otoczenie należy dezynfekować po każdym kolejnym pacjencie. Jak wykonać tę procedurę szybko i bezpiecznie? Jakie produkty do dezynfekcji unitu rekomenduje firma Ecolab? Tego dowiedzieć się można z trzeciego odcinka cyklu film...

prochnica u nastolatkow
Badanie "Bright": jak nastolatki mogą unikać próchnicy? Lekarz

Naukowcy z kilku uniwersytetów w Zjednoczonym Królestwie (Sheffield, Leeds, York, Cardiff, Dundee) przeprowadzili badanie pod nazwą Bright („Jasny”), które pozwoliło ocenić nową inicjatywę podejmowaną w brytyjskich szkołach średnich. Celem tych dział...

stomatologia NHS
Szkocja: wizyty u dentystów NHS wyceniane za nisko Lekarz

W Szkocji zmianie mają wkrótce ulec stawki za korzystanie z usług gabinetów stomatologicznych Narodowej Służby Zdrowia. Będą one nieco wyższe niż dotychczas, ale zmiana ta, w ocenie lekarzy dentystów, jest kosmetyczna i nie rozwiązuje problemu zbyt n...

Asysdent wykeady
ASYSDENT 2023: dezynfekcja, ergonomia, jak unikać błędów w pracy Asysta

13 maja w Łodzi odbędzie się 10. edycja konferencji ASYSDENT – największego w Polsce wydarzenia edukacyjnego dla asystentek i higienistek stomatologicznych. Uczestniczki konferencji będą mogły wysłuchać kilkunastu wykładów, podczas których zostaną po...

pieniadze
MZ nie planuje opłat za nieodwoływane przez pacjentów wizyty Lekarz

W odpowiedzi na interpelację posłanki Katarzyny Osos wiceminister zdrowia Waldemar Kraska poinformował, że resort nie ma w planach wprowadzenia opłat za nieodwołanie przez pacjenta terminu wizyty u lekarza. – Byłyby one odczuwalne przede wszystkim pr...

dentysta 1
Jak dentysta-lider może unikać błędów w zarządzaniu? Lekarz

W stomatologii, podobnie jak w wielu innych branżach, powszechne jest założenie, że jeżeli ktoś jest solidnym, rzetelnym pracownikiem i odnoszącym sukcesy lekarzem praktykiem, to będzie również dobrym liderem. Ale gdy przywództwo jest mylone z awanse...