Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

MZ nie planuje opłat za nieodwoływane przez pacjentów wizyty

Publikacja:
MZ nie planuje opłat za nieodwoływane przez pacjentów wizyty

MZ nie planuje opłat za nieodwoływane przez pacjentów wizyty

W odpowiedzi na interpelację posłanki Katarzyny Osos wiceminister zdrowia Waldemar Kraska poinformował, że resort nie ma w planach wprowadzenia opłat za nieodwołanie przez pacjenta terminu wizyty u lekarza. – Byłyby one odczuwalne przede wszystkim przez osoby w trudnej sytuacji ekonomicznej, a same koszty procesu obsługi pobierania i egzekwowania przez świadczeniodawców takich opłat przewyższałyby wpływy z ich pobierania – podkreślono.

W interpelacji skierowanej do ministra zdrowia posłanka Katarzyna Osos zwróciła uwagę, że jedną z przyczyn długich kolejek do lekarzy jest problem nieodwoływania wizyt przez pacjentów. Z informacji NFZ-u wynika, że liczba wszystkich niezrealizowanych wizyt w całym 2022 r. wyniosła 1 mln 380 tys. – Lekarze podkreślają, że wskazana sytuacja stanowi duży problem, bowiem jej efektem jest nie tylko zmarnowanie terminu, z którego mógłby skorzystać inny pacjent, ale także strata finansowa dla poradni. Po stronie pacjentów pojawiają się natomiast głosy, że częstokroć odwołanie wizyty stanowi nie lada wyzwanie, bowiem kolejki zarówno telefoniczne, jak i w rejestracjach są tak długie, iż pacjenci kierowani brakiem czasu rezygnują z poinformowania lekarza o planowanej nieobecności – napisała posłanka i poprosiła ministerstwo o odpowiedź, czy ministerstwo analizuje kwestię i czy pracuje nad odpowiednimi rozwiązaniami.

Kar finansowych nie będzie

Odpowiedzi na interpelację udzielił wiceminister zdrowia Waldemar Kraska. Podkreślił on, że pacjenci są zobowiązani do wcześniejszego poinformowania świadczeniodawcy o rezygnacji ze świadczenia lub braku możliwości stawienia się w wyznaczonym terminie – od 2015 r. w przypadku niedotrzymania tego obowiązku są skreślani z listy oczekujących. Jest to najdalej idąca konsekwencja, gdyż wiąże się z koniecznością ponownego wpisania na listę i oczekiwania na nowy termin udzielenia świadczenia.

Inne sankcje, takie jak wprowadzenie opłat za nieodwołanie terminu wizyty nie są rozważane, gdyż byłyby odczuwalne przede wszystkim przez osoby w trudnej sytuacji ekonomicznej, a same koszty procesu obsługi pobierania i egzekwowania przez świadczeniodawców takich opłat przewyższałyby wpływy z ich pobierania – dodano w odpowiedzi.

SMS-y i kampanie edukacyjne

Resort zdrowa podejmuje także działania mające na celu eliminowanie sytuacji, w której zarówno niestawienie się na wizycie, jak i jej nieodwołanie wynikają z nieuwagi pacjenta. – Od 1 lipca 2019 r. Narodowy Fundusz Zdrowia ma obowiązek wysyłania SMS-a zawierającego informację o zbliżającym się terminie (dotyczy to tych świadczeń, których harmonogramy prowadzone są za pomocą aplikacji udostępnianej przez Narodowy Fundusz Zdrowia). Także jedną z wymaganych funkcjonalności systemów teleinformatycznych świadczeniodawców służących do umawiania elektronicznego pacjentów na wizyty jest powiadamianie przez świadczeniodawcę o terminie planowanego udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej – czytamy. Także świadczeniodawcy z własnej inicjatywy podejmują działania (głównie poprzez SMS-y oraz kontakt telefoniczny) w celu upewnienia się, że pacjent potwierdza chęć odbycia porady.

Prowadzone są również akcje, które mają na celu zwiększenie poziomu wiedzy pacjentów. Jedną z takich inicjatyw jest kampania społeczna #ODWOLUJE #NIEBLOKUJE, objęta honorowym patronatem Narodowego Funduszu Zdrowia, zainicjowana przez Centrum Medyczne CMP. Jej głównym zadaniem jest uświadamianie pacjentów, jak ogromne znaczenie ma wcześniejsza rezygnacja z wizyty oraz wypracowanie karty dobrych praktyk, w której znajdą się rozwiązania ułatwiające kontakt z placówkami medycznymi i usprawniające proces rezygnacji z wizyty.

