Stomatologia odbiła po pandemii. Wartość rynku wyniesie 16 mld zł
Stomatologia odbiła po pandemii. Wartość rynku wyniesie 16 mld zł
Po chwilowym zachwianiu wywołanym pandemią polski rynek stomatologiczny znów dynamicznie się rozwija, a według prognoz PMR w 2024 r. jego wartość sięgnie 16 mld zł. To jednak wciąż tylko ułamek wartości rynku stomatologicznego w Niemczech, największego w Europie, wycenianego na około 30 mld euro, co pokazuje, że ten rodzimy nadal ma przed sobą ogromny potencjał rozwoju.
– Zapotrzebowanie na usługi stomatologiczne w Polsce rośnie, zmienia się też jego struktura. Ludzie są coraz bardziej świadomi potrzeby zdrowia jamy ustnej i tego, że ono wpływa na zdrowie całego organizmu. Jednocześnie powoduje, że lepiej wyglądamy, mamy piękniejszy uśmiech, prostsze zęby, nie widać ubytków. To wszystko zaczyna mieć dla ludzi bardzo duże znaczenie – mówi agencji Newseria Biznes Daniel Petryczkiewicz, dyrektor rozwoju LUX MED Stomatologia.
Rynek usług stomatologicznych w Polsce jest jednym z najszybciej rosnących w Europie – głównie dlatego, że zdominowany jest przez podmioty prywatne. W 2023 r. NFZ przeznaczy na stomatologię nieco ponad 2,8 mld zł – to o 16,8% więcej niż rok wcześniej, ale wciąż poniżej 2% całkowitego budżetu funduszu. To właśnie postępujące od lat niedoinwestowanie spowodowało, że publiczna stomatologia nie jest obecnie żadną alternatywną wobec prywatnej.
– Współczesne społeczeństwo się starzeje, co powoduje, że traci zęby i tutaj mamy problem. Mamy wysportowanych, sprawnych ludzi, którzy skończyli 60-70 lat i mają problemy z zębami. U takich pacjentów wspaniale zdaje egzamin leczenie implantologiczno-protetyczne – mówi Agnieszka Sicińska, lekarz implantolog LUX MED Stomatologia.
Odbicie po pandemii
Według firmy analitycznej PMR,, polski rynek stomatologiczny – rozumiany jako wartość sprzedaży usług stomatologii zachowawczej, ortodoncji i protetyki z implantologią – jeszcze w 2018 r. był wart 10,5 mld zł (segment publiczny i prywatny). Pandemia nieco nim zachwiała – w 2020 r. ta wartość spadła do 8,6 mld zł, ponieważ część placówek działała w tym czasie jedynie w trybie interwencyjnym i ograniczyła przyjmowanie pacjentów do przypadków pilnych. Kolejny rok przyniósł już silne odbicie. Jak podaje PMR, w pierwszej połowie 2021 r. doszło do znacznego wzrostu popytu i odsetka korzystających z poszczególnych usług stomatologicznych. W przypadku niektórych usług ten odsetek był taki sam jak w całym poprzednim roku. Kluczowym wyzwaniem dla rynku jest kwestia wzrostu cen.
– Stopniowo, pomimo trudnej obecnie sytuacji gospodarczej, rośnie zamożność polskiego społeczeństwa, w związku z czym rośnie też liczba zabiegów np. implantologicznych, protetycznych, różnego rodzaju dużych prac odbudowujących cały uśmiech, zabiegów ortodontycznych i wszystkich zabiegów projektowanych cyfrowo. To jest bardzo duża zmiana – mówi Daniel Petryczkiewicz.
Według analityków PMR, rozwój polskiego rynku stomatologicznego w nadchodzących latach będzie napędzać m.in. zyskujący na znaczeniu trend, jakim jest wzrost popularności wzorców zdrowego i ładnego uzębienia, które staje się jednym z wyznaczników statusu społecznego. To właśnie estetyka jest główną przyczyną noszenia aparatów ortodontycznych, a w ostatnich latach zauważalne jest duże zainteresowanie świadczeniami z tego zakresu (w 2020 r. z usług ortodontycznych skorzystało 14% z grupy ponad 1 tys. ankietowanych Polaków), które odbywają się dziś przy wykorzystaniu coraz nowocześniejszych technik.
