MZ nie planuje opłat za nieodwoływane przez pacjentów wizyty
MZ nie planuje opłat za nieodwoływane przez pacjentów wizyty
Spis treści
W odpowiedzi na interpelację posłanki Katarzyny Osos wiceminister zdrowia Waldemar Kraska poinformował, że resort nie ma w planach wprowadzenia opłat za nieodwołanie przez pacjenta terminu wizyty u lekarza. – Byłyby one odczuwalne przede wszystkim przez osoby w trudnej sytuacji ekonomicznej, a same koszty procesu obsługi pobierania i egzekwowania przez świadczeniodawców takich opłat przewyższałyby wpływy z ich pobierania – podkreślono.
W interpelacji skierowanej do ministra zdrowia posłanka Katarzyna Osos zwróciła uwagę, że jedną z przyczyn długich kolejek do lekarzy jest problem nieodwoływania wizyt przez pacjentów. Z informacji NFZ-u wynika, że liczba wszystkich niezrealizowanych wizyt w całym 2022 r. wyniosła 1 mln 380 tys. – Lekarze podkreślają, że wskazana sytuacja stanowi duży problem, bowiem jej efektem jest nie tylko zmarnowanie terminu, z którego mógłby skorzystać inny pacjent, ale także strata finansowa dla poradni. Po stronie pacjentów pojawiają się natomiast głosy, że częstokroć odwołanie wizyty stanowi nie lada wyzwanie, bowiem kolejki zarówno telefoniczne, jak i w rejestracjach są tak długie, iż pacjenci kierowani brakiem czasu rezygnują z poinformowania lekarza o planowanej nieobecności – napisała posłanka i poprosiła ministerstwo o odpowiedź, czy ministerstwo analizuje kwestię i czy pracuje nad odpowiednimi rozwiązaniami.
Kar finansowych nie będzie
Odpowiedzi na interpelację udzielił wiceminister zdrowia Waldemar Kraska. Podkreślił on, że pacjenci są zobowiązani do wcześniejszego poinformowania świadczeniodawcy o rezygnacji ze świadczenia lub braku możliwości stawienia się w wyznaczonym terminie – od 2015 r. w przypadku niedotrzymania tego obowiązku są skreślani z listy oczekujących. Jest to najdalej idąca konsekwencja, gdyż wiąże się z koniecznością ponownego wpisania na listę i oczekiwania na nowy termin udzielenia świadczenia.
– Inne sankcje, takie jak wprowadzenie opłat za nieodwołanie terminu wizyty nie są rozważane, gdyż byłyby odczuwalne przede wszystkim przez osoby w trudnej sytuacji ekonomicznej, a same koszty procesu obsługi pobierania i egzekwowania przez świadczeniodawców takich opłat przewyższałyby wpływy z ich pobierania – dodano w odpowiedzi.
SMS-y i kampanie edukacyjne
Resort zdrowa podejmuje także działania mające na celu eliminowanie sytuacji, w której zarówno niestawienie się na wizycie, jak i jej nieodwołanie wynikają z nieuwagi pacjenta. – Od 1 lipca 2019 r. Narodowy Fundusz Zdrowia ma obowiązek wysyłania SMS-a zawierającego informację o zbliżającym się terminie (dotyczy to tych świadczeń, których harmonogramy prowadzone są za pomocą aplikacji udostępnianej przez Narodowy Fundusz Zdrowia). Także jedną z wymaganych funkcjonalności systemów teleinformatycznych świadczeniodawców służących do umawiania elektronicznego pacjentów na wizyty jest powiadamianie przez świadczeniodawcę o terminie planowanego udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej – czytamy. Także świadczeniodawcy z własnej inicjatywy podejmują działania (głównie poprzez SMS-y oraz kontakt telefoniczny) w celu upewnienia się, że pacjent potwierdza chęć odbycia porady.
Prowadzone są również akcje, które mają na celu zwiększenie poziomu wiedzy pacjentów. Jedną z takich inicjatyw jest kampania społeczna #ODWOLUJE #NIEBLOKUJE, objęta honorowym patronatem Narodowego Funduszu Zdrowia, zainicjowana przez Centrum Medyczne CMP. Jej głównym zadaniem jest uświadamianie pacjentów, jak ogromne znaczenie ma wcześniejsza rezygnacja z wizyty oraz wypracowanie karty dobrych praktyk, w której znajdą się rozwiązania ułatwiające kontakt z placówkami medycznymi i usprawniające proces rezygnacji z wizyty.