– Dobrze określone procedury, zrozumiałe dla każdego, szczegółowo wyjaśnione podczas pierwszej wizyty mogą naprawdę pomóc. Pacjenci zrozumieją, że jeśli ten problem zniknie, kolejki do lekarzy specjalistów staną się krótsze – mówi w rozmowie z Dentonetem ekspert Business Centre Club Marta Chalimoniuk-Nowak. Dodaje, że pacjenci zrozumieją i docenią taki regulamin, natomiast samą formalną możliwość „karania” pacjentów za nieodwoływanie wizyt, do których z ich winy nie doszło, daje prawo.

Źródło: https://www.sejm.gov.pl/


POWIĄZANE ARTYKUŁY

leczenie stomatologiczne5
Nieoczywiste powody wizyty w gabinecie stomatologicznym Asysta

Pacjenci nie zawsze pamiętają o tym, że w gabinecie dentystycznym dba się nie tylko o stan uzębienia i zdrowie jamy ustnej. Dlatego do gabinetu zgłaszają się zwykle wtedy, gdy odczuwają ból zęba albo pojawia się w nim ubytek. Należy zachęcać naszych ...

stomatologia - Dentonet.pl
Co trzeci dentysta atakowany słownie przez pacjentów Lekarz

Pandemia koronawirusa to dla wszystkich nowe doświadczenie, z którym wiele osób nie radzi sobie zbyt dobrze. Blokada, obawa o miejsce pracy lub jego utrata, strach o zdrowie własne i najbliższych oraz nałożone ograniczenia – wszystko to może wyzwalać...

NFZ
Dopłaty do wizyty na NFZ - DRL popiera stanowisko PTS Lekarz

Prezydium Komisji Stomatologicznej Dolnośląskiej Rady Lekarskiej wyraziło poparcie dla stanowiska Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego w sprawie możliwości udzielania przez świadczeniodawcę odpłatnych świadczeń zdrowotnych spoza koszyka świadczeń ...

ROZWIŃ WIĘCEJ
wizyty u dentysty - Dentonet.pl
Wizyty kontrolne u dentysty co 6 miesięcy nieefektywne? Lekarz

Standardem dla wielu pacjentów – przynajmniej tych, którzy dbają o stan zdrowia jamy ustnej – są kontrole stomatologiczne powtarzane regularnie co pół roku. Opublikowane badanie szkockich naukowców sugeruje, że nie musi to być optymalne rozwiązanie. ...

wpis do rejestru
Wzrost opłat za wpis do rejestru podmiotów leczniczych Lekarz

Od 1 lutego 2023 r. obowiązują nowe, wyższe stawki opłat za wpis do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą w formie praktyk lekarskich i lekarsko-dentystycznych, jak również za zmianę wpisu. Opłaty za wpis do rejestru oraz zmiany we w...

nieodwolywane wizyty
Nieodwoływane wizyty w gabinecie: jak ich unikać? Lekarz

Żyjemy w czasach, gdy klienci (i pacjenci) mają wiele praw i... chętnie z nich korzystają. Bez problemu mogą zwrócić nietrafiony zakup, nie ponosząc dodatkowych kosztów odwołują rezerwację hotelu, jednym kliknięciem rezygnują z umówionej przez aplika...

wynagrodzenia
Rząd planuje podwyżki dla konsultantów krajowych i wojewódzkich Lekarz

Na stronie Rządowego Centrum Legislacji pojawił się projekt rozporządzenia w sprawie podwyżek wynagrodzeń dla konsultantów krajowych i wojewódzkich. Nie były one aktualizowane od 13 lat. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, konsultanci krajowi w tzw...

stomatologia NHS
Szkocja: wizyty u dentystów NHS wyceniane za nisko Lekarz

W Szkocji zmianie mają wkrótce ulec stawki za korzystanie z usług gabinetów stomatologicznych Narodowej Służby Zdrowia. Będą one nieco wyższe niż dotychczas, ale zmiana ta, w ocenie lekarzy dentystów, jest kosmetyczna i nie rozwiązuje problemu zbyt n...

finansowanie świadczeń NFZ - Dentonet.pl
PTS: pacjent powinien móc dopłacić do wizyty na NFZ Lekarz

Polskie Towarzystwo Stomatologiczne wydało specjalne stanowisko prawno-medyczne, w którym podkreśla, że pacjent powinien mieć możliwość otrzymania dodatkowego świadczenia zdrowotnego (nierefundowanego) podczas wizyty, która jest przeprowadzana przez ...

falszywy dentysta
Turcja: fałszywy dentysta leczył pacjentów przez… 20 lat! Lekarz

Tureckie media donoszą o przerwanej karierze "stomatologa" działającego w dwumilionowym mieście Mersin, położonym na wybrzeżu Morza Śródziemnego. Mężczyzna ten przez dwadzieścia lat prowadził gabinet dentystyczny… nie będąc lekarzem dentystą! O Turc...