– W latach 70. leczenie ortodontyczne dorosłych pacjentów stanowiło około 30%. Obecnie w gabinetach prywatnych, które prowadzą leczenie poza refundacją, dominują pacjenci dorośli – mówi prof. dr hab. n. med. Beata Kawala, konsultant krajowy w dziedzinie ortodoncji. – Myślę, że ortodoncja jest wpisana w nasze życie i aparaty ortodontyczne widzimy u wszystkich – dodaje. Jak zmieniło się postrzeganie leczenia ortodontycznego przez pacjentów na przestrzeni lat? Zapraszamy do obejrzenia materiału filmowego.
Źródło: https://biznes.newseria.pl
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Mimo znacznych podobieństw kulturowych pomiędzy Szwecją, Danią, Norwegią, Finlandią i Islandią, rządy poszczególnych państw skandynawskich przyjęły odmienną taktykę w obliczu pandemii koronawirusa. Z jej konsekwencjami różnie radziły sobie tamtejsze ...
Słownik języka polskiego podaje trzy znaczenia słowa optyk: naukowiec fizyk, rzemieślnik wykonujący soczewki i okulary oraz sprzedawca okularów. Do której z tych osób wybralibyśmy się po okulary dobrej jakości? Kim jest optyk rzemieślnik? Czym różni ...
Liczące ponad 100 000 mieszkańców Wigan wchodzi w skład Wielkiego Manchesteru. To miasto jakich wiele w Zjednoczonym Królestwie – krajowy średniak z przemysłową przeszłością, próbujący odnaleźć się w nowej rzeczywistości. Podobnie jak w wielu innych ...
– Social media to narzędzia, które pozwalają budować wizerunek lekarza dentysty zarówno w stosunku do pacjentów, jak i innych lekarzy – mówiła podczas sobotniego webinaru „Jak Cię widzą, tak Cię piszą” lek. dent. Anna Kuśnierczak, znana również jako ...
W Polsce występuje umiarkowane zapotrzebowanie rynku pracy na asystentki i higienistki stomatologiczne – wynika z obwieszczenia ministerstwa edukacji i nauki. Zawody o kluczowym znaczeniu dla rozwoju państwa to przede wszystkim różnego rodzaju pracow...
Blisko 30 lat na rynku stomatologicznym funkcjonuje najbardziej rozpoznawalny w kraju trener rozwoju praktyk stomatologicznych w Polsce - Mariusz Oboda. Rozmawiamy o tym, czym zajmuje się firma Oboda Group, ale też rynkowej konkurencji. ...
Usługi lekarskie podrożały od stycznia do grudnia o 6,7%, a stomatologiczne – o 8,1%. Wydatki na coraz droższe usługi zdrowotne pozwalają ograniczyć prywatne ubezpieczenia zdrowotne. Liczba Polaków korzystających z prywatnych pakietów medycznych zwię...
W badaniu przeprowadzonym w ostatnim czasie przez naukowców z University of Washington w Seattle (USA) wykazano, że stworzone przez nich narzędzie może skutecznie określać poziom kwasowości wytworzonej przez bakterie obecne w płytce nazębnej. Artyk...
W 1995 roku Amerykańskie Biuro Statystyki Pracy (US BLS) rozpoczęło śledzenie wskaźnika cen konsumpcyjnych w Stanach Zjednoczonych. W roku bieżącym US BLS odnotowało największą miesięczną zmianę w cenach usług stomatologicznych w historii raportowani...
Pasta do zębów jest podstawowym artykułem codziennego użytku w każdym domu. Wśród artykułów do higieny jamy ustnej jest najważniejszym produktem. Wśród past do zębów każdy członek rodziny znajdzie odpowiednią dla siebie. Wśród past znajdziemy te wzma...
Komisja stomatologiczna NIL zamieściła na swojej stronie internetowej komentarz dotyczący poselskiego projektu ustawy ws. otwarcia polskiego rynku pracy dla lekarzy i lekarzy dentystów spoza UE. – Szczególnie brzemienny w skutki może być ust. 9 zakła...