– Dobrze określone procedury, zrozumiałe dla każdego, szczegółowo wyjaśnione podczas pierwszej wizyty mogą naprawdę pomóc. Pacjenci zrozumieją, że jeśli ten problem zniknie, kolejki do lekarzy specjalistów staną się krótsze – mówi w rozmowie z Dentonetem ekspert Business Centre Club Marta Chalimoniuk-Nowak. Dodaje, że pacjenci zrozumieją i docenią taki regulamin, natomiast samą formalną możliwość „karania” pacjentów za nieodwoływanie wizyt, do których z ich winy nie doszło, daje prawo.
Źródło: https://www.sejm.gov.pl/
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Unit i jego bezpośrednie otoczenie należy dezynfekować po każdym kolejnym pacjencie. Jak wykonać tę procedurę szybko i bezpiecznie? Jakie produkty do dezynfekcji unitu rekomenduje firma Ecolab? Tego dowiedzieć się można z trzeciego odcinka cyklu film...
Okręgowa Rada Lekarska w Szczecinie zwróciła się do ministra zdrowia Adama Niedzielskiego oraz posłów o zniesienie opłat za wpis i zmiany w rejestrze praktyk zawodowych dla lekarzy oraz lekarzy dentystów. Szczecińska ORL twierdzi, że w sytuacji pod...
Pandemia koronawirusa to dla wszystkich nowe doświadczenie, z którym wiele osób nie radzi sobie zbyt dobrze. Blokada, obawa o miejsce pracy lub jego utrata, strach o zdrowie własne i najbliższych oraz nałożone ograniczenia – wszystko to może wyzwalać...
Rzecznik Praw Pacjenta przypomniał, że placówki medyczne współpracujące z NFZ-em – w tym oczywiście gabinety stomatologiczne – nie mają prawa obciążać pacjentów dodatkowymi opłatami za środki do dezynfekcji. W związku z dynamicznym wzrostem przypadk...
Tureckie media donoszą o przerwanej karierze "stomatologa" działającego w dwumilionowym mieście Mersin, położonym na wybrzeżu Morza Śródziemnego. Mężczyzna ten przez dwadzieścia lat prowadził gabinet dentystyczny… nie będąc lekarzem dentystą! O Turc...
Diagnoza pacjenta w gabinecie stomatologicznym niekiedy wymaga – zwłaszcza w bardziej złożonych przypadkach – uzyskania opinii innego lekarza. Może być to jednak trudne: trzeba ponownie umówić się na wizytę, co wymaga czasu i generuje dodatkowe koszt...
Na stronie internetowej Okręgowej Izby Lekarskiej w Gdańsku pojawił się komunikat przygotowany przez adw. Damiana Koniecznego, w którym wskazano, że nie ma przeszkód prawnych do pobierania od pacjentów tzw. opłat covidowych przy udzielaniu świadczeń ...
Żyjemy w czasach, gdy klienci (i pacjenci) mają wiele praw i ...chętnie z nich korzystają. Bez problemu mogą zwrócić nietrafiony zakup, nie ponosząc dodatkowych kosztów odwołują rezerwację hotelu, jednym kliknięciem rezygnują z umówionej przez aplika...
Prezydium Komisji Stomatologicznej Dolnośląskiej Rady Lekarskiej wyraziło poparcie dla stanowiska Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego w sprawie możliwości udzielania przez świadczeniodawcę odpłatnych świadczeń zdrowotnych spoza koszyka świadczeń ...
Od 1 lutego 2023 r. obowiązują nowe, wyższe stawki opłat za wpis do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą w formie praktyk lekarskich i lekarsko-dentystycznych, jak również za zmianę wpisu. Opłaty za wpis do rejestru oraz zmiany we w...
Polskie Towarzystwo Stomatologiczne wydało specjalne stanowisko prawno-medyczne, w którym podkreśla, że pacjent powinien mieć możliwość otrzymania dodatkowego świadczenia zdrowotnego (nierefundowanego) podczas wizyty, która jest przeprowadzana przez ...