Stany nagłego zagrożenia zdrowotnego w gabinecie stomatologicznym
Stany nagłego zagrożenia zdrowotnego w gabinecie stomatologicznym
W sobotę podczas 3. Kongresu Unii Stomatologii Polskiej (CEDE 2019) odbywa się sesja „Ogólnoustrojowe stany nagłego zagrożenia zdrowotnego w gabinecie stomatologicznym”. Na bazie dyskusji ekspertów po raz pierwszy w Polsce zostały opracowane rekomendacje dotyczące stanów nagłych w gabinecie stomatologicznym. Uczestnicy sesji zapoznali się z nimi jako pierwsi.
Wytyczne w zakresie ogólnoustrojowych stanów nagłych zagrożenia zdrowotnego są powszechnie dostępne. Nikt do tej pory nie pokusił się jednak o sprecyzowanie rekomendacji do sytuacji, które mogą wydarzyć się w gabinecie stomatologicznym. Jako pierwsi zrobili to Polskie Towarzystwo Stomatologiczne i Polska Rada Resuscytacji.
Prezentacja opracowanych rekomendacji jest jednym z najważniejszych wydarzeń 3. Kongresu Unii Stomatologii Polskiej, towarzyszącego wystawie CEDE 2019. W sobotę podczas specjalnej kilkugodzinnej sesji temat ten omawiają m.in. prof. Marzena Dominiak, prezydent Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego, prof. Tomasz Kaczmarzyk, kierownik Zakładu Chirurgii Stomatologicznej Uniwersytetu Jagiellońskiego, prof. Radosław Owczuk, członek zarządu Polskiego Towarzystwa Anestezjologii i Intensywnej Terapii oraz prof. Mariusz Szuta, przewodniczący zespołu ekspertów ds. programów specjalizacji w chirurgii szczękowo-twarzowej.
Rekomendacje powinny zostać opublikowane do powszechnej wiadomości w IV kwartale 2019 r. lub na początku 2020 r. pod patronatem Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego oraz Polskiej Rady Resuscytacji. – Pomysł wziął się z praktyki dnia codziennego, kiedy zauważyłem, że wielu stomatologów nie ma podstawowych odruchów i w krytycznych sytuacjach tracą zimną krew. Tymczasem nasze postępowanie w stanach nagłych musi być oparte na automatyzmach, które powinny być na bieżąco aktualizowane – powiedział prof. Mariusz Szuta.
O prawnych aspektach udzielania pierwszej pomocy w gabinecie stomatologicznym opowiadał radca prawny Paweł Strzelec. Art. 30 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty nakłada bowiem na medyków obowiązek udzielania pomocy w każdym przypadku, gdy zwłoka w jej udzieleniu mogłaby spowodować niebezpieczeństwo utraty życia, ciężkiego uszkodzenia ciała lub ciężkiego rozstroju zdrowia oraz w innych przypadkach niecierpiących zwłoki.
– Coraz częściej jednak od lekarza dentysty jako profesjonalisty, co więcej często przedsiębiorcy prowadzącego własną praktykę, w udzielaniu pierwszej pomocy wymagana jest staranność wyższa niż przeciętna – mówił. Chodzi tu m.in. o prawidłowość kwalifikacji pacjenta do zabiegu, wywiad z pacjentem, zlecenie ewentualnych badań, wyposażenie gabinetu w sprzęt i leki, prawidłowość akcji reanimacyjnej oraz wezwanie zespołu ratownictwa medycznego.
Jeśli chodzi o statystyki, najczęstszym stanem nagłym jest omdlenie (blisko 51% wszystkich przypadków). U pacjentów występuje również m.in. łagodna reakcja anafilaktyczna, atak dusznicy bolesnej, napad drgawkowy, napad astmatyczny, a nawet nagłe zatrzymanie krążenia czy ostry zespół wieńcowy.
Podczas sesji omówione zostaną także tematy m.in. zasad stratyfikacji ryzyka wystąpienia nagłych stanów ogólnoustrojowych zagrożenia zdrowotnego u pacjenta na fotelu stomatologicznym, wyposażenia gabinetu stomatologicznego w dodatkowy sprzęt i leki zwiększające bezpieczeństwo pacjenta oraz aktualnych wytycznych postępowania w ogólnoustrojowych stanach nagłych (m.in. omdlenie, przełom nadciśnieniowy, napad drgawkowy, niedocukrzenie, zespół hiperwentylacyjny, ciało obce w drogach oddechowych).
Panel zakończy się w sobotę w godzinach popołudniowych.
POWIĄZANE ARTYKUŁY
W lipcu 2023 roku serwis Dentaly.org przeprowadził badanie ankietowe wśród 1265 osób – zarówno lekarzy, jak i pacjentów, koncentrując się na zaletach, ale i zagrożeniach związanych z obecnością sztucznej inteligencji w praktyce stomatologicznej. Obs...
Nawet stosunkowo niewielkie pod względem dostępnej powierzchni lokale da się zaprojektować tak, by powstały w nich nowoczesne, komfortowe i doskonale wyposażone gabinety stomatologiczne. Na przykładzie gabinetu DentaMed na warszawskim Ursusie opowia...
Jak podało w komunikacie prasowym z 28 marca br. Biuro Prokuratora USA dla Południowego Dystryktu Teksasu, menadżer kliniki dentystycznej w Houston przyznał się do winy w związku z zarzutem niezapłacenia około 500 000 dolarów podatków od wynagrodzeni...
Starzenie się społeczeństw jest zjawiskiem powszechnym w całym świecie zachodnim. Dlatego większość z nas będzie coraz częściej spotykała się pacjentami w wieku starszym, w tym z osobami z demencją. Ponieważ w programach szkół medycznych tej tematyce...
W kontekście funkcjonowania gabinetu dentystycznego mówi się wiele m.in. o potrzebie budowania prawidłowej komunikacji, zachowywaniu profesjonalizmu, rzetelności, etycznym postępowaniu. Ale (zbyt) rzadko w odniesieniu do naszej pracy wspomina się o ż...
Choroby nerek to schorzenia, które mają bezpośredni wpływ na zdrowie jamy ustnej. Dla asystentek i higienistek stomatologicznych pacjent dializowany to wyzwanie, ale również szansa na istotne wsparcie w poprawie jakości jego życia. Jak odpowiednio za...
Rzecznik Praw Pacjenta przypomina, że wizyty lekarskie małoletniego pacjenta co do zasady odbywają się w obecności rodzica lub opiekuna prawnego. Jeśli pacjent ukończył 16 lat, zgodę na leczenie lub wykonanie badania musi wyrazić zarówno rodzic, jak ...
Personel medyczny gabinetu stomatologicznego od czasu do czasu bierze udział w leczeniu pacjenta, który wykazuje szczególnie duży lęk przed wizytą u dentysty. Nie wszyscy jednak wiedzą, że na sukces (bądź porażkę) w leczeniu dentofoba bezpośredni wpł...
Dobra komunikacja z pracownikami nie jest czymś dziecinnie prostym, ale też nie jest zbyt trudna, by o nią nie zabiegać i jej nie wypracowywać. Jakich zasad warto przestrzegać, przekazując informacje zwrotne (zwłaszcza te trudne), aby utrzymać dobre ...
– Musimy zdawać sobie sprawę, że pacjenci w wieku senioralnym często mają ograniczone funkcje poznawcze, np. niedosłyszą. Lekarz dentysta musi umieć skutecznie komunikować się z takimi pacjentami. Często wymagają oni większej empatii, dłuższego czasu...
Wśród pacjentów gabinetów stomatologicznych są osoby, które wykazują szczególne, niekiedy ekstremalnie duże obawy przed podjęciem leczenia. Co oczywiste, od każdego członka zespołu klinicznego wymaga to postawy wspierającej i głębokiej wrażliwości na...