Dentysto, czy pozyskujesz opinie swoich pacjentów?
Dentysto, czy pozyskujesz opinie swoich pacjentów?
Postępująca cyfryzacja i powszechny dostęp do narzędzi, które pozwalają klientom (i pacjentom) wyrażać opinie – te pozytywne, jak i negatywne – to znak naszych czasów. Tendencji tej nie powinna ignorować branża stomatologiczna: warto raczej zastanowić się, w jaki sposób, dzięki opiniom pacjentów, można poprawić wizerunek praktyki, a zarazem podnieść poziom satysfakcji pacjentów. Jednym ze sposobów jest pozyskiwanie ich opinii za pośrednictwem ankiet.
Zadowolenie pacjenta to ogólne wrażenie jakie wynosi on z wizyty w gabinecie, w coraz większym stopniu oparte także na innych czynnikach niż wyłącznie jakość przeprowadzonego leczenia. Celem właścicieli i menedżerów każdej praktyki powinno być zapewnienie takich doświadczeń, które spełnią oczekiwania pacjentów. A jeszcze lepiej, jeśli je przekroczą – wówczas istnieje duża szansa, że zadowolony pacjent sam będzie polecał gabinet swoim bliskim i znajomym. Aby osiągnąć wspomniane cele, pomocne mogą być ankiety z opiniami pacjentów, które pozwolą zidentyfikować problemy i obszary w funkcjonowaniu gabinetu, które wymagają poprawy.
Jakie są zalety ankiet dla pacjentów?
Ankiety to nośnik bardzo cennych informacji dla kliniki (dlatego warto prosić o szczere, konstruktywne opinie, a nie peany na cześć lekarza i gabinetu). Opinie te łatwo zdobyć, ponieważ nasi pacjenci są coraz bardziej przyzwyczajeni do wyrażania swojego zdania (np. na platformach sprzedażowych, w sklepach internetowych) – dlatego też prośba o opinię o gabinecie dla większości z nich nie powinna stanowić zaskoczenia.
Kluczowe korzyści ze stosowania ankiet to:
- poprawa wyników zadowolenia pacjentów,
- poprawa jakości leczenia pacjentów,
- rozpoznanie obszarów działania gabinetu, które wymagają poprawy,
- lepsza komunikacja między pacjentem a kliniką i jej personelem,
- identyfikacja potrzeb i preferencji pacjenta.
Ankiety pacjentów, ale jakie?
Istnieje kilka sposobów zbierania opinii pacjentów na podstawie ankiet. Po pierwsze, możesz skorzystać z elektronicznego oprogramowania do badania doświadczeń pacjentów. Wiąże się to z wykorzystaniem różnych narzędzi online w celu wygenerowania ankiety – taką ankietę możesz wysłać pacjentom SMS-em lub e-mailem po zakończeniu leczenia.
Innym sposobem pozyskiwania opinii pacjentów jest korzystanie z połączeń telefonicznych po umówionej wizycie. Poproś recepcjonistkę lub innego pracownika z kliniki, aby zadzwonił do pacjenta dzień lub dwa po wizycie. Możesz też przygotować drukowaną ankietę, o której wypełnienie prosisz pacjentów po zakończeniu wizyty.
Należy przy tym pamiętać, że każdy pacjent będzie miał inne preferencje, dlatego ankiety należy przeprowadzać w sposób, który jest dla niego najwygodniejszy (warto mieć więcej niż jeden rodzaj ankiety – np. elektroniczną i papierową).
Opinie pacjentów wypromują twoją kliniką
Gdy otrzymasz pozytywną opinię na temat leczenia przeprowadzonego w twojej klinice (poza opiniami, które pacjent publikuje samodzielnie) i chcesz się nią podzielić, musisz wykonać kilka kroków. Najpierw należy uzyskać pisemną zgodę pacjenta na jej opublikowanie i udostępnienie na twojej stronie internetowej oraz w gabinetowych mediach społecznościowych (o zgodę można poprosić przed wypełnieniem ankiety). Gdy uzyskasz zielone światło dla publikacji, zanim jeszcze upublicznisz wpis, odpowiedz na następujące pytania:
- Czy są jakieś dane identyfikujące pacjenta, które potencjalnie mogłyby naruszyć jego prywatność?
- Czy dołączenie oceny pacjenta pomoże, czy może jednak zaszkodzi reputacji twojej kliniki?
- Czy język użyty w recenzji pacjenta jest odpowiedni do witryny internetowej oraz mediów społecznościowych twojej praktyki?
Gdy zdecydujesz, że czas na publikację, zamieść opinię na swojej stronie i udostępnij ją na platformach społecznościowych gabinetu.
T.H.
źródło: https://www.dentistrytoday.com/the-importance-of-patient-feedback-and-testimonials/
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Ze względu na nadal utrzymujące się ograniczenia lekarze stomatolodzy praktykujący w najludniejszym stanie USA mogą ubiegać się już o wsparcie przeznaczone dla małych firm. Jest ono oferowane przedsiębiorcom w związku ze stratami, jakie prowadzone pr...
Czas pandemii, który wszystkich z nas wystawił na poważną próbę, wpłynął negatywnie na samopoczucie i nastroje przedstawicieli wielu profesji. Dotyczy to zarówno tych, których wprowadzone ograniczenia pozbawiły możliwości wykonywania pracy (a tym sam...
W ostatni weekend brytyjski serwis stomatologiczny Dentistry.co.uk podjął istotny temat, jakim jest komunikacja w gabinecie dentystycznym – zarówno z pacjentami, jak i pozostałymi członkami zespołu. W artykule wyjaśniono m.in. jak umiejętności w tym ...
Kiedy pojawia się uciążliwy ból, brakuje nam siły i ochoty, by wykonywać codzienne czynności. Bardzo często sięgamy wówczas po lek przeciwbólowy, np. Ketonal. Podpowiadamy, jak działa i jakie są opinie na jego temat. Czym jest lek Ketonal Active? K...
Czy wiesz, które objawy występujące w obrębie twarzoczaszki mogą świadczyć o boreliozie? Do ogólnie znanych symptomów występujących w różnych stadiach tej choroby należy dodać kolejne, które manifestują się w obszarze części twarzowej czaszki. Wyniki...
W czasopiśmie „Journal of the American Dental Association” opublikowano wyniki badania ankietowego przeprowadzonego wśród stomatologów, z którego wynika, że połowa amerykańskich stomatologów nie udziela swoim pacjentom porad ani nie zaleca leczenia p...
W artykule w brytyjskim portalu Dentistry.co.uk, dr Shaadi Manouchehri omawia korzyści płynące z tego, że lekarze stomatolodzy poszerzają ofertę proponowanych usług o zabiegi z zakresu estetyki twarzy. Ogromna popularność mediów społecznościowych i...
Od problemów związanych z refundacją po wymagających pacjentów – lekarze stomatolodzy w swojej codziennej pracy mają do czynienia z bardzo wieloma stresorami. Kiedy tym stresorom towarzyszy perfekcjonizm lekarza i priorytetowe traktowanie przez niego...
Już naprawdę niewiele czasu zostało, by zarejestrować swój udział w najbliższych kursach certyfikacyjnych Invisalign. Kurs ORTO, przeznaczony dla specjalistów ortodoncji, odbędzie się w dniach 23-25 czerwca we Wrocławiu, zaś kurs GO przeznaczony dla ...
Powołując się na badania, z których wynika, że większość antybiotyków przepisywanych przez brytyjskich dentystów nie ma medycznego uzasadnienia, naukowcy z Hiszpanii przekonują, że stomatolodzy muszą poszerzać wiedzę na temat antybiotykooporności. Li...
Budżet na rok obecny, zatwierdzony już w okresie pandemii przez Kanclerza Skarbu Rishiego Sunaka, dopuszcza uzyskanie odliczeń od podatku w sytuacji, gdy odprowadzająca go firma zdecyduje się zainwestować w nowy sprzęt. Czy z tej możliwości korzysta